Milieuzone levert al 3 ton aan boetes op | De Utrechtse Internet Courant Milieuzone levert al 3 ton aan boetes op | De Utrechtse Internet Courant

Milieuzone levert al 3 ton aan boetes op

Milieuzone levert al 3 ton aan boetes op
De teller staat minder dan één maand na de invoering van de milieuzone op 300.000 euro. Gemiddeld worden er 130 boetes per dag uitgedeeld. Dat meldt RTL nieuws.

De teller staat minder dan één maand na de invoering van de milieuzone op 300.000 euro. Gemiddeld worden er 130 boetes per dag uitgedeeld. Dat meldt RTL nieuws.

De milieuzone geldt voor personen- en bestelauto’s op diesel van voor 1 januari 2001. Utrecht is daarmee de eerste stad in Nederland die in 2015 een milieuzone invoert voor sterk vervuilende personen- en bestelauto’s. Begin dit jaar werd de regelgeving symbolisch ingevoerd, omdat er toen nog geen geldig verkeersbord was. De gemeente sprak van een gewenningsperiode. Sinds het begin van deze maand worden boetes uitgedeeld van 90 euro.

Deze boete is lager dan de gemeente eerder heeft gecommuniceerd. Dit komt, omdat er nog steeds geen landelijk geldend verkeersbord is. In de loop van het jaar moet het ‘echte’ verkeersbord af zijn. Dit bord moet door de minister van Infrastructuur en Milieu landelijk worden vastgelegd. Als dit geldende verkeersbord er is, zal de boete €160 bedragen.

Begin deze week werd bekend gemaakt dat de gemeente Utrecht elk bord rondom de milieuzone opnieuw gaat beoordelen. De borden zouden niet goed zichtbaar zijn voor de automobilisten. Zo stond een bord op de Croeselaan achter een bouwhek. Als de borden niet voldoende zichtbaar zijn dan worden ze verplaatst. Dit betekent echter niet dat de uitgedeelde boetes ongeldig worden verklaard.

19 Reacties

Reageren
  1. Andreas

    Onder het vorige bericht had ik het al voor gerekend. Een mooie melkkoe voor de gemeente.

  2. Tinus

    Jammer alleen dat dit geïnde bedrag niet wordt uitgegeven aan zinnige uitgaven> zoals: deelauto’s, fietsvoorzieningen, verbetering infrastructuur, aalneg van ondergrondse parkeergarages e.d., maar weer in zinloze projecten en potjes, en waarschijnlijk gewoon in zakken van mensen verdwijnt.

  3. Utrechter

    Dit soort waanzin is dus precies waarom mensen het vertrouwen in de politiek volledig verliezen. Een bewezen ineffectieve maatregel met absurd hoge boetes. Geen fatsoenlijk mens kan uitleggen waarom dit nou weer nodig is. De GroenLinkse milieureligie begint krankzinnige vormen aan te nemen: een subsidie op auto’s en het beboeten van automobilisten op een openbare weg waar ze wegenbelasting voor hebben betaald, omdat ze misschien niet genoeg spaarcentjes op de bank hebben voor een gesubsidieerde grachtenpandenvolvo. En ondertussen rijden die 200.000+ auto’s op de ringwegen gewoon lekker door. Kortzichtige symboolpolitiek.

  4. Frank

    Begrijp me goed. Ook ik vind dit een onzinnige maatregel, maar ik vind dat je bij de financiele beoordeling ervan, wel zuiver moet rekenen.
    Waar in de commentaren vrolijk overheen gestapt wordt, is dat de gemeente 5 miljoen euro heeft gereserveerd voor een sloopregeling. Voordat die 5 miljoen terugverdiend is, zijn we dus 17x deze drie ton verder. En dan is de fysieke en administratieve infrastructuur om de overtredingen te kunnen registreren en beboeten nog niet betaald

  5. Jiri

    @Utrecht
    Amen. Geen woord meer aan toevoegen. Het is schandelijk dat de burgers in deze stad zo’n politieke partij nog in leven houden. Absurdisme ten top bij die linksche graaiers!

  6. WP

    De gemeente wat mag mij betreft die zone nog veel groter maken! Het is gewoon ronduit asociaal om met van die oude barrels rond te rijden. Mijn volgende auto gaat absoluut 100% elektrisch worden: veel lekkerder rijden en minder onderhoud.

  7. Utrechter

    @WP: Mooie poging om te stoken (figuurlijk dan he). Zoals iedereen weet rijden die elektrische wagens vooral op subsidie en is de milieuwinst mede door de vervuilende productie en onrealistische fabriekscijfers helemaal niet zo groot.

    Onderzoekt GroenLinks wel hoeveel fijnstofdeeltjes dit bespaart per uitgegeven euro? En of dit dan de beste manier is om serieus iets aan die enorme hoeveelheden fijnstof in onze woonomgeving te doen? Ik hecht als fietsende binnenstadbewoner veel waarde aan schone lucht, maar daar gaat dit dus bijzonder weinig aan bijdragen tegen bizar hoge kosten.

    Ter lering ende vermaeck:

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/07/verkeerstopstopping_centrum_030.html

    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/11/faal_030_verbant_superzuinige.html

  8. Ulaan

    Groen Slinks

  9. WP

    @Utrechtenaar,

    Je gaat toch niet menen dat je je serieuze bronnen van geenstijl pakt toch??? Het gaat er bovendien om dat de oude diesels fijnstof uitstoten en niet zozeer weinig CO2. CO2 is in deze niet het probleem. Ik adem met liefde CO2 in, zolang er maar ongeveer 20% zuurstof in zit… Sterker nog ik adem best wat CO2 uit…. Het gaat om de fijnstof! Diesels hebben de akelige neiging om na verloop van tijd een hele hoop fijnstof uit te stoten…

    overigens over die subsidie…. :http://www.nrc.nl/nieuws/2015/05/19/imf-5-300-miljard-dollar-aan-subsidies-voor-steenkool-en-aardolie-is-schokkend/ en http://www.cobouw.nl/nieuws/duurzaamheid/2015/05/21/subsidies-fossiele-energie-remmen-duurzaamheid

    En dan geeft Europa nog niet zoveel subsidie aan de olie-industrie, maar nog steeds vele malen meer dan aan duurzame energie…

  10. Marckus

    @ WP het gaat Utrechtenaar om de bronnen die geenstijl aanhaalt denk ik niet om de satirische stukjes zelf, die linkjes kloppen wel, zijn gefactchecked.
    En hoe kan er volgens je beredenering 20% zuurstof in CO2 zitten?
    Niet opgelet tijdens de scheikundeles? CO2 is stikstof en maakt maar 0,3% uit van normale omgevingslucht. Als daarvan 20% zuurstof zou zijn, zou er maar 0,06% zuurstof zijn en zouden we allemaal stikken, dus maak jezelf niet belachelijk/
    En over je eigen bronnen: een elektrische auto rijdt indirect ook op steenkolen dus dat is dubbele subsidie!

  11. WP

    @Marckus

    Ik mag toch echt hopen dat je begrijpt dat ik 20% zuurstof in de lucht bedoelde……….. CO2 is bovendien géén stikstok….. CO2 heet in de volksmond koolzuurgas! Stikstof is N2 (Nitrogenium). N2 is ongeveer 78% van de lucht en totaal onschadelijk. Het aandeel CO2 in de lucht is overigens slechts 0,03%. Dus wie maakt zichzelf hier belachelijk, om even in jou woorden te spreken…??

    En natuurlijk wordt niet alle elektriciteit schoon en duurzaam opgewekt. De subsidies op de fossiele brandstoffen verhinderen echter dat er geïnvesteerd kan worden in duurzame energie.

    En bovendien ik heb al steeds benadrukt dat het hier in de stad gaat om fijnstof niet om CO2 of fijnstof gegenereerd buiten de stad! En als jij mij aan kan tonen dat een elektrische auto voor meer fijnstof zorgt dan een diesel of benzine, of dat een elektrische auto uberhaupt fijnstof produceert in de stad ga ik absoluut geen elektrische auto rijden:-) Overigens is een op steenkolen gebaseerde energiecentrale qua fijnstof nog steeds veel schoner dan een oude diesel.

  12. Marckus

    Ja Ik hoop voor je dat je dat bedoelde, maar dat schreef je toch echt niet… en nou heb je het weer over een stikstok,.. ach laat maar…CO2 heet in de volksmond Koolstofdioxide, zucht

  13. WP

    @Marckus,

    Citaat Marckus: “CO2 is stikstof”… moet ik nu dubbel zuchten ofzo…??

    En je mag CO2 van mij ook koolstofdioxide noemen, er zijn er ook legio die het koolzuurgas noemen…. what’s in a name. Zolang je het maar geen stikstof gaat noemen zoals je eerder deed, zucht zucht….. hè nu deed ik het toch…

  14. Andreas

    Het allerbeste is gewoon de fiets pakken. Goed voor lijf en leden en geen vervuiling en gedoe met boetes van milieuzones.

  15. Suus

    Prima maatregel! En levert nog op ook: zowel geld als schone en betere lucht. Vind ik als copd-patient heel fijn.
    @utrechter: zou niet weten waarom “de mensen” door deze maatregel het vertrouwen in de politiek zouden verliezen, zoals je stelt. Ik in ieder geval niet. Dus speak for yourself en hou die populistische prietpraat maar voor jezelf.

  16. zonnig

    Mijn diesel van voor 2001 is veel schoner dan veel diesels van na 2001. 1 ding is zeker nu ik niet meer met mijn auto in het centrum van utrecht mag komen besteed ik mijn geld ergens anders. Ja daar waar ik wel welkom ben.

  17. Suus

    @zonnig: yeah righ!. Alsof jij eerst met je diesel van voor 2001 in het centrum in reed, je auto parkeerde op het janskerkhof en daar 30 € parkeergeld besteedde.
    Besteed jij je geld toch lekker ergens anders, besteed ik het in het centrum van utrecht waar de lucht weer een stukje schoner is. Iedereen blij.

  18. WP

    @zonnig

    Het probleem met oude diesels is dat ze na verloop van tijd heel veel fijnstof gaan uitstoten. Dan kan de auto in 2001 vrij schoon zijn geweest, zelfs naar de huidige maatstaven, maar is daar 14 jaar na dato helaas weinig meer van over…

    Maar er is gewoon een oplossing voor jouw probleem. Zet je auto op één van de transferia en ga gratis met de tram of bus het centrum in, dan bespaar je bovendien heel veel geld op parkeerkosten.

  19. Frans

    Wat een onzinnige actie toch. Drammerigheid van idealisten. Pak het echte probleem in de binnenstad eens aan. Het schijnt dat de scooters veel meer vervuilen dan die paar auto’s die nu beboet worden. Maar er is geen wethouder die de gemiddelde scooterrijder durf aan te pakken. Elke keer worden wij geconfronteerd als er een nieuw college komt met veel te veel partijen in de raad dat er afspraken vooraf worden gemaakt. En groenlinks heeft veel stemmen door al die studenten in deze stad en zit dus bijna steevast in het college. En die komen steeds met deze idealistische eisen in het college. Met dank aan het versplinterde landschap van partijtjes in de raad. Is in de Haag overigens niet anders.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).