Meeste verkeersgewonden in Utrecht zijn fietsers; snor- en bromfietsers oververtegenwoordigd Meeste verkeersgewonden in Utrecht zijn fietsers; snor- en bromfietsers oververtegenwoordigd

Meeste verkeersgewonden in Utrecht zijn fietsers; snor- en bromfietsers oververtegenwoordigd

Meeste verkeersgewonden in Utrecht zijn fietsers; snor- en bromfietsers oververtegenwoordigd
Archieffoto ongeluk
Dertig procent van de mensen die gewond raken in het Utrechtse verkeer, zijn fietsers. De fiets is daarmee het vervoersmiddel met de meeste gewonden, blijkt uit een nieuwe verkeersrapportage van de gemeente Utrecht. Toch zijn het de snor- en bromfietsers die oververtegenwoordigd zijn in het aantal gewonden.

Dertig procent van de mensen die gewond raken in het Utrechtse verkeer, zijn fietsers. De fiets is daarmee het vervoersmiddel met de meeste gewonden, blijkt uit een nieuwe verkeersrapportage van de gemeente Utrecht. Toch zijn het de snor- en bromfietsers die oververtegenwoordigd zijn in het aantal gewonden.

De gemeente deed onderzoek naar de verkeersveiligheid in Utrecht in de eerste helft van dit jaar. In het rapport komt bijvoorbeeld aan bod hoeveel gewonden er zijn gevallen en welk vervoersmiddel zij gebruikten. Daaruit blijkt dus dat de meeste gewonden dit jaar tot nu toe fietsers waren. Opvallend is dat niet, aangezien 28 procent van de verplaatsingen in Utrecht op de fiets is.

Het aantal gewonde snor- en bromfietsers valt wel op. Van alle gewonden in Utrecht is 27 procent snor- of bromfietser, terwijl deze groep maar verantwoordelijk is voor een klein aandeel (minder dan 3 procent) van de verplaatsingen in Utrecht. Brom- en snorfietsers zijn volgens de gemeente dan ook oververtegenwoordigd in het aantal gewonden. Vooral in de leeftijdsgroep 16 – 22 jaar vallen veel gewonden, blijkt uit het rapport.

Tekst loopt door onder tabel

Cijfers van het percentage verkeersgewonden per vervoersmiddel. Tabel uit het rapport. Bron: VIA/STAR, o.b.v. door de politie geregistreerde verkeersongevallen

Top-15 van locaties

In het onderzoek komen ook locaties waar veel ongelukken gebeuren aan bod, Op basis van het aantal en de ernst van verkeersongevallen maakt de gemeente een overzicht van zogenoemde VOC’s, VerkeersOngevallenConcentraties. Het overzicht is gebaseerd op cijfers van de afgelopen drie jaar (1 juli 2018 tot 1 juli 2021).

Uit het overzicht blijkt dat de meeste ongevallen gebeuren in de omgeving Balistraat, Borneostraat, Damstraat, Javastraat, Kanaalstraat, Lombokstraat, Riouwstraat, Sumatrastraat. Daar gebeurden achttien ongelukken met alleen schade en vier ongelukken waarbij een gewonde viel. Ook op de Constant Ezerijstraat, Hooft Graaflandstraat en ’t Goylaan gaat het relatief vaak mis; zestien ongevallen met alleen schade en vijf met gewonden.

Tekst loopt door onder tabel

De locaties in rode letters zijn nieuw ten opzichte van 1 januari 2021. Bron tabel: rapport gemeente Utrecht

Nieuw en weggevallen

Vijf locaties zijn nieuw in de lijst met locaties waar veel ongelukken gebeuren. Het gaat om de omgeving Lange Viestraat, tussen Sint-Jacobsstraat en Oudegracht, de Socratesbrug en Socrateslaan, de Einsteindreef en Seinedreef, de Plompetorengracht en Voorstraat en het Lucasbolwerk en de Nobelstraat (zie onderstaande tabel).

Zes locaties zijn weggevallen uit de top-15: Janskerkhof en Korte Jansstraat, Amsterdamsestraatweg, Berkstraat en Herenweg, 24 Oktoberplein, Beneluxlaan en Pijperlaan, Catharijnesingel, Daalsesingel, HOV-Vredenburgbaan, Leidseveer en Smakkelaarsveld, Hollandse Toren, Lange Viestraat, Sint-Jacobsstraat en Vredenburg en om de omgeving van de Antonius Matthaeuslaan, Kardinaal de Jongweg en Mr. Tripkade.

In de komende DUIC krant lees je meer over de verkeersveiligheid in Utrecht en de maatregelen die de gemeente neemt om die te verbeteren.

33 Reacties

Reageren
  1. Mark

    Ik vind het niet gek als ik zie hoeveel fietsers basale verkeersregels negeren en hopen op het beste. Op veel plekken wordt door rood gefietst. Op zich geen enkel probleem, maar ik zie heer vaak fietsers die niet eens even kijken en gewoon op goed geluk met oortjes in door rood of knallen of voorrangsregels negeren. Als automobilist kun je vaak nog wel een noodstop maken, maar ook dat lukt niet altijd. Ook genoeg automobilisten die door rood of veels te hard rijden. Tot zover mijn verkeersfrustratie in Utrecht.

  2. Lombokker

    Deze cijfers bevestigen wat iedereen dagelijks kan zien. Jonge gasten op brom- en snorscooters die denken dat ze onkwetsbaar zijn, en fietsers van alle leeftijden die schijt hebben aan verkeersregels en fatsoensnormen.

    Helaas komt een deel van hen er op een nare manier achter dat ze verkeerd bezig zijn.

  3. Janah

    Gelet op het verkeersgedrag van (snor)fietsers ligt het voor de hand dat daar de meeste slachtoffers vallen. Afgezet tegen het grote aantal fietsende wegpiraten valt het eigenlijk nog mee.

  4. Charles

    Volgens mij zegen deze cijfers duidelijk dat er iets mis is met het gedrag c.q. opvoeding van jongeren.

  5. Wim Vreeswijk

    De verkeersveiligheid voor (snel) fietsers zal er in Utrecht zeker niet beter op worden als deze (onbeschermde) verkeersdeelnemers door de politiek door verwezen worden naar de (wel) beschermde automobilisten op de snelweg.

  6. Is

    Was afgelopen weekend op de Veluwe. Ongelooflijk hoe fijn het is om niet geconfronteerd te worden met ronde geurende ‘jongeren’. Het is voor mij een reden Lombok te verlaten want de gemeente doet nul komma nul.

  7. carlos kok

    interessant dat de meeste reacties gaan over het slachtoffer en niet over de dader. of draai ik ze nu om?
    Er is toch ook een auto betrokken bij de meeste ongelukken?

  8. cas

    Snap ik wel met al die idioten op de fiets.

  9. Jolanda

    Tja, je verwacht het niet. De gemiddelde snor/brom/-fietser rijdt zonder licht, met oordopjes in door rood, kijkend op z’n phone, tegen het verkeer in, steekt geen hand of knipper uit en weet niet meer wat voorrang is en rijdt op goed geluk een kruispunt op. Ik vind het eigenlijk gek dat er niet veel meer ongelukken en doden zijn. En dan wordt in september zo’n vooraf aangekondigde politieactie, voor fietslicht en door rood rijden, gedaan voor alle nieuwe studenten in Utrecht, die de rest van het jaar zich nergens wat van aan trekken.
    Mijn ervaring is dat automobilisten oha zich goed aan verkeersregels houden, ik woon dan ook in een prettig stadsdeel. Ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft, het zou zomaar kunnen. 😉

  10. Esrin W.

    Er moet nog een vakje bij de tabel of de fietser in kwestie de oordoppen in had en/of aan het appen was of anderszins aan het pielen op de mobiele telefoon.

  11. Lombokbewoner

    Het verbaast me niet dat de ongelukken veelal rondom de Kanaalstraat plaatsvinden. De verkeerssituatie is daar bagger voor zowel auto’s als fietsers en veel te druk. Ik denk dat het enorm zou helpen om de straat als eenrichtingsverkeer in te richten en de fietsstroken te scheiden van de rijbaan.

  12. WvR

    @carlos kok:
    Een auto die betrokken is bij een ongeval is niet automatisch de schuldige (“de dader”). Wel vaak aansprakelijk, wat iets heel anders is.

    Helaas staat er niks in het onderzoek over wie schuld had bij de ongelukken met (brom)fietsers, dat zou nog best wel eens interessant kunnen zijn.

  13. jankanerwatvan

    Carlos Kok heeft hier wel een punt te pakken. Een aantal bovenstaande reacties wijst bepaalde groepen verkeersdeelnemers als schuldige, terwijl dat niet uit de cijfers is af te leiden. De cijfers hebben betrekking op gewonden, niet op eventuele veroorzakers. Daarnaast zou je eea wellicht ook willen afzetten tegen het aandeel type verkeersdeelnemer tov alle verkeersdeelnemers.

    De conclusies die kunnen getrokken staan in het artikel vermeld, de meeste daaropvolgende reacties bestaan (zoals vaker) uit het betere giswerk. Met name de relatie die Charles weet te leggen verdient in dit opzicht een dikke pluim.

  14. Teringjantje

    @Lombokbewoner

    Als fietser rijd je daar inderdaad met gevaar voor eigen leven. Verkeer komt uit alle hoeken en gaten, er zit geen logica in. Daarbij komt ook dat de weg vaak versperd is door ladend en lossend verkeer of automobilisten die gewoon even een praatje met elkaar houden, onder het motto : “zie er maar langs te komen”. Wat met wat kunst- en vliegwerk uiteindelijk wel lukt, maar waardoor je wel op de andere weghelft terecht komt met alle risico’s van dien. Er dan fiets ik nog zonder mobiele telefoon en hou me aan stoplichten etc. Die zombies die met grote koptelefoons door het rood fietsen terwijl ze aan het appen zijn die nemen zelf het risico.

  15. W.

    Bijna driekwart van de score in dat lijstje is behaald op plekken waar automobilisten dikwijls als dwazen rijden (Lombok, Overvecht, ASW, Cartesius, Kanaleneiland). Fietsers zijn ook niet heilig, maar dit lijkt mij toch een belangrijk stuk context bij dit verhaal.

  16. Alweer door rood!

    Lees dit nou eens:

    “De gemiddelde snor/brom/-fietser rijdt zonder licht, met oordopjes in door rood, kijkend op z’n phone, tegen het verkeer in, steekt geen hand of knipper uit en weet niet meer wat voorrang is en rijdt op goed geluk een kruispunt op.”

    “Mijn ervaring is dat automobilisten oha zich goed aan verkeersregels houden, ik woon dan ook in een prettig stadsdeel.”

    Als we elkaar zo opzichtig en kwaadaardig zwart gaan maken, wordt het leven in stad er niet ‘prettiger’ op.

  17. Wies

    Fietsstraten werken in gebieden waar mensen relatief beschaafd rijden, dat is helaas niet in alle wijken het geval. Nachtracen, wheelies, knalpijpen, etc. Ben benieuwd of dat een oorzaak is voor deze cijfers? Gelukkig krijgt de ASW in de plannen van de gemeente (nog altijd) van de rijbaan gescheiden fietspaden!

  18. Scherpschutter

    Ik begrijp dat de gemeente graag de focus verlegt naar het soort gewonden omdat dit de agenda dient, maar de belangrijkste conclusie is natuurlijk dat de gemeente werkelijk hopeloos faalt in het verbeteren van de cijfers ondanks alle maatregelen…

  19. Rekenaar

    Opgeteld zaten 57% van de gewonden op tweewielers (fietsen, snorfietsen, brommers) en met vetgangers erbij is dat 63%. Op zich niet zo verbazend, want dit zijn de meeste kwetsbare verkeersdeelnemers. Je kunt dus maar beter in een auto zitten. Of lopen. Met de sterke opkomst van de elektrische fiets zal het percentage alleen maar omhoog gaan. Ik vraag me af hoe elektrische fietsen en pedelecs geteld worden. Zouden als snorfietsen of brommers getabuleerd moeten worden! Of een eigen categorie krijgen.

  20. De vrolijke fietser

    @Esrin W.
    Leuk idee zeg! Doen we dat dan ook bij de automobilisten? Want die kunnen er ook wat van kan ik u uit ervaring vertellen. Net zoals door rood rijden helaas niet alleen aan fietsers voorbehouden is. Malloten heb je onder alle groepen verkeersdeelnemers.

    @Scherpschutter
    Als er ondanks de maatregelen geen verbetering inzit, heeft dat wellicht ook te maken met de onvermijdelijke domme acties van sommige (rationele) mensen? Ik dacht dat u zo van de eigen verantwoordelijkheid was?

  21. Koel Hoofd

    Deze gegevens zijn heel summier, maar je kan wel de veilige conclusie trekken dat millennials onder de 36 jaar niet kunnen fietsen noch autorijden.
    Kinderen (16-22 jaar) op hoge snelheid is altijd een risico, daar is niets nieuws onder de zon want daarm is de verzekeringspremie voor beginnende bestuurders ook al 40 jaar torenhoog en daalt pas door toename schadevrije jaren.
    Ook opvallend zijn de snelle doorfietsroutes die forse aantallen ongevallen met slachtoffers produceren. Deze cijfers zijn namelijk tot juli 2021…
    Dat t Goylaan verkeerskundig hobbyisme van de wethouder met peperdure verkeersconsultants is was al lang bekend,
    Dat zijn dus 21 ongevallen welke met deskundigheid voorkomen hadden kunnen worden.

  22. Cas

    Carlos, nee dat is niet zo. Er is een sterke toename van botsingen met fietsers onderling of fietsers en voetgangers.

  23. wollie

    grappig hoe eenieder weer eens het eigen wereldbeeld bevestigd ziet in deze cijfers.

  24. Uuutje

    @ De vrolijke fietser en sssssssss……

    Het verkeer en sommige/ veel verkeersdeelnemers bewijzen dat de mens een onnavolgbaar emotioneel wezen is/ kuddedier.

    Aan verkeersregels overtreden en niet met een potentieel moordwapen (gemotoriseerd verkeer en alles dat harder dan 25 km/u gaat) kunnen omgaan, daar is weinig rationeels aan. Het is in ieder geval niet in je eigen belang: niet inzake je eigen veiligheid of enorme gevolgen/ consequenties waarmee je daarna moet rondlopen.

    Als de mens zo rationeel was, snapte hij welk nut verkeersregels hebben en welk nut verantwoord gedrag heeft.

  25. Justin

    “Wij zijn veel beter dan hullie”. “Zij doen alles fout”. Gut gut gut gut gut… Het niveau hier is van een kleuterklas.

  26. Scherpschutter

    @De vrolijke fietser

    Ja natuurlijk. De mens is een rationeel-egoistisch wezen. Fietsers vormen echt geen uitzondering. Daarom faalt collectivisme zo hopeloos in alles dat ze onderneemt. Wij mensen leven niet voor anderen. We leven voor onszelf en plaatsen eigenbelangen altijd op plek 1.

    @Uuutje

    Als de mens geen rationeel wezen is, zoals u zegt, dan zijn diegenen met de macht ook per definitie irrationeel…Een overheid is dus ook vanuit uw perspectief een buitengewoon onverstandig idee.

  27. Katja

    Snor- en bromfietsers oververtegenwoordigd. Logisch, rijden veel te hard. Wanneer komen er snelheidsbegrenzers op die ondingen? Ook graag voor auto’s.

  28. Uuutje

    @ Scherpschutter

    Mensen met macht handelen vaak ook bijzonder irrationeel.

    Vandaar dat de mensen met macht (en geld) ook zo kort mogelijk gehouden moeten worden door controlerende organen, samengesteld uit burgers en gecontroleerd door onszelf. Zo goed en kwaad als dat kan.

  29. Esrin W.

    Dus alles blijft weer eens zoals het is begrijp ik?

  30. Karla

    Nou de herinrichting van de Voorstraat is succesvol hoor! Niet alleen minder ruimte voor de voetganger door alles wat er op de brede stoepen staat, maar ook nog eens toegetreden tot de top verkeersongelukken.

  31. Lexus

    Het zou al wat helpen wanneer de snelheid uit het verkeer gehaald wordt, dus bijvoorbeeld maximaal dertig kilometer per uur op de rijwegen en op fietspaden vijftien. Maar dan moet er natuurlijk wel afdoende gehandhaafd worden. En daar zit denk ik het grootste probleem.

  32. G. Trotter

    Ja, de Voorstraat is echt een schoolvoorbeeld gevalletje … veel beloven weinig geven doet de voetganger in vreugde leven !
    Wat een aanfluiting, gemeente Utrecht !!

  33. Lombokker real og

    @Lombokbewoner

    De Kanaalstraat wordt eenrichtingsverkeer zónder van de rijbaan gescheiden fietspaden. Fietsers gaan dus nog steeds 2 kanten op via de rijbaan. Het aantal parkeerplaatsen blijft nagenoeg gelijk. De Kanaalstraat kun je straks vanuit de Damstraat vanuit 2 (!) kanten benaderen, er zijn géén speciale maatregelen om te zorgen voor minder verkeersaanvoer of nieuwe parkeergelegenheden.

    Over de aanpak van de Kanaalstraat is eerst 6 jaar gesproken, dit loopt al vanaf 2015 (!). De bouw start over 1 jaar en is afgerond in 2024 (!) .

    Het zal vast verbeteringen geven, daar ben ik van overtuigd. Maar de hoeveelheid verkeer, het gedrag en de geluidsoverlast ga je er niet of nauwelijks mee beteugelen. En tot die tijd moeten we het maar uitzingen als bewoners en bezoekers. Nog 3 jaar, nog 54 ongelukken en 12 gewonden. Lekker bezig gemeente!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).