De ‘dronken vrouw’ waarover de politie onlangs twitterde dat ze lastig een politieauto in en uit te krijgen was, is twee dagen na dit incident overleden. De politie laat nu weten dat: “Met de kennis van nu zouden we de tweet anders geformuleerd hebben.”
Op 26 december twitterde de politie in Vleuten-De Meern over een ‘zeer dronken mevrouw met beperkingen’. Ze was gestrand met haar scootmobiel in Vleuten en kon niet meer verder: “Kon geen stap zetten en zie dan maar eens iemand in en uit een politieauto te krijgen, pfff.”
RTV Utrecht meldt nu dat de vrouw twee dagen na dit incident is overleden. De vrouw woonde in een instelling in Woerden, waar de politie haar ook had afgezet. Iemand reageert vervolgens op de eerste tweet van de politie: “Te belachelijk voor woorden dat er door de politie grapjes worden gemaakt over de situatie van de vrouw.”
Anders geformuleerd
De politie laat nu ook weer op Twitter weten: “We hebben ons ingezet om deze mevrouw veilig thuis te krijgen. Helaas bereikte ons het droeve bericht dat zij enkele dagen na thuiskomst is overleden. De tweet geeft een beeld van de hulp die wij 24/7 bieden. Met de kennis van nu zouden we de tweet anders hebben geformuleerd.”
Eerder deze maand kwam de politie in Utrecht ook in opspraak over een twitterbericht. Toen ging het over een 16-jarig meisje die een nacht in de cel had doorgebracht nadat ze haar ID niet kon geven. Toen verklaarde de politie ook dat het lastig kan zijn om via een tweet ‘met beperkt aantal tekens’ goed te communiceren.
13 Reacties
ReagerenMisschien moet de politie gewoon wat minder twitteren. Ik twitter ook niet over mijn werk, ook al dien ik een algemeen maatschappelijk belang. Je kunt ook gewoon trots zijn op je werk, ipv steeds om reacties te vragen via twitter.
Precies wat Anne al zegt? Waarom toch alles maar gelijk het internet opgooien? Men is tegenwoordig veel te gehaast, zoms staan zelfs de taal/tikvouten er nog in.
gewoon niet twitteren pliesie, dan voorkom je dit smakeloze gedoe!
De politie deed,,wat de ouders hadden moeten doen
Mensen kunnen zich ook wat minder snel beledigd en gekwetst voelen door al die uitingen van wie dan ook op social media. Of nog beter?! ; niet of minder op je scherm kijken en de ander gewoon eens in zijn ogen kijken en een gesprek beginnen. Stuk rustiger leven. Goede jaarwisseling allemaal!
@Anne, ik snap je volledig. Helaas is social media de afgelopen jaren zo’n enorm ding geworden waardoor het blijkbaar nodig is om jezelf te profileren op elk denkbaar vlak op een sociaal medium. Als persoon en ook als organisatie. De tijd van een krant schrijven, drukken en uitdelen is voorbij. Hier hebben we social media tegenwoordig voor, je typt even iets en slingert het de wereld in. Vluchtige boodschappen zonder veel waarde, zo ga ik er dan ook maar mee om.
Politieagenten moeten niet twitteren over hun dagelijks werk. Het is niet de eerste keer dat het hier mis ging. Politieagenten moeten zich opstellen als gezagdragers met de wet als ruggensteun en niet voor hun eigen PR zorgen. Dat moeten ze aan een woordvoerder overlaten.
In het geval van de politie is het merkwaardige geval dat `dichter bij de burger staan’ ertoe leidt dat de burger de politiemensen minder serieus neemt. Dit soort tweets schaden (bij mij) de reputatie van het beroep. Het is mooi dat agenten zorg dragen voor de openbare orde, maar ik verwacht dat ze daarbij oordeelloos (professioneel) te werk gaan. Je bent functionaris, geen kleinkunstenaar.
De politie mag twitteren, dat geeft duidelijkheid en openheid en laat juist zien waar ze mee bezig zijn. Zowel over deze vrouw als over dat 16-jarig meisje, hoezo in opspraak? Aanstellerij, de berichten kloppen gewoon en humor is ten eerste niet verboden en in dit geval ook nog zeer aan de bescheiden kant. Anders kun je elke elk woord en elke letter wel gaan censureren en alles krampachtig geheim gaan houden.
@JvS
Het is precies jouw redenering, waarom instellingen denken dat ze moeten meedoen. Omdat iedereen tegen elkaar zegt dat het belangrijk is om mee te doen. Niet omdat er daadwerkelijk iets zou gebeuren als je niet Twittert. Als je een commerciële organisatie bent misschien, maar de politie heeft gewoon haar eigen website.
Laat de politie tijd besteden aan het opnemen van een proces verbaal na een inbraak! En de echte boeven opsporen. Dan blijft er weinig tijd voor tweets over.
Overheidsinstanties die veel aan PR en marketing doen wekken juist (hoe meer ze dat doen) de indruk dat de PR-en marketingsaus, slecht of niet functioneren moet verdoezelen.
Alleen in naam ergens mee bezig zijn, maar in de praktijk, waar mensen mee te maken hebben, flink wat steken laten vallen; waar mensen dan terecht over klagen. PR en marketing met vaak deze negatieve reacties overschaduwen.
Neem de slogan van politie “waakzaam en dienstbaar” (die ineens op auto’s en drukwerk in een huisstijl staat), als ze dat echt zouden zijn zou de indoctrinatie van mensen met deze slogan niet nodig zijn. Het woord politie op een auto zou dan al voldoende moeten zeggen.
schoenmaker blijf bij je leest.
twitter het hoognodige en laat die flauwe kul maar achterwegen.
want de politie weet toch dat”alles wat je zegt tegen je gebruikt kan worden”.