De maximumsnelheid op de snelwegen rond Utrecht gaat voorlopig niet omhoog vanwege de luchtkwaliteit. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) komt daarmee tegemoet aan de wens van een kamermeerderheid, zo schreef zij gisteren in een brief aan de Tweede Kamer. Rond Utrecht gaat het om de A2, A12 en A27. In heel het land blijft op 68 kilometer snelweg de maximumsnelheid onaangepast.
Het CDA stak eind vorig jaar een stokje voor de plannen van Schultz, die in 2012 op zestig procent van de snelwegen de maximumsnelheid wilde verhogen naar 130 kilometer per uur. De regeringspartij vindt het in tijden van bezuiniging niet verantwoord om geld uit te geven aan het verhogen van de maximumsnelheid. Ook de Tweede Kamer wil niet dat de maximumsnelheid wordt verhoogd op wegen waar investeringen nodig zijn om de luchtkwaliteit op peil te houden, zoals de aanleg van schermen. Daardoor kan op 68 kilometer snelweg de snelheid niet worden verhoogd. Dat is 2,7 procent van de wegen waar de bewindsvrouw een hogere snelheid wilde toestaan, schrijft zij. Rond Utrecht gaat het de A2 tussen Vinkeveen en de Leidsche Rijn Tunnel, de A2 tussen Oudenrijn en Nieuwegein en de A27 tussen Lunetten en Houten.
De Tweede Kamer heeft Schultz overigens ook geen toestemming gegeven om de snelheid te verhogen op snelwegen die eerst moeten worden aangepast vanwege de veiligheid. Daarover zal de minister op een later moment nog reageren. Het gaat daarbij om 20 procent van de wegen waar de snelheid zou worden verhoogd.
1 Reactie
ReagerenLet op: Schultz noemt niet alle snelwegen rond Utrecht: De A27 tussen Lunetten en Bilthoven staan niet in de brief. Dus voor Lunetten, Voordorp, Rijnsweerd en Blauwkapel verandert er niets aan de plannen, voorlopig dan toch. De A2 langs Papendorp (klein stukje) wordt ook niet genoemd. Bovendien gaat net ter hoogte van Bunnik de snelheid op de A12 weer omhoog.