Meer deelvervoer in Utrecht en omstreken per 2026; ook bakfietsen terug Meer deelvervoer in Utrecht en omstreken per 2026; ook bakfietsen terug

Meer deelvervoer in Utrecht en omstreken per 2026; ook bakfietsen terug

Meer deelvervoer in Utrecht en omstreken per 2026; ook bakfietsen terug
De gemeente Utrecht wil per 2026 meer deelvervoer in de stad. Naar eigen zeggen wordt het huidige aanbod goed gebruikt, en daarom wordt er uitgebreid. Ook de deelbakfietsen moeten terug in het straatbeeld komen, al is nog onduidelijk in welke vorm.

De gemeente Utrecht wil per 2026 meer deelvervoer in de stad. Naar eigen zeggen wordt het huidige aanbod goed gebruikt, en daarom wordt er uitgebreid. Ook de deelbakfietsen moeten terug in het straatbeeld komen, al is nog onduidelijk in welke vorm.

Het deelvervoer in Utrecht wordt goed gebruikt.In anderhalf jaar tijd verdubbelde het gebruik van de fietsen. Daarom wordt het aantal deelfietsen per 2026 vergroot.

De gemeente wil doorbouwen op die stijgende lijn en vergroot daardoor het aantal fietsen. Het zogenoemde vergunningsplafond gaat van 1000 stuks naar 1500 stuks per 1 januari 2026. Op die manier moet de auto vaker thuis worden gelaten.

Deelvervoer normaliseren

Door het deelvervoer op te schalen, moet het autogebruik in de regio worden teruggedrongen. De gemeente heeft een regionale visie voor het deelvervoer. Zo moeten ook de slechter bereikbare gebieden zoals bedrijventerreinen en knooppunten in de toekomst toegankelijker worden.

Het doel is om deelvervoer vanzelfsprekender te laten worden dan het hebben van een eige auto. Voor een periode van vijf jaar wordt er gekeken naar hoe deelvervoer die ambitie kan realiseren. Welke partij de nieuwe fietsen gaat verzorgen, is alleen nog de vraag.

Nieuwe bakfietsen

Ook kijkt de gemeente of de deelbakfietsen weer terug kunnen komen in de stad. In december van het vorige jaar verdwenen die fietsen namelijk vanwege een faillissement. Een ander bedrijf heeft het concept van de oude Cargoroo bakfietsen, inclusief naam en app, overgenomen. De bakfietsen zelf ontbreken alleen nog: de oude fietsen worden namelijk al geveild.

Hoe dan ook het is het de ambitie van de gemeente om ook in 2026 weer deelbakfietsen op straat te hebben staan.

Voordat de deelbakfietsen definitief hun rentree maken, wordt er door de gemeente geëxperimenteerd met een andere manier van deelvervoer. Zo wordt getest of een aantal buurtgenoten gezamenlijk één bakfiets kunnen gebruiken en beheren.

 

Gekoppelde berichten

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Paul

    Wat is goed gebruikt volgens de gemeente?
    Zie ze vooral weken op dezelfde plek staan of in de sloot liggen.

  2. HenQie

    Kan de provincie dit niet gewoon oppakken? Ik vind het niet meer dan normaal dat satelietsteden en dorpen ook gewoon bereikbaar moeten zijn met deelvervoer, en dat het nu niet zoals ophoudt bij de stadsgrenzen omdat een commerciële aanbieder (bijv. TIER, Cargoroo) het niet meer interresant vind of zijn startupsausje ineens over een andere boeg gooit. De-privatiseren die hap!

  3. Corrie Huiding-Stomp, Seniorenburgemeester

    De gemeente vergeet maar voor het gemak dat er mensen zijn die AFHANKELIJK zijn van hun auto. Ik denk aan gehandicapten en senioren, als Seniorenburgemeester krijg ik klachten van ouderen.
    En niet te vergeten de bewoners van de binnenstad waar het hoe langer hoe moeilijker gemaakt wordt om bij je huis te komen.

    De stad VERPAUPERD met al die losliggende en verkeerd gestalde fietsen en belemmeren veel troittoirs waar sporadisch gehandhaafd wordt.
    Dan heb ik het nog niet eens over de vervuiling.
    Rondom fietsklemmen/nietjes is het een puinhoop omdat daar NIET gereinigd wordt door de gemeentereiniging.
    En dan de “opruimactie” van fietsvrakken enz. door de gemeente.
    De blauwe stickers worden er veelal af getrokken, zeker omdat na het plaatsen van een sticker de fiets pas na 28 dagen verwijderd wordt, en dus weinig soelaas biedt.
    Ik ben Utrechtse van geboorte was altijd erg trots op mijn stad, hopelijk blijft dit zo, maar dan moet er wel het een en andere veranderen.
    Utrecht is van ons allemaal en niet alleen van studenten, expats en ‘hoog opgeleide.

  4. W

    Curieus dat dezw reactie van BSB gewoon geplaatst wordt, ondanks de nieuwe (?) moderatieregels die in een ander draadje gepresenteerd worden.
    Ik lees: “Vermijd het maken van aannames zonder concrete informatie. Baseer je reacties op feiten in plaats van onbewezen veronderstellingen.“
    Deelauto’s zijn volgens bsb een fiasco. Onzin natuurlijk!

  5. Jeroen

    Ah ja. Deelvervoer. Lekker als je even met de hond er opuit wil. Lekker naar de wintersport. Even naar ikea meuk halen. Even zooi naar de belt brengen. Even voor werk ad-hoc op en neer naar Antwerpen. Dat zal vast fijn werken. Not. Leuk idee, practisch onhaalbaar. Ik hou lekker mn eigen auto.

  6. Alain

    Heb jij inzicht in gebruikscijfers van deelauto’s en bakfietsen @binnenstadbewoner. Ik heb alleen maar eigen anecdotische observatie. En beide zag ik toch wel met goede regelmaat ingezet worden.

    Ben het dan ook niet eens met “te duur” m.b.t. deelauto’s. Mits je ze niet elke dag nodig hebt, zijn de deelauto’s echt een stuk goedkoper dan de kosten van bezit (aanschaf, verzekering, brandstof, parkeren, afschrijving). Uiteraard zitten er wat afwegingen aan, zoals zijn je gebruikelijke bestemmingen goed met OV te bereiken… vanuit Utrecht zit dat wel snor. Ik zie dat de deelauto’s bij mij in de buurt (Oost) iig. goed gebruikt worden.

    Bij bakfietsen ben ik met je eens dat de rekensom wat anders ligt. Alleen bij heel incidenteel gebruik ben je goedkoper uit. Met name omdat je eigenlijk alleen aanschafkosten hebt. Nu ja, de meeste zijn elektrisch, dus je hebt nog wat euro’s aan stroomkosten, maar dat is marginaal. Heb je dus alleen de afschrijving. Als je dan bijvoorbeeld een kind regelmatig wilt vervoeren, dan is al snel bezit voordeliger.

    Overigens zag ik Cargoroo veel rondrijden. Niet voor niets dat IKEA bvb. hun eigen deel-initiatief is gestart. Daar stonden er elke zaterdag altijd wel meerdere.

  7. Erwin

    Huur! Het is huurvervoer. Er wordt niets gedeeld, deelvervoer is een greenwashing term. Dus beste duic, graag even de tekst aanpassen.

    Als je zo’n ding gebruikt huur je hem namelijk van een bedrijf, die ze ook nog eens gratis mogen stallen in de openbare ruimte, ipv hier een fatsoenlijke stalling voor te huren

  8. Greg

    Jammer dat het duurt nog steeds een jaar voordat er komt weer deelbakfietsen… ze waren echt nuttig

  9. J

    Of je kunt Lime en Voi scooters legaliseren in Utrecht. Het werkt in Keulen en Düsseldorf, en ze hebben ook fietsen.

  10. Y

    Ja waarom geen elektrische scooters stelletje amateurs. Iedereen heeft wel een fiets thuis om te verplaatsen. Een elektrische scooter niet en die brengt je veel sneller van a naar b. En het is nog milieu vriendelijk ook.’slaat toch helemaal nergens op dit.

  11. Bert

    Het aanbod wordt goed gebruikt, vandaar dat de vorige aanbieder failliet is gegaan.

  12. P.M.

    @Bert dat had vooral met de mislukte aanbesteding in Amsterdam te maken. Daardoor redde Cargoroo het niet, als het niet kon uitbreiden en alleen in Utecht zou blijven. Vele buurtgenoten hier in de wijk maakten volop gebruik van die bakfietsen. Blij dat die, op welke manier ook, weer terugkomen. Hulde voor deze inzet van de gemeente!

  13. W

    Jeeeejjjjj!
    Mijn reactie is NIET door de moderatie gekomen ondanks dat ik geen van de punten heb geschonden. Hoe kan dat?!?!

  14. Bas

    Ja mega jammer dat we tot 2026 moeten wachten. Ik ga zelf maar een bakfiets aanschaffen….

  15. Realist

    Fiasco mag je kennelijk niet zeggen, ben benieuwd hoe je dit anders zou moet noemen. https://www.duic.nl/algemeen/alle-deelbakfietsen-van-cargoroo-van-straat-gehaald-in-utrecht-faillissement-aangevraagd/

  16. Lowdie Kraak

    van de stoep met die handel, op parkeerplaatsen. En parkeergeld laten betalen. Je kunt nergens langs als fysiek beperkte. Deze ellendige dingen worden ook voor andermans deur geplaatst. Gevolg: bij brand kan niemand zijn deur uit komen en mensen met een fysieke beperking lopen extra gevaar door hun eeigen huis niet in – of uit te kunnen.

  17. Jeroen

    @Bert dat faillisement had niets te maken met het gebruik in Utrecht maar met verbroken beloften door gemeente Amsterdam.

    @Corrie Huiding-Stomp. Wat stelt u dan voor? De auto weer vrij baan geven in de binnenstad? Utrecht is van ons allemaal en niet alleen van de ouderen.

  18. Jeroen

    @Andere Jeroen
    Volgens mij zijn deelauto’s prefect voor precies de zaken die je noemt. Alleen als je dagelijks voor je werk naar een voor het OV onbereikbare plek moet is een eigen auto handiger en voordeliger. Maar af en toe naar de stort, IKEA of Antwerpen kan prima met een deelauto of -bakfiets.

  19. Nina

    @ Bert
    😂

  20. MtU

    Je kunt het gebruik van deel-auto’s verder stimuleren door deze bepaalde privileges te geven Bijvoorbeeld wel mogen doorrijden bij de knip in de Catharijnesingel.

  21. Alain

    @Y

    Het probleem met die scooters is dat ze ook heel veel overlast veroorzaakten, met name door hoe ze “geparkeerd” werden.
    Zie bijvoorbeeld dit rapport:
    https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2023/07/18/bijlage-2-verkenning-deelscooters/bijlage-2-verkenning-deelscooters.pdf

    Op een schaal van 1-10 op een overlastschaal (met 1 geen probleem en 10 heel veel overlast) kregen deelauto’s en fietsen een 2 of 3, terwijl deelscooters een 6 kregen.

    Utrecht heeft dan ook het contract met TIER gewijzigd en is omgeschakeld naar deelfietsen ipv. deelscooters.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).