De nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal heeft de oversteek gemaakt en bereikte zondagavond rond 18.30 uur de overkant. De spoorbrug wordt nu vastgemaakt aan land. De megaoperatie heeft het hele weekend geduurd en liep enkele uren vertraging op door een te lage waterstand in het kanaal.
Tussen stations Leidsche Rijn en Utrecht Centraal verdubbelt ProRail het spoor over een lengte van bijna twee kilometer, van twee naar vier sporen. Voor deze spoorverdubbeling heeft ProRail een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal gebouwd. De brug lag afgelopen maanden op de kade van het kanaal en is afgelopen weekend naar zijn definitieve plek gebracht tussen de huidige spoorbrug en de gelde Hogeweidebrug.
De operatie had de afgelopen dagen gevolgen voor het vaarverkeer, openbaar vervoer en wegverkeer. Ook kwamen er honderden mensen kijken naar het vervoer van de brug van 3000 ton.
De spoorbrug moet in april 2018 klaar zijn voor de eerste treinen. Aansluitend gaat de naastgelegen ‘oude’ spoorbrug zeven maanden buiten bedrijf voor een opknapbeurt.
Gekoppelde berichten
Timelapse verplaatsen Spoorbrug
Het plaatsen van de Spoorbrug loopt wat vertraging op, desalniettemin heeft ProRail een indrukwekkende timelapse gemaakt…
Foto’s: spoorbrug rolt op 640 wielen
De plaatsing van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal is al enkele jaren in voorbereiding,…
1 Reactie
ReagerenNiet een te lage waterstand, maar problemen met een hulpbrug was de oorzaak van de vertraging. De draagkracht van het ponton was weliswaar ruim voldoende, maar het water-doorsnijdende oppervlak te klein, waardoor het bij belasting meer zakte, dan de hulpbrug aankon. Dit heeft men gecompenseerd, door de waterstand te verhogen.
https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2017/11/hulpbrug-utrechtse-spoorbrug-kon-zakkend-ponton-niet-volgen-101255206