Maatregelen om verkeersveiligheid in Utrecht West op korte termijn te verbeteren | De Utrechtse Internet Courant Maatregelen om verkeersveiligheid in Utrecht West op korte termijn te verbeteren | De Utrechtse Internet Courant

Maatregelen om verkeersveiligheid in Utrecht West op korte termijn te verbeteren

Maatregelen om verkeersveiligheid in Utrecht West op korte termijn te verbeteren
Archieffoto Kanaalstraat
De gemeente Utrecht neemt op korte termijn een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid op de Kanaalstraat, de Cartesiusweg en de Everard Meijsterlaan te verbeteren. De straten worden door buurtbewoners vaak genoemd als verkeersonveilig.

De gemeente Utrecht neemt op korte termijn een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid op de Kanaalstraat, de Cartesiusweg en de Everard Meijsterlaan te verbeteren. De straten worden door buurtbewoners vaak genoemd als verkeersonveilig.

De straten zouden de komende tijd al worden aangepakt, omdat ze zijn meegenomen in de projecten Westelijke Stadsboulevard en Kanaalstraat. Het uitvoeren van die projecten duurt echter nog enkele jaren, waardoor de gemeente besloten heeft een aantal snelle maatregelen te nemen voor het vergroten van de verkeersveiligheid.

Kanaal- en Damstraat

De maatregelen voor de kruising van de Kanaalstraat met de Damstraat moeten het kruispunt overzichtelijker maken en de positie van fietsers verbeteren. De gemeente wil op het fietspad langs het Moskeeplein het middeneiland vergroten.

Fietsers zullen daardoor zoveel mogelijk rechts houden en niet midden op de weg het kruispunt op rijden. Het middeneiland moet fietsers ook alerter maken.

Tekst loopt door onder plattegrond

Voor fietsers die de kruising met de Kanaalstraat naderen vanuit de noordelijke Damstraat (vanaf de Vleutenseweg) komt er een fietssuggestiestrook van 5 á 10 meter. Doel daarvan is automobilisten ervan bewust te maken dat er fietsers vanuit die richting naar de kruising rijden. De suggestiestrook moet er ook voor zorgen dat automobilisten de bocht niet afsnijden.

Ook komen er haaientanden aan het eind van de Damstraat. Fietsers die vanuit de noordelijke Damstraat richting de kruising met de Kanaalstraat rijden, moeten voorrang geven aan het kruisende verkeer, waar ook de fietsers op de route Kanaalstraat – Moskeeplein onder vallen.

Cartesiusweg

Op de Cartesiusweg is het probleem voor fietsers om over te steken. Om dat te verbeteren, moet de infrastructuur worden aangepast. Dat kan volgens de gemeente niet met snelle maatregelen en daarom moeten verkeersveilige oversteken aantrekkelijker worden.

Op de kruising van de Geraniumstraat en de Cartesiusweg wordt het opstelvak voor fietsers weggehaald. Dat vak suggereert dat het een veilige plek is om over te steken, wat volgens de gemeente niet zo, omdat het vak te klein is. Het weghalen ervan moet ervoor zorgen dat fietsers vanuit de Geraniumstraat niet daar de Cartesiusweg oversteken.

De gemeente wil bij de kruising van de Geraniumstraat en de Cartesiusweg duidelijker maken dat het fietspad voor fietsers uit twee richtingen dient. De blokmarkering wordt daarvoor verwijderd en de markering op het midden van het fietspad wordt verder doorgetrokken. Ook wordt een tweerichtingsfietspad-bord geplaatst.

Kruising Geraniumstraat/Cartesiusweg Beeld: Google Streetview

Vlampijpstraat

Bij de kruising van de Vlampijpstraat en de Cartesiusweg komt aan de kant van het CAB-gebouw een hek om ervoor te zorgen dat fietsers niet daar de Cartesiusweg oversteken. De verwachting is dat door het plaatsen van het hek de veilige oversteekplaats beter gebruikt gaat worden.

Automobilisten richting het benzinestation bij de voormalige carwash Imo steken nu vaak schuin het fietspad over. Om dat te voorkomen wordt de afscheiding tussen het fietspad en de weg verder doorgetrokken. Ook komt er een extra obstakel bij het prijzendisplay van het benzinestation.

De gemeente onderzoekt nog of de afrit naar het benzinestation kan worden ingekort. Dat moet ervoor zorgen dat afslaand verkeer richting het benzinestation moet afremmen, waardoor het fietspad veiliger wordt.

Afrit benzinestation Cartesiusweg Beeld: Google Streetview

Everard Meijsterlaan

Het kruispunt met de Lessinglaan en de Everard Meijsterlaan wordt als onderdeel van het project Westelijke Stadsboulevard aangepakt, maar de problemen zijn volgens bewoners nu dat voetgangers op zebrapaden geen voorrang krijgen van fietsers.

Dat is vooral een probleem in de ochtendspits, als veel fietsers op weg zijn naar hun werk en ouders met basisschoolkinderen willen oversteken. Sinds begin februari worden daar verkeersbrigadiers ingezet, om de oversteek veiliger te maken.

Komende zomer

De maatregelen worden nu uitgewerkt en daarna begint de uitvoering. Uiterlijk komende zomer moeten de werkzaamheden zijn afgerond. Die planning kan vanwege de maatregelen rond het coronavirus wel enige vertraging kan oplopen.

24 Reacties

Reageren
  1. Joe

    Afgaande op de maatregelen lijkt het nu alsof de fietsers de voornaamste oorzaak van de onveilige verkeerssituatie zijn in de Kanaalstraat en de Damstraat. In mijn beleving (ik woon in Lombok) worden de gevaarlijke situaties echter meestal veroorzaakt door de auto’s in dit gebied. De damstraat-kanaalstraat die deel uitmaken van een woonwijk fungeren helaas als mcdrive en P&R. Op het moment dat minder auto’s zinloos door deze straten scheuren zal de verkeersveiligheid direct toenemen. In dit gebied zijn niet bovengemiddeld veel fietsers, wel zijn er bovengemiddeld veel autobewegingen, asociale bestuurders, afhaaltenten, kappers en shishashops. Lijkt me duidelijk dat hier de voornaamste oorzaak van het probleem met de verkeersveiligheid gezocht moet worden.

  2. Fixie

    De spijker op zijn kop, Joe !
    Dit gedeelte is gewoon een vrijstaat , zeker in het donker.
    Heb er nog nooit Politie gezien, ik fiets hier meerdere keren per week. Extra op mijn hoeden altijd.

  3. Lombokker

    @Joe
    Uitstekend verwoord!
    Ook nu nog scheuren er ‘s avonds en ‘s nachts auto’s door de straten van Lombok. Ik vraag mij dan ook af of de kebabtenten op de Kop van Lombok daadwerkelijk dicht zijn.

  4. Theo

    Helemaal mee eens Joe en Fixie. Helaas stelt de gemeente de belangen van de ondernemers boven de belangen van de bewoners. De manieren om de Kanaalstraat en omliggende straten tot een leefbare omgeving te maken, zijn het autoluw maken van de Kanaalstraat of er een fietsstraat van te maken. Op de laatste inspraakavond over de herinrichting van de Kanaalstraat werden vergelijkbare voorstellen door de projectleider van tafel geveegd onder het mom van “het past niet in de buurtvisie”. Een open gesprek was niet mogelijk. Het lijkt erop dat de gemeente vooral oog heeft voor de ondernemers en de bewoners minder belangrijk vindt.

  5. cas

    @ Joe, goed lezen… In Lombok is het de inrichting die fietsers niet altijd de beste en veiligste situatie oplevert.
    Bij de Cartesiusweg zijn inderdaad fietsers het probleem.

  6. Henk Pol

    Kan de damstraat niet weer gewoon dicht voor auto’s t.h.v. de Vleutenseweg? Vond het eigenlijk wel ideaal tijdens de werkzaamheden met de stadsverwarming. Nu moet je daar altijd zo opletten dat je niet omver wordt gereden. En de auto’s kunnen prima via het westplein.

  7. [email protected]😉

    Laten we er een wandelgebied van maken,geen gezeik en gezeur tussen auto’s en fietsers.

  8. JdV

    Fietsers horen niet in een dergelijke drukke winkelstraat. Auto’s ook niet. Gewoon alles in dat gebied voetgangersgebied maken.

  9. Koel Hoofd

    Het zal wel aan mij liggen, maar er zijn amper fietsers op de Damstraat omdat ze OP DE STOEP van de Damstraat van/naar de AH rijden en daar de voetgangers hinderen want: dat is de kortste weg. Dus een fietssuggestie strook of haaientanden bij Kanaalstraat/Damstraat heeft weinig zin want de anarchistische fietsers steken vanaf de stoep de Damstraat schuin over om verder hun weg te vervolgen via de Kanaalstraat. En hebben daarbij lak aan alles en iedereen die ze tegenkomen, zoals een goede anarchist betaamd.

    Er wordt ook al 30 jaar standaard dubbel geparkeerd op de Damstraat en Kanaalstraat. Want die mensen rennen ‘ff snel’ de supermarkt of kebabshop in, of gaan uitgebreid met elkaar te praten want dat is sociaal. Alleen vinden andere mensen dat weer asociaal want dubbel parkeren geeft opstoppingen wat irritaties geeft en mensen rare dingen gaan doen, wat enkelen dan weer als bedreigend ervaren. En er wordt inderdaad gescheurd over de Kanaalstraat, zeker in de avonduren als er ook nog eens gedeald wordt.

    Maar dat dit kan ligt aan de fietscomfort obsessie van de gemeente. De drempels zijn te vlak en liggen op te grote afstand om effectief te zijn. Mensen die de zijstraatjes kennen weten dat daar de drempels smaller en hoger zijn, en gemiddeld op 35m afstand liggen (soms nog korter), wat buitengewoon effectief de snelheid remmen. Maar dat vinden die zeikerds van de Fietsersbond niet lekker fietsen, dus daarom is dat niet toegepast op de Kanaalstraat. Een fietsstraat zou helemaal levensgevaarlijk worden, want dan zijn de fietsers levende snelheidsremmers voor mensen die er een andere cultuur hebben. Dus dat heeft niets met de ondernemers te maken, maar met verkeersveiligheid.

    Interessanter is de vraag: Wie hebben daar nou het meeste last van?
    Dat staat heel toevallig vermeld in het AD artikel “Machogedrag islamitische cultuur zorgt voor verkeersproblemen op Utrechtse Kanaalstraat” over deze plannen. Voorzitter Jurjen Lerou van de wijkraad West spreekt er over “de toenemende druk vanuit de blanke samenleving om de niet-westerse samenleving in het gareel te krijgen.”

    Wie is eigenlijk die blanke samenleving in de subwijk Lombok die kennelijk last heeft van de macho islamitische cultuur ? Wistudata heeft daar antwoord op.
    62,6% is Nederlands, 13,4% heeft een westerse achtergrond (buitenlandse studenten), dus 76% is blank en heeft last van het gedrag van 21,4% mensen met een niet-westerse achtergrond. Die 13,4% geïmporteerde westerlingen komen uit landen die géén oer-Hollandse fietscultuur hebben, dus die vinden fietsen eng tenzij het op de vrijliggende fietspaden is. Want die luxe kennen ze amper buiten Nederland.

    Nadere analyse leert dat de dominante leeftijdsgroep (54%) in Lombok millennials tussen 20 en 39 jaar oud zijn, waarvan 29% vrouw en 25% man. In de wijk Lombok heeft bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen de overweldigende meerderheid op GroenLinks en D66 gestemd.
    Daarmee valt de linkse gentry keihard door de mand, ze zijn verschrikkelijk intolerant t.o.v. hun medemens, tenzij ze blank zijn en blanke (vrouwen) dingen doen, of als man erg in contact staan met hun vrouwelijke kant.

    MBT tot die afrit naar de benzinepomp BP.
    Onderzoeken of de 30m afrit kan worden inkort zodat afslaand verkeer naar het benzinestation moet afremmen, is achterlijk. Dat is echt gewoon pure geld verspilling aan onderzoek om de geldingsdrang van de wethouder te legitimeren. Op dit moment mag je er 50km/u, maar als het druk is kan je niet harder dan 30km/u of sta je gewoon stil in de file voor het volgende stoplicht. Met de stadsboulevard wordt het in de toekomst helemaal drama. Daarnaast moeten auto’s ook een drempel nemen voordat ze het fietspad kunnen oversteken, dus de snelheid is al 10km/u anders gaat de auto kapot. Maar om van 50km/u af te remmen tot 10km/u voor die drempel is 30m echt wel nodig. Zeker wanneer meerdere auto’s tijdens het afslaan moeten wachten op fietsers die op hun dooie akkertje over het fietspad fietsen. Inkorten van die uitrit gaat in nodeloze ongevallen resulteren omdat auto’s te snel moeten afremmen of op de Cartesiusweg moeten stoppen. Daarnaast, die benzinepomp wordt gevuld met grote tankwagens, die moeten óók die afslag veilig kunnen nemen zonder fietsers plat te rijden, en hebben daarvoor de ruimte zonder obstakels nodig.

  10. Don

    Getuigd waar van een zeldzame naïviteit van de gemeente utrecht om met een fietssuggestiestrook de verkeersveiligheid te verbeteren op de kanaalstraat. Joe en Fixie hebben helemaal gelijk. De automobilist waant zich onaantastbaar en doet waar hij zin in heeft omdat er niet gehandhaaft wordt. Gemeente utrecht kom eens kijken of vinden jullie dat te eng.

  11. Berend

    Citaat:
    Wijkagent Peter Bouw ziet geen nut meer in een aangepaste weginrichting om gevaarlijke situaties te voorkomen. “De weggebruikers op de Kanaalstraat hebben overal lak aan: ze parkeren asociaal en rijden hard.” Volgens Bouw is de oorzaak van het gevaar een verkeerde mentaliteit en niet zozeer een gebrek aan drempels.

    Alle drie de wijkexperts ondersteunen eenzelfde conclusie. “Met name jongens en mannen met een niet-westerse migratieachtergrond zorgen hier voor overlast. Deze groep komt niet direct uit de wijk West, maar dit gedrag is wijkoverkoepelend.”

    Het rapport van het adviesbureau is woensdag naar de gemeenteraad gestuurd. Op de achtergrond van de verkeersonveiligheid, die de wijkexperts schetsen, gaat het college overigens niet in, maar er zullen in de probleemstraten wel meer haaientanden en fietssuggestiestroken worden ingetekend.

  12. Cico

    Ik zie wel vaker politie in de Kanaalstraat. Maar de verkeersonveiligheid komt 100% door asociaal rijgedrag, niet door de inrichting. Als fietser kan je het beste zo’n beetje midden op de weg fietsen, daar is het veiligst.

  13. Berk

    @Cas Pardon? Op de Cartesiusweg zijn de fietsers het probleem? Hoe dan precies? Daar wordt toch ook belachelijk hard gereden?

    Ik vind dat Joe het goed verwoord heeft; het lijkt, althans in dit bericht, net alsof de fietsers het probleem zijn, maar het werkelijke probleem is de mentaliteit van sommige automobilisten, die denken dat ze onaantastbaar zijn. En dat probleem verdwijnt niet zo lang er niet wordt gehandhaafd. 1x in de 2 maanden een lasercontrole helpt hier weinig.

  14. isabelle

    Onbegrijpelijk dat het racen op deze straten door auto’s nu op fietsers afgewenteld wordt. Gewoon meer politie op straat en bekeuringen uitdelen. Dat helpt namelijk wel.

  15. wollie

    liever de kabaalstraat afsluiten wanneer er markt. of kunnen bewoners dan niet meer weg ivm 1richtingsverkeer?

  16. Mark

    Beste niet zo koel hoofd,……

    je schrijft: “Nadere analyse leert dat de dominante leeftijdsgroep (54%) in Lombok millennials tussen 20 en 39 jaar oud zijn, waarvan 29% vrouw en 25% man. In de wijk Lombok heeft bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen de overweldigende meerderheid op GroenLinks en D66 gestemd.
    Daarmee valt de linkse gentry keihard door de mand, ze zijn verschrikkelijk intolerant t.o.v. hun medemens, tenzij ze blank zijn en blanke (vrouwen) dingen doen, of als man erg in contact staan met hun vrouwelijke kant.”

    Hiermee veeg je alle statistieken op een hoop en legt verbanden die er niet zijn.

    Probeer het nog eens en probeer bij de feiten te blijven.

  17. The true vlerk

    Wellicht miste ik wat, maar waarom richtte het onderzoek zich specifiek op West? Vorig jaar kaartten bewoners een zelfde soort verkeersgedrag aan in Overvecht en omstreken, maar dat is inmiddels niet prangend genoeg meer? Het is zeker niet opgelost.

    De indeling hier is wat ruimtelijker dan rondom de Kanaalstraat waardoor het verkeer minder met elkaar botst (sorry!), maar de patronen zoals hierboven omschreven zijn hier wel degelijk aanwezig (hoewel ik mij niet zomaar wil scharen achter de conclusie over de ‘niet-westerse’ macho’s blabla).

  18. Koel Hoofd

    @Mark Voor de gentrification op gang kwam was Lombok een wijk met veel allochtonen.
    Ook toen werd er openlijk gedeald (zelfs in heroine), dubbel geparkeerd, hard gereden, en ging er ook nog eens een bus en waren de vrachtwagens groter.
    Als de politie dan voorbij kwam dan stoven verschillende peperdure autos bestuurd door 19 jarigen op hoge snelheid de zijstraatjes in. Bottome line, het was er gevaarlijker dan nu. Nu is er meer blauwe op straat en is de situate echt verbeterd. Door de afsluiting van de bussluis, nieuwbouw op kop van Lombok, bredere Damstraat, bussen en bevoorradings vrachtwagens die de helft kleiner zijn en alleen op bepaalde tijden mogen bevoorraden, en zelfs met de minimale snelheidsremmende vlakke drempels op 100m afstand.

    Maar nu zeurt de nieuwe gentry over ander culturen die nog steeds precies hetzelfde doen als 20 jaar geleden. Die nieuwe gentry weet ook de wet te vinden naar hun vertegenwoordiging in de gemeente. En de gemeente pakt elke kans aan om de inwoners haar doorgeslagen fietsobsessie door de strot te douwen.

    Als de gemeente echt de verkeersveiligheid en leefbaarheid had willen verbeteren, dan moeten er hoger drempels op 45m afstand komen. Maar omdat fietsers daar last van hebben wordt dat niet gedaan, en wordt er met het vingertje gewezen naar de allochtonen.

    Ik kom er dagelijks, het is geen gevaarlijke straat zoals dit voorheen wel het geval was. Het is er alleen beetje chaotisch..Dus je moet gewoon uit je doppen kijken in plaats van beetje hersenloos vanuit je eigen bubbeltje anderen veroordelen om geen ruimbaan voor het kwetsbare egootje te krijgen. En dat is iets waar die gentry wel last van heeft.
    Ze zullen net zo lang over alles blijven zeiken totdat de buurt 100% wit is en alle winkeltjes alleen nog maar latte en biologische citroenen verkopen .

  19. jelle

    @ Koel Hoofd

    Hoe u ernstige criminaliteit goed praat en criminele overlast is echt walgelijk. Het overtreden van wetten en het vertonen van asociaal gedrag is geen cultuur die beschermd moet worden maar slechts gedrag dat de kop moet worden ingedrukt. Die gentry waar u zo laatdunkend over praat zijn tevens de mensen die ervoor hebben gezorgd dat Lombok niet verpauperd. En de ‘witte gentry’ zal niet net zolang blijven zeiken tot alles ‘100% wit is’ maar totdat Lombok een buurt is waarin men zich aan de regels houdt, zoals in elke andere fatsoenlijke wijk.

    Maar wees gerust, als u het rustieke dealen en hardrijden mist vertrekt u toch gewoon naar Kanaleneiland of Overvecht? Past u wel op voor de schietpartijen daar? Maar aangezien u geen gentry bent zult u daar vast niet over klagen, nietwaar?

  20. Jozzz

    @ KH Zelden zo’n vooringenomen, van allerlei aannames bij elkaar geraapt stukje gelezen, als dit.

    Maar wat is je punt nu eigenlijk? We mogen ons niet druk maken over een chaotisch straatbeeld? Omdat het vroeger erger was? Maakt het nog steeds niet goed toch? Of is je punt dat GL- en D’66-stemmers geen mening mogen hebben; je buren, wijkgenoten, collega’s? Of mogen jonge mensen niks te zeggen hebben over ook hun wijk? En wat een gelul over gentrification. Dat vindt in de hele stad plaats en valt in Lombok nog wel mee hoor. Of is je ander punt dat alleen mensen ter rechterzijde commentaar op andere cilturen mogen hebben? Waarom is dat precies? Blablabla.

  21. cas

    @ Joz, als je niet weet wat getrification is en de uitwerking daarvan moet je niets erover zeggen. Mooiste voorbeeld is Prenzlauerberg in Berlijn. Dan zie je de uitwerking hiervan precies zoals Koel hoofd het omschrijft…Hij dikt het iets aan, maar de uitkomst blijft hetzelfde.

  22. Jozzz

    @ Cas

    Ik weet prima wat gentrification betekent. Ik schets ook dat dit in heel Utrecht plaats vindt momenteel. Het is echter een proces waar je weinig aan kan doen. Het is wat er gebeurd.

    Ik schetste ook dat het in Lombok nog wel meevalt met de gentrification (in verhouding met andere wijken), ‘gentrification in Lombok’wordt al sinds begin jaren tweeduizend geroepen, maar het proces gaat dan wel heel langzaam in Lombok. Nog steeds is het mogelijk om in Lombok ook goedkoper te wonen. Ook is er nog zwart geld en criminaliteit aanwezig en wonen er ook nog veel armere mensen. De sociale woningbouwprijzen zijn er vele malen lager dan in andere delen van Utrecht, opmerkelijk genoeg.

    Gentrification: Buurt is verslechterd en daardoor goedkoop. Creatieve klasse (soms krakers in het verleden), met weinig geld gaat er wonen, maakt de buurt in een aantal jaar door pionierswerk leefbaar(der), trekt andere jonge mensen aan, vaak hoogopgeleiden, want die komen af op verbeterde leefomgeving, levendigheid het creatieve sausje, maar nog steeds lage prijzen, daarna komen de yups en het vastgoedgeld en daarna loopt het uit de hand. Zo is het rondom de Oudwijkersdwarsstraat natuurlijk ook heel snel gegegaan. Dat is tussen jaren negentig en nu toch ook van verlengde Sterrenwijk naar een verlengd Wilhelminapark gegaan.

    Dat is wat ik zeg; je kan er boos om worden, maar het is wat gebeurd en hoe mensen zijn.

    Je kan ook als oud-bewoner profiteren van de toegenomen veiligheid en leefbaarheid. Je kan ook wennen aan je nieuwe buren, ipv je daar tegen verzetten en in oud denken blijven hangen. Je kan ook zelf voor veel meer geld je huis verkopen, als je een huis bezit en als je sociaal huurt zou ik vooral blijven zitten waar je zit.

    Overigens is Prenzlauerberg naar onze (Utrechtse, Nederlandse maatstaven) nog steeds betaalbaar (voor Berlijners niet zo). Weliswaar prijzig, maar niet, niet te doen. Je kan daar gewoon studio’s en appartementen huren voor 600/ 700 euro-1000 euro (ik ken een aantal mensen die dat doen). Daar krijg je in Utrecht nog geen studentenkamer meer voor,

    Het verschil met Prenzlauerberg is dat dit in de basis nooit een arbeidersbuurt is geweest (let maar eens op de pracht en praal van de oude gebouwen), maar dat geldt voor een deel van Lombok ook niet. Preznlauerberg was ooit goedkoop, door massale leegstand na de val van de muur, toen veel mensen naar het westen zijn getrokken. Toen hebben de krakers het daar overgenomen en zoveel culturele initiatieven ontplooit dat de buurt snel leefbaar werd, zoals dat altijd gaat, overal ter wereld.

  23. Cico

    Gentrification is op zichzelf niet slecht. Doorgeslagen gentrification wel. Dat leidt tot opdrijving vd huizenprijzen, totale commercialisering (ketens) en uiteindelijk sterft de sociale samenhang van een complete buurt.
    In Lombok wordt het tot nog toe keurig gemixt, wat al ruim 30 jaar zorgt voor het etiket ‘succesvolle multiculturele wijk’. Als je een beetje in het proces zit, weet je hoe men zoekt naar compromissen tussen de verschillende belangengroepen. Dit is ook precies de aanpak van Kanaleneiland en daar is het resultaat nog duidelijker zichtbaar.

  24. Cico

    KH zit overigens zo tenenkrommend te zwetsen dat ik het niet kan negeren.

    Zo kan hij gedachten lezen van ‘anarchistische fietsers’ die allemaal over de stoep vd Damstraat fietsen, ‘omdat het de kortste route is’. Niet omdat je anders wordt geplet door een verveelde automobilist die op z’n mobieltje kijkt. Momenteel heb je 2 rijen geparkeerde auto’s, een rij stationair draaiende auto’s en dan blijft er ongeveer 40 cm vrij voor fietsverkeer aan beide kanten. Probeer aub niet de zijspiegel te raken en adem inhouden voor de uitlaatgassen

    Er wordt nog altijd openlijk gedealt. Het maakt geen klap uit welke drugs er trending is en dit zegt ook niks over verkeersveiligheid.

    Irrelevant statistieken erbij slepen om aan te tonen hoe ehhh… kwaadaardig vrouwen zijn? Of millenials? Geen idee. Oh wacht, ze stemmen allemaal links. Moest even gemeld worden. Heeft verder niks te maken met verkeersveiligheid en negeert ook even dat niet iedere verkeersdeelnemer in Lombok woont. Of dat al die jonge mensen hier 20 jaar geleden ook woonden.

    Geen idee waarom drempels op 45m afstand op magische wijze opeens werkt tegen asociale automobiliste, maar tegelijkertijd ‘problematisch’ zijn voor fietsers. Echt volkomen logisch. Het is een waterdichte barriere tegen fietsverkeer

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).