Een olietank uit een van de historische kelders langs de Kromme Nieuwegracht wordt dinsdag verwijderd. Een klus die nog niet zomaar is geklaard. Met gasmaskers op betreden werknemers de kelder waar de olietank staat, waarna de tank in stukken wordt gezaagd. De onderdelen worden vervolgens stuk voor stuk naar boven getakeld. Het verwijderen van de olietank is onderdeel van het herstel van de Utrechtse werven, een project dat al sinds 2006 loopt en heel wat voeten in de aarde heeft gehad.
De olietank die nu verwijderd wordt, is in de jaren 5o in een van de vier kelders aan de Kromme Nieuwegracht geplaatst. Deze tank moest voorzien in brandstof voor de verwarming. Om de olietank daar te krijgen, moest er destijds een groot gat in de muur worden gemaakt. Nu wordt de tank verwijderd en de muur hersteld. Ook wordt een deur geplaatst die er ooit al in heeft gezeten.
Tekst gaat verder onder de foto
Projectmanager Twan van Kleeven is sinds 2021 betrokken bij dit specifieke gedeelte van het project. “De focus ligt op het behoud van de erfgoedwaarde van de historische kelders”, zegt Kleeven. Hij is dinsdagochtend ook aanwezig bij het verwijderen van de olietank. Werknemers met gasmaskers op dalen af naar de kelder om het klusje te klaren.
Eenmaal beneden aangekomen, zagen ze de olietank in stukken, waarna een grote stofwolk het gat van de kelder ontglipt. De onderdelen van de tank worden vervolgens stuk voor stuk naar boven gehesen.
Tekst gaat verder onder de foto’s
Vier werfkelders
Twee van de vier kelders worden op dit moment gebruikt door bewoners van de Kromme Nieuwegracht 56, dat beheerd wordt door SSH. Door het verwijderen van de olietank komt nu de derde kelder vrij. Voor de vierde kelder zit op dit moment nog een muur. Deze kelder ligt nu nog vol met puin, dat binnenkort wordt verwijderd. Daarna wordt ook deze kelder in ere hersteld. Naar verwachting zijn de werkzaamheden aan de Kromme Nieuwegracht klaar in september.
Werk stilgelegd
De Utrechtse werven zijn uniek. Toen in 2006 bleek dat de kades op veel plekken rot waren, werd besloten dat er moest worden ingegrepen. Er werd een groot plan gemaakt en er kwam geld beschikbaar. Het project zou volgens planning in vijf of zes jaar afgerond moeten zijn, maar dat was niet het geval. Het project liep zo uit de hand, dat het werk zelfs moest worden stilgelegd.
Dat was ook het geval langs de Kromme Nieuwegracht. De situatie met de eeuwenoude bouwwerken is hier bijzonder lastig. De fundering was op sommige plekken verdwenen en het zware verkeer dat in het verleden over de gracht reed, hielp niet mee. Het werk werd gestaakt, er kwamen noodmaatregelen, een onderzoek en er begon een nieuwe aanbesteding. Sinds vorige maand wordt er weer gewerkt.
Bekijk hieronder een video van de werkzaamheden
Gekoppelde berichten
Nieuwe werkwijze moet oude grachten in Utrecht de toekomst in helpen
Er wordt weer geboord en gelast aan de historische kluismuren en -kelders langs de Kromme…
Zes vragen over het herstel van het wervengebied; megaproject van ruim 500 miljoen euro
Het is met recht een hoofdpijndossier te noemen: het herstel van het Utrechtse wervengebied houdt…
Hoofdpijndossier in Utrecht: project wal- en kluismuren is flink onderschat
De Utrechtse werven zijn uniek. Nergens in de wereld in zijn de grachten zo opgebouwd…
Werkzaamheden wal- en kluismuren Kromme Nieuwegracht lang stilgelegd door verzakkingen
Er kan pas in 2020 weer worden gewerkt aan de wal- en kluismuren van de…
6 Reacties
ReagerenChapeau
Weer de SSH. De SSH moet weg uit de stad. Daar moeten sociale huurwoningen komen en de studenten horen op de campus, daar waar ze thuishoren. Dat tuig richt al genoeg aan in onze mooie stad. Weg ermee. Weg met de ssh. Alleen sociale huurwoningen nog.
Mooie klus, goed resultaat!
De ssh is letterlijk een woningcorporatie (sociale huur) en heeft die tank er niet in geplaatst. Wat een rancuneus gezwam toch altijd op deze site
@Cisco Nooit dus gestudeerd hier? @AUP bedoelt dat de SSH er is voor studenten, niet anders. Als je geen student meer bent kun je niet bij de SSH huren.
En inderdaad, hun campusclauses maakt de druk op reguliere huurwoningen nog veel groter.
Eens, laat studenten in de buurt van hun studie wonen… inclusief de in de binnenstad gevestigde faculteiten. Scheelt ook weer fietsverkeer richting de Uithof.