De afzettingen die vanwege de wegwerkzaamheden op de Catharijnesingel zijn geplaatst, wijken af van de gebruikelijke richtlijnen. Zo kan de weg voor zowel fietsers als automobilisten open blijven. Met extra borden en handhaving op de verkeersregels moet de verkeerssituatie veiliger worden.
CDA Utrecht liet weten zich zorgen te maken over de verkeersveiligheid op de Catharijnesingel. Vanwege de werkzaamheden daar zijn er afzettingen geplaatst en die zorgen volgens het CDA voor onveilige situaties. Ook over locaties op andere plekken in de stad zouden er zorgen leven. De partij stelde daarop vragen aan het college van burgemeester en wethouders.
‘Maatwerk’
Het college laat in een antwoord weten dat de wegafzettingen afwijken van de landelijke richtlijnen die hiervoor gelden. Daar is voor gekozen vanwege de beperkte ruimte. Op basis van advies van verkeerskundig adviseurs zijn er ‘via maatwerk passende tijdelijke verkeersmaatregelen’ ontworpen. Met deze situatie kan de weg voor alle weggebruikers open blijven.
De bedoeling is dat automobilisten de weg met de fietser delen. Auto’s moeten langzaam rijden en mogen fietsers niet inhalen. De gemeente heeft extra borden geplaatst om automobilisten hieraan te herinneren. Ook is de wegmarkering bij de werkzaamheden aangepast.
Fietsers
Daarbij is aan de politie gevraagd om handhavend op te treden op deze locatie. Automobilisten die hier fietsers inhalen, overschrijden de doorgetrokken asstreep op de weg en dat is verboden. Overtreding kan een boete van 250 euro opleveren.
Sinds oktober kunnen fietsers ook gebruikmaken van het nieuwe fietspad aan de westkant van de Catharijnesingel, bij de kantoren. De gemeente verwacht dat hiermee ‘(de beleving van) de verkeersveiligheid voor fietsers is verbeterd’.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg hebben samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode gemaakt en dat is nu te bestellen in de DUIC shop! Bestel hier een exemplaar in de voorverkoop.
Gekoppelde berichten
Zorgen over verkeersveiligheid van wegafzettingen op de Catharijnesingel in Utrecht
CDA Utrecht maakt zich zorgen over de verkeersveiligheid op de Catharijnesingel. Vanwege de werkzaamheden daar…
18 Reacties
ReagerenGrappig, op de foto is een woud aan borden te zien dus nog meer borden is ongetwijfeld een goed idee..
Chris succes daar
De weg had uiteraard prima kunnen worden afgesloten voor fietsers aangezien die in tegenstelling tot de auto beschikken over een veilig alternatief in de vorm van een nieuw fietspad aan de westkant van de catharijnesingel.
Maar ja, stel je voor dat de heilige fiets-koe ook maar 1 meter om zou moeten fietsen. Dat is uiteraard niet gewenst. Dan liever honderd borden, controles en mogelijk slachtoffers.
JdV, alsof je niet even met de auto 50 meter achter een fiets kan blijven rijden. Pak jij de fiets maar om naar de binnenstad te gaan. Er zijn overigens zat andere wegen om met de auto naar de andere kant van de stad te komen, hoef je echt niet de Catharijnesingel te nemen. Is sowieso al een idioot idee om met je auto de binnenstad van Utrecht in te willen
@JdV
Verklaar je nader. Volgens mij is het juist de westkant van de Catharijnesingel waar men nu bezig is.
Sinds wanneer helpen borden ?
Het is natuurlijk niet erg dat een JdV uit het jaar kruik komt maar bemoei je dan niet met de realiteit van nu (even los van zijn werkelijk enorme aantallen comments overal en negens op dit forum, dat je geen leven hebt is niet erg maar reageer dat ergens anders af).
Dat je nog steeds met je autootje rond de stad rijdt, is verder prima maar houd dan rekening met het overige verkeer. In dit geval de fietser. Dat is lastig voor FvD-stemmers als JdV maar het is de realiteit. Utrecht is al jaren geen autostad meer maar een fietsstad. Leer er mee te leven en alles komt goed. Ik snap, het is iets anders dan het ikke-ikke-standpunt…
“De bedoeling is dat automobilisten de weg met de fietser delen. Auto’s moeten langzaam rijden en mogen fietsers niet inhalen. ”
Goed, het komt dus neer op een:fietsstraat zonder roodasfalt, of op een van de vele straten in de wijken van de oude stad maar dan met zwart asfalt in plaats van klinkers.
Hogere wiskunde voor die Hollanders die eerder leren fietsen dan lopen?
Deze bouwplaats staat al twintig jaar op nummer 1 van de lijst ‘Levensgevaarlijke verkeerslocaties’ in Nederland. Bovendien zorgt de schandvlek ervoor, dat Utrecht CS zo’n beetje het slechtst bereikbare station van Nederland is.
Als je de situatie ter plaatse niet kent, kun je beter niet reageren JdV.
@ Ton
JdV komt daar nooit. Sterker, JdV komt nergens, behalve achter zijn toetsenbord.
Word het ondertussen niet eens tijd dat ze daar opschieten want het ligt al jaren lang open daar .
Wat zijn ze daar eigenlijk allemaal aan het doen ?
Fietsers moeten eens leren dat ook zij voor een rood verkeerslicht moeten wachten en dat ze in het donker ook verlichting op hun fiets hebben en niet zonder licht en donkere kleding aan de weg op moeten.
Als je er 1 over het hoofd ziet en je rijd deze omver dan ben je als automobilist nog fout ook.
Die regel moeten ze ook maar eens een keer veranderen.
Het rijden op de catharijnesingel is een verbetering.
Geen stoplichten op de smeebrug en een slimme manier vanuit de smee rug op de catharijnesingel te komen.Ook vd fietsers.prima,een aanwinst voor de overige bewoners.
@ Pee
Eigenlijk is Utrecht sinds dat referendum uit 2002 één grote bouwput. Al zeker één generatie heeft een bouwloos Utrecht nooit meegemaakt. En ze zijn letterlijk overal tegelijk bezig. Wat me ook opvalt is dat de boel vaak wordt opengebroken, wordt afgezet en er vervolgens een halfjaar niets gebeurt. Om dit gevaarlijke punt op de Catharijnesingel te vermijden fiets ik langs het spoor aan de andere kant van de inktpot. Maar drie keer raden, daar zijn ze sinds gisteren ook bezig. Er is geen doorkomen aan.
@Marcel de Korte
Deze bouwplaats staat al twintig jaar op nummer 1 van de lijst ‘Levensgevaarlijke verkeerslocaties’ in nl?!!
ja hoor haha, overdrijf je niet een beetje, op nr 1 van nl, al 20 jaar?
wat een nonsense lol
Denk dat ik maar eens op m,n fietsie stap en daar ga kijken. Ook bij de Smeebrug. Benieuwd wat die “slimme manier” van @Helene is.
Met vriendelijke groet,
PeterH
@Marcel de Korte
“Deze bouwplaats staat al twintig jaar op nummer 1 van de lijst ‘Levensgevaarlijke verkeerslocaties’ in Nederland. ”
Oh ja? Hoeveel verkeersdoden zijn daar op die locatie al gevallen?
Lees er nooit iets over op Duic.
Voor de aardigheid 2× een rondje Catharijnesingel gedaan. Ging prima, ook tussen de auto,s – die netjes afstand hielden. Alleen jammer dat de wegdek kwaliteit past bij de werkzaamheden.
@ Helene: u bedoelde waarschijnlijk de Bartholomeus brug, de Smeebrug ligt over de oude gracht. Ik zie niet wat daar zo slim is, – een voorrangskruising met middeneiland en voorsorteer stroken.
Met vriendelijke groet,
PeterH