Manifestatie in Amelisweerd tegen plannen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant Manifestatie in Amelisweerd tegen plannen verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant

Manifestatie in Amelisweerd tegen plannen verbreding A27

Manifestatie in Amelisweerd tegen plannen verbreding A27

De actiegroep Vrienden van Amelisweerd organiseert zondag een manifestatie tegen de voorgenomen verbreding van de A27 tot twee keer zeven rijstroken ter hoogte van het natuurgebied Amelisweerd. De verbreding van de ‘bak’ gaat gepaard met de kap van tussen de 100 en 150 bomen in het natuurgebied.

De manifestatie vindt plaats voor Landhuis Oud Amelisweerd en zal volgens de organisatie onder meer bestaan uit een ‘theatraal evenement’ dat duidelijk maakt dat ‘de minister de boom in kan’. De organisatie verwacht een hoge opkomst omdat het geplande evenement op social media veel reacties oproept. Ook de SP en GroenLinks hebben toegezegd aanstaande zondag aanwezig te zijn.

Kosten-batenanalyse

Het evenement vindt precies een dag plaats voor het Tweede Kamer-overleg over de verbreding. “We willen dat er een maatschappelijk kosten-batenanalyse komt en de politiek de alternatieven die nu op tafel liggen onderzoekt”, aldus Jan Korff de Gidts van de actiegroep Vrienden van Amelisweerd. “Het is te bizar voor woorden dat de overheid in een tijd van economische crisis 1 miljard wil uitgeven voor verbreding van wegen.”

Onveilige verkeerssituatie

Naast de kap van 150 bomen gaat de verbreding ten koste van de luchtkwaliteit in en rondom Utrecht vinden tegenstanders. Ondanks protesten van onder meer natuurorganisaties en lokale actiegroepen, politiek en bewoners besloot minister van Infrastructuur en milieu Schultz van Haegen eind maart om door te gaan met de verbreding van de A27 van twee keer vijf naar twee keer zeven rijstroken.

Aanleiding voor dat besluit zijn de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door een commissie onder leiding van oud-burgemeester Alphen Nico Schoof. Die commissie concludeerde dat het in de huidige verkeerssituatie niet veilig is om in de bestaande wegruimte (de zogeheten bak) meer verkeersstroken aan te leggen en verbreding dus noodzakelijk is.

Alternatief plan

Volgens minister Schultz van Haegen is uitbreiding van het aantal rijstroken op dit stuk A27 nodig om toekomstige filevorming rond Utrecht te voorkomen. Begin maart concludeerde ingenieursbureau Witteveen en Bos in een studie in opdracht van de gemeente Utrecht echter dat de verkeersproblemen op de A27 konden worden opgelost zonder bomenkap. Dan moet op dat stuk snelweg de snelheid wel maximaal 100 kilometer per uur zijn, worden enkele rijstroken iets smaller en is er geen ruimte meer voor een vluchtstrook, aldus de ingenieurs.

Actiegroep Vrienden van Amelisweerd hoopt op meer dan vijfhonderd demonstranten. De manifestatie begint zondag om 14.00.

6 Reacties

Reageren
  1. Ronald van Voorthuizen

    Jammer van de Vrienden van Amelisweerd dat de mogelijke aanleg van een ecoduct dat Amelisweerd zou kunnen verbinden met de stad, geen aandacht krijgt. Want ook dàt moet men overwegen.

    Misschien ook aardig om te vermelden dat dat onderzoek van Witteveen en Bos inmiddels is weerlegt.

  2. Edwin Bakkenkoeker

    Weerlegd is met een d.

  3. Gerard

    Zou een betere OV-verbinding met de Uithof niet veel verkeersdrukte op de A27 wegnemen? Stop al dat geld in de veel goedkopere (en opgeschorte) sneltramverbinding.
    Als snelweggebruiker vanuit Breda naar Hilversum heb ik op dat punt van de A27 waar men nu wil kappen nooit last gehad van verkeersopstoppingen. Even verderop bij de afslag naar de Uithof wel.

  4. Toine Goossens

    Het besluit tot verbreding van de A27 KAN pas worden uitgevoerd NA de maatschappelijke kosten-baten analyse. Het advies aan de minister is daarin klip en klaar duidelijk.

    Vervolgens is het de vraag HOE deze kosten-baten analyse wordt uitgevoerd.
    Wordt de analyse beperkt tot de bak, Amelisweerd en de directe omgeving, of wordt ook de verdiepte aanleg van de Noordelijke randweg in deze analyse betrokken. Dan kan het zo maar zijn dat de verbreding van de bak NIET doorgaat en de VERDIEPTE aanleg van de Noordelijke randweg wel

  5. Ronald

    Klopt Edwin, maar ik mis een edit-knop…

  6. Ronald van Voorthuizen

    Na plaatsing kon ik het helaas niet meer wijzigen Edwin, ik hoop dat je het toch kunt begrijpen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).