Maarten van Rossem stopt met bijdragen aan project herinrichting Maliebaan | De Utrechtse Internet Courant Maarten van Rossem stopt met bijdragen aan project herinrichting Maliebaan | De Utrechtse Internet Courant

Maarten van Rossem stopt met bijdragen aan project herinrichting Maliebaan

Maarten van Rossem stopt met bijdragen aan project herinrichting Maliebaan
Maarten van Rossem op de Maliebaan. Foto 2016: DUIC / Renzo Gerritsen
Utrechter Maarten van Rossem houdt zich al tijden bezig met de herinrichting van de Maliebaan. Wegens gebrek aan vertrouwen in de gemeente, stopt hij nu met bijdragen aan het initiatief.
Utrechter Maarten van Rossem houdt zich al tijden bezig met de herinrichting van de Maliebaan. Wegens gebrek aan vertrouwen in de gemeente, stopt hij nu met bijdragen aan het initiatief.
“De focus van het gemeenteteam dat zich over de herinrichting van de Maliebaan buigt is te sterk verkeersgericht,” vindt Maarten van Rossem. “Telkens weer krijgt het verkeer voorrang boven het monumentaal karakter van het gebied. Dit in tegenstelling tot de politieke ambitie die pleit voor een autoluwe en fietsvriendelijke stad. Het resultaat is dat er nu een een drietal plannen ligt waar uitsluitend het verkeer de boventoon voert: slechte compromissen in plaats van hele oplossingen.”
Meedenken
De herinrichting van het gebied rondom de Maliebaan betreft vooral het verbeteren van de fietsroute en de openbare ruimte voor voetgangers. De gemeente Utrecht vraagt het publiek en bewoners mee te denken over welk van de drie plannen het beste zou passen bij de Maliebaan. De visie van Van Rossem heeft de gemeente niet meegenomen in haar peiling, zij is wel op de hoogte van de ontwikkeling ervan. Eind 2017 beslist de gemeenteraad met welk plan verder wordt gewerkt.
Laatste gebaar
Maarten van Rossem wil een laatste gebaar maken naar de politiek en inwoners van Utrecht door te pleiten voor een andere benadering van het vraagstuk. Namelijk door de Maliebaan en omliggend winkelgebied integraal te benaderen als onderdeel van de historische binnenstad. Herstel van het totale monument, de groene kansen die dit de stad, haar bewoners en bezoekers biedt en de economische versterking van het gebied Burgemeester Reigerstraat en Nachtegaalstraat zijn startpunt. Afgelopen april is deze visie in Podium Oost gepresenteerd door Van Rossem samen met Mariette Graafland. Die visie werd met veel draagvlak onder het publiek ontvangen. Aankomende zaterdag 4 november 17:00 presenteert van Rossem samen met Graafland en Ingrid van Ulden hun verder uitgewerkte ideeën in Podium Oost.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Rianne

    Van Maarten had ik wel wat meer inzicht en realiteit verwacht.
    Natuurlijk is de gemeente verkeersgericht en luistert ze niet naar zijn goedbedoelde adviezen. Het komt wat naïef over en dat is het laatste waar ik Maarten van zou durven betichten.
    Die megalomane politici in hun ivoren toren doen precies wat ze zelf of wat hun ambtenaren bedenken. Het spelletje van inspraak wordt met veel verve gespeeld, maar is natuurlijk een wassen neus: veel holle frasen en symboolpolitiek.
    Verkiezingen volgend jaar en dan zitten we weer met een nieuwe lading zakkenwassers….

  2. Barend

    Veel bijval. Ja, van die bewoners die het verkeer de Maliebaan afschoppen. En bewoners elders met de overlast opzadelen.

  3. Vrolijke Noot

    Aardige man, ik begrijp dat het een goede vriend van Kees van Oosten is, jammer hoor.

  4. Johannes

    Beste Marianne, er zijn meer belanghebbende dan Maarten en zijn trawanten, die vooral aan hun eigen belang denken. Goed dat we een gemeentebestuur hebben dat van dit grotere belang uitgaat.

  5. Aniwe

    ehhh….. onderdeel van de historische binnenstad????? Ik wil graag mijn Dreef op Overvecht tot deel van de historisch binnenstad laten benoemen en zo verkeersvrij maken. Lijkt mij ook geweldig zo’n park voor de deur.

    En nog even terzijde: de Maliebaan werd begin 1900 toch al gebruikt als (paarden)racebaan voor studenten? Die paarden zijn vandaag de dag vervangen door auto’s en racende fietsers……..

  6. Ger

    beetje kinderachtig dat als hij zijn zin niet krijgt hij direct stopt, alsof zijn voorstel de enige mogelijkheid is.

    7 oktober trouwens weer paardenrace op de Maliebaan, nu het nog kan

  7. henk

    Het is een weg, dus maar goed dat de verkeerskundige argumenten de boventoon hebben. Een historicus zou toch moeten weten dat ook de Maliebaan ook echt is aangelegd met een functie. En of je het wilt of niet de samenstelling van het verkeer veranderd. Kies dus voor een ovonde by-far de beste oplossing voor deze locatie en past geheel binnen het beleid om fiets te stimuleren.

  8. Cico

    Wat leuk dat iedereen weer op de stoel van historicus gaat zitten. Maar het klopt niet echt wat er wordt gezegd.

    Voor de duidelijkheid: de Maliebaan is niet aangelegd voor doorgaand verkeer van wat voor soort dan ook. Het is in de 17e eeuw (!) aangelegd voor het maliespel, een soort variant op cricket. Een antwoord van de universiteit op de Utrechtse studenten, die klaagden over dat er weinig was te doen in de stad. Let wel: studenten genoten in die tijden enorm hoge sociale status. Een enkeling kon studeren en dat was zeer bijzonder. Het was de aankomende dokter, admiraal of wat dan ook, dus die werden ook in de watten gelegd.
    De universiteit kon op zijn beurt ook laten zien ‘kijk eens naar dit schitterende sportveld, wij zorgen goed voor onze studenten! Komt dus allen naar Utrecht studeren’. Die onderlinge concurrentie speelde toen ook al.

    Het belang van Maarten van Rossum is om die cultuurhistorie intact te laten en je vooral niet te laten afleiden door verkeerskundige quatsch, want dat veranderd met de wind mee, terwijl je het Utrechtse erfgoed permanent kan vernietigen bij een foute beleidsbeslissing *kuch* Hoog Catharijne *kuch*.

  9. Toine Goossens

    @Cico,

    Iedere historicus weet dat de geschiedenis permanent verandert en steden zich continue aan de omstandigheden aanpassen. Dat van Rossum alleen staat blijkt duidelijk uit de door de omwonenden gesteunde variant.

    Afgeven op de gemeente is dan framen, geef dan af op je medeburgers.

    Overigens, hoe staat het met het mussenproject van meneer?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).