Meer dan 113 boetes per uur op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam | De Utrechtse Internet Courant Meer dan 113 boetes per uur op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam | De Utrechtse Internet Courant

Meer dan 113 boetes per uur op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam

Meer dan 113 boetes per uur op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam

De trajectcontroles op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam levert een hoop geld op voor de staatskas. De trajectcontrole in beide richtingen is goed voor 335.921 boetes in de maanden mei, juni, juli en augustus.

Dit zijn meer dan 113 boetes per uur. De trajectcontrole op de A2 zorgt voor de meeste boetes van alle trajectcontroles. In het hele land werden in de vier genoemde maanden bij trajectcontroles 730.206 boeten uitgedeeld. Dat waren vorig jaar ‘maar’ 420.147 boetes. Op de A12 bij Utrecht zijn 27.099 boetes uitgedeeld in de genoemde maanden.

In totaal werden er 3.423.794 boetes uitgedeeld bij verkeersovertredingen in de maanden mei tot en met augustus. Vorig jaar waren dit er zo’n 180.000 minder. Naast snelheidsovertredingen werd er bekeurd voor het rijden zonder helm of gordel, het niet handsfree bellen, het fietsen zonder degelijke verlichting, fout parkeren en het rijden door rood licht.

7 Reacties

Reageren
  1. tjark reininga

    en dan te bedenken dat de hogere snelheid niet alleen de automobilist al op extra kosten jaagt, hogere snelheid vraagt doorgaans immers meer brandstof, absoluut en relatief (per kilometer), maar ook de overlast voor de aanwonenden vergroot (geluidshinder, CO2- en fijnstofuitstoot nemen bij hogere snelheden ook extra toe). de vraag is of de extra belastingopbrengst zelfs maar bij benadering de kosten voor de gezondheidszorg die daaruit voortvloeien zullen compenseren.

  2. Corry Bok

    Tjark Reininga, Op het hele traject Utrecht /A’dam mag je maar 100 km, en rond Utrecht zelfs 80 km. En dat voor een spiksplinternieuwe vijfbaansweg. Dus jouw redenering gaat in dit geval niet op. En het hardere rijden komt waarschijnlijk juist door deze nieuwe weg. Je kunt er bijna met een Boeing landen.

  3. Ulaan

    Aan ons Nederlanders is overal de ruimte ontnomen. Stelselmatig zijn en worden de wegen versmald, in de steden zowel als provinciale wegen. En overal waar mensen de krapte in worden gedwongen, barst het gejakker los. Kijk maar om je heen. Zelfs drempels worden achteloos genomen. Het gevaarlijke van de huidige wegindeling is dat je gewend raakt aan een bepaalde snelheidssensatie. Op het moment dat we de ruimte krijgen, zoals op de A2, missen we de snelheidssensatie, en trappen we het gas in om die alsnog te krijgen. Nederlanders kunnen niet meer met ruimte omgaan, dat wordt hier wel pijnlijk duidelijk. Het gaat hier niet om een enkeling die zich niet naar de limiet op de A2 schikt, dit zijn honderdduizenden mensen die het verleerd zijn om hun eigen verantwoordelijkheid te nemen ten aanzien van het benutten van ruimte. Ik vind het een voorbeeld te meer van slechte psychologisering van het verkeer in Nederland. Het is niet voor niets dat ik altijd het gevoel krijg een baarmoeder uit te ploppen op het moment dat ik Duitsland of België inrijd.
    Overigens vind ik de A2 een pleidooi op zich voor het relaxte ‘keep-your-lane’-principe. Maar dat is weer een ander verhaal.

  4. Utreg

    Ach 100 km per uur heeft ook zijn charme hoor,kwestie van timming hoe laat je vertrekt van huis.
    En eerlijk gezegd gun ik het Herr Flick/Opstelten niet om mij een boete te sturen,omdat het nou eenmaal moet[Befehl is Befehl].
    Nee geef het leiver aan een beter doel,mezelf hahahahahahahaha.

  5. Roel

    @Ulaan,

    Interessante stelling, maar ik vraag me af of het met ‘snelheidssensatie’ te maken heeft. Je zou ook kunnen stellen dat het krijgen van ruimte (zoals op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam) één van de redenen tot gejakker wegneemt, er is minder gedrang, dus ook minder reden om harder te rijden dan nodig is.

    Ik voeg eraan toe dat ik over een klein autootje beschik, een andere goede manier om niet te snel te hard te rijden. 🙂

  6. Roel

    @Ulaan,

    Interessante stelling, maar ik vraag me af of het met ‘snelheidssensatie’ te maken heeft. Je zou ook kunnen stellen dat het krijgen van ruimte (zoals op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam) één van de redenen tot gejakker wegneemt, er is minder gedrang, dus ook minder reden om harder te rijden dan nodig is.

    Ik voeg eraan toe dat ik over een klein autootje beschik, een andere goede manier om niet te snel te hard te rijden. 🙂

  7. Utrechter

    2013, de politiestaat is een feit,langzaam en Democratisch is Nederland veranderd in controlestaat.
    Iedere burger die niet in het gareel loopt word keihard gestraft door Herr Ivo de verschrikkelijke.
    Ordnung mus Sein,dus worden de boete”s en de pakkans stevig verhoogd en dit allemaal onder het mom van veiligheid en milieu.
    De burger moet opdraaien voor het falen van de overheid en zijn ambtenaren.
    Nederland zal inderdaad nooit meer het zelfde zijn, rust in vrede,mijn ooit zo geliefd en bewonderd land

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).