Ook Wittevrouwensingel, Kleine Singel en laatste deel Maliesingel krijgen make-over | De Utrechtse Internet Courant Ook Wittevrouwensingel, Kleine Singel en laatste deel Maliesingel krijgen make-over | De Utrechtse Internet Courant

Ook Wittevrouwensingel, Kleine Singel en laatste deel Maliesingel krijgen make-over

Ook Wittevrouwensingel, Kleine Singel en laatste deel Maliesingel krijgen make-over
Een eerste impressie van de plannen. Beeld: gemeente Utrecht
De wegen langs de singels vanaf de Maliebaan tot aan de Kleine Singel gaan op de schop en moeten mooier en veiliger worden voor fietsers en voetgangers. De werkzaamheden moeten aanstaande zomer gaan beginnen. 

De wegen langs de singels vanaf de Maliebaan tot aan de Kleine Singel gaan op de schop en moeten mooier en veiliger worden voor fietsers en voetgangers. De werkzaamheden moeten aanstaande zomer gaan beginnen. 

Op 26 oktober is er een eerste bewonersavond om de plannen te bespreken. De gemeente neemt in de plannen de resultaten van de pas opgeleverde Maliesingel en Tolsteegsingel mee. Auto’s worden te gast op deze straten.

De inrichting moet gaan bijdragen aan het voor de gemeente gewenste snelheidsgedrag en op deze manier invloed uitoefenen op de route- en mobiliteitskeuze van de weggebruikers. Daarnaast moet de uiteindelijke inrichting passen bij de allure van het singelgebied en zorgen voor hoge verblijfskwaliteit.

Gekoppelde berichten

20 Reacties

Reageren
  1. Marcel

    Veiliger voor fietsers? Ik fietste laatst op de verbouwde maliesingel, veiliger is het in elk geval niet geworden. De baan voor de auto’s is zo smal dat de auto’s constant op het fietspad moeten rijden.

  2. Jansen

    @ Marcel,
    dat is ook het idee, dat de auto’s deels over het fietspad rijden,auto’s en fietsers gebruiken dezelfde ruimte, sharde space, alleen hebben de fietsers vooraang op het fietspad en moeten de auto’s soms even geduld hebben met passeren en dertig per uur rijden.

    Even wennen, maar gaat uiteindelijk soepel werken.

  3. Suzan

    Heel mooi!!

  4. Wilma Duitscher

    Ziet er mooi uit maar veel automobilisten denken dat het een eenrichtingsweg is waar ze het bord van gemist hebben. Communicatie en signing zou veel oplossen… je kunt niet aan iets wennen waarvan je de bedoeling niet snapt..Ik vond het zowel als automobilist als fietser best gevaarlijk en onduidelijk ondanks de lage snelheid.

  5. Joris

    Het is er nu onveiliger op geworden. Het is zeer verwarrend voor automobilisten geworden, fietsers worden regelmatig bijna van het fietspad afgeduwd (eigen ervaring) omdat ze een tegenligger moeten ontwijken.
    Maak er een fietsstraat van zoals de Prins Hendriklaan en het zal veiliger en duidelijker zijn voor alle weggebruikers.

  6. Frank K

    Valt me nog mee, dat er tot nu toe geen fietsers het water in zijn gekegeld door auto’s die het concept niet snappen. Het wachten is op het eerste ongeluk. De kans daarop neemt fijn toe naarmate er meer Singel in dit onbegrijpelijke concept wordt omgetoverd..

  7. Coos

    @Jansen
    Alleen hebben de fietsers voorrang op het fietspad en moeten de auto’s somes even geduld hebben….
    En waar blijf je als fietser wanneer er voor de verkeerslichten op de Tolsteegsingel richting Ledig Erf, een lange rij auto’s staat te wachten, jawel, op het fietspad! En dan als fietser maar midden over de weg je weg vervolgen??

  8. Jansen

    Volgens mij is er voor de verkeerslichten op de Tolsteegsingel richting Ledig Erf gewoon een andere situatie met voorsorteervakken op asfalt met daarnaast een fietspad, maar ik kan me vergissen.

  9. Ertje

    ‘De inrichting moet gaan bijdragen aan het voor de gemeente gewenste snelheidsgedrag en op deze manier invloed uitoefenen op de route- en mobiliteitskeuze van de weggebruikers.’
    Mooi eufemisme voor ontmoedigen er überhaupt langs te gaan. Je moet wel heel graag met je auto de binnenstad in willen om je zo tussen de fietsers te wurmen. Andersom trouwens net zo listig om je als fietser niet van de weg af te laten drukken door geirriteerde automobilisten. Ongetwijfeld werkt het en daalt het aantal auto’s dat van de singel gebruik maakt maar leuk is anders voor de bewoner die toch af en toe eens de stad in en/of uit moet.

  10. herman

    Een deel van de nieuwe hippe binnenstadbewoners en bezoekers hebben het al begrepen, in de stad heb je niets te zoeken met je auto. In de stad loop je, gebruik je de (bak)fiets of OV en soms een deelauto.
    Een ander deel blijft stug zijn lease Volvo, Tesla of Seat gebruiken, over 25 jaar is dat verleden tijd en vinden we het normaal om geen eigen auto te hebben.

    Ondertussen wordt de stad steeds mooier naarmate de wegen minder gericht op auto’s opnieuw ingericht worden.

  11. Jan

    Mensen blijven maar roepen dat ze wachten op een ongeluk op een van deze nieuw ingerichte straten. Dat wachten duurt wel lang, of niet?

  12. Ted Danson

    Het is inderdaad maar waar je op wil wachten, Jan. Het is vooral de haat jegens fietsers/groenlinks/vooruitgang waar deze reaguurders mee kampen, en je ziet ze hopen dat hun doemscenario van honderden gewonde fietsers in de singel uitkomt. De realiteit: een mooiere, groenere stad waar auto’s níet op de eerste plaats staan. Utrceht neemt eindelijk afscheid van de jaren ’70.

  13. blm

    Prachtig geworden het deel dat af is, alleen please ga handhaven op snelheid… vanaf de Maliesingel in de hoek bij de Maliebaan richting spoorwegmuseum wordt heel hard gescheurd, door veel auto’s een lekkere dot gas gegeven!!! Camera graag.

  14. Willemsen

    @ Jansen

    Ga er eens kijken joh, voor je weer een eind in de ruimte kletst. Die vakken zijn veel te klein. Als er meer dan 6 auto’s staan te wachten kan je er als fietser niet meer langs. Tenzij je jezelf voor het tegemoetkomend verkeer stort. Wat een onveilig waardeloos concept.

  15. Jansen

    @ Willemsen

    Hey, Scherpschutter, ben je daar weer? Lang niets van je gehoord.

  16. Frits

    Ik heb het gevoel als fietser ingezet te worden als middel om auto’s af te remmen.
    Ik wil eigenlijk geen menselijk schild vormen tegen de auto’s, fiets er liever gewoon naast.

  17. Ronald

    “haat tegen vooruitgang”, niet “hip zijn”.
    Maar sommige mensen zijn gewoon invalide en hebben een hele goede reden om met de auto te gaan.
    En je hebt ook nog zoiets als bevoorrading en hulpdiensten e.d.

  18. Ad Hoc

    Mooi concept (betreft looks), werkt alleen op rustige momenten. Doordeweeks is het de hele ochtend zoeken naar een doorgang voor fietsers. Of lekker crossen met de fiets door de aarde of over het schelpenpad.
    Kortom werkt niet.
    En ter info. Eerste aanrijding heeft er al plaats gevonden.

  19. Zonnewende

    @Willemsen en Jansen,

    Willemsen heeft gelijk; er staat in de ochtend regelmatig een hele rij auto’s voor het stoplicht bij Ledig Erf te wachten. Als fietser is het dan inderdaad lastig daar langs te rijden.

    En Jansen heeft weer gelijk dat het de bedoeling is dat er minder auto’s kiezen voor die route juist omdat er minder ruimte is.

    Op dit moment is het voor velen nog een nieuwe situatie. De tijd zal leren of de theorie ook praktijk wordt.
    Ik vind het idee het proberen waard. De Singel is er hartstikke mooi van geworden, een aanwinst voor de stad.

    Ik ben het wel eens met de roep om handhaving. Het gros houdt zich prima aan de snelheid, maar die paar notoire racers verpesten het en moeten gewoon elke keer op de bon geslingerd worden.

  20. Dirk

    Fijn, nog meer fietsstraten en minder auto’s in het centrum.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).