Maatregelen kabinet maakt weg vrij voor verbreding A27 bij Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Maatregelen kabinet maakt weg vrij voor verbreding A27 bij Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Maatregelen kabinet maakt weg vrij voor verbreding A27 bij Utrecht

Maatregelen kabinet maakt weg vrij voor verbreding A27 bij Utrecht
Archieffoto van de A27
De verbreding van de A27 en A12 bij Utrecht kan toch doorgaan. De Rijksoverheid heeft een pakket maatregelen aangekondigd om de stikstof-problematiek aan te pakken. Daarmee kan de snelweg bij onder meer Amelisweerd verbreed worden.

De verbreding van de A27 en A12 bij Utrecht kan toch doorgaan. De Rijksoverheid heeft een pakket maatregelen aangekondigd om de stikstof-problematiek aan te pakken. Daarmee kan de snelweg bij onder meer Amelisweerd verbreed worden.

De Raad van State zette in juli van dit jaar een streep door het plan om de A27 en A12 bij Utrecht te verbreden. De vergunningen voor de verbreding van de snelwegen waren verleend op basis van het zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS).

Dit programma bleek niet te deugen waarop het kabinet op zoek moest naar een oplossing voor het stikstofprobleem. Want zonder oplossing kon de verbreding niet doorgaan. 

Maximumsnelheid

Een van de belangrijkste maatregelen is de verlaging van de maximumsnelheid overdag op alle autosnelwegen in Nederland naar 100 km/u. Daarmee moet de neerslag van stikstof verminderen. Een deel van deze ruimte gaat naar zeven grote infrastructuurprojecten, waaronder de snelweg rond Utrecht.

De verbreding van de A27 is een gevoelig onderwerp. Veel bewoners, politieke partijen en de gemeente Utrecht zijn tegen de verbreding, waar een deel van Amelisweerd voor moet verdwijnen. Het kabinet meent echter dat de verbouwing nodig is om het verkeer soepel te laten doorrijden.

33 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Kijk, dat is nog eens goed nieuws. Nu ff vaart maken met het kappen van die bomen en verbreden van de weg, en dan kunnen we er fijn met 100 en later 130 per uur door gaan rijden in plaats van stil te staan en de lucht te vervuilen.

  2. Freddy

    Dit is zeer triest. Hoop dat dit tegengehouden kan worden, want de natuur is belangrijker dan het verkeer.

  3. Piet

    Zet er trajectcontrole op en een max van 80km/u en dan is de hele verbreding niet nodig. Zo jammer maken ze maatregelen dat je minder hard mag en gaan ze het zo organiseren dat er nog meer uitstoot komt

  4. Henk

    👍👍

  5. Utrecht Klimaat Neutraal 2030 - Ron

    Geen enkel weldenkend mens in Utrecht wil dit. De winst voor automobilisten bestaat alleen op papier, in rapporten waarvan álle experts zeggen dat ze incompleet en achterhaald zijn. Het is typisch een project wat geen enkel probleem op lost, maar wel heel erg veel kost, zowel qua geld, natuur en welzijn. In plaats van dit stokpaardje van de minister, kan Utrecht zich beter gaan richten op het klimaatneutraal maken van onze stad. En dat begint bij eerlijk aan burgers vertellen hoe groot de gevolgen van klimaatverandering voor onze stad zijn, en daar vervolgens ook naar handelen. De gemeenteraad riep enkele maanden geleden de klimaatnoodtoestand uit, maar neemt nog steeds besluiten die slecht zijn voor het klimaat. Dáár is het geld van de A27 veel beter aan te besteden.

  6. Harry

    Misbruik van het juridisch papieren stikstoftijgertje blijkt dus niet altijd te lukken en hapt nu hard in het beentje van lokale klimaatredders die dezelfde stikstoftijger zelf hebben verzonnen en tot wet hebben verheven.

    Gelukkig kunnen voor hen de te kappen bomen een goede “Klimaatbijdrage” leveren aan de door ons allen voor 11 miljard gesubsidieerde Biomassacentrale van ENECO.

    Soms gaat de integratie van de UN Agenda 2030 dus een beetje mis.
    https://youtu.be/52NaRLPzDcg

  7. JdV

    @Ron: Ten eerste gaat Utrecht (stad/provincie) hier niet over. Het rijk gaat over snelwegen. Ten tweede wil uiteraard niemand een snelweg in zijn of haar omgeving. Tot men zelf ergens naar toe moet. Dan piepen ze anders. Ten derde stikt het van de incomplete en achterhaalde projecten waar bakken met geld aan uitgegeven wordt. Geen weldenkend mens wil zijn of haar CV inruilen voor een warmtepomp terwijl ze in Duitsland 1000 euro subsidie geven aan huishoudens die zich op het gasnet AANSLUITEN. Geen mens wil een vervuilende windmolen in zijn of haar achtertuin die flora en fauna vernietigd en ook nog eens vol zit met giftige materialen. Desondanks besteden overheden hier miljarden aan. Als je de stad klimaatneutraal wil maken bouw je een mooie kerncentrale. Geen uitstoot, geen fossiele verbranding en bijna onuitputtelijk schone stroom. Dus je betoog raakt kant noch wal aangezien je een aantal zaken met elkaar in verband brengt die geen raakvlakken hebben. Geld voor wegenbouw is van het rijk. Utrecht (stad) besteed haar geld liever aan nutteloze hobby projecten als een fietsboulevard, uithoflijntje of het reperterend openbreken van singels en straten. Dus een goede zaak dat de landelijke overheid de rekening daarvan lekker voor de gemeente laat zijn.

  8. Yoshua

    De bomenkap mag van mij best plaatsvinden maar dan voor een leuk wandelpad.
    Het moet niet kunnen dat men snelwegen gaan uitbreiden terwijl er een enorm stikstof tsunami boven de stad hangt en iedere m2 cm zwaar bevuild is met pfas.
    Beter is om een snelweg aan te leggen door Brabant en Gelderland zodat Utrecht wordt ontlast van vervuilend verkeer en hier uitsluitend nog een OV knooppunt zal zijn.
    Belachelijk dat al die knooppunten bij onze stad liggen en niet bij pak hem beet Apeldoorn of Zwolle waar de lucht schoon is en niemand woont.

  9. MJPD

    @JdV
    Uw zolderkamer kan 130 km/u…?

  10. JdV

    @MJPD: uw moeders kelder kan 100 km/u?

  11. Harry

    @ Yoshua
    U klinkt een beetje als een doorgewinterde NIMBY. Wel fijn dat u zo goed de tsunami stikstofwolken en overal op de grond pfas ziet in Utrecht. Wellicht kunt u nog aan de gang bij het RIVM of anders zou ik uw bril graag een keer lenen.

    Overigens vanochtend nog een heerlijke boswandeling in Amelisweerd gedaan. Kan ik ook u aanbevelen omdat het de geest verschoont. Vooral in dit te kappen bos.

  12. WV

    @ yoshua

    De echte tsunami die boven de stad hangt is de vervuilende wolk van de houtkachels.

  13. Scherpschutter

    Uitstekend! Plat bulldozeren en asfalteren die handel! Vooruitgang laat zich niet stoppen door non-argumenten van bomenknuffelende hippies.

  14. MJPD

    @JdV
    Had iets originelers van u terug verwacht met zoveel zeeën van tijd. U zit er in ieder geval bovenop met 18 minuten reactietijd, dat dan weer wel, hulde daarvoor. Mijn reacties hier worden normaliter niet eens geplaatst binnen dit tijdsbestek.

  15. Toine Goossens

    Zoals verwacht bijt de Kracht Van Utrecht en dus GroenLinks in het stof. Ook de laatste strohalm is afgeknakt.

    Voor de luchtkwaliteit reageerders. Nederlanders leven inmiddels ZES jaar langer dan vroeger doordat de luchtkwaliteit zo sterk is verbeterd.

    Gelukkig dat die stikstof deken boven Utrecht hangt @Yoshua. Was die er niet, dan was u dood. En belachelijk @Yoshua dat u nog in Utrecht woont. Die stad komt u toch de strot uit?

  16. Joske

    Ja joh.

    Lekker mensen waar je het niet mee eens bent stereotyp wegzetten. Klassificeren. Lekker framen.

    Overigens is uit vele berekeningen van provincie en gemeente Utrecht gebleken, dat bij 100 km/uur de rijstroken binnen de bestaande tunnelbak uitgebreid kunnen worden. Met 100 heb je een vele betere doorstroming, als mensen niet ineens als idioten gaan remmen tenminste. Dan is de hele extra verbreding dus volkomen zinloos. Behalve nog meer schade aan Amelisweerd en zinloze financiële schade voor alle belastingbetalers.

  17. Nina

    Ik, als onderdeel van het milieu, ben enorm blij dat auto’s straks gaan rijden ipv in de file staan en daardoor minder vervuilen. Dat zal de luchtkwaliteit ten goede komen. Er komen ook nog meer bomen terug, dan er worden gekapt. Ik snap niet wat daar op tegen is.

  18. Hadjememaar

    IK wil dit niet. Punt.

  19. Mijn hemel

    Ik vind die reactie van die mijnheer MJPD hier wel grappig. Dat ongelooflijke ‘pot-verwijt-de-ketel’ gehalte van zijn post. Als er een reageerder hier constant aanwezig is op dit forum is het mijnheer MJPD.

  20. Herman

    Lekker aan de slag nu!

  21. cas

    @ Joske…. Ooit weleens daar gereden? Je mag op dat stuk maximaal 100…. En een aanpassing is gewoon nodig aangezien je alleen in de nacht met veel geluk de 100 kan aantikken daar. De wirwar van in/uit voegen is het probleem. Dus schop in de grond en doorgaan.

  22. henk

    De A27 gaat wel iets verder dan Utrecht de noordzuid verbinding is van landsbelang. Daarnaast is Utrecht gewoon een landelijk verkeersknooppunt dat nu ernstig achterblijft op andere file gevoelige gebieden

  23. Ad-Hoc

    Die 130km/u is makkelijker te terug te draaien dan de kap van bomen, de verbreding van de weg en de niet zo’n positieve verandering aan de directe omgeving.
    Wellicht iets om in het achterhoofd te houden.

  24. Willem

    Zoals ik eerder heb geschreven goed zo rijk !!!
    Eerst de snelheid naar beneden ( 100 km ).
    En dan de natuur kapot te maken om asfalt neer te leggen waar zit het verstand .
    Als iedereen zich daar aan de snelheid houd is er geen verbreding nodig .
    Pak de ASO,S eens aan .
    HOU DE NATUUR GROEN .

  25. Piet

    @Cas, dat heb je goed gezien het is een wir/war aan in en uitvoegen maar met een extra baan wordt het alleen maar complexer voor veel mensen, die allemaal angstig op hun rem gaan staan en dus nog meer file veroorzaken. Dus terug naar 80km/h(incl trajectcontrole) dan kunnen de meeste mensen het in en uitvoegen overzien en zal de opstoppingen minder of anders wel korter zijn en is de verbreding totaal overbodig gebleken en ook dus de bomenkap.

  26. Wim

    Weten jullie eigenlijk wel om hoeveel oppervlakte gaat aan boompjes die gekapt worden.
    Jullie doen net of heel Amslisweert gekapt wordt het is maar een randje.
    Dit bos is trouwens ook aangelegd gebied en kan dus ook makkelijk uitgebreid weer worden aan de andere kant richting Bunnik en Uithof
    Kijk eens goed op de kaart.
    Kan je er nog lekker wandelen en bomen knuffelen

  27. Wim Vreeswijk

    We zitten nu s’morgens en s’avonds met ernstig vervuilende files te z.o. van Utrecht. Als de A27 verbreed word is die CO2 vervuiling in ieder geval op die plek verleden tijd voor de 140.000 hardwerkende en belastingbetalende forensen. De rest van het gezonde verstand in Utrecht wordt hopelijk binnen geactiveerd.

  28. Willem

    @Piet ik ben 100% met je eens, zeer goede gedachten nu nog meer mensen die er zo over denken .

  29. Michiel

    Verbreden (stilstaand verkeer is nog schadelijker dan rijdend) én een dak eroverheen (net als over de A2 bij Leidsche Rijn)! Wel veel duurder, maar dat is dan het landelijke offer aan de Utrechtse bewoners die er last van hebben. Maar het levert ook veel op: lucht kan dan gemakkelijker gezuiverd worden, geluidsoverlast beperkt en er wordt ruimte gewonnen!

  30. Toine Goossens

    @ Piet en Willem,

    U begrijpt het niet. Het in- en uitvoegen wordt over 5 km uitgesmeerd bij gescheiden rijbanen. Daarom neemt de veiligheid sterk toe. Dat mag wat ruimte kosten.

  31. Theo

    @JdV

    Die subsidie voor gasaansluitingen bij Duitse huishoudens heeft een vrij simpele verklaring. In Duitsland wordt bij een kwart van de huizen (dat zijn er 5 miljoen) nog gebruik gemaakt van oude oliekachels voor verwarming. Ook bruinkoolkachels worden nog veel gebruikt voor verwarming. Die oude kachels stoten nogal wat troep uit. Als je wel eens een bruinkoolkachel gezien hebt, weet je hoe smerig die zijn. Er valt veel milieuwinst te behalen door die oude oliekachels te vervangen door gasgestookte kachels, die veel schoner zijn. En daar krijg je dus als Duitser subsidie voor.

  32. Nina

    @Theo
    Dus feitelijk lopen wij 50 jaar vooruit op Duitsland? Wat is dan de haast om in Nederland van het gas af te gaan?

  33. wollie

    is dit pla nog steeds gebaseerd op schattingen van meer dan tien jaar terug, en zonder de alternatieve oplossing van 2×6 banen in bestaande bak mee te wegen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).