Malieblad in Utrecht zo goed als af; gebied sluit aan bij ontwerp Jan David Zocher Malieblad in Utrecht zo goed als af; gebied sluit aan bij ontwerp Jan David Zocher

Malieblad in Utrecht zo goed als af; gebied sluit aan bij ontwerp Jan David Zocher

Malieblad in Utrecht zo goed als af; gebied sluit aan bij ontwerp Jan David Zocher
Foto's: Bas van Setten
Het Malieblad in Utrecht is zo goed als af. De kruising tussen de zuidpunt van de Maliebaan en de Maliesingel is een stuk groener geworden met meer ruimte voor wandelaars en fietsers. Momenteel wordt nog gewerkt aan de riolering in het gebied.

Het Malieblad in Utrecht is zo goed als af. De kruising tussen de zuidpunt van de Maliebaan en de Maliesingel is een stuk groener geworden met meer ruimte voor wandelaars en fietsers. Momenteel wordt nog gewerkt aan de riolering in het gebied.

Het definitieve plan voor het Malieblad werd april vorig jaar gepresenteerd. Zo’n 2.000 m2 asfalt in het gebied heeft plaatsgemaakt voor groen dat in de vorm van een druppel is gelegd. Het ontwerp is gebaseerd op de oorspronkelijke ontwerpen van Jan David Zocher en moet daarmee aansluiten op het naastgelegen Park Lepelenburg.

Met de nieuwe inrichting lopen de twee delen van de Maliesingel volgens de gemeente beter in elkaar over. Het Malieblad is daarnaast een belangrijke schakel in de fietsroute over de singel en de zogenoemde Herenroute, de fietsroute tussen de binnenstad en de Maliebaan.

Tekst loopt door onder afbeelding

Bomen

Momenteel ziet het Malieblad er op sommige plekken kaal uit. Dat komt onder andere doordat de ingezaaide groenstroken nog door moeten komen. Daarnaast worden in het najaar nog een aantal bomen geplant.

De werkzaamheden zijn nog niet helemaal afgerond. Er wordt momenteel gewerkt aan nieuwe riolering waarmee straks het regenwater van de Maliebaan naar de singel wordt afgevoerd.

38 Reacties

Reageren
  1. Raphaël

    Op zich wel mooi. Maar wel erg smal in de bocht. Ik hoop niet dat dat tot riskante situaties gaat leiden.

  2. Scherpschutter

    Een afschuwelijke verspilling van kostbare ruimte. Er hadden ook eenvoudig 4 rijbanen vers asfalt kunnen liggen.

  3. Len

    Mooi! De singels zijn er heel erg op vooruit gegaan de afgelopen jaren. Ik beleef altijd een klein geluksmomentje als ik vanaf de Tolsteegsingel naar de Biltstraat fiets.

  4. Wim

    Het is mooi geworden maar ik hou mijn hart vast.
    Die lange bocht is smal, onoverzichtelijk en op de kruising met de Maliebaan komt het verkeer van vijf kanten (Maliesingel links en rechts, hoofdbaan en parallelbanen Maliebaan).
    Dat gaat gegarandeerd een keer mis. En dan moet de boel weer op de schop.

  5. Katja

    Ontzettend mooi geworden, maar de Maliebaan zelf (de middenweg) wordt toch een park ? Dan komt er weer een aanpassing ?

  6. Hoera

    @Scherpschuttertje, treurige comment weer. Ik zou zeggen, ga midden op knooppunt Oudenrijn wonen. Met al jouw kennis en kunde (lol) moet dat lukken!
    @Wim, ik denk dat het wel meevalt mits iedereen zich aan de snelheid houdt. En de rijbaan op de Maliebaan zelf gaat ook nog weg.
    Ik vind het iig erg mooi geworden!

  7. Herman

    Mooi hoor!
    @Scherpschutter, jij weet alles, wat zou de wereld nog mooier worden als jij het voor het zeggen had. In volstrekte harmonie gaat alles in een keer goed en dat tegen 0 euro kosten. Wat zou het toch mooi zijn als jij het toetsenbord en zolderkamer verruilt en met je poten in de klei de wereld, te beginnen in Utrecht, gaat redden!

  8. Jan

    Oh ja. En dan is er in die bocht ook nog een parkeerplaats voor bussen. Dat maakt het nog onoverzichtelijker.

  9. wollie

    nu nog handhaven op het bordje ‘motor uit’ bij de touringcarplaats.

  10. Fred

    Ik krijg hier echt kippenvel van.. Wat is Utrecht toch een prachtige stad!

  11. Eenzame fietser

    Kortste weg tussen twee punten is een rechte lijn. In het geval van een fietser die van noord naar zuid gaat over het nieuwe grindpad door dat perkje.

  12. Wies

    Mooi geworden. Nu nog op 30 rijden daar handhaven en het is mooie plek.

  13. Rik

    @Fred: wat een fijne reactie (en daar zit geen letter sarcasme bij). Zoveel negativiteit over Utrecht altijd, terwijl er zoveel goed gaat hier. Prachtige stad om jaloers op te zijn.

  14. Kaat

    Mooi geworden!

  15. Ernst

    Basis idee is best goed, want in de beschikbare ruimte blijven er nu meer recreatieve vierkante meters over. Midden op een rotonde ga je immers niet gezellig zitten / wandelen; in een leuk stuk groen aan het water wel.
    Maar dan de uitvoering. Welke imbeciel heeft dit verzonnen?
    Komend vanaf de Maliebaan met de auto, of rijdend over de doorgaande singel, is het een heel onoverzichtelijke situatie geworden. Daar had rijbaan gewoon breder moeten worden zodat er voor autoverkeer manoeuvreerruimte zou blijven en de fietsers niet gehinderd worden. Had een paar meter gekost en de boel veel veiliger en overzichtelijker gemaakt. Voor iedereen.
    Andermaal een gebrek aan inzicht. Of toegepast auto-haten. Ik weet het niet. Vermoedelijk wel verzonnen door en voor mensen die hun Cool-blue en Post NL pakjes wel op tijd afgeleverd willen zien, en pochen over hoe hun verbouwing door ‘een blik Polen’ voor een zeer scherpe prijs geregeld is. Oeps, ik dwaal af. Maar goed: te smal dus. En dan ook nog van die trut-hekjes eromheen zetten zodat er geen ontsnappen bij is voor de argeloze fietser die klem gereden wordt.
    Wat zou het fijn zijn als (ook mijn) belastinggeld iets slimmer uitgegeven werd. Door mensen met hersens i.p.v. idealistische dombo’s met gebrek aan realiteit-zin. Zodat er ruimte is voor fietsers, maar ook voor auto’s.
    En voor de duidelijkheid: ik prefereer de fiets, maar heb ook wel eens een auto nodig. Of dat dat fijn is als het koud is en regent.

  16. Len

    @Ernst, gewoon niet zoveel belasting betalen dan

  17. Hans

    Een goed begin van het project: Maliebaan wordt Maliepark.
    D.w.z. de hoop blijven houden dat de stad ooit zal besluiten om de geasfalteerde middenrijbaan eruit te halen en terug te geven aan het stadspark wat de Maliebaaan van oorsprong was. De ventwegen blijven uiteraard hun functie behouden voor het bestemmingsverkeer, maar doorgaand verkeer wordt – behalve de fiets – voortaan geweerd.

  18. Johan

    @ Ernst
    Je formuleert het nogal, zeg maar, krachtig.
    Maar je hebt wel gelijk. Die kruising is onoverzichtelijk, net als die bocht om het perkje heen. Chaotisch. Ik fiets wel door het perkje 😆

  19. Uuutje

    @ Ernst en Johan

    Middenbaan Maliebaan verdwijnt nog, daarna is het niet onoverzichtelijk. Daar is dus al rekening mee gehouden, want anders lijft men aanpassen en dat komt de duidelijkheid ook niet ten goede.

    Daarnaast komende vanaf de Maliebaan rijd je gewoon een nieuwe straat op. Je slaat danwel links- of rechtsaf. Geen idee wat daar in vredesnaam onoverzichtelijk aan is. Er staan ook duidelijk haaietanden aangegeven en de hele situatie maakt al dat je links/ rechts moet kijken als gebruiker. Zie foto 3.

    Het is een beetje zeuren om het zeuren vanuit jullie.

  20. Tim

    Wat is het prachtig! Laat die mensen die moeilijk doen omdat er minder ruimte is voor de auto maar lekker in Leidsche Rijn, waar je naar hartelust kan scheuren. Ik hoop dat er nig veel van dit soort projecten volgen.

  21. Ger

    schitterend geworden, klasse! hooguit detoneert die plak zwarte asfalt voor de bussen

  22. Hans

    @ Tim 👏

  23. Ted Danson

    @Rik: verkijk je niet op het volk wat hier veelal post hoor. Dit is geen afspiegeling van de Utrechtse bevolking. Wel komisch om de bijtende zurigheid over het steeds mooier en menselijker worden van de stad gade te slaan natuurlijk.

  24. Otto Nelemans

    Ik stel voor om midden op het plein een clubhuis voor een op te richten kolfspelvereniging. Daarna de Maliebaan uitsluitend toegankelijk te houden voor de bewoners en kolfspelers. Geen fietsers, die steken de hand toch noot uit of rijden zonder licht.
    Ik ben voor het beschemen van stadsgezichten, dus laat her zoals het nu is. Dat eindeloze groen linkse gepruts moet toch weer vervangen worden op korte termijn.

  25. W

    Fietste laatst op de Maliesingel(kwam van stadsschouwburg) en wilde bij Maliehuis oversteken naar de parallelweg waar Rabo is gevestigd.
    Het was heel erg gevaarlijk! Auto achter mij en een auto die van parallelweg van de Maliebaan kwam en dan moet je ook nog verkeer van richting Spoorwegmuseum in de gaten houden!!!
    Wie verzint in Utrecht zoiets?

  26. Rob H.

    Voor die mensen die het kruispunt te onoverzichtelijk vinden: dan rij je te hard.

  27. Henk

    Dat is precies het punt W. De situatie is daar gevaarlijk en onoverzichtelijk. En dan kunnen lieden hier wel klagen over de zurigheid van de reacties, maar het is goed om de feiten onder ogen te zien.

  28. Anne Marie ten Berge

    Het is absoluut NIET WAAR dat er meer ruimte zou zijn gekomen voor wandelaars en fietsers. Wel meer ruimte voor honden, aan de achtergelaten drollen te zien. Jan David Zocher, junior heeft geen park Lepelenburg ontworpen en heeft niets van doen gehad met de kop of de staart van de Maliebaan.

  29. Ton

    @ Hoera en Herman
    Stt ! Niet doen.

  30. Carmen

    Dus die honden komen daar allemaal zelfstandig zonder wandelaars kakken, Anne Marie? Dat wordt toch wel een vreemde situatie, maar als je hoofdletters gebruikt zal het wel NIET WAAR zijn.

    Volgens mij staat het eerlijk gezegd als een paal boven water dat er meer ruimte is voor wandelaars. Voor fietsers misschien niet direct meer ruimte, maar een rotonde is voor een fietser wel onzinnige ruimte. Nu kun je tenminste direct linksaf slaan de Maliebaan op. En de aso’s die in de andere richting over het grindpad zeggen te rijden, winnen ook nog eens twee seconden op hun fietstocht.

    Tot slot, zou je de Wikipedia-pagina van Lepelenburg eens willen aanpassen met de juiste info (volgens jou)? Ook daar staat dat het Lepelenburgpark is aangelegd ‘naar ontwerp van Zocher’.

  31. W

    Dank je Henk!
    Want het heeft helemaal niets te maken met de middelste banen.
    Daar rijden nu zelfs ook nog auto’s!

  32. Peter van Zoest

    En ja hoor, daar hebben we weer een alles ontsierende reclamezuil!

  33. Steven

    Het is echt prachtig geworden! Graag op meer plekken asfalt eruit en groen erin.

  34. Mark de Man

    Ik heb al vaker geschreven dat de ombouw van de middelste autostrook op de Maliebaan naar een gezamenlijke fiets-/wandelpromenade een volkomen onzinnig plan is.
    Hoe men zich voorstelt tussen de fietsers door rustig te promeneren is mij een raadsel.
    Er liggen bovendien al 4 wandelpaden en de fietsers hebben al ruim baan op de ventwegen.
    Consequentie van dat plan is namelijk dat al het autoverkeer, vrachtwagens en bussen over de ventwegen moeten gaan rijden. Daar waar deze nu op asfalt rijden worden zij verbannen naar klinkerbestrate ventwegen vlak voor de huizen langs. Hinderlijk voor de bewoners qua geluid- en trillinghinder.
    Om hier het begrote bedrag van 1,2 miljoen, en de gemeente kennende zal dat wel aanmerkelijk meer worden, aan uit te geven lijkt mij in deze tijden niet de eerste prioriteit.

  35. Sjef

    Er rijden helemaal geen bussen daar Mark, en vrachtwagens lijkt me ook een verzonnen probleem. Zelfs ‘al het autoverkeer’ is een overdrijving om je rare punt te maken. De auto’s die daar zo nodig moeten rijden houden hun gemak maar voor een paar honderd meter rijden door de binnenstad.

    Bewoners heb je ook grotendeels verzonnen: de Maliebaan bestaat louter uit miljoenenvilla’s die voor een groot deel lang geleden tot kantoor zijn omgebouwd. De echte bewoners isoleren hun huis maar goed, en zullen echt niet wakker liggen van hetzelfde (of hopelijk minder) verkeer, maar dan over twee ipv vier banen.

    Ben je een bewoner en maak je je serieus zorgen? Of ben je reaguurder die gewoon alle onzinargumenten bij elkaar schraapt en een mislukt pro-asfalt-punt probeert te maken?

  36. Pee

    Theorie is iets anders dan praktijk dat is een feit.
    Het is dus een kwestie van tijd om in te zien dat dit soort plannen voor nog grotere problemen gaan zorgen.
    Dan moet er weer iets anders bedacht worden en de kosten zijn voor ons,die daar juist voor waarschuwden.

  37. Janneman

    Onhandig aangelegd poepveldje. Rare verkeerssituatie ontstaan.

  38. wollie

    @sjef hoe komen de bussen dan bij de touringcarplaats?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).