‘Meerdere ambtenaren in gemeente Utrecht afgelopen jaren berispt vanwege wangedrag’ ‘Meerdere ambtenaren in gemeente Utrecht afgelopen jaren berispt vanwege wangedrag’

‘Meerdere ambtenaren in gemeente Utrecht afgelopen jaren berispt vanwege wangedrag’

‘Meerdere ambtenaren in gemeente Utrecht afgelopen jaren berispt vanwege wangedrag’
Foto: Robert Oosterbroek
In de afgelopen drie jaar zijn er binnen de gemeente Utrecht meerdere ambtenaren berispt vanwege wangedrag en foute praktijken. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. In totaal gaat het om dertig ambtenaren over wie een melding is gedaan vanwege hun gedrag. In zeventien van de dertig gevallen bleek dat de melding gegrond was en tegen veertien ambtenaren heeft de gemeente actie ondernomen.

In de afgelopen drie jaar zijn er binnen de gemeente Utrecht meerdere ambtenaren berispt vanwege wangedrag en foute praktijken. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. In totaal gaat het om dertig ambtenaren over wie een melding is gedaan vanwege hun gedrag. In zeventien van de dertig gevallen bleek dat de melding gegrond was en tegen veertien ambtenaren heeft de gemeente actie ondernomen.

Uit het onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat er landelijk van de 3000 meldingen meer dan 1000 meldingen gegrond zijn. Dat leidde ertoe dat ruim 900 ambtenaren in de afgelopen drie jaar berispt werden.

De gemeente Utrecht maakte voor het onderzoek openbaar hoeveel meldingen er in Utrecht zijn gedaan en wat de reden van de melding was. De veertien ambtenaren die door de gemeente zijn berispt, kwamen om uiteenlopende redenen in opspraak.

Elf ambtenaren kregen een officiële waarschuwing voor onder andere ongepaste uitlatingen in het bijzijn van collega’s, het onterecht seponeren van boetes, het niet aangeven van een (straf)ontslag bij de vorige werkgever tijdens de sollicitatie en het contant betalen van bewoners voor werkzaamheden terwijl de ambtenaar de leverancier minder betaalde. Een van deze elf medewerkers kreeg een officiële waarschuwing voor het sturen van honderden appjes, sms’jes en e-mails aan één collega in een aantal weken tijd.

Contract beëindigd en ontslag

Van drie van de veertien ambtenaren die op de vingers werden getikt resulteerde hun gedrag in het beëindigen van het contract of direct ontslag. Het contract van een ambtenaar werd beëindigd toen de medewerker roekeloos rijgedrag vertoonde en dat van een andere medewerker omdat die foutieve informatie verstrekte tijdens de sollicitatieprocedure. De medewerker die op staande voet ontslagen werd, maakte buiten werktijden gebruik van de OV-pas en “misbruik van reisfaciliteiten die gemeente biedt”.

8 Reacties

Reageren
  1. Alain

    Een artikel dat zonder context meer vragen oproept dan beantwoord.

    Hoeveel ambtenaren heeft de gemeente bijvoorbeeld eigenlijk (blijken er bijna 5500 te zijn)?

    Hoe verhoudt dit zich tot andere gemeenten? Het lijkt me wat fors, maar ook weer niet helemaal.

    Als ik helemaal ga graven dan werden er landelijk tegen 900 ambtenaren aktie ondernomen, waarvan dus 14 in Utrecht. (Als ik het goed lees)

    Dus 30 van de 900 ambtenaren landelijk… dus dat is dan 1,6% van het totaal, maar ja, Utrecht heeft ook +- 2% van alle Nederlanders binnen de gemeentegrenzen. (360k van de 18 miljoen), dus dan zou het relatief wel meevallen.

    Al met al, het zijn net mensen die Utrechtse ambtenaren? Goed dat er toezicht is?

  2. Geenstijl@Utrecht

    Volgens mij is dit nog maar het topje vd ijsberg,hoe kan het dat bepaalde bedrijven, altijd de aanbesteding krijgen,dit jaren achter elkaar dezelfde .
    Opvallend is dat de stad Utrecht/hogere ambtenaren alles bedekken met de mantel der liefde.

  3. Waakhond

    Ik heb bewijzen dat een ambtenaar de gemeenschap al meer dan een miljoen heeft gekost en heb het College daarover al meerdere brieven geschreven, maar je krijgt niet eens antwoord en de ambtenaar zit er nog.

  4. Wim Vreeswijk

    Interessant is te weten hoe het gaat in de rest van ons land. De kans is groot dat er dan heel wat opschudding gaat ontstaan.

  5. Harm

    Het misbruiken van OV faciliteiten is een schijntje, totaal niet relevant ten opzichte van de vraag of deze 5500 medewerkers wel nuttig werk doen. Net als bij Twitter kan 80% de laan uit zonder noemenswaardige effecten. Minder kijken naar of ze over de streef gaan, maar kijken of deze 5500 mensen nuttig werk doen.

  6. Joost

    Geenstijl@Utrecht 27/11/2023 – 12:38
    Kan twee oorzaken hebben, een positieve of een negatieve benadering:

    Positieve benadering:
    De desbetreffende bedrijven hebben een expertise in het Gemeentelijke domein, kennen de ‘markt’ goed en hebben daarnaast ook nog vakkundige mensen in dienst die de aanbestedingen behandelen. Hierbij weten ze hoe ze de expertise van hun organisatie kunnen omzetten in een hoge puntenscore in de aanbesteding.

    Negatieve benadering:
    Ambtenaren weten al met welke organisatie(s) ze willen samenwerken en zetten een aanbesteding uit die op zo’n wijze is geformuleerd dat alleen specifieke organisaties hier aan kunnen voldoen.

    Dit laatste is echter bijzonder moeilijk. Naast het feit dat er al interne checks and balances zijn kan je als leverancier ook nog een klacht indienen/in beroep gaan over de procedure. Zij prikken er natuurlijk gelijk doorheen als een tender is geschreven voor een concurrent.

  7. S

    @waakhond: dat soort bewijzen kun je beter sturen naar de Rijksrecherche of politie. Het betreft immers toch strafbare feiten? Gewoon aangifte doen dus.

  8. Katja

    @Harm : Twitter is sowieso totaal overbodig.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).