Maarten van Rossem en bewoners hebben radicaal idee voor Maliebaan | De Utrechtse Internet Courant Maarten van Rossem en bewoners hebben radicaal idee voor Maliebaan | De Utrechtse Internet Courant

Maarten van Rossem en bewoners hebben radicaal idee voor Maliebaan

Maarten van Rossem en bewoners hebben radicaal idee voor Maliebaan
Maarten van Rossem, bewoners en buurtgenoten hebben een radicaal idee voor kruising Maliebaan. Als collectief ontwikkelden zij het Park Maliebaan, waarbij de Maliebaan haar parkfunctie herwint en een autoluw verblijfsgebied wordt.

Maarten van Rossem, bewoners en buurtgenoten hebben een radicaal idee voor kruising Maliebaan. Als collectief ontwikkelden zij het Park Maliebaan, waarbij de Maliebaan haar parkfunctie herwint en een autoluw verblijfsgebied wordt.

Het kruispunt bij de Maliebaan gaat op de schop. De gemeente wil een zogeheten ovonde gaan laten aanleggen, om de laatste jaren gestegen hoeveelheid verkeer te managen en het fietsverkeer te stimuleren. Zodat geen enkele weggebruiker meer voor rood licht hoeft te wachten en er een vloeiende doorstroming ontstaat. Deze aanpassing gaat volgens verschillende buurtbewoners, waaronder Maarten van Rossem, echter niet ver genoeg. “Wij willen dat de gemeente groots gaat denken.”

De oude Maliebaan was oorspronkelijk een park, zonder kruispunt, zonder asfalt en er werd vrijwel uitsluitend gebruik van gemaakt door studenten om het Maliespel te spelen. Als het aan Maarten van Rossem en Mariette Graafland ligt, gaat de gemeente de laan weer zijn oude glorie teruggeven. “Het huidige kruispunt en de autobaan is een soort open wond in de Maliebaan” legt Van Rossem uit. “Het getuigt van weinig liefde voor het monumentale karakter van deze laan. Het is één van de laatste drie overgebleven Maliebanen in Europa.”

Na bewonersavonden te hebben bijgewoond over de herinrichting van het kruispunt ontstond bij van Rossem en Graafland het idee voor Park Maliebaan. “Als er dan toch geïnvesteerd moet worden in het kruispunt en het autoluw en fietsvriendelijk maken van de stad, doe het dan radicaal en meteen goed,” zegt Graafland. “Vergroot dan ook de historische, monumentale en iconische waarde van de Maliebaan.” “Steeds minder mensen maken gebruik van de auto in de binnenstad,” vult Van Rossem aan. “Anders zitten we over twintig jaar met een ovonde en denken we allemaal: ‘hadden we het destijds maar goed gedaan’.”

Groene ader

Het Park Maliebaan-collectief vindt dat het unieke karakter van de Maliebaan gekoesterd en gecultiveerd moet worden. In hun ogen gaat dit het best door van de Maliebaan een park te maken. Dit past goed in het streven van de gemeente om de stad groener te maken en auto’s uit het centrum te weren. Met het groeien van de stad wordt de behoefte aan prettige verblijfsplaatsen vergroot. Daarnaast zou het Park Maliebaan een ‘groene ader’ kunnen zijn tussen het Hogelandse Park, Park Lepelenburg en het Zocherpark langs de Maliesingel.

Van Rossem vertelt: “De laatste vier eeuwen heeft de Maliebaan een enorme aantrekkingskracht uitgeoefend op velen. Zo heeft Lodewijk de 14e gezegd hem mee te willen nemen naar Frankrijk, was Napoleon ervan gecharmeerd en de filosoof Descartes woonde er. In de tweede wereldoorlog woonden bezetter en verzet er door elkaar heen. Deze prachtige, historische straat is nooit bedoeld voor snel verkeer. Ook de bomen die hier staan zijn daar helemaal niet voor gemaakt en moeten nu regelmatig vervangen worden.”

Volgens de bedenkers betekent het plan minder verkeer in het centrum en meer ruimte voor de fietser. “De fietsers kunnen over de ventwegen rijden, die ook voor bestemmingsverkeer open blijven. Zo blijven de twee routes van het Centraal Station naar de Uithof (de ‘normale’ route en de herenroute, red.) goed toegankelijk en blijven ook de winkels en het museum bereikbaar,” zegt Graafland.

Wat het afsluiten van de weg voor het autoverkeer in de buurt zou betekenen weten de bewoners nog niet. “Dat laten we bewust aan de gemeente over,” zegt Van Rossem. “Dat is niet onze expertise. De parallelbanen kunnen wat mij betreft gewoon voor bestemmingsverkeer gebruikt blijven worden.”

Tot slot laat de voorzitter van bewonersvereniging BBMO, Ton van Palen, zich positief uit over het plan Park Maliebaan: “Dit geeft de Maliebaan haar historische parkfunctie terug en Utrecht een stuk (toekomst)trots. Dit in combinatie met het echt autoluw maken van de ventwegen, maakt het gebied tot een veilige en prachtige omgeving.”

Het Park Maliebaan-collectief heeft een eigen pagina opgestart waarmee ze iedereen op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Bekijk hier onder de eerste impressies van het idee.voorbeeld park maliebaan 1voorbeeld park maliebaan 2


voorbeeld park maliebaan 2

48 Reacties

Reageren
  1. Antoine

    Chapeau voor Van Rossem cs. Het is een topplan!

  2. Michiel B

    Zo, dat gaat inderdaad wel heel ver. Wel kan dan meteen een prachtige wandelpromenade worden gemaakt van de Burg. Reigerstraat en de Nachtegaalstraat. Toch denk ik dat het autoverkeer in het geheel uitbannen niet zal lukken, maar ja, een beetje idealisme kan nooit kwaad.

  3. Berend

    Fantastisch plan! Mijn steun hebben ze.

  4. Johan

    Van Rossem als vooruitgeschoven post van ons aller Lotje. Het wordt steeds gekker in deze stad.

  5. Maria

    Ik heb ook een idee. Laten we van de Tolsteegsingel, de Maliesingel, de Wittenvrouwensingel, Catharijnesingel en Daalsesinel ook een park maken. Tenslotte reden daar in de mIddeleeuwen ook geen auto’s. En is de binnenstad definitief onbereikbaar.

  6. Karel de Grote

    Ik wil ook een park voor mijn deur in plats van die lap asfalt.
    Surely In My Backyard!

  7. Luuk Upuuk

    Mooi plan, maar niet reëel. Ik zie het gebeuren dat de fietser lekker asociaal zijn weg tussen de bomen van het Maliepark gaat zoeken.Misschien daarvoor een tunneltje aanleggen?

  8. Bruin

    Zijn dat die lieden uit Oost, die zo goed voor zichzelf zorgen.
    Zich druk maken om bordjes op rotonde’s, en zo?

  9. Jan Plomp

    Prima idee, doet recht aan het historisch imago van de stad. De maliebaan is bovendien niet noodzakelijk voor het autoverkeer, dat kan makkelijk omrijden.

  10. Geenstijl@Utrecht

    Heerlijk dan kunnen wij straks weer parades houden, net als vroeger, hahahahahaha.

  11. Arend

    Prima plan!
    Een aanwinst voor de stad op deze manier.
    Utrecht mag deze bewoners dankbaar zijn!

  12. herman

    De mopper en chagerijn Boulevard.

  13. Anton Termaat

    Fantastisch plan.
    Idee: organiseer op de promenade weer jaarlijks een grote kermis (zoals in mijn jeugd het geval was).

  14. Chris

    Een super plan. Er liggen daar al 2 ventwegen. Nooit begrepen waar die middelste banen voor zijn.

  15. Dennis

    Prima idee! Maar dan moet er wel een fietswerende barrière gemaakt worden tussen Nagtegaalstraat en Burg. Reigerstraat.
    Die losse houtsnippers bij de Daalsetunnel lijken aardig te werken. Anders een antifietsgracht?

  16. Johnny be Good

    Heerlijk, al die reageerders die direct hoera roepen op een luchtfietsplan van buurtbewoners die handig gebruik makend van de Groenlinkse autopesthype een kans zien om een parkje voor hun deur aangelegd te krijgen.

  17. Paul

    Van Rossum en onze autohater Lotte…

    Rara wat daar uit gaat komen,Lotte heeft het nu al heet!

    Nog even en de binnenstad is definitief op slot. Arme ondernemers en autobezitters!

  18. RobH

    @Luukupuuk: Als ik naar het eerste plaatje kijk, dan is een fietsdoorgang ingepland. Alleen auto’s lijken een rondje te moeten maken.

  19. Dirk

    En waarom inderdaad ook niet? Stukje bij beetje krijgen we hopelijk de ruimte in de stad terug en mogen de luie aso’s wat langer wachten of de auto uit.

  20. Bert Jansen

    Dit hoort een van de mooiste straten van Utrecht te zijn.
    Die autoweg in het midden moet weg.

  21. Katja

    Ik zeg, DOEN !

  22. Joris

    En dan gelijk een parkeergarage onder die nauwelijks gebruikte snelweg, kun je de ventwegen ook parkeervrij houden en creëer je gelijk een oplossing voor toegang tot de binnenstad. Gratis shuttlebus vandaar naar de binnenstad.

  23. Ruud

    Hoe moet je dan fietsen van de stad naar de Uithof? Alleen Biltstraat > Rijnsweerd is dan nog te doen…

  24. Han Eman

    Een historische kans! Dit kan nog worden hersteld; heel veel van vernield Utrecht niet meer. Nu nog de auto’s van de grachten af!

  25. Otto Nelemans

    Niet zo lang geleden was er een van de vel (semi)anonieme reaguurders zo vermetel om oude mensen als Jos stelling weg te zetten als oude fossielen, die nu maar eens hun mond moeten houden. Maarten van Rossum bewijst evenals Jos regelmatig dat er nog veel creatief denken en handlen schuilt binnen deze categorie.
    Mooi plan en als we zoals Joris oppert een ellenlange parkeergarage maken on de Maliebaan met inritten een de noord en zuidzijde en extra uitgang in het midden, dan is ook het gebrek aan parkeerplaatsen centrum Oost ook meteen geregeld. Volgens mij is daar meteen al 1 3/4 miljoen euro’s beschikbaar.
    Denk aan de Ramblas en vergelijkbare promenades. Met de oprukkende warmtegrens wordt het alleen maar leuker in Utrecht.

  26. Eddy

    Soms kan ik er echt niet meer tegen, ga de plantjes maar water geven en pak een heel dik boek uit de kast. Nu weer zo’n mafkees , zo’n zeurkous, die weer roept dat het 400 jaar geleden zo was en dat moet weer terugkomen, struikrovers, trekschuiten, kruistochten en een Maliebaan voor spelende studenten. Dan allemaal voor en tegens, vreselijk. In de binnenstad is nauwelijks meer een speciaalzaak te vinden, dumphandels en outlets hebben de overhand, maar allemaal met de fiets te bereiken, dat wel. Mensen die nog werken, en belastinggeld verdienen en voor hun werk echt van een auto afhankelijk zijn, mogen niet in de stad wonen, die pest je eruit. Wat een vreselijke wereld leven we toch in.

  27. Kees Truijens

    Dit idee verdient een goede uitwerking. De autostrook in het midden is voor binnenstadsbewoners een prettige toegangsroute, maar die kan wellicht best gemist worden.

  28. Berry

    Dit plan is niet radicaal genoeg. Ik zeg niet auto luw maar alles luw. Die fietsers passen ook niet thuis is dat nieuwe park. Die kunnen ook gemakkelijk om fietsen. Overigens moet je dan het parkeer probleem ook aanpakken en de bewoners daar verbieden een auto voor de deur te parkeren ze parkeren maar in een van de vele leegstaande parkeertorens. Kunnen ze vanaf daar een gratis bus pakken naar het station en vanaf het station lopen naar de maliebaan.

  29. Remi

    Ik mis het openbaar vervoer in het plan, worden de buslijnen opgeheven?

  30. Erwin

    Als de autopesters maar niet gaan huilen als straks de laatste winkels uit de binnenstad verdwijnen. De autopest trend heeft, hand in hand met de opkomst van web winkelen, al menig stadscentrum aangetast. Het kan ook in Utrecht niet altijd goed blijven gaan.

  31. Scherpschutter

    De reden dat de Maliebaan destijds is omgevormd naar een verkeersvriendelijke locatie is omdat er behoefte(!) aan bestond. En de behoefte om het centrum van een stad (of je huis) goed te kunnen bereiken per auto bestaat niet alleen nog steeds, maar zal ook de komende decennia ook nog blijven bestaan, ongeacht wat voor een utopische fata morgana’s enkele Utrechters zich in het hoofd halen.

    Historische waarde koop je in praktische zin helemaal niets voor. Een stadscentrum en woonlocaties die fatsoenlijk per auto bereikbaar zijn wel. Maar goed. Aan de tekeningen te zien, welke ogenschijnlijk door een 5-jarige zijn gemaakt, zal het zo’n vaart niet lopen.

    Waar komen toch die waanbeelden vandaan dat het gros van de Utrechters zitten te wachten op een per auto onbereikbaar centrum? Of op een fiets walhalla?

  32. CorrieGM

    Heerlijk idee.
    Alleen: daar fiets ik ‘s avonds laat niet graag in mijn eentje.

  33. maarten van den oever

    prima, terugverovering van de stad voor de mensen

  34. Ronald

    Waarom verbieden we niet gewoon de auto voor een tijdje?
    Dan merken al die fietsfundamentalisten ineens dat ze er zelf ook ongemerkt gebruikt van maakten, want het pakketje wordt niet meer bezorgd, de CV-monteur komt niet meer langs, het bezoek dat niet in een stad woont komt niet meer op visite, de politie komt te laat aanrijden en gehandicapten, ach, pak toch de fiets…

  35. Zucht

    Oh oh. Weer zo’n maffe losse flodder. En direct komt iedereen weer met zijn eigen aanpassinkjes. Om het maffe plan nog maffer te maken. Onze stad heeft collectief psychiatrische ondersteuning nodig.

  36. Kees

    Ik vind het een fantastisch plan. Samen met het fietspad/wandelpad over de oude spoorlijn en Wilhelminapark levert dit een broodnodig tegenwicht tegen een van de drukste verkeersstromen van de stad. En wat zou het een extra cadeau zijn als de auto’s op de parallelwegen onder de grond zouden kunnen verdwijnen. Hartstikke goed, Mariette Graafland en Maarten van Rossem!

  37. Fab

    DOEN!!!! En trek het zelfs nog maar een stukje groter.

  38. frits

    Toch wel opvallend dat er door een aantal mensen op het plan van de Ovonde geroepen wordt dat de aantallen niet kloppen (aantallen fietsers, auto’s, zwaar verkeer, etc)

    Maar bij dit plan vergeet iedereen even dat de verkeersdruk op de parallelwegen zeer sterk toeneemt. Door het relatief grote éénrichtingsverkeer EN het halveren van het aantal rijstroken voor het gemotoriseerd verkeer worden de huidige parallelwegen zwaar belast. Heel comfortabel is het daar dan iig niet meer fietsen 🙁

    Ook het weghalen van het kruissen van de Maliebaan heeft veel meer impact. De buslijn rijdt over die route en tevens vormt het een belangrijke schakel voor de verbindingen met de woonwijk (ook bevoorrading rijdt hierover). Waar gaat dit verkeer nu rijden? Wat men vaak vergeet is het waterbed effect, soms is verdelen beter dan concentreren :).

  39. wimutrecht

    In ieder geval heeft de straatnamencommissie er weer een paar opties bij. Oh nee eigenlijk niet want er vallen er ook een paar weg. ‘t Goylaan wordt Malle Lotjelaan en Maarten krijgt zijn eigen Maffe Maartenbaan in ruil voor de Maliebaan.

  40. cleo

    Vind het een heel goed plan. Maar zet de Biltstraat dan ook weer in 2 richtingen open, want Nachtegaalstraat / Maliebaan is de alternatieve route geworden wil je bij de Berekuil komen.

  41. D.Bernards

    Wat een goed plan! Ik sta hier helemaal achter.

  42. Karel

    @ wimutrecht. Goed plan. DOEN! Ik stel wel een kleine aanpassing voor, maak er Linke Lotjelaan en Maffe Maartenbaan van.

  43. Claudia

    Met alle ‘anti’ fietstips en strooisels. Diegene die gebruik maken van hun fiets als ondersteuning of hulpmiddel hebben hier weer het nakijken. Mooi park maar waar blijft de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Dat slaan we weer fijn over.

  44. Bernard Tomlow

    De verkeerswethouder heeft een soort referendumeffect. Ik ben zo benieuwd hoe dat in het college gaat?Al die VVD wethouders. En niet te vergeten hun gemeenteraadsleden. Allemaal bekeerd tot de fietsreligie? Middenstand,gehandicapten,ouderen; niet interessant .No fiets, no right.Inmiddels doet de wethouder ons geloven, dat we nog net niet stikken van de vervuiling. Wat een volksverlakkerij. Wij zItten in Utrecht op een paar vlekken na ruim onder de Europese grenswaarden.Ter vergelijk : Utrecht 30 ,Beijjing 900! U leest goed. Dus kom niet met luchtvervuiling. En niet te vergeten; over 10 jaar is mobiel 80 % elektries of waterstof.Overigens dankzij GroenLinks .Dus miljeu of gezondheid is geen argument.Blijft over: wat is redelijk en verstandig. We hebben een enorme ruimtevoorraad onder de grond. Ik pleit al tijden voor de 3 -LLLen. Parkeergarages onder Lucas Bolwerk, Lepelenburg en Ledig Erf. Ook onder Maliebaan uitstekende mogelijkheden. Waarom garages? Het gaat helemaal niet meer om bestemmingsverkeer of doorgaand verkeer. Niemand wil van Majella naar de Maliebaan midden door de stad. Het gaat om slimme mobiliteit voor iedereen. Dus geen valse tegenstellingen. Kom dus 18 april naar de jaarbeurs.Zie website Aorta.

  45. Peter

    Goed plan. Als autoverbinding is de Maliebaan helemaal niet nodig. Werk maar verder uit.

    Graag wel kappen met dat foeilelijke rode asfalt in die fietsstraten op historische plekken. Aangezichtsvervuiling. Infantiele onzin om te denken dat een straat een kleur naar gebruik moet krijgen. What’s next? Alle fietspaden blauw? Alle trottoirs groen? Alle autowegen geel?

  46. Ben

    Het is een onzalig plan, wie zal er gebruik gaan maken van de promenade?
    Volgens mij geen mens, ook nu lopen er weinig mensen op de aanwezige wandelpaden..
    De strook groen tussen de 2 ventwegen nodigt niet uit tot het maken van een wandeling en
    wordt te smal om er iets anders te doen dan wandelen. Strook is eigenlijk alleen maar goed voor het uitlaten van de hond.

  47. W.H.de Groen

    Hierbij geef ik aan dat gezien de voortdurende onenigheid in deze de Maliebaan weer terug gegeven zal worden aan de natuur waarbij deze een verbinding gaat vormen tussen de singels en de Biltse Grift. Dit naar aanleiding van een steeds groter groeiende groep waterfietsers en kanovaarders die het fileprobleem in de singels meer dan zat zijn. Tevens zullen hierbij een aantal vis-stijgers geplaatst gaan worden teneinde de voedselvoorziening in Utrecht te gaan garanderen voor de toekomst.

    Gem.Utrecht.

  48. Felice

    Wat mij opvalt is, dat de voetganger er hier zeer bekaaid vanaf komt, de heilige fiets ramt overal tussendoor, het voelt als een dictatuur, oh heilige fiets, ik spring van links naar rechts en moet beledigingen incasseren!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).