Maanden eerder dan gepland: Eerste passagiers op busbaan Transwijk | De Utrechtse Internet Courant Maanden eerder dan gepland: Eerste passagiers op busbaan Transwijk | De Utrechtse Internet Courant

Maanden eerder dan gepland: Eerste passagiers op busbaan Transwijk

Maanden eerder dan gepland: Eerste passagiers op busbaan Transwijk
Foto's: Robert Oosterbroek
Twee bussen vol met bewoners van Woonzorgcentrum Transwijk, bestuurders en betrokkenen bij de bouw mochten vrijdag als eerste gebruik maken van de nieuwe busbaan in Transwijk. Met twee tunnels onder het 5 Meiplein en het Anne Frankplein boeken de bussen een paar minuten tijdswinst.

Twee bussen vol met bewoners van Woonzorgcentrum Transwijk, bestuurders en betrokkenen bij de bouw mochten vrijdag als eerste gebruik maken van de nieuwe busbaan in Transwijk. Met twee tunnels onder het 5 Meiplein en het Anne Frankplein boeken de bussen een paar minuten tijdswinst.

De gloednieuwe busbaan tussen de Prins Clausbrug en Overste den Oudelaan, onder de twee verkeerspleinen door, is vandaag officieel in gebruik genomen. Wethouder Lot van Hooijdonk is tevreden met het resultaat: “Het is goed dat het busverkeer vlot door de stad kan rijden en zo ook een goed alternatief kan zijn voor het autoverkeer.”

(Tekst gaat door onder afbeelding)

Drie maanden eerder

De twee bussen met ‘passagiers’ waren vooral symbolisch want pas vanaf 15 juli rijden er dagelijks honderden bussen over de speciaal aangelegde baan. De busbaan Transwijk is drie maanden eerder klaar dan gepland.

De nieuwe busbaan is onderdeel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk in de stad. Het busbaannetwerk in Utrecht is nu bijna afgerond. In het najaar wordt gestart met het laatste deel van de HOV-verbinding tussen de Overste den Oudelaan en de Croeselaan: busbaan Dichterswijk.

11 Reacties

Reageren
  1. Utrechter2

    En dat is fijn nieuws.

  2. Tim

    Ben benieuwd wanneer het eerste ongeluk gebeurt op dit levensgevaarlijke ingewikkelde gedrocht. Daarnaast moet vooral de fietser het ontgelden met stoplichten die een eeuwigheid op rood blijven en weinig fijne oversteken hebben.

  3. Theo

    Mooi dat de bussen op dat traject vlot door kunnen rijden. Dat is beter voor de luchtkwaliteit en verlicht de verkeersdruk, die daar toch al hoog is.

    Wel vraag ik me af hoeveel extra aanrijdingen er gaan plaatsvinden op de nieuwe ‘pseudorotonde’ op de Koningin Wilhelminalaan. Denk je met de auto op een rotonde te zitten, dendert er een bus door het midden die nog voorrang heeft ook. Ik hoop het niet maar ik vrees wel dat deze nieuwe situatie een hoop brokken op gaat leveren…

  4. Dakhaes

    Paar minuten winst, wat een onzintunnels.
    Als er 1 plek in Utrecht is waar een tunnel nuttig zou zijn is het wel het 24Oktoberplein.
    Waarom daar geen tunnel, maar zo’n afzichtelijke fly-over?

  5. David

    “Twee bussen vol met … bestuurders … ”

    Lijkt me wel handig. 😉

  6. Herman

    Even lange neus trekken richting Uithoflijn…..

    Maar wasrcdecUithoflijn nog wel nut heeft, is deze busbaan geldverspilling. Paar bussen rijden paar minuten sneller…..

    Ondertussen zijn de fietsers en groen de dupe. Waar Anna Frank plein een mooie rotonde met grote bomen was en fietsers daar snel konden oversteken, ligt nu een groot en lelijk kruispunt met vele minuten tijdsverlies vanwege stoplichten.

  7. bee

    zal wel niet lang duren of ze moeten de boel weer anders inrichten vanwege de reële kans op ongelukken ,die er ongetwijfeld gaan gebeuren.

  8. Koel Hoofd

    Nog meer groen verruild voor asfalt en beton zodat dieselbussen kunnen blijven rijden en autos slechts op papier voor thuis blijven staan, wat een heerlijke milieuvervuiling in het kader van duurzaamheid.

  9. Paul

    De helling lijkt nog al steil om hier later een trambaan van te maken na de nieuwe woonwijk Rijnenburg..

  10. Chris

    Mooi en snel werk! Goed bezig!
    Ik hoop wel echt dat de fietsstoplichten op het Anne Frank Plein en het 5 Mei Plein beter worden afgesteld zodra de bussen over de busbaan gaan rijden. Momenteel moet je als fietser echt veel te lang wachten terwijl het een drukbereden route is voor fietsers tussen stad en o.a. Papendorp/Leidsche Rijn. En anders is het een flinke achteruitgang t.o.v. de vorige situatie. Duimen dus voor meer ‘fiets-groen’ na 15 juli ?

  11. jan

    Wat heeft die paar minuten tijdswinst wel niet gekost ?
    Zonde van al dat geld…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).