Het tijdelijke fietspad dat van de Dafne Schippersbrug naar de Groenewoudsedijk in Utrecht loopt wordt maandag weggehaald. Fietsers moeten vanaf dat moment omrijden via de Dukaatlaan en de Rijderhof. Op de plek waar het tijdelijke fietspad ligt komen straks 76 woningen.
In september start de aannemer met de bouw van deze woningen. Het worden 64 appartementen en 12 stadswoningen die pal naast de Dafne Schippersbrug komen te liggen, op de plek waar nu nog het tijdelijke fietspad loopt.
Maandag wordt dit pad weggehaald en tegelijkertijd wordt het nieuwe definitieve fietspad over de Rijderhof geopend. Deze route is weliswaar langer, maar heeft volgens de gemeente een minder steile helling en een stoep naast het fietspad.
“De fietsroute van en naar de Dafne Schippersbrug verandert. Dit kan even wennen zijn. We geven de nieuwe route met borden aan”, schrijft de gemeente in een brief aan omwonenden.
Gekoppelde berichten
Weer nieuwe bouwplannen Leeuwesteyn bekend: 76 huur- en koopwoningen erbij
De nieuwe Utrechtse wijk Leeuwesteyn krijgt steeds meer vorm. Vandaag zijn de plannen voor een…
18 Reacties
ReagerenWat zonde toch dat zo’n entree van Leidse Rijn geen markante architectuur heeft. En ook nog met zo weinig grond beschikbaar in de gemeente men kiest voor laagbouw waar je juist ook permanent vrij uitzicht zult hebben over het AR kanaal en de oude stad.
Precies. En over 20 jaar net zo gezapig en gedateerd als Lunetten, ook een wijk zonder architectonische grandeur.
Niet alles hoeft zo grandioos te zijn, anders krijg je van die draken van gebouwen als TivoliVredenburg, het poortgebouw of het stadskantoor.
@henq: maar het woont er wel fijn 🙂
De artist impressions op de duiclink zien er anders wel redelijk markant uit.
@ woningnood
Exact. Die ploeg verdient markante hoogbouw die zich op het kanaal en de oude stad richt. Niet deze laffe laagbouw.
@woningnood&wim: kijk, zo gaat het helaas vaker. Mensen die er niet wonen gaan lopen blaten over markante gebouwen en hoogbouw. Terwijl de markt gewoon vraagt om iets heel anders. Dan krijg je markante leegstand of een soort van bijlmer. Buurten en gebouwen waar de woningnood en wims van deze wereld zelf echt niet gaan wonen. Bouw wat de kopers willen kopen, niet wat architectonisch hoogstaand cq markant niet verkoopt. Zie Bellevue.
Wanneer komt er ‘bijvoorbeeld’ een goede bewaakte fietsenstalling (U-Stal?) in Leidsche Rijn? De stalling in de Londenstraat die op afstand bewaakt wordt met camera’s is echt niet voldoende.
@ JdV klopt. Ik woon er niet, want ik kan er niet gaan wonen. Waarom niet? Omdat er op die plek gewoon veel te weinig woningen worden gebouwd. Met hoogbouw zou er een veel hogere woningdichtheid kunnen worden gekregen en zou ik er ook een plaatsje kunnen krijgen. Die ik dan met graagte zou innemen. Dank voor je terzake doende commentaar. #not
Stedenbouwkundig inderdaad bizar dat die mooie waterkant niet beter gebruikt wordt. Wat is Utrecht toch goed in het missen van kansen.
Het bericht gaat over een verlegging van een fietspad en de eerste reacties over gewenste hoogbouw en architectonische entrees. Dat is toch iets anders?
@ Henq, wat een bullshit. Ben je wel eens in Leidsche Rijn geweest? Beter wonen dan in het oude Utrecht
@Henq: Lunetten is zo ongeveer de perfecte woonwijk. Ik woon er zelf en ik zou er niks aan veranderen. Vooral de vele speeltuintjes en veldjes tussen de huizen zijn ideaal. Daarnaast natuurlijk veel groen en water. Dat de huizen blijkbaar geen architectonische ‘waarde’ hebben kan mij als bewoner werkelijk helemaal niks schelen. Sterker nog: ik walg van architecten die hoogstandjes neerzetten die zogenaamd vooruitstrevend zijn, maar waar je als bewoner allerlei praktische problemen mee ervaart.
Ja joh nog meer woningen! Leidsche Rijn het Almere van Utrecht 🤮🤮. Ik woon er nu 22 jaar was een van de eerste bewoners maar zou nu graag weg willen. Wat een betonnen vreselijke buurt. Geen natuur in de buurt moet altijd de auto pakken om met de hond lekker de natuur in te gaan. Snap echt niet dat mensen hier willen wonen. Dicht bij centrum Utrecht hoor je dan🤣🤣nu je staat altijd vast met al die auto’s. Maakt niet uit welke kant je opgaat. Als je in Nieuwegein of IJsselstein woont ben je eerder in Utrecht stad dan vanuit Leidsche Rijn. Graf buurt.
Terug naar het artikel zelf: dat fietspad gaat niet naar de Groenewoudsedijk, maar naar de Verthorenkade. En dat gaat dus om een zijtakje van de hoofdverbinding – vanaf de brug rijd je ook in de toekomst automatisch verder Leidsche Rijn in. Wie langs het water wil fietsen, moet voortaan anders naar beneden. De gemeente heeft een kaartje bijgeleverd op https://www.utrecht.nl/fileadmin/_processed_/1/e/csm_Fietspad-Rijderhof_191ed06561.png.
@Martijn:
Kijk, daar hebben we wat aan, nu wordt alles een stuk duidelijk!
@Martijn. Superbedankt voor dit verhelderende kaartje. Het zal wel lastig zijn ivm auteursrecht van kaarten maar toch. Een kaartje zou zó fijn zijn. Dat geldt trouwens voor alle artikelen over wegen en fietspaden.
@Peet, vind je het niet raar om een complete wijk, maar niet jezelf, verantwoordelijk te houden voor een dramatische blunder die je 22 jaar geleden hebt gemaakt?
Natuur was er voorheen trouwens ook niet aan de westkant van Utrecht he. Althans, weilanden waren er toen, en nu ook nog genoeg richting Woerden, maar geen Amelisweerd of Utrechtse heuvelrug. Die liggen aan de andere kant van de stad, dat is altijd zo geweest. Daar kun je trouwens prima met de fiets naartoe.