Man zwaargewond na botsing op de fiets op Utrecht Science Park | De Utrechtse Internet Courant Man zwaargewond na botsing op de fiets op Utrecht Science Park | De Utrechtse Internet Courant

Man zwaargewond na botsing op de fiets op Utrecht Science Park

Man zwaargewond na botsing op de fiets op Utrecht Science Park
Het kruispunt op Utrecht Science Park. Beeld: Google 3D
De politie is op zoek naar getuigen van een botsing tussen twee fietsers. Het gebeurde afgelopen woensdag om 09.00 uur. Er leek in eerste instantie geen ernstig letsel te zijn, maar na medisch onderzoek blijkt een van de fietsers toch zwaargewond te zijn.

De politie is op zoek naar getuigen van een botsing tussen twee fietsers. Het gebeurde afgelopen woensdag om 09.00 uur. Er leek in eerste instantie geen ernstig letsel te zijn, maar na medisch onderzoek blijkt een van de fietsers toch zwaargewond te zijn.

Op woensdag 26 juni komen om 09.00 uur twee fietsers elkaar tegemoet op het fietspad van de Universiteitsweg op het Utrecht Science Park in Utrecht ter hoogte van de kruising met de Bolognalaan en de Heidelberglaan. “Het is druk op het fietspad rond dat tijdstip. Wanneer de fietsers elkaar kruisen komen zij in botsing met elkaar”, schrijft de politie.

Er wordt een ambulance opgeroepen, omdat een van de fietsers, op een racefiets, vervelend valt. Nadat de fietsers gevallen zijn, krijgen zij hulp van diverse omstanders. Een aantal van hen zijn echter na aankomst van de ambulance doorgereden naar hun werk of andere bestemming. Hierdoor zijn er geen getuigen die het ongeval daadwerkelijk gezien hebben.

De politie geeft een signalement van beide fietsers en is op zoek naar getuigen om precies te weten wat zich heeft afgespeeld.

18 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Ze vallen bij bosjes tegenwoordig, de fietsers. Tweede zwaargewonde binnen 1 week, en opvallend genoeg geen auto of motorvoertuig bij betrokken. Pure fiets-fiets ongevallen. Ik wacht op vragen vauit de gemeenteraad in het kader van verdere symoolpolitiek in het rubbertegelparadijs Utrecht. Komt GL al met een motie om alle fietsen verplicht uit te rusten met airbags?

  2. Bernhard

    @JdV: Wereldschokkend, inderdaad. Ongevallen met fietsers in misschien wel de drukste fietsstad van Nederland. Dat moet niet mogelijk zijn! Vragen vanuit de raad, zegt u? Ik eis een spoeddebat in de Tweede Kamer!

  3. BW

    JdV doet er wat lollig over, maar dit begint wel een serieus probleem te worden. De Uithof ken ik niet goed, maar rond CS en Vredenburg moet je echt ogen in je rug hebben omdat fietsers daar vanuit alle richtingen in razend tempo op je af komen. Bovendien nemen de snelheidsverschillen op fietspaden enorm toe door snel groeiend aantal elektrische fietsen en speed-pedelecs.

  4. Infra

    Ik zie aan de lopende band fietsers die iets overkomt. Mede door idiote snelheidsverschillen (brommers met blauw kenteken rijden 45kmpu vreemd genoeg, elektrische fietsen, etc), het gebrek aan voorrangsregels (stoplichten met twee richting fietspaden die uitkomen op andere twee richting fietspaden) en weinig handhaving. Het is ook gewoon zeer druk eigenlijk. Maar slechte inrichting van kruispunten onder het mom van free space is m.i. een aanwijsbare oorzaak voor problemen.

  5. cas

    Het is niet zozeer de drukte, maar vooral het gedrag van fietsers dat het gevaarlijk maakt.

  6. hedwig

    Ik ben met cas eens dat het ook ligt aan het gedrag van veel fietsers. Het lijkt erop dat men alleen bezig is om zelf zo snel mogelijk van A naar B te komen door zo hard mogelijk te rijden. Men bekommert zich niet om medeweggebruikers: er wordt links en rechts ingehaald, afslaan zonder richting aan te geven lijkt normaal te worden, stoppen voor overstekers op een zebrapad is er niet meer bij. Een tijd geleden kwam ik ten val omdat een medefietser het fietspad vanuit een oprit afreed zonder uit te kijken, waardoor ik moest uitwijken en prompt aangereden werd door een achterop komende fietser. Gelukkig had ik geen ernstig letsel, maar de schrik zat/zit er goed in. Er kunnen nog zoveel verkeersregels en handhavers komen, maar ongevallen voorkomen is m.i. een verantwoordelijkheid van de weggebruiker door zich sociaal te gedragen ten opzichte van alle weggebruikers.

  7. Mark

    Dit soort ongelukken zal steeds vaker voorkomen door het bewuste beleid van de gemeente. De gemeente kiest ervoor om verschillende fietsstromen op het zelfde moment recht op elkaar in te laten rijden en gaat ervanuit dat iedereen wel vaart zal minderen. Wensdenken natuurlijk. Dagelijk zie ik bij het station zeer gevaarlijke situaties op plekken waar tot voor kort de situatie veel veiliger was.

  8. Herman

    In Utrecht wonen tegenwoordig veel mensen en er zijn veel, heel veel, fietsers. Dan gebeurt er af en toe een ongeluk en soms zelfs een aantal zware in korte tijd.

    Maar als je het aantal fietsers telt en de vele drukke kruisingen dan valt het aantal ongelukken eigenlijk best mee.

  9. BdV

    JdV probeert steevast bij elk bericht over verkeer een stukje propaganda voor de auto / tegen de fiets te typen, dat is ook deze keer weer gelukt.
    Maar, ja, racefietsers en e-bikers kunnen hoge snelheden bereiken. Wie moet waar, hoe snel, wat mag, wanneer worden er regels / oplossingen bedacht en uitgevoerd die passen bij de huidige tweewielerige situatie?

  10. consta

    Rondom de Uithof ontbreken voetpaden. Waar geen voetpad is moeten wandelaars ook het fietspad gebruiken. Dat is pas echt levensgevaarlijk.

  11. S.

    Er zijn bepaalde stukken in de stad waar ik tijdens spitsuren zelf al liever niet meer fiets: ik hou mij altijd braaf aan alle regels en juist daardoor lijk ik grote kans te lopen om omvergereden te worden door andere fietsers die dezelfde regels aan de laars lappen. Omgekeerde wereld dus en ik ga nu ook veel vaker lopen, voel ik mij in ieder geval veiliger bij.

  12. Katja

    Spookrijdende fietsers zijn nog het ergst. Als je er wat van zegt zijn ze nog verbolgen ook !

  13. Ferenc

    Het is inderdaad een gekkenhuis geworden en de tol van het fietssucces. Komt door twee factoren: 1. de open structuur en inrichting van de vaak te smalle fietspaden en 2. de drang van een deel van de fietsers om alle vrijheid te nemen/claimen en daarbij voor eigen-zaak gaan, om op tijd te zijn, of uit ergernis over de langzame kuddes fietsers die hen ophouden, of zich slimmer of onafhankelijker menen te voelen dan de rest van het gewone fietsvolk. Daarbij komt dat er geen handhaving is, lijkt mij ook ondoenlijk. Dus alle vrijheid oftewel anarchie, ten koste van anderen. Ik ben niet echt somber als ik zeg: we steken een (fiets)vlaggetje de lucht in als de eerste echte fietsdode valt. We zijn er bijna en goed bezig. Ik schat in dat na ongeveer 5 doden er wel weer wordt geroepen door iedereen: hoe kan dat nou? Kwestie van schaap over de dam, koe/kont, mosterd en er moeten eerst behoorlijke externe prikkels zijn (doden) voordat er iets verandert.

  14. bee

    @ S.

    dat idee heb ik ook .
    zodra je je aan de regels hou,lijkt het of ik dan het probleem bent.
    dat is zowel op de fiets als in de auto.

  15. Campagne beschaafd fietsen

    Na alle commentaar hierboven: zullen we anders hand in eigen boezem steken en zelf ook wat minder gejaagd fietsen en altijd de hand tijdig uitsteken (voor en na goed kijken uiteraard)? Ik ben het eens met de toegenomen verhuftering en verhaasting op het fietspad de afgelopen 10 jaar. En als iemand z’n hand niet uitsteekt, niet goed kijkt, je enorm afsnijdt en een gevaarlijke situatie creëert en je zegt er (beschaafd!!) iets van, wordt je uitgescholden door de veroorzaker. Bizar.

    Hand uitsteken en goed kijken doe ik netjes. Tegen de neiging in (ahhhh!) beleefd blijven tegen scheldende horken ook.
    Maar die enorme haast en steeds iedereen willen inhalen ben ik net zo schuldig aan… Jullie doen vast ook wel zo je bijdrage.

    Zei de vroegere SIRE campagne niet ‘Een betere wereld begint bij jezelf’? Misschien mag er weer eens een Utrechtse campagne komen over beschaafd prettig fietsgedrag

  16. Piet

    Een groot probleem op de Uithof is dat fietsers van rechts geen voorrang krijgen. Of dat iedereen deze verkeersregel is vergeten of dat het niet meer geld weet ik niet. Maar merk het dagelijks dat men denkt dat rechtdoorgaand verkeer voor het verkeer van rechts gaat. Wellicht kunnen ze dat beter op de uithof aangeven of het verkeer van rechts geen voorrang meer geven en een paar haaientanden op het wegdek schilderen.

  17. Bart

    Goed om te lezen dat meer mensen het hufterige gedrag op de Utrechtse fietspaden hebben waargenomen.

    Mijn fiets-ergernissen voor Utrecht:
    – Mensen op een elec. fiets die in de spits per se 25 km/h willen aantikken op een overvol fietspad, al bellend en roepend.
    – Door rood fietsen, desnoods rechts via de stoep langs de mensen die wel netjes wachten voor het verkeerslicht, om vervolgens midden op een vluchtheuvel die ene (toeterende) stadsbus toch maar voor te laten.
    – Fietsers uit een zijstraat die zonder te kijken invoegen, niet zelden met telefoon in de hand. Of juist, fietsers van rechts die geen voorrang krijgen, want ‘wij zijn met meer’.
    – Ik moet hier zijn, dus ik flikker hier ter plekke m’n fiets op de stoep. Lak aan voetgangers, kinderwagens, rollators enz. (fietsenrek ca. 20 meter verderop).
    – Fietsers die bij het linksaf slaan op een kruising vóór fietsers en auto’s langs kruisen die vanuit tegengestelde rijrichting rechtsaf willen (en dus voorrang hebben).

    Algemene observatie: ik vermoed dat de meeste fietsers die zich schuldig maken aan bovengenoemd gedrag geen (auto-)rijbewijs hebben, anders zou je je niet zo gedragen.

  18. Koel hoofd

    Het kernprobleem is hier: het wangedrag van mensen, oftewel eerst dikke ikke en dan de rest, of ‘ieder voor zich en God voor ons allen’…
    Maar alle mensen hebben te maken met:
    – Te smalle fietspaden en te veel fietsers.
    – Toenemende snelheidsverschillen van fietsers dankzij technologische ontwikkelingen fietsen.
    – Gevaarlijke infrastructuur (shared space, snelle doorfietsroutes met voorrang voor fietsers boven alle andere openbare weggebruikers) welke het recht van de sterkste/snelste stimuleren en faciliteren. Fietsers weten intussen ook het verschil niet meer tussen een rode 70km/u busbaan en een rode fietsvoorziening.
    – Ontbreken van handhaving omdat het ‘blauw op straat’ in het verre verleden al door de politiek is wegbezuinigd, en de resterende handhavers (boa) worden keihard geschoffeerd.
    – Hysterische linkse milieupolitiek die de zaak verergerd want: fietsen is goed voor het klimaat, luchtkwaliteit, gezondheid, dus meer fietsers op hoge snelheid zijn gewenst.

    Maar bredere fietspaden, snelle doorfietsroutes/fietsstraten, voorrang voor fietsers, de chaos van shared space enzovoorts, lossen het wangedrag niet op. Het faciliteert en stimuleert alleen maar het recht van snelste/sterkste met het grootste ego, voor angsthazen en brave burgers is daar geen plaats. Beste medestadsbewoners, wen er maar vast aan want dat is wat het gekozen stadsbestuur nu eenmaal van ons verlangd: ‘even wennen’ aan steeds gevaarlijker wordende verkeerschaos want ‘ongehinderd lekker hard kunnen fietsen’ promoten is goed voor de politieke carrière.

    En mensen, geef nou toe. Wie zit er nou eigenlijk te wachten op een fietsrijbewijs (wat kan worden afgenomen bij wangedrag), een kenteken op de fiets (overtreders verkeerswetten en eigenaren weesfietsen zijn te beboeten), flitspalen bij fiets stoplichten (roodlicht negeren is nu eenmaal levensgevaarlijk), hinderlijke technische snelheidsremmers (drempels, chicanes, wegversmallingen), of een helmplicht (reduceert hersenletsel) voor >15km/u fietsers? Want vergaande regulerende maatregelen voor verkeersveiligheid zijn toch alleen noodzakelijk voor die ‘achterlijke asociale automobilisten’? Ik heb nieuws voor jullie, het zijn allemaal mensen op wielen en ze hebben allemaal haast onderweg van A naar B. Alleen is het gedrag van mensen in auto’s sterk gereguleerd en gecontroleerd, en is het gedrag van mensen op de fiets vogelvrij anarchistisch opportunisme. En dat laatste faciliteren, beste mensen, is een bewuste politieke keuze waarbij GL en D66 voorop lopen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).