De maatregelen die de overlast in Lombok-Oost moeten terugdringen lijken effect te hebben. De gemeente laat weten dat een eerste beschouwing van overlastcijfers en ervaringen van politie en toezichthouders een daling laat zien in jeugd- en drugsoverlast.
Lombok-Oost, met de Kanaalstraat, Westplein en het Moskeeplein heeft al langer te maken met hardnekkige overlast. De gemeente heeft daarom al eerder een pakket aan maatregelen afgekondigd waarmee dit moet worden teruggedrongen en beheersbaar gemaakt.
Er zijn meerdere acties geweest gericht op het terugdringen van de overlast van drugshandel en drugsgebruik. De politie heeft een dealer aangehouden die een gebiedsverbod krijgt en er zijn mobiele camera’s geplaatst. Ook zou er minder overlast zijn van jeugdgroepen en is het probleem met zwerfafval aangepakt.
Ook zijn er acties geweest gericht op verkeer. Er zijn meerdere verbalen uitgeschreven en auto’s in beslag genomen. Ook zijn er twee extra drempels geplaatst.
Wel laat de gemeente weten dat de overlast nog niet is opgelost en dat de acties op thema’s als drugs en verkeer voortgezet worden.
11 Reacties
ReagerenMooi dat er maatregelen werden genomen in Lombok-Oost. Er zouden ook maatregelen in Lombok-West moeten worden genomen , waar het probleem zich heeft heen verplaatst. Met name, dealers, drugsgebruik en overlast ‘s nachts is hier elke week.
‘een dealer’
Nu de andere 99 nog en de vele honderden gebruikers, naast de paar duizend CO2 patronen die elke avond op straat worden gesmeten, de dubbelparkeerders en linksrijders en groepjes sissende neanderthalers.
Goh wat gek. Dus in Lombok oost gaat het nu beter. In west slechter. Dat heet het waterbedeffect. Zolang je niet mensen voor langere tijd achter slot en grendel zet danwel terugstuurd naar hun land van herkomst verplasts je problemen maar los je niks op.
De kanaalstraat is wel iets beter geworden inderdaad. Er rijden nog steeds mensen die geen rijbewijs lijken te hebben, maar de racers zie ik niet meer.
Direct bekeuring bij dubbel parkeren
Veel sneller optreden
Niet dat lakse ,,dat wegkijken
Handhaven dus, net als op de ASW.
Er zijn inderdaad wat minder racers op de Kanaalstraat, die rijden nu op de Vleutenseweg heb ik de indruk. Ander asociaal rijgedrag niet. Dubbelparkeren gebeurt echt nog volop. Even je boodschappen doen, broodje halen en je appende vrouw in de auto achterlaten. Officieel is dat geen parkeren, dus gebeurt dagelijks.
Ook het ‘even een praatje maken met een tegenliggende auto’ en daarmee de volledige straat daarmee in twee richtingen blokkeren. Als je vraagt of ze ff doorrijden krijg je op zijn minst gescheld terug.
Handhaven ja, maar niet zonder verkeersmaatregelen. Binnenkort eenrichtingsverkeer op de Kanaalstraat, 30km rijden op de Graad van Roggenweg en wellicht het afsluiten van de Damstraat. Ik heb goede hoop dat de dramatische verkeerschaos daardoor langzaam verdwijnt.
Het wordt tijd dat ook de winkeliers inzien dat de Kanaalstraat mooier is met minder auto’s. Om de aansluiting met de binnenstad te behouden, is minder auto’s en meer voetganger en fietser een must!
Gewoon autovrij maken, ook in de binnenstad was er ooit bezwaar van de ondernemers (Vredenburg was parkeerplaats, lange Elisabethstraat, Choorstraat en de gracht reden auto’s)
Ze zouden nooit meer anders willen nu!
Dus kanaalstraat autovrij en de rest een richting. JPCoen is een drama nu,
Wat als we een echt verkeerscirculatie plan zouden hebben daar?
bv JP Coen brug alleen nog verkeer vanaf Domstad & Leidscheweg naar JP Coenstraat toelaten en de Tasmanbrug alleen uitgaand verkeer naar graad van rogge weg?
joh, kost nix en werkt als een droom denk ik
Inderdaad is de overlast nu verplaatst. Ik woon zelf in de Kanaalstraat, maar het loopt de spuigaten uit. Afval op straat gooien, lachgas gebruiken (ook rijdend achter het stuur), vrouwen nasissen, handel in drugs, dubbel parkeren, parkeren met een gehandicapten-ontheffing terwijl er een op het oog gezonde jonge vent uitstapt, hard rijden met dure auto’s, motoren met luide uitlaten, de lijst is eindeloos.
Afgelopen Ramadan was het helemaal raak, de overlast verplaatste zich naar de nacht. Soms tot 4:00u geluidsoverlast terwijl mijn vrouw en ik (wel) de volgende dag moeten werken.
Ook hebben de drempels ervoor gezorgd dat ze nu in plaats van heel hard rijden, heel hard optrekken en heel hard remmen. Dat dat de luchtkwaliteit geen goed doet kan zelfs een kind begrijpen.
Maar goed, de gemeenteraad (D66 en Groenlinks) vindt handhaving ‘betuttelend’, dus die overlast blijven we nog wel even houden.
Gelukkig kunnen mijn vrouw en ik na lang sparen ergens anders wat kopen. Sneu voor de minder kapitaalkrachtigen die in de eens prachtige wijk Lombok wonen.
Onderhand 3 jaar verder. Niks verandert. De gemeente laat Lombok in de steek.