Middentunnel Utrecht Centraal tijdelijk afgesloten voor werkzaamheden | De Utrechtse Internet Courant Middentunnel Utrecht Centraal tijdelijk afgesloten voor werkzaamheden | De Utrechtse Internet Courant

Middentunnel Utrecht Centraal tijdelijk afgesloten voor werkzaamheden

Middentunnel Utrecht Centraal tijdelijk afgesloten voor werkzaamheden
Een impressie van de middentunnel na de renovatie
ProRail vernieuwt de middentunnel op station Utrecht Centraal, waar dagelijks duizenden reizigers gebruik van maken. Vanaf zaterdag 28 april tot 7 mei is de middentunnel deels afgesloten, van 7 mei tot 11 juni is de tunnel helemaal dicht. Reizigers worden omgeleid.

ProRail vernieuwt de middentunnel op station Utrecht Centraal, waar dagelijks duizenden reizigers gebruik van maken. Vanaf zaterdag 28 april tot 7 mei is de middentunnel deels afgesloten, van 7 mei tot 11 juni is de tunnel helemaal dicht. Reizigers worden omgeleid.

Van 28 april tot en met 7 mei is de bocht bij de fietsenstalling aan de centrumzijde afgesloten. Daarna is de tunnel tot 11 juni helemaal afgesloten. De fietsenstalling blijft bereikbaar.

Reizigers worden omgeleid via de stationshal of de Noordertunnel. De afsluiting is nodig in verband met sloop- en renovatiewerkzaamheden. Na 11 juni is de middentunnel weer toegankelijk, maar vinden nog wel werkzaamheden plaats.

De vloeren en wanden zijn oud en versleten. ProRail gaat alles vernieuwen, van vloeren tot plafond, van verlichting tot tegels en wanden. In september is de middentunnel helemaal klaar.

5 Reacties

Reageren
  1. R

    Wie nu de middentunnel in gaat ziet grote delen van de 19e eeuwse situatie. Stalen liggers met daartussen gemetselde gewelven. Natuurstenen hoekstukken waar de trap vroeger naar boven liep. Oude wandtegels. Ooit zag deze tunnel er nét zo uit als de perrontunnel van station Haarlem. Jammer dat ze niet proberen iets van die oude situatie te herstellen, maar gezien hoe gaar het er allemaal uit ziet is het wel begrijpelijk. Hopelijk bewaren ze de natuursteen elementen van de trapopgang die nu in een vitrine zichtbaar gemaakt was.

  2. Hee vieze auto de aarde sterft

    Oei, dus het gaat druk worden op de bovenste verdieping van fietsenstalling Stationsplein Oost! (en lekker rustig in de kelder)

  3. Frits

    @R,
    Interessant, nooit geweten en nooit gezien.

    Ik ga er snel even kijken voordat het weg is .

    Weet wel dat het oorspronkelijke Utrecht Centraal slechts drie perrons telde. De tunnel is in de loop van vele decennia in beide richtingen uitgebreid. Station Haarlem is bijna niet gewijzigd – hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Deventer, waardoor je op zulke stations veel meer authentieke details aantreft.

  4. Frits

    @R
    Ik heb zojuist de middentunnel aan een uitgebreid onderzoek onderworpen.

    De natuurstenen hoekstenen heb ik niet aangetroffen. De wandtegels zijn duidelijk een product van latere jaren, ze zijn voor de oorspronkelijke wand van baksteen geplaatst.

    De vitrine die je beschrijft is bij spoor 11/12. Dit perron is pas ruim in de 20e eeuw gebouwd, naar ik vermoed bij opheffing van het station Utrecht SS. In ieder geval bestond het perron nog niet op een tekening uit 1910, dus 19e eeuws kan het niet zijn.

  5. GeeWee

    Deels granito vloer
    Jammer dat dit niet behouden wordt inderdaad

    Grappig dat het hier als versleten wordt betiteld terwijl mensen veel geld neerleggen voor een jaren 30-huis met zo’n vloer 🙂

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).