Herinrichting naar 30 kilometer per uur van bijna alle Utrechtse straten is een megaproject | De Utrechtse Internet Courant Herinrichting naar 30 kilometer per uur van bijna alle Utrechtse straten is een megaproject | De Utrechtse Internet Courant

Herinrichting naar 30 kilometer per uur van bijna alle Utrechtse straten is een megaproject

Herinrichting naar 30 kilometer per uur van bijna alle Utrechtse straten is een megaproject
De Amsterdamsestraatweg is een van de straten die moet worden heringericht: Archiefbeeld DUIC
Het college in Utrecht wil dat alle centrum- en wijkstraten van de stad een snelheidslimiet krijgen van 30 kilometer per uur. In een brief aan de gemeenteraad blijkt bijvoorbeeld dat meer dan 600 straten moeten worden aangepast. Een ruime schatting van de kosten komt uit op grofweg 150 tot 200 miljoen euro.

Het college in Utrecht wil dat alle centrum- en wijkstraten van de stad een snelheidslimiet krijgen van 30 kilometer per uur. In een brief aan de gemeenteraad blijkt bijvoorbeeld dat meer dan 600 straten moeten worden aangepast. Een ruime schatting van de kosten komt uit op grofweg 150 tot 200 miljoen euro.

In het mobiliteitsplan van de gemeente Utrecht uit 2016 is opgenomen dat alle centrum- en wijkstraten in Utrecht op den duur een snelheidslimiet krijgen van 30 kilometer per uur. “Daarmee moet de verblijfsfunctie worden versterkt, met meer ruimte voor fiets en voetgangers. De inrichting van de straten moet zorgen dat automobilisten zich als gast gedragen”, schrijft het college.

Het college schrijft dat het een grote en ambitieuze opgave zal worden. Er moeten namelijk in totaal meer dan 600 straten terug naar een 30 km/uur-inrichting.

De juiste inrichting

In 30 straten geldt een snelheidslimiet van 50, terwijl deze straten al wel een inrichting hebben voor 30 kilometer per uur. Dit gaat bijvoorbeeld om de Hopakker, Gruttersdijk en Bemuurde Weerd Oostzijde. Voor deze straten wordt de invoering van een lagere snelheidslimiet momenteel al voorbereid en kan in het voorjaar van 2018 al uitgevoerd zijn.

Herinrichting

Voor zo’n 600 straten waar de inrichting echter nog niet aansluit op de plannen moeten andere maatregelen worden getroffen, zoals de aanleg van plateaus en drempels of wegversmallingen. De aanpassingen verschillen per wijk; in Vleuten en De Meern liggen bijvoorbeeld vooral straten waar met kleine aanpassingen de inrichting kan worden aangepast.

In Overvecht, Kanaleneiland en het centrum liggen juist veel straten die volledig heringericht moeten worden. Straten die momenteel niet passen bij een 30 km-inrichting, en daarom om fors aanpassingen vragen, zijn bijvoorbeeld bredere wegen in Overvecht en Kanaleneiland (o.a. Woonboulevard) en rond de Merwedekanaalzone. Die wegen zouden versmald moeten worden.

Er zijn ook nog 40 straten met een bijzondere ligging of functie (gebruik door buslijn, hulpdiensten, hoofd fietsroute) die om een specifieke transformatie vragen. Dit zijn bijvoorbeeld de Croeselaan, Catharijnesingel, Amsterdamsestraatweg en de Furkabaan.

Kosten

Het college verdeelt de inschatting van de kosten in twee categorieën. De straten met de juiste inrichting waar aanpassingen kunnen nodig zijn (80 procent van alle straten) en straten die moeten worden heringericht (20 procent). Er wordt een rekensom gemaakt van 25 tot 50 miljoen euro voor de straten met een juiste inrichting, voor de andere straten zijn de kosten veel hoger: tussen de 110 en 175 miljoen euro.

De nieuwe snelheidslimieten moeten stapsgewijs worden gerealiseerd en worden gekoppeld aan al geplande herinrichtingen of onderhoud.

25 Reacties

Reageren
  1. Ben

    Jeeejj, nog meer drempels!! Furkabaan veranderen is niet nodig, er verblijft geen hond op de furkabaan, gebeurt ook nooit een ongeluk. Mensen pakken toch wel de parkjes ernaast als verblijfplaats. Geldverspilling, alhoewel amsterdamstetraatweg best wel rijp is voor verbouwing.

  2. De overheid

    Dat deze investering in de onbepaalde meerwaarde van het versterken van de verblijfsfunctie door het innen van extra belastingen middels de verwachtte toename van verkeersboetes zich ruimschoots laat terugbetalen is naast een veels te lange zin ook een wantrouwen in de overheid…..

  3. C.B.

    Drie keer bovenstaande lange zin gelezen en ik geloof dat ie gewoon klopt!
    Vraag me wel af of men ook met ‘veronwaardiging’ opmerkt wanneer het verhogen van een snelheidslimiet op bepaalde trajecten ongeveer hetzelfde bedrag zou kosten. Vast niet. Dan geldt het waarschijnlijk als een eventueel noodzakelijke voorziening. Nu als een onverantwoorde uitgave en iets wat de maatregel belachelijk doet lijken.

  4. Dirk

    Voor een investering die we over meerdere jaren kunnen uitspreiden via gepland onderhoud en die erop gericht is om de leefbaarheid voor alle inwoners van Utrecht te verbeteren, valt me dit nog wel mee.

  5. Bram

    Prima plan. Goed voor de veiligheid, luchtkwaliteit en de beschikbare ruimte voor overige weggebruikers. Weer een voorbeeld waarom Utrecht een van de meest aangename steden is om in te leven in Europa.

  6. R

    Straten zoals de Amsterdamsestraatweg zijn ordinaire racebanen, waar vooral jongere bestuurders net zo lang hard blijven rijden totdat dit simpelweg niet meer mogelijk is. Een flitspaal gaat daar enkel voor onveilige race-remsituaties zorgen. Een inrichting met veel drempels, paaltjes, etc is dan de laatste uitweg. Dit hebben we te danken aan hele groepen ouders die menen dat de straat hun kind wel zal opvoeden, en een overheid die het allemaal maar op zijn beloop laat gaan. Tel daarbij op dat de pakkans op overtredingen zeer laag is, en ‘stoer’ gedrag als hardrijden in de binnenstad is ineens goed verklaarbaar.

  7. Bastiaan West

    Het is onbegrijpelijk dat een centrale stad in Nederland zo zijn best doet om niet meer per auto bereikbaar te willen zijn.
    Veel zelfstandige ondernemers welke en diversiteit aan gezellige maar ook noodzakelijke kleur aan het straatbeeld geven verdwijnen hierdoor.
    Dit heeft helemaal niets te maken met het aanbod op internet.

    (Oudere) bewoners vereenzamen door het uitblijven van bezoek welke eventueel met hun (klein-) kinderen graag makkelijk een bezoek willen brengen.
    Het ontmoedigingsbeleid heeft totaal niets meer te maken met milieu en haar eisen. Erg jammer.
    Overdag staan overal in en van en naar de randen van de stad onnodig gecreëerde files. De Gemeent doet dit bewust en daarmede ook door de smalle en onoverzichtelijk pleinen en kruisingen gebeuren er vele wederom innodige ongelukken. Deze ongelukken kost iedereen veel negatieve energie, tijd en (gezamelijk opgebouwd) verzekeringsgeld.

    Laten we het al helemaal niet meer hebben over herstel van lichamelijke ongemakken, verblijf ziekenhuis, herstel straatmeubilair, herstel vervoersmiddel (auto moet tegenwoordig ver buiten de stad gerepareerd worden) etc. etc.

    Zelf reis ik veel met de trein maar dat wil niet zeggen dat er geen plek meer zou mogen zijn voor de auto. Het is niet een kwestie van “of” maar “en”.
    Wanneer worden de bewoners, ondernemers en iedereen die de stad Utrecht een gezellig en natuurlijk ook gezond (geestelijk) leefklimaat wakker en de Gemeente Utrecht hierop willen gaan wijzen.

    Utrecht is al decennia aan t (ver-) bouwen en continue nieuw geld over boord aan het gooien waar zeer veel andere nuttige zaken mee gedaan zouden kunnen worden. Maar dat is een heel ander verhaal.

    Laten we het samen met zijn allen het beter gaan proberen te doen, voor op de lange termijn, dat we in een stad mogen leven, verblijven, wonen en ondernemen met gevoel van vreugde en bezieling.

    Bastiaan West

  8. Pieter

    Heel wijs plan dit, steeds meer woningen met meer mensen en meer auto’s en de doorstroming nog meer vertragen! Dan komt er vast weer het vaste riedeltje dat men best zonder auto kan maar misschien moet het ov dan ook een nachtnet krijgen zodat mensen die afwijkende tijden werken ook normaal naar hun werk kunnen.
    Nog even en het gemeentebestuur wil helemaal van de auto’s af, gaan we weer terug naar vervoer met paard en wagen!

  9. cas

    @ Dirk, ik denk niet dat dit via regulier onderhoud wordt gedaan.

  10. HJ007

    Dat zijn wel hele dure 30 km/h boorden..

  11. Scherpschutter

    600(!) straten….Dat is gekkenwerk. Werkelijk gekkenwerk. Dan is je complete binnenstad lam gelegd.

    Logistiek zal dit een ramp van ongekende proporties veroorzaken. Hulpdiensten die het centrum nauwelijks kunnen bereiken, bezorgers die bijna twee keer zoveel tijd nodig hebben om goederen te leveren, files die overal zullen ontstaan door de trage doorstroming, invaliden kunnen geen kant meer op, nog minder winkelend publiek dat naar het centrum zal komen: het is echt ongekend!

    En dan is er nog het kostenplaatje….Niet alleen heeft het college al lang en breed bewezen totaal niet in staat te zijn het kostenplaatje ook maar vaag realistisch in te kunnen schatten (niet één groot project werd binnen budget gerealiseerd), ook veelzeggend in dit opzicht is dat men hier in dit kostenplaatje in het geheel niet spreekt over de bijkomende structurele schade in economisch opzicht…Geen woord over de economische schade voor de duizenden inwoners van het gebied en de winkeliers. Dat zegt toch alles?

    En dit uiteraard nog los bezien van het gegeven dat de verantwoordelijke wethouder van Hooijdonk (en overigens ook de rest van het kartel-college) door haar gigantische falen en volgend onethisch handelen inzake de Uithoflijn ook nog eens heeft aangetoond dat ze werkelijk totaal ongeschikt is om een dergelijke functie te bekleden.

    Hoe ver van de werkelijkheid moet je wel niet verwijderd zijn om überhaupt met een dergelijk plan te komen, en dan ook nog eens op het moment waarop de Gemeente zwaar onder vuur ligt door het geblunder rondom de Uithoflijn….Dat is toch onbestaanbaar?

    RIP Utrecht.

  12. Frits

    @Bastiaan,
    Niemand zegt dat er geen plek meer is voor de auto. Zelf heb ik ook mijn twijfels over de plannen rondom de Amsterdamsestraatweg, maar ik denk dat van de overige 599 aan te pakken straten er maar weinig zijn waar iemand tegen herinrichting zou kunnen zijn omdat ouderen dan vereenzamen.

    Of zal een oudere niet meer worden bezocht als voortaan met 30 i.p.v. 50 km/u vanaf de Beneluxbaan naar de Rooseveltlaan (toch al snel 700 meter) gereden moet worden? O ja, dikke kans dat die rit lang duurt – dat komt doordat autorijdend Utrecht goed wordt gefaciliteerd bij de Vasco da Gamalaan. Dit winkelcentrum is zo goed bereikbaar per auto dat het een regelrecht gevaar is om er per fiets naartoe te gaan – wat ik ook niet meer doe.

    Hetzelfde geldt voor delen van winkelcentrum Overvecht. Prima bereikbaar per auto, maar als fietser ga ik liever ergens anders heen.

    Het is onbegrijpelijk dat wijkwinkelcentra er niet meer aan doen beter per fiets bereikbaar te zijn.

  13. BW

    30km of 50km, het maakt me allemaal niet zoveel uit (zolang het verkeer maar doorstroomt), maar wat me wel uitmaakt is dat hier 150 à 200mln aan wordt besteed. Dan zijn er toch echt wel hogere prioriteiten.

  14. Dirk

    Bastiaan West 21/2/2018 – 5:45
    “Zelf reis ik veel met de trein maar dat wil niet zeggen dat er geen plek meer zou mogen zijn voor de auto. Het is niet een kwestie van “of” maar “en”.”

    Ik begrijp een groot deel van je grieven, maar deze opmerking vind ik wat kort door de bocht. Na decennia van autocentriciteit wordt er nu slechts een andere balans gezocht, dus het is raar om te stellen dat er geen ruimte voor de auto zou zijn.

    Het is in de nieuwe situatie nog steeds mogelijk om overal met de auto te komen. Het betekent alleen dat je niet per se moet verwachten dat je er op de drukke momenten zo snel bent als je zou willen. Mij bevalt die keuze, omdat het de bewoners van Utrecht voorop stelt. Er is m.i. namelijk ook geen alternatief: als je meer asfalt legt, dan slipt het binnen een jaar toch weer dicht (en/of de bottleneck verplaatst zich naar elders naar de stad).

    Ik denk persoonlijk dat Utrecht niet ver genoeg gaat: om hier structureel mee te dealen zou Utrecht tijdens de ochtend- en avondspits rekeningrijden moeten invoeren. (zoals in Virginia: https://www.washingtonpost.com/opinions/virginia-should-stick-with-its-i-66-express-lanes–tolls-and-all/2017/12/10/4a2e0798-dac9-11e7-a841-2066faf731ef_story.html) Daarmee verspreid je optimaal de verkeerslast en dwing je mensen om harde keuzes te maken over het moment dat ze de weg op gaan en welke vervoersmodaliteit ze gebruiken.

    Utrecht is overigens erg mild met haar huidige aanpak. Singapore heft al jaren tol om haar centrum bereikbaar te houden.

    cas 21/2/2018 – 8:05
    “@ Dirk, ik denk niet dat dit via regulier onderhoud wordt gedaan.”

    Je kunt de herinrichting van de straten die een andere inrichting nodig hebben combineren met het regulie geplande onderhoud en dat is volgens mij de grootste kostenpost. Maar je hebt gelijk dat er daarmee zeker niet alle meerkosten weggenomen worden.

  15. Barend

    Langzaam maar zeker krijgt de bereikbaarheid van Utrecht de finale genadeklap. Gelukkig, binnenkort verkiezingen….

  16. Lombokker

    Hier in Lombok hebben we al een paar jaar 30 km straten. Veel automobilisten hebben daar echter totaal geen boodschap aan. Het remmen en optrekken voor de verkeersdrempels geeft alleen maar meer lawaai en brandstofgebruik, plus fijnstof van het remmen. Per saldo zijn we er dus op achteruit gegaan.

    Zolang er niet wordt gehandhaafd heeft het niet het gewenste effect. En zelfs als dat wel het geval zou zijn staan de kosten niet in verhouding tot de geboekte milieuwinst. Die 200 miljoen kan je beter inzetten om zaken als warmtepompen, zonnecollectoren en zonnepanelen te subsidiëren.

  17. Katja

    Hoeft niet voor alle straten, maar wel voor de jakkerbanen, zoals o.a. ASW, Marnixlaan, Cartesiusweg.

  18. Piet

    Kijk het is een hoop geld maar het zal vast het streven niet zijn om dit eind 2018 te realiseren. Laten we een begin maken (bijvoorbeeld wijk na wijk) en we zullen snel een positief resultaat zien op het gebied van de leefbaarheid, milieu geluidsoverlast en gevaar.

    Ben alleen wel benieuwd hoe men denkt te handhaven want de kapteynlaan is nu een enorme racebaan geworden terwijl er toch inmiddels wel 20 borden met max 30 staan het hele wegdek bijna niet meer zichtbaar is van alle verf maar het is wel gevaarlijker dan voorheen voor het overige verkeer.

  19. Tiny

    De raadsbrief spreekt over een bedrag van minder dan 0,05 Mio voor de straten met de juiste inrichting, dus die half miljoen in het artikel genoemd is foutief.

    Ruim 95% van die 600 straten kan makkelijk naar een 30 km/u regime met nauwelijks negatieve gevolgen voor de bereikbaarheid en met veel positieve effecten op de leefbaarheid van die straten. De doemscenario’s die sommigen schetsen zijn karikaturaal en kortzichtig.

    Dan die kleine 5% (vooral onder die genoemde 40 straten met een speciale functie. Een deel daarvan zal ook zonder grote gevolgen voor bereikbaarheid naar de 30 km/u, en dan denk ik juist aan een straat als de Amsterdamsestraatweg (minstens tot de Marnixlaan). Hier geldt onder andere dat als je nauwelijks de 50 kan halen, een regime van 50 km/u weinig toevoegt. Blijven over straten als de Simplonbaan / Furkabaan, en nog enkele anderen die mogelijk wel in het kader van bereikbaarheid gevolgen hebben als ze naar 30 km/u gaan.

    Kijkend naar bereikbaarheid zijn de verbindingen naar de Ring het belangrijkst, en die blijven 50 km/u. In het beleidsplan staat daar ook een kaartje van. Die wegen zijn grotendeels dekkend voor de bereikbaarheid. Dat staat echter niet in de weg dat sommigen nog kortdurende – maar zeer hevige – ergernissen zullen ervaren als ze niet naar believen 50, 70 of 100 km/u door de stad mogen razen.

  20. Wim Vreeswijk

    Het zoveelste krankzinnige plan om zoveel mogelijk automobilisten op de kast te jagen. Dat betekent dus dat er in 600 Utrechtse straten stapvoets in file gereden moet worden, wat juist een extra belasting voor het milieu betekent. Afgezien het feit dat dit ook nog een megabedrag van mogelijk 200 miljoen voor de Utrechtse belastingbetaler gaat kosten. Dit nog vermeerderd met een extra grote hoeveelheid bekeuringen vanwege snelheidsovertredingen, want een slakkengangetje van maximaal 30 kilometer is natuurlijk gekkenwerk, afgezien dat je ook nog een megabedrag nodig hebt voor duizenden flitspalen en handhavers. Het is maar goed dat er op 21 maart lokale verkiezingen zijn, dan weten we allemaal dat we dus niet op Groen (s)links en DDR66 moeten stemmen.

  21. karel

    We weten dus dat we niet op Groen Links en D66 moeten stemmen!….Tsja..en dan We zetten in op goed Openbaar vervoer…..Laat me toch niet lachen ..U-Ov staat ook in die zelfde file net als de auto…….Dat zo-n Lot van Hooydonk er uberhaupt nog zit na zo-n Uithoflijn drama verbaasd me zeer……vroeger reed zo-n stadsbus lekker door;maar het staat nu ook meer stil; je schrikt zelfs als de bus weer in beweging komt en gaat rijden…..Waarom staat het speciale verkeerslicht voor de bussen(uitrijden Valeriusbaan de Croeselaan over;richting Kanaleneiland en Rivierenwijk; z) zo tergelijke lang op Rood?????

  22. Utrechter2

    Deze maatregelen kunnen alleen ingevoerd worden in uitzonderingssteden waar je niet om heen kunt (hoofdstad, verkeersknooppunt). Voer deze maatregel uit in een willekeurige stad en bedrijven en inwoners gaan langzamerhand weg, wat ernstig is: vraag maar aan Limburg, Zeeland of Groningen.

    Over de buitenlandse voorbeelden: Londen en Singapore en tal van andere werelsteden hebben een fijnmazig metronetwerk. Ook als je niet naar hartje centrum moet zijn er uitstekende transversale verbindingen. Verder zijn er niet overal busbanen in Utrecht. Ook het OV zal langzamer worden.

  23. Zonnewende

    Eens met Piet!

    Alleen borden plaatsen gaat niet werken! Alleen de nette mensen willen zich eraan houden. En dan nog is het best moeilijk 30 te rijden. Het is écht een ander tempo. Dus handhaving met camera’s is m.i. nodig om een echt gedragsverandering te laten plaatsvinden.

    En zorg er alstublieft voor dat fietsers geen last hebben van de snelheidsbeperkende maatregelen. Dus geen drempels over de gehele weg. En klinkers alleen voor de middenbaan. Zodat auto’s daar wel last van hebben, maar fietsers gewoon over het fijne rode asfalt kunnen.
    De fietser moet juist gefaciliteerd worden om fijn door te kunnen rijden.

    Zou een metronetwerk nog kunnen achteraf?

  24. Wouter

    Ik weet niet of dit overal beter zou zijn. Maar voor de robijnlaan (smaragdplein) zou ik het toejuichen. Kunnen meteen de gaten in de weg daar gevuld worden.

  25. R

    Super plan! Ben benieuwd wanneer dit wordt uitgevoerd!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).