De Gageldijk in Utrecht gaat op de schop. De bewoners willen vooral dat het sluipverkeer verdwijnt, en de gemeente wil de weg ook aantrekkelijk maken voor fietsers en wandelaars. Ook is in de plannen te lezen dat alle ‘illegale’ parkeerplekken in de berm moeten verdwijnen.
De Gageldijk loopt parallel aan de Karl Marxdreef, onderdeel van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Op drukke momenten is de Gageldijk dan ook een aantrekkelijk alternatief voor veel automobilisten, die de file een stukje willen omzeilen. Voor bewoners en ondernemers is dit vooral een doorn in het oog. Tijdens bijeenkomsten waar de plannen voor de Gageldijk werden besproken zouden zij hebben aangegeven dat het voorkomen van sluipverkeer de hoogste prioriteit heeft.
Ook de gemeente wil deze automobilisten weren. Met name ook omdat de Gageldijk daarmee aantrekkelijker wordt voor fietsers en wandelaars. De straat is namelijk onderdeel van de fietsroute tussen De Bilt en Maarssen, en daarmee een belangrijke schakel in het regionale fietsnetwerk. Naast het sluipverkeer moet ook het slechte wegdek op met name het westelijke deel van de Gageldijk worden aangepakt.
Sluipverkeer
“De ambitie is om van de Gageldijk een veilige, (recreatief) aantrekkelijke en groene wandel- en fietsroute te maken, met zo min mogelijk sluipverkeer. Ook moet deze goed bereikbaar blijven voor bewoners en aanliggende bedrijven”, schrijft het college van B&W.
Het sluipverkeer wil de gemeente aanpakken door onder andere de maximumsnelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur, de rijbaan te versmallen en in te richten als fietsstraat en veel drempels aan te leggen. “Mocht na realisatie van de plannen blijken dat nog steeds veel sluipverkeer aanwezig is, dan overwegen we aanvullende maatregelen.”
Parkeren
Naast deze aanpassingen moet parkeren in de berm straks ook verleden tijd zijn. Volgens de gemeente is het niet toegestaan, maar gebeurt het wel op veel plekken. “De bewoners en bezoekers aan de Gageldijk moeten parkeren op eigen terrein of op de daarvoor aangelegde parkeerterreinen.”
In de plannen is ook te lezen dat er aan de westzijde tussen de NRU en de Gageldijk een zogenoemd struinpad moet komen, een wandelpad van iets minder dan een meter breed. Ook wordt de omgeving rond Fort de Gagel aangepakt. Zo komt er een nieuwe weg langs het parkeerterrein en wordt de historische route tussen de twee bruggen heringericht met klinkers.
Budget
Het college schrijft tot slot dat het budget beperkt is. “Met het beschikbare budget kunnen we de fietsstraat, het struinpad en de aanpassingen rond Fort de Gagel op een sobere manier aanleggen. Het oostelijk deel van de Gageldijk is in goede staat en voorzien we alleen van extra drempels en een rode toplaag zodat een veilige comfortabele fietsroute ontstaat. Er is in het beschikbare budget geen ruimte voor extra bomen, wel voor het bijplaatsen van zaailingen.”
17 Reacties
ReagerenHet college kan niet wachtten tot ze mogen knippen in het westelijke deel!
Helaas ontbreekt het aan financiële middelen.
Ik zou zeggen verlaag de snelheid op de NRU, en zet in op een hoge capaciteit groene golf van Tuincentrum tot Autoboulevard en vice versa.
30km/h, drempels en een fietsstraat aanleggen tegen sluipverkeer, en gelijk al toegeven dat er eigenlijk geen budget is. Als ze nu eens de doorstroming verbeteren op de NRU los je twee problemen in één klap op omdat het sluipverkeer geen reden meer heeft om over de Gageldijk te rijden.
Maar dat zal wel te autovriendelijk gedacht zijn voor de fietsliefhebbers in onze raad
Dit lijkt me nou een ideale plek om een zogenaamde ‘knip’ aan te leggen, waardoor doorgaand autoverkeer niet meer mogelijk is. Omwonenden zullen dan misschien een klein stukje moeten omrijden, maar ik denk dat zij dat er graag voor over hebben.
Symptoom bestrijding: pak de NRU goed aan met 3 onderdoorgangen en max 80 km/uur. Dan is er geen sluipverkeer meer en heb je goede mogelijkheden om de Gageldijk met fiets en lopend te bereiken. En wordt de luchtkwaliteit in Overvecht en Tuindorp echt veel beter.
Utrecht op zijn best? Knippen en automobilisten plagen.
Zouden er ook ook mensen van de gemeente Utrecht diein het bestuur zitten in Utrecht wonen en dan natuurlijk daar waar men de auto wil weren?
Ik vraag me af hoeveel het er zijn.
Maar sluit De Gageldijk voor alle autoverkeer en doe paaltjes in de grond voor bewoners en overigen die er echt moeten wezen. Dat gedoe over sluipverkeer en auto luw maken. Gewoon doen en sluit dan gelijk de parkeerplaats bij zwembad dan maak je daar parkeren voor fietsers en scooters/brommers van.
wordt het gelijk wat rustiger bij het zwembad of is dat nu weer net niet de bedoeling?
Waarom zeggen ze gewoon niet dat ze helemaal geen auto’s meer in de stad Utrecht willen hebben, dan is gelijk het hoge woord er uit!!!!!!
Over tien jaar is heel Utrecht in honderden knippen opgeknipt en is iedereen geknipt en geschoren in de stad, met alle gevolgen vandien.
Een laagrempelige culturele hotspot die inclusief is daar openen zal zeker helpen om dit effect te bewerkstelligen.
Dat wegdek is zolang ik me kan heugen in zeer erbarmelijke staat, dus dat is inderdaad weleens tijd
Een aantrekkelijke fiets route zal het nooit worden door alle lawaai, en lucht vervuiling van de NRU.
De NRU is de missing link in een goede snelweg ring. Zet de weg zoals in Azië op palen met zeer goed geluidscherm. Dan paa kan er een natuurlijke aantrekkelijke verbinding tussen heel Overvecht Oost en Het Noorder Park onstaan.
De gemeente moet geld bij Den Haag hier nu makkelijker kunnen binnen halen. Ook provincie dient hier een prioriteit in te zien.
@ nico welk zwembad? Maarssenveen is een andere gemeente! De kikker ook!
@lombokker je woont niet in de buurt dus wat praat je over en voor ons. Doe ik ook niet over jouw wijk.
Fietsstraat ok maar geen afsluiting
@Nico, en hoe moet men dan met de auto bij het tuincentrum komen als je het afsluit voor alle verkeer? of bij het pompstation lesberts?
je woont daar duidelijk niet in de buurt en komt er nog minder als ik je reactie zo lees.
Inderdaad, een knip, dat scheelt ook wat betreft handhaving.
Wat een bla bla weer. Ik woon aan de Gageldijk. De raad fantaseert en ambtenaren idem. Fietsroute? Wanneer? Er fietst hier bijna niemand zonder een reden. Hou is een telling? Vraag wat het doel is van de fietser? Zijn er weinig dus na 3 dagen heb je wel een beeld hierover. Net zoals die krankzinnige brug. 10 overlopers per dag. Beetje regen? helemaal niemand. De Gageldijk kan prima zonder allerlei heuvels en gewoon een nieuwe asfalt laag. Lijkt hier wel een 3de wereldland deze weg. En de snelheid? Flitspaal? En sluipverkeer? Heel makkelijk op te lossen met bord bestemming verkeer. En een paar parkeer plekken? Kan makkelijk maar leg ze gewoon aan met groene gras klinkers. Budget? Mijn voorstel scheelt de helft. Denk je dat iemand zich iets van mijn idee aantrekt? Nee. Een hele vette nee. Heb 4 jaar raadswerk gedaan. Beleid? hopeloos.
En Paul? Op de Biltstraat is een kroeg. Na 22 uur kan je daar heerlijk uit je bol gaan o.a. over Azie. Geld binnenhalen uit Den Haag? Ga is gemeente raadswerk doen. Dan hoef je daarna ook niet meer naar de kroeg.
O ja, de rondweg? Volg de discussie eens een poosje? Daar gebeurd de eerste 15 jaar helemaal niks. Waarom? Niemand heeft er geld voor over.
Leuker wordt het niet.
Maar ik zeg jullie: ik woon heerlijk. Net een goed restaurant erbij. Typisch gemeente: te weinig parkeer plek.
– Geen actie ondernemen om de NRU te realiseren.
– Wel miljoenen euries voor kilometers roodasfalt vanwege het ultieme fietscomfort en voorrang voor de fiets om automobilisten te pesten en recreatief wandelpad in buitengebied…
– Maar 50mille voor binnenstedelijke kleinschalige dierenweides met educatieve maatschappelijke functie kan er niet af.
Nog 33 maanden en dan mogen we weer stemmen
De oplossing voor veel problemen (gezondheid Overvecht, verbreding Amelisweerd, afwikkelen drukte in de stad buitenom) ligt in de aanpak van de NRU.
Daar wordt al jaren over gepraat maar er gebeurt niets omdat de wethouder er geen prioriteit aan wil geven.
https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/regio-utrecht-presenteert-onderzoek-alternatief-ring-utrecht
@Inez: verbreding van Amelisweerd, was het maar waar !
En hebben we hier geld voor dan?