Foto’s: Dafne Schippersbrug eindelijk open voor fietsers en voetgangers | De Utrechtse Internet Courant Foto’s: Dafne Schippersbrug eindelijk open voor fietsers en voetgangers | De Utrechtse Internet Courant

Foto’s: Dafne Schippersbrug eindelijk open voor fietsers en voetgangers

Foto’s: Dafne Schippersbrug eindelijk open voor fietsers en voetgangers
De eerste fietsers op de brug. Rechts het aanmoedigingsteam van de gemeente. Foto: Marlot van den Berg / DUIC
De eerste fietsers en voetgangers gingen maandagochtend om 08:00 uur over de Dafne Schippersbrug. Een aanmoedigingsteam onthaalde de eerste mensen die de oversteek van Oog in Al naar Leidsche Rijn (of andersom) maakten.

De eerste fietsers en voetgangers gingen maandagochtend om 08:00 uur over de Dafne Schippersbrug. Een aanmoedigingsteam onthaalde de eerste mensen die de oversteek van Oog in Al naar Leidsche Rijn (of andersom) maakten.

De officiële opening van de brug, samen met Dafne Schippers, is op zaterdagmiddag 13 mei. Wat er die dag precies gaat gebeuren is nog niet bekend, maar de gemeente laat weten snel met een programma te komen voor deze dag.

Er zullen de komende tijd nog wel enkele aanpassingen plaatsvinden aan de balustrade. De bouw van de brug heeft twee keer flinke vertraging opgelopen, waardoor de eerste planning (halverwege 2016) niet gehaald is.

15 Reacties

Reageren
  1. Teunis

    De nieuwe brug scheelt me elke werkdag anderhalve kilometer fietsen. Eigenlijk bespottelijk dat een brug die de naam draagt van een atlete mij zoveel lichaamsbeweging scheelt en dus zo slecht is voor mijn conditie. Moet ik zeker weer gaan sporten!

  2. Godje

    Cees, je hebt hierbij mijn volledige zegen om buikpijn te krijgen op elk moment dat jij daar behoefte aan hebt. Veel plezier ermee!

  3. Gregor

    Nergens een foto te vinden van het unieke construct van het fietspad dat over het plafond van de nieuwe gymzaal loopt? In plaats daarvan krijgen we een klaagtweet van ene Cees Bos. Well, I don’t care! Dit is een mooie brug en levert veel mensen enorme tijdswinst op. Dat zou feestelijk moeten worden gevierd!

  4. herman

    Al met al zijn er over het Amsterdam Rijnkanaal tussen Houten en de Demka de nodige bruggen bijgekomen. Tel zo snel 2 spoorbruggen (eentje in aanbouw), 2 fietsbruggen en een combi brug (Claus) en daarnaast nog een vernieuwde koffiebrug.

    Meer en betere verbindingen dus!

  5. Henk

    Cees vergeet erbij te vermelden dat naast de brug ook n school, gymzaal, park en fietspad is aangelegd van diezelfde 25 miljoen. Ik hoop niet dat die man de politiek ingaat. Nog zo’n Donald trump halve tot geen waarheden verteller hoeft wat mij betreft niet.

  6. BramD

    Grappig dat je op één van de foto’s ziet dat fietsers alweer het voetpad ook maar in gebruik hebben genomen. Ze kunnen het toch ook niet laten 🙂

  7. Mulder

    Het lijkt me toch vooral een prestigeproject.
    De brug zelf levert nauwelijks tijdwinst op (alleen voor die paar wandelaars of fietsers die toevallig midden in Oog in Al wonen of daar moeten zijn). 500 meter verderop ligt de Meernbrug. Aan de andere kant binnen een kilometer nog die gele brug van de Vleutensebaan. En er waren ook al een school en gymzaal op precies dezelfde plek, die zijn gesloopt voor dit project.

  8. Stefan

    Hier staat een leuk filmpje van de brug:
    https://youtu.be/Pn7WTzbm7qY

  9. Paul

    Begrijp dus dat die brug een half jaar te laat is opgeleverd. Hoe zit dat met de kosten, kontrakten ed.
    Krijgt de aannemer bv een boete?

  10. WP

    @Paul, vertraging is echt niet altijd de schuld van de aannemer. Vaak misschien zelfs wel vaker heeft de opdrachtgever hier zelf schuld aan. Ik weet niet hoe het bij de DS brug het geval is, maar klakkeloos de aannemer de schuld geven is een beetje dom…

  11. herman

    @WP, de betrokken aannemer (Strabag) is een beruchte aannemer die veel opdrachtgevers liever niet als goedkoopste uit de bus zien komen.

    Deze aannemer maakt er een sport van om tijdens de bouw zoveel mogelijk ruis te creëren en zo maximaal meerwerk binnen te halen. Strabag heeft voor de inschrijving het bestek al uitgekauwd om te zien waar de onduidelijkheden die pas na start bouw ter discussie gesteld kunnen worden.

  12. Prof. Zonnebloem

    Beste Mulder, u begrijpt het niet helemaal: dit is voor veel mensen in Leidsche Rijn de ideale verbinding met de ‘oude stad’. Kortste route en bovendien makkelijker over te steken dan de al bestaande bruggen.

    Oog in Al is vooral een toevallige wijk die gepasseerd wordt op de route.

  13. Mulder

    Beste Prof. Zonnebloem, Het is mooi om te vernemen dat u wel blij bent met de nieuwe brug. Ik begrijp heel goed dat het een klein beetje korter is, maar 25 miljoen euro voor die paar minuten minder fietsen vind ik nogal veel belastinggeld. Als u midden in Oog in Al bent moet u daarna alsnog een stuk naar links of rechts slingeren om verder richting ‘oude stad’ te kunnen.
    Voor de mensen uit het midden en noorden van Leidsche Rijn is de gele brug een kortere route richting stad en voegt de nieuwe brug sowieso niks toe.

    Wat betreft het makkelijker oversteken zie ik weinig verschil met de Meernbrug, die is toch ook niet echt steil? Evt. had de aanloop aan de Meern-kant nog wat minder steil kunnen worden gemaakt. Daarbij komt die brug direct uit op twee routes die in een bijna rechte lijn richting ‘oude stad’ en station lopen, ideaal!

  14. herman

    @Mulder, dat deze brug absurd duur is is bekend. Een paar kilometer verder bij Houten is ook een fietsbrug gebouw die circa 3 tot 4 keer goedkoper is!

    Die brug is wel recht toe recht aan en ziet er wat saai en onopvallend uit, maar zeker niet lelijk Bovendien is die brug net zo functioneel, je kunt al fietsen het kanaal oversteken.

    De Daphne brug moest een landmark worden en daar betaal je een flinke toeslag voor.

  15. Katja

    Als het een autobrug zou zijn die 300 miljoen kostte, werd er niet over gezeken. Dát is pas geldverspilling !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).