Meer bekend over plannen voor gebied rond TivoliVredenburg in Utrecht; werkzaamheden starten nog dit jaar Meer bekend over plannen voor gebied rond TivoliVredenburg in Utrecht; werkzaamheden starten nog dit jaar

Meer bekend over plannen voor gebied rond TivoliVredenburg in Utrecht; werkzaamheden starten nog dit jaar

Meer bekend over plannen voor gebied rond TivoliVredenburg in Utrecht; werkzaamheden starten nog dit jaar
Impressies: Gemeente Utrecht
De herinrichting van de omgeving van TivoliVredenburg in Utrecht is verder uitgewerkt en op een aantal punten aangepast. Zo komt er een ander terras, is het lichtplan aangepast en komen er meer bomen. Dit betekent dat de honderden fietsen die nu vaak in dit gebied staan moeten verdwijnen en daar is momenteel nog niet een oplossing voor. Het ziet ernaar uit dat de werkzaamheden nog dit jaar van start gaan.

De herinrichting van de omgeving van TivoliVredenburg in Utrecht is verder uitgewerkt en op een aantal punten aangepast. Zo komt er een ander terras, is het lichtplan aangepast en komen er meer bomen. Dit betekent dat de honderden fietsen die nu vaak in dit gebied staan moeten verdwijnen en daar is momenteel nog niet een oplossing voor. Het ziet ernaar uit dat de werkzaamheden nog dit jaar van start gaan.

Begin 2022 werden de eerste plannen voor het gebied gepresenteerd. “De stenige straten met veelal dichte etalages worden ervaren als onsympathiek en onwaardig schakelpunt tussen het nieuwe stationsgebied en historische centrum”, schreef de gemeente Utrecht destijds. De Vlaamse- en Hollandse Toren moesten daarom groener worden, met onder andere bomen, plantvakken en klimplanten. Ook moesten de fietsen in dit gebied verdwijnen.

Deze plannen zijn nu dus verder uitgewerkt. Zo is na onderzoek van de onderliggende parkeerkelder gebleken dat er in de plantbakken op de Hollandse Toren elf in plaats van vier bomen kunnen komen. Het klimgroen dat op de Vlaamse Toren en de Vredenburgkade tegen de gevel van TivoliVredenburg zou komen is na overleg met de architect uit het plan gehaald. “Het vergroenen van de kolommen bleek esthetisch niet wenselijk en technisch/constructief erg uitdagend”, schrijft het college.

Terras

Het horecaterras van TivoliVredenburg aan de zijde van het Vredenburgplein is vervangen door vaste zitgelegenheden waar iedereen gebruik van kan maken. “Hiervoor is gekozen om de toegankelijkheid en inclusiviteit voor terrassen in de binnenstad te vergroten, maar ook om te voorkomen dat de straten ’s avonds en ’s nachts alsnog niet het gewenste sfeerbeeld krijgen doordat terrasmeubilair na sluiting onbruikbaar gemaakt moet worden.”

Tot slot zijn ook de plannen voor de verlichting in het gebied verder uitgewerkt. Zo komen op iedere hoek van TivoliVredenburg cirkelvormige lichtlijnen op de grond. “De wens bestaat om ook bijzondere verlichting toe te voegen, maar de (financiële) haalbaarheid hiervan is nog onzeker en wordt in de volgende fase onderzocht.”

“In het gebied rondom het muziekcentrum zijn dag en nacht mensen en we willen dat iedereen zich daar veilig en op z’n gemak voelt”, zegt wethouder Eelco Eerenberg. “Dat is nu niet zo, maar door de openbare ruimte aan te pakken creëren we een fijner gevoel voor bezoekers en omwonenden. Zo wordt het een groene, mooi verlichte plek waar je kunt zitten en sluit het gebied straks echt aan op een mooie binnenstad.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Fietsen

Momenteel worden de Vlaamse- en Hollandse Toren vooral gebruikt om fietsen te parkeren. Volgens de gemeente staan er op drukke momenten zo’n 650 rijwielen in dit gebied. Vanwege de herinrichting is hier straks geen plek meer voor. Daar komt nog eens bij dat er nu al in het omliggende gebied een tekort is aan fietsparkeerplekken. De gemeente wil daarom binnen nu en een half jaar ongeveer 200 extra plekken toevoegen binnen een straal van 150 meter rondom TivoliVredenburg.

De gemeente zegt dat er twee logische momenten zijn om te beginnen met de herinrichting. Zo begint TivoliVredenburg dit jaar aan de bouw van een nieuwe entree aan de zijde van het Vredenburgplein en aansluitend hierop zou een van die logische momenten zijn. Daarnaast zou Klépierre, eigenaar van winkelcentrum Hoog Catharijne, in 2027 de fietsenstalling Laag Catharijne uitbreiden. Dit is volgens de gemeente het andere logische moment.

Wennen

Het voordeel van dit jaar nog beginnen is onder andere dat de werkzaamheden gecombineerd worden met die van TivoliVredenburg. Zo hoeft de straat in dat geval bijvoorbeeld maar een afgesloten te worden en, zo schrijft het college, wennen gebruikers direct aan de eindsituatie.

Er kleven ook nadelen aan het beginnen in 2024. Zo is er bijvoorbeeld niet genoeg plek in de omgeving voor alle fietsen. “Hoewel er nu ook al voldoende capaciteit is voor de fietsen uit de Vlaamse- en Hollandse toren in stallingen in de omgeving is, verwachten we wel een waterbedeffect in een nu al drukke omgeving.” De gemeente wil dit effect echter wel dempen door op die plekken te verwijzen naar de fietsenstallingen.

P4

“Een voordeel van uitvoering na de uitbreiding van de fietsenstalling P4 (Laag Catharijne) door Klépierre vanaf 2027 is dat er dan in het gehele gebied (inclusief Vredenburg) naar verwachting voldoende stallingscapaciteit is om de fietsparkeerplekken uit de openbare ruimte op te vangen.”

Alles overwegend heeft de gemeente de keuze gemaakt om dit jaar met de werkzaamheden te starten. Voordat het zover is wordt het definitieve ontwerp voor het gebied afgerond en het college verwacht dit in maart voor te kunnen leggen aan de gemeenteraad. De verbouwing van de gevel van TivoliVredenburg is gepland tussen april en juli van dit jaar en aan het eind van 2024 moet alle plannen zijn uitgevoerd.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Lees ik dat nou goed: “meer bomen”, ik durf het bijna niet te geloven!

  2. Ab

    @Baliekluiver, de bomen worden vast van elders verplaatst. Volgens de juridische afdeling van de gemeente mogen het ook slagbomen zijn.
    Wel mooi dat dit gebied nu aangepakt gaat worden. Het is nu een beetje een troosteloze windtunnel/fietsenstalling. Hopelijk ook fiets-vrij zoals op de impressie

  3. Koel Hoofd

    Waarom heb ik bij die eerste artist impression hele vreemde associaties met de wallen? Komt dat nou door de kleurtjes, door de ramen of is het samen?

    @Baliekluiver
    Geloof het maar niet.
    Ze bedoelen hier bonsaiboompjes in potjes met een max. levensduur van 25 jaar omdat de wortels dan onder de grond problemen gaan geven èn krijgen in die totaal versteende omgeving van de intensieve plofmensenhouderij.

  4. Wim

    @ baliekluiver

    Heesters, als ik die plaatjes zo zie,

  5. Guy d' maupassant

    Er is een oud spreekwoord. Al draagt een aap, een gouden ring. Het is en blijft een lelijk ding. Dit valt niet meer te redden. Het is een smerig lelijk moloch . Lelijk tot op elk stukje specie. Onleefbaar. zonlicht weghalend, sfeerloos, zielloos. beton. Ipv een mooi plein voor de rest van de stad, steenstrips met ramen en een glazen fabriek met de kilheidsfactor van een japanse kerncentrale. Een smakeloze combinatie, veroorzaakt door zielloze mensen.

  6. JdV

    Ik mis nog wel wat in de artist impressions. Fatbikes en scooters met bijbehorende gucci-tasjes. Kotsende studenten. Weesfietsen. Grafitti. Een verdwaalde junk. Wat veiligelanders/bedelaars. Zwefafval. Maar verder best mooi hoor.

  7. Willow

    Wat is dat groene doos dat komt naast de Sting in de eerste foto?? Zal de veiligheid in steeg niet ten goede komen. Ook lelijk.

    @koel hoofd. Ik had precies dezelfde associaties met de wallen.

  8. Herman

    Over 5 jaar foto van situatie dan naast bovenstaande artist impressions…..
    .

  9. Jules

    Eens met Guy, een gedrocht midden in het stadshart. Nu al weer verbouwen na een gruwelijk dure start.
    Nooit meer de grote zaal voor mij, een voornemen waar ik me makkelijk aan kan houden.

  10. Jeroen

    Hoe kan het dat dit gebied nu al niet meer voldoet aan de eisen? Of hadden heren ontwikkelaars en stadsplanologen een ontzettend bord voor hun kop toen dit gedrocht werd ontworpen?

    Zeker als je vanaf station komt gelopen moet je door een soort griebus heen waar altijd wel wat cultuurverrijkers rondhangen, met gebarsten ruiten, afval en wat dies meer zij… Verschrikkelijk stuk Utrecht. Al vanaf begin.

  11. Hoera

    Tsjonge, wat zijn we toch een ongelooflijk klaagvolk geworden. Treurig om al die bovenstaande reacties van rechtse trollen te zien.
    Goed dat ze wat aan dat steegje doen!

  12. Justin

    @Guy, bedankt voor je positieve inbreng. En zoveel woorden ook.

  13. JdV

    Tjonge, wat zijn we toch een ongelofelijk naief volk geworden. Zo fijn al die superpositieve reacties van die linkse trollen te zien. Goed dat ze nog volop in de (gemeente) sprookjes geloven.

  14. Utrechtvoorutrecht

    @Guy Ik begrijp dat u wilt leven in een stad zoals beschreven staat in uw boeken en verhalen? Dan snap ik dat straatlantaarns en riolering u afschrikken. En schrijft u de volgende keer uw naam weer correct?

  15. Utrecht genieter

    Goed idee om de fietsenmassa in dat smalle straatje weg te halen.
    Helaas is er alleen een flink tekort aan parkeerplekken. Eigenlijk zou onder het vredenburgplein en de Neude een ondergrondse fietsgarage moeten liggen. Amsterdam doet dat nu ook op veel plekken en dat is geweldig.

  16. Utrechter

    Ah ons gemeente bestuur maakt een bezoek op de fiets aan de markt voor de inwoners van Utrecht tot een uitdaging. Hopen dat je op 150 meter afstand een van de 200 van de oorspronkelijke 650 fietsparkeerplekken kunt bemachtigen. En als dat lukt en je bent met je volle tassen terug gezeuld kun je je fiets uitgraven gezien het tekort aan fietsparkeerplekken. Stuitend om te lezen dat over het aanbrengen van groen op een gevel niet door kan gaan omdat de architect dat esthetisch niet wenselijk acht. De wethouder wil een fijner gevoel voor inwoners creëren ben ik benieuwd of hij ook overleg heeft gepleegd met de mensen die hier hun fiets neer zetten net zoals hij dat met de architect heeft gedaan. En hoe dat fijner gevoel voor deze inwoners van utrecht ingevuld gaat worden of beperkt zich dat tot een verhoging van de gemeentelijke belastingen als het weer eens duurder blijkt te zijn dan gedacht.

  17. S

    @jules: wij zijn ook blij dat je je niet meer laat zien in de grote zaal

  18. Rob H.

    @ Utrecht genieter / Utrechter:

    Er ligt een overdekte bewaakte fietsenstalling (784 plekkies) letterlijk naast het Vredenburgplein, met een uitgang naar het Vredenburgplein. (met de fiets kun je er allleen uit via Vredenburg). Hoeveel dichterbij wil je het hebben?

  19. Moniek

    Als we het hier over dezelfde architect hebben die de grote zaal heeft ontworpen waar je beroerd zit, die man van dat kale beton en nauwe lage gangen, heb ik er een hard hoofd in.

  20. VincentZ

    @JvD: Tjonge, wat zijn we toch een ongelofelijk naief volk geworden. Zo fijn al die superpositieve reacties van die linkse trollen te zien. Goed dat ze nog volop in de (gemeente) sprookjes geloven.
    Welke postitieve reacties, ik lees er een tussen verder negatief commentaar.? Ik weet dat je graag klaagt maar zelf iets verzinnen om zg linkse mensen te bashen gaat wel ver. Die vermaledijde fietsen kunnen niet meer in de steeg staan, dat moet moet fietshaters toch genoegdoening geven. Nee lierver klagen en ophitsen.
    De gebouwen staan er, daar valt weinig tegen te doen. Er lag in het verleden geen goed plan om het plein aan te sluiten op de nieuwbouw. Daar moeten we het mee doen. Elke poging er toch wat van te maken verdient aanmoediging.

  21. Utrechter

    @Rob H. als we het hebben over een fijner gevoel voor inwoners zoals onze wethouder voorstaat dan past daar voor mij niet bij met je fiets in de rij staan om hem vervolgens in een bovenrek te moeten tillen. Aansluitend met je volle tassen weer de kelder in te moeten je fiets uit het rek te tillen en met extra bepakking weer naar boven te zeulen. Als de fietsen hou dan ook uit het straat beeld moeten verdwijnen verplaats de markt dan ook naar een plek waar je je fiets gewoon op straat kwijt kan. Wat is er toch mis dat een fiets tijdelijk op straat wordt gezet. We willen toch dat iedereen met de fiets gaat faciliteer dat dan ook.

  22. Jeroen

    @Hoera dat had toch ook gewoon in 1x gekkund? Waarom worden er hedentendage nog zulke mennsonvriendelijke steegjes aangelegd. Dat hele CU2030 was toch juist bedoeld om die troosteloze betonbak die het was een prettigere omgeving te maken? Ze hebben er gewoon betonbak 2.0 van gemaakt… En nu moet dat opgevrolijkt worden met een tweetal plantenbakken? Ik blijf het hilarisch vinden.

  23. Rob H.

    @Utrechter: Je wil een fietsenstalling, maar de fietsenstalling die er is wil je niet gebruiken. Dit is zeuren om het zeuren.

    Waarom niet op straat parkeren? Omdat er geen plek is?

  24. Hoera

    @Utrechter, hahaha, ik heb zelden zoiets onnozels gelezen. You made my day!

  25. Inez

    Er zijn genoeg fietsenrekken tegenover Tivoli, aan de overkant van de straat. Of je kan ook ietsje verder parkeren in Wijk C. Tenslotte kan je ook met de bus komen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).