Meer dan 900 meldingen zijn er gedaan op het verkeersmeldpunt van de VVD sinds de lancering twee maanden geleden. Op de website kunnen mensen vanaf de pc, laptop of smartphone aangeven welk verkeersprobleem zij constateren en op de kaart precies aangeven waar de locatie van het probleem is.
VVD raadslid Willem Buunk: “De ergernis over het Utrechtse verkeer blijkt nog veel groter dan wij al dachten. Het is onvoorstelbaar hoeveel er verbeterd moet worden aan de wegen en fietspaden in Utrecht. Als gemeenteraadslid krijg ik natuurlijk regelmatig opmerkingen van bewoners en bezoekers over de verkeerssituatie van Utrecht, maar dit heeft ook mij verbaasd.”
De top drie van ergernissen: verkeersonveilige situaties, onnodig rood van verkeerslichten en onduidelijkheid op rotondes. De meldingen komen vanuit alle wijken van de stad. In de binnenstad, Oost, Zuidwest en Leidsche Rijn worden meer meldingen gedaan dan in de andere delen van de stad. Alle verkeersergernissen worden doorgegeven aan de gemeente.
Toelichting, van de VVD, bij de top 3
Verkeersonveilige situaties
Met stip op 1 staan de verkeersonveilige situaties. Er zijn 300 meldingen gedaan over situaties die door bestuurders van auto’s, fietsers en voetgangers als onnodig gevaarlijk ervaren worden. De helft van deze meldingen (150) komt van fietsers. De meldingen variëren van onveiligheid op plekken voor het oversteken van rijbanen en busbanen tot gevaarlijke paaltjes midden op een druk fietspad
Onnodig rood bij stoplichten
Op 2 van verkeersergernissen staat het onnodig lang wachten bij stoplichten. Meer dan een kwart van de meldingen (ruim 200) gaat over de slechte afstelling van verkeerslichten. Behalve onnodig lang wachten gaat het ook om een onlogische volgorde van rijrichtingen die groen licht krijgen, om slechte zichtbaarheid van verkeerslichten en om het gebrek aan aanpassing op verkeersaanbod in de spits en buiten de spits.
Verwarrende rotondes
De opvallende nummer drie van verkeersergernissen blijken de jaren ‘60 rotondes te zijn. Maar liefst 35 meldingen met 84 steunbetuigingen laten zien dat er een groot probleem is op oudere rotondes. De meldingen gaan over de 12 grote rotondes in Utrecht, zoals het Kardinaal Alfrinkplein en het ‘t Goyplein. De meeste meldingen gaan over onduidelijke voorrangssituaties en over herhaaldelijk stil moeten staat voor rood.
5 Reacties
ReagerenLaten de lui die zich onledig houden met het verkeer in Utrecht maar eens een weekje in Spanje gaan kijken. De rust, de ruimte (niet meer, maar anders ingedeeld, anders benut) de overzichtelijkheid en het begrip van wat verkeersdeelnemen inhoudt – onderling oogcontact – zijn werkelijk een verademing. Zó moet het, zo spaar je het milieu, en zó verhoog je zonder enige kosten, zonder afhankelijkheid van kostbare installaties, de verkeersveiligheid.
@Ulaan: helemaal mee eens.
Wij regelen de boel potdicht. Niet alleen zeer frustrerend (het schiet niet op en je wordt ook nog eens als onverantwoordelijke domoor behandeld), het is ook zeer kostbaar. Er is een hele generatie verkeersdeskundigen opgeleid die oplossingen zoeken in meer systemen, meer technologie en meer regels. (Is er iemand die de kruispunten op Papendorp nog snapt?) Daar staat weer een enorme veiligheidsindustrie achter. Die wil niet dat je aan hun lucratieve markt, gebaseerd op angst en maximale risicouitsluiting, morrelt. Benieuwd of de VVD bereid is echt door te pakken op dit onderwerp. Want het zit veel dieper dan even een stoplichtje anders afstellen.
Hier in de buurt is, sinds een paar weken, om wat voor reden dan ook, een stoplichtinstallatie uitgevallen. Een kruising van niks, maar het barst van de zwart-witgeblokte palen (wie legt me uit waarom die palen zo moeten opvallen?). Sinds het uitvallen regelt het verkeer zich eenvoudig vanzelf. Trek een streep, zet een stopbord op de kruisende weg, en je bent klaar. Ik vrees dat je heel erg gelijk hebt, B. Er zou zomaar een enorme industrie achter kunnen schuilen. Niet alleen één van verkeerslichten en – installaties, maar ook een kartèl van verffabrikanten. Ik ken geen land waar vrijwel elke kruising zo in verwarrende lijnen- en blokjesspaghetti is gehuld als het onze.
… eigenaardigerwijs is, sinds het buiten werking stellen van de verkeerlichten op het knooppunt Voorstraat/Lange Jansstraat/Potterstraat/Neude, het aantal spastische verkeersbewegingen ter plaatse tot een minimum gereduceerd. Groen licht betekent niet per definitie plank gas.
Ik was ooit in Rome, waar je als voetganger enkel je voorteen op het het wegdek hoeft te plaatsen; automobilisten houden in.
Morgen wil ik schrijven waarom treinreizigers Utrecht-Vaartsche Rijn verkiezen boven Utrecht-Centraal. Tot die tijd wens ik u alle goeds…
In de oude wijken doen stoplichten en borden meer kwaad dan goed. In de door ‘planners’ bedachte wijken (jaren ’60/’70) zijn ze helaas nodig. Het geeft aan dat alles willen regelen een naïeve en overmoedige instelling is. Ik zou tegen de mensen die er over gaan willen zeggen: mensen zijn niet zo dom als jullie denken, heb vertrouwen en hou eens op met al die stoplichten. Kijk naar het Neude. Wat een verademing!