Maatschappelijk vastgoed in Utrecht na renovatie nog niet aardgasvrij door netcongestie Maatschappelijk vastgoed in Utrecht na renovatie nog niet aardgasvrij door netcongestie

Maatschappelijk vastgoed in Utrecht na renovatie nog niet aardgasvrij door netcongestie

Maatschappelijk vastgoed in Utrecht na renovatie nog niet aardgasvrij door netcongestie
Magazijn de Zon. Foto: Robert Oosterbroek
De problemen met netcongestie – een vol elektriciteitsnetwerk – worden steeds meer zichtbaar. Daardoor dreigen maatschappelijke vastgoedprojecten, zoals de renovatie van scholen, gymzalen en buurtcentra stil te komen liggen. Om dat te voorkomen stelt het college van B&W nu voor dat men gas kan blijven gebruiken.

De problemen met netcongestie – een vol elektriciteitsnetwerk – worden steeds meer zichtbaar. Daardoor dreigen maatschappelijke vastgoedprojecten, zoals de renovatie van scholen, gymzalen en buurtcentra stil te komen liggen. Om dat te voorkomen stelt het college van B&W nu voor dat men gas kan blijven gebruiken.

Door het overvolle energienetwerk in Utrecht dreigt de renovatie van onder meer scholen, gymzalen en buurtcentra, stil te komen liggen. Het idee was dat dit soort gebouwen na renovatie ook aardgasvrij worden, daardoor gaan ze wel meer elektriciteit gebruiken. De gemeente Utrecht laat nu weten hier tijdelijk van af te zien. Ook na renovatie kan men gewoon nog gas gebruiken. Bij nieuwbouwprojecten is dit volgens het college niet mogelijk in verband met landelijke wet- en regelgeving. 

De renovatieprojecten waarover het op dit moment gaat zijn onder andere Magazijn de Zon, de Vlampijpateliers, de Gymzaal aan de  St. Willibrordusstraat 45 en het Kromme Rijn College. 

Geen grootverbruik aansluitingen meer

Netbeheerder Stedin waarschuwt al langer dat de grenzen van het elektriciteitsnet in zicht dreigen te komen. Vorig jaar stelde Stedin dat er geen grootverbruik aansluitingen meer kunnen worden afgegeven, maar dat alle aanvragen hiervoor op een wachtlijst worden geplaatst tot het moment dat er weer voldoende capaciteit beschikbaar is. Dit zou naar verwachting tot minimaal 2030 duren.

Gevolgen

Een grootverbruik aansluiting is nodig om een gebouw van het gas af te kunnen koppelen, of om nieuwbouwprojecten te kunnen aansluiten op de benodigde stroomvoorziening. Door het ontbreken van de benodigde elektriciteitscapaciteit dreigen deze projecten per direct stil te komen liggen.

Om te voorkomen dat renovatieprojecten vanwege het overvolle energienetwerk stil komen te liggen, neemt het college van B&W een aantal maatregelen. Het college wil de renovatieprojecten nu niet volledig aardgasvrij maken, maar ‘aardgasvrij-ready’. Op deze manier kunnen de gebouwen, zodra de netbeheerder weer aansluitcapaciteit heeft, alsnog volledig aardgasvrij, volgens het college. 

 

8 Reacties

Reageren
  1. Nina

    Hoe lang roepen de netbeheerders inmiddels al dat van het gas af niet kan, omdat onze stroomvoorzieningen niet op de juiste dikte zijn?

    Waarom werd niet geluisterd naar deze netbeheerders waardoor er nu leveringsproblemen zijn ontstaan?

    Waarom gaat men tot op vandaag nog steeds door met plannenmakerij om van het gas af te gaan?

    Waar is de realiteitszin van onze beleidsmakers gebleven?

  2. Lombokker

    De wensdenkers worden geconfronteerd met de realiteit.
    Gelukkig zijn de gasleidingen nog niet uit de grond getrokken.

  3. Henk

    🙌🏻 Het wensdenken is niet haalbaar gebleken! Nu graag in overleg realistische lange termijn richtlijnen stellen en de transititie op economische basis aan de markt overlaten.

  4. Koel Hoofd

    @Nina
    – sinds 2014
    – er groeien duurzame peterselieplantjes in betweterige oortjes
    – het gezichtsverlies is schadelijk voor gebakken luchtige carrieres
    – hebben ze nooit gehad.
    Zo heeft men er in het verleden 3 nodeloze cholera epidemieen over gedaan om een waterleiding uit het Soesterkwartier aan te leggen terwijl men al wist dat vervuild water de oorzaak van cholera was. Dat waren een paar duizend doden welke voorkomen hadden kunnen worden…

    @Lombokker
    Dat heeft ook maar een dun haartje gescheeld…

    @Henk
    Daar is nieuw bestuur voor nodig, misschien in 2026?

  5. bureaulesswatts.nl

    Om het gebouw van de voormalige bibliotheek elektrisch te verwarmen en koelen zullen toch gauw enkele 10 tallen miljoenen equivalenten gas nodig zijn.

    Dat is een hele dikke kabel voor slechts een gebouw.

    Ondertussen zijn er vele 10 tallen miljarden gesmeten naar het boekhoudkundig besparen – die verdwenen zijn in vele zakken- maar werd het grootste gedeelte van de gebouwde omgeving nog niet eens voorzien van isolatieglas.

    Had de gemeente daarop ingezet 15 jaar geleden, dan was de target allang gehaald geweest en bovendien blijvend. ‘Sustainable’ .

  6. de Kreek

    Dat komt vooral dat allerlei milieu eisen door bepaalde partijen door iedereen zijn strot wordt geduwd, hun motto is, nu beginnen en later lossen we allerlei problemen wel op!! Dus niet, een beetje ontwikkeld mens hadden toch kunnen bedenken, als één auto +/- 85 KW nodig heeft om de accu helemaal op te laden, dat 1000 auto’s dus 85.000 KW nodig is, dat dit nooit goed kan gaan en heb ik het nog niet eens over het werkelijk aantal auto’s in de stad. Het is een utopie om te denken, dat we alles op stroom kunnen bewerkstelen, auto’s, fabrieken, kantoren, en alle huizen voorzien van elektra en warmte.

  7. Toine Goossens

    @Bureaus,

    Inderdaad, de miljarden die zijn en worden besteed aan het faciliteren van elektrisch rijden stranden op de netcapaciteit.

    Groen66 dacht met haleluia beleid de werkelijkheid te kunnen regelen. De wal keert het schip.
    Alle lege binnenstedelijke plekken worden volgeplempt met konijnenhokjes. Daar komen dus geen nieuwe transformator- of grootschalige batterij stations. Ook geen gebouwen waar zorgbehoevende ouderen bij elkaar kunnen wonen.

    Het Groen66 beleid hangt als los zand aan elkaar. Daardoor blijft gas uitermate noodzakelijk. Goed gezien.

  8. Nina

    Wie in een Tesla rijdt, spekt Elon Musk zijn portemonnee en met dat geld gaat hij de ruimte in. Met zijn ruimtevaartprogramma is zeer veel CO2-uitstoot gemoeid. Verder krijgt deze man dit jaar 54 miljard dollar bonus. Ik vraag mij inmiddels af wat zijn werkelijke drijfveer is 🤔

    De campagne “Iedereen elektrisch” zorgt er helaas voor dat sommige automerken gestopt zijn met de innovatie van fossiele brandstof motoren om ze zuiniger in verbruik te maken nu die merken volledig ingezet hebben op EV’s.

    De tijd zal leren wat hiervan de consequenties zijn. Wellicht gaan sommige merken wel failliet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).