Onder de Mensen: De kracht van een online medium en offline netwerk | De Utrechtse Internet Courant Onder de Mensen: De kracht van een online medium en offline netwerk | De Utrechtse Internet Courant

Onder de Mensen: De kracht van een online medium en offline netwerk

Onder de Mensen: De kracht van een online medium en offline netwerk
Berny de Vries van Wijkconnect. Foto: Nienke Kamphuis
Onder de Mensen is een serie verhalen van DUIC waarin we zoeken naar voorbeelden van hulp, ondersteuning en initiatieven in Utrecht. Bij wie kun je als inwoner terecht voor een steuntje in de rug om je leven weer op de rit krijgen? Hoe ondersteunen en helpen mensen elkaar om een stapje verder te komen? Wie zijn de enthousiaste initiatiefnemers die opstaan voor hun buurt? Deze keer in deel 5: Berny de Vries van WijkConnect.

Onder de Mensen is een serie verhalen van DUIC waarin we zoeken naar voorbeelden van hulp, ondersteuning en initiatieven in Utrecht. Bij wie kun je als inwoner terecht voor een steuntje in de rug om je leven weer op de rit krijgen? Hoe ondersteunen en helpen mensen elkaar om een stapje verder te komen? Wie zijn de enthousiaste initiatiefnemers die opstaan voor hun buurt? Deze keer in deel 5: Berny de Vries van WijkConnect.

WijkConnect combineert vraag en aanbod van bewoners en organisaties op lokaal niveau. Met een online platform dat voor én door de wijk wordt beheerd kunnen activiteiten gedeeld worden in een agenda, kunnen organisaties of initiatieven zich presenteren in een gids en worden buren om hulp gevraagd op een prikbord.

De Vries had niets met zijn wijk Hoograven toen hij er 2010 kwam wonen. Hij rondde een opleiding af tot industrieel ontwerper in Delft, had familie in Brabant, werkte in Rotterdam en zijn vriendin kwam uit Arnhem. Hij kwam in Utrecht terecht omdat het vooral goed bereikbaar was, zo was zijn redenatie. Tot hij in 2012 ontslagen werd en ineens de hele dag thuis zat. “Ik voegde niets toe aan de wijk en de wijk niet aan mij. Er kwam maar één vraag bij mij op: ‘Kan ik van betekenis zijn?’.”

Bewoners hadden veel moeite om elkaar te leren kennen en non-profitorganisaties hadden veel moeite om hun activiteiten bekend te maken. “Daarnaast hadden lokale ondernemers ook moeite met de opkomende webshops. De gemene deler tussen die drie partijen is de lokale verbondenheid. Daarom ben ik WijkConnect gestart”, legt De Vries uit. Hij haalt het onderzoek uit de Utrecht Monitor 2015 aan. “Er bleek dat 74 procent van de bewoners wat wilde doen voor de wijk, maar slechts 32 procent het ook deed. WijkConnect wil die brug slaan. We geven digitale middelen aan die mensen om iets te bereiken.”

“Ik voegde niets toe aan de wijk en de wijk niet aan mij”

Ondernemers

De droom om te ondernemen was er altijd al bij De Vries, maar hij miste vaak de combinatie tussen een sociale missie en het ondernemerschap. Hij ging langs ondernemers in de wijk om een eerste versie van een online platform te financieren. “Van de dertig ondernemers die ik benaderde wilden er 22 graag

meedoen. Daarna ging ik naar ‘Het Samenspel’ van de Rabobank.” De bank roept met dat initiatief de stad Utrecht op om bijzondere projecten te initiëren die de buurt versterken. WijkConnect haalde de finale en kon met dat geld de eerste versie van het platform bouwen.

Twee jaar lang lukte het De Vries en zijn compagnon Boudewijn Vahrmeijer, de technische man, om het initiatief vanuit de wijken te financieren. In 2014 ontstond vanuit de gemeente de opdracht voor nieuwe welzijnsorganisaties. “We hebben dezelfde missie als de sociaal makelaars; het verbinden van mensen in de wijk. Zij hebben de expertise en het netwerk om mensen te verbinden en wij vertalen die wensen naar verbeteringen en bouwstenen op het platform. Zij zijn de offline spil in de wijk en wij ondersteunen ze daarbij online.”

Een grote overwinning voor de twee mannen was de aansluiting van Utrechtse welzijnsorganisaties. “Vier van de vijf organisaties in Utrecht gaan inmiddels hun derde jaar in als ontwikkelpartner en lokale ambassadeur: Me’kaar, Welzaam, Vooruit en Doenja dienstverlening. Dat was destijds een grote stap vooruit.”

“Mensen vinden het eng om hulp te vragen, maar ook om eigen talenten in de groep te gooien”

Netwerken

De Vries en Vahrmeijer konden zich op twee dingen richten na de overeenkomst met de welzijnsorganisaties: de gebruiksvriendelijkheid en het netwerk. De Vries: “We hebben een netwerkorganisatie opgezet. Daarbij moet je denken aan buurthulp, bewonersgroepen, stichtingen, verenigingen en ondernemers.” Maar ook stadsbrede samenwerkingen met bijvoorbeeld het Rode Kruis. “De kracht van WijkConnect is de doorontwikkeling met onze community; we zijn continu in gesprek met mensen in de wijk en vertalen dat naar slimme bouwstenen op het platform.” Bij het matchen van vraag en aanbod op buurtniveau zijn er wel verschillende uitdagingen volgens de enthousiaste De Vries. “Vraagverlegenheid, aanbodschroom en digitale achterstand. Mensen vinden het eng om hulp te vragen, maar ook om eigen talenten in de groep te gooien. De digitale achterstand wordt weliswaar steeds minder, maar als je je ogen daarvoor sluit, mis je een cruciale groep.”

Inmiddels is er ook een pilot gestart met een samenwerking tussen de buurtteams, welzijnsorganisaties en vrijwillige wijkbewoners van september tot eind juni 2017. De Vries: “Het doel is om meer matches mogelijk te maken tussen bewoners. Het liefst zelfstandig, waar wenselijk door vrijwilligers en waar echt nodig door professionals. Om dit mogelijk te maken wordt het Wijk Prikbord doorontwikkeld tot slimme sociale marktplaats. En Sociaal makelaars, buurtteammedewerkers en vrijwilligers gaan helpen om matchpunten op te zetten in de wijk waar je terecht kunt met je vraag.”

“Het is niet alleen zenden, maar ook inspelen op lokale behoeftes”

De Vries praat gemakkelijk en met passie over zijn werk. Gevraagd naar voorbeelden over succesvolle connecties gaat hij er nog eens goed voor zitten. “Dit is het klassieke voorbeeld dat iedereen wel zal herkennen: een meneer was weduwnaar en helemaal trots op zijn antieke klok. Nou je raadt het al, de klok ging kapot en die man was in tranen. Iemand van het buurtcentrum zette een berichtje op WijkConnect en binnen een week kon iemand van het wijkteam met een reparateur langsgaan om de klok te maken. Dat is de kracht van een online medium in combinatie met een offline netwerk.”

Verbindingen worden volgens De Vries op alle mogelijke manieren gemaakt. “Een ander mooi voorbeeld was een geblesseerde vrouw die weer wilde hardlopen. Ze plaatste een oproep en een fysiotherapeut uit de buurt reageerde. Daaruit is een groepje met geblesseerde hardlopers ontstaan die onder begeleiding weer sporten. Het is niet alleen zenden, maar ook inspelen op lokale behoeftes.”

Dit artikel verscheen eerder in de DUIC-krant.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).