Over een maand gaat de gemeente Utrecht de milieuzone handhaven. Alle bestuurders van oude dieselauto’s en -busjes die zich niet houden aan de milieuzone krijgen in april nog een laatste waarschuwing. Op 1 mei begint de gemeente met boetes uitschrijven.
De zone geldt voor personen- en bestelauto’s op diesel van voor 1 januari 2001. Op 1 januari 2015 werd de regelgeving symbolisch ingevoerd. Er bestond echter nog geen geldig verkeersbord voor, deze moet namelijk door de minister van Infrastructuur en Milieu landelijk worden vastgelegd en dit was nog niet gedaan. De gemeente sprak daarom van een gewenningsperiode.
De gemeente laat nu weten dat ze sinds 1 april waarschuwingsbrieven sturen naar overtreders. Vanaf 1 mei ontvangen overtreders geen waarschuwingsbrief meer maar een boete van 90 euro. Dit is een lager bedrag dan dat de gemeente tot nu toe altijd gecommuniceerd heeft. Dit komt omdat er nog steeds geen landelijk geldend verkeersbord is voor deze situatie, de gemeente is dus nog in afwachting. Daardoor zal er gehandhaafd worden met gemeentelijke handhavingsborden en hier past een minder hoog boetebedrag bij. In de loop van het jaar moet het ‘echte’ verkeersbord af zijn en zal de boete 160 euro gaan bedragen.
Subsidie
De gemeente laat verder weten dat al meer dan 3000 bewoners en bedrijven een subsidie hebben aangevraagd voor het slopen van een oude dieselauto. Het totale beschikbare budget voor subsidieverlening voor sloop en vervanging van diesels bedraagt 10,7 miljoen euro. De subsidies zijn aan te vragen tot 1 juli 2015.
Kaart van de milieuzone in Utrecht

15 Reacties
ReagerenIk moet eerst nog zien dat ze werkelijk alert gaan handhaven. In Utrecht zijn ze daarin immers erg selectief. En als dat dan gebeurt dan gaat dat bezwaarschriften regenen. Alsof ze het nog niet druk genoeg hebben bij Juridische Zaken.
Ik ben benieuwd of ik t.z.t. een brief of boete ontvang. Mijn auto is amper 6 maanden oud, maar iedere keer als ik een controlepunt passeerde kreeg ik “Nee” te zien. Ik heb dit aangegeven bij de projectleider en hij zou uitzoeken of er een fout in het systeem zat. Van de uitkomst heb ik nooit iets vernomen.
Ik blijf het raar vinden dat ik met mijn 16 jr oude diesel niet overal mag rijden.
1. Ik betaal net zoveel wegen belasting als een ander en die mag dat wel.
2. Ik moet om van af de snelweg naar huis te gaan nu meer kilometers rijden en sta ik bij meer verkeer lichten stil.
3. Welk extern onderzoek heeft aangetoond dat mijn 16 jr oude diesel meer vervuilend is dan een Hybride auto die soms maar 40 km op een accu kan rijden en daarna toch gewoon weer aardolie aan het verstoken is maar wel het hele gewicht van de accu’s mee moet slepen.
kortom welke jurist ziet heil in het aanvechten van mijn eerste boete.
roderik, bij oude diesels komt ongelofelijk gore troep uit de uitlaat. daar ga je dood van.
bij nieuwe auto’s (incl. hybrids) komt nauwelijks iets uit de uitlaat.
succes met aanvechten, ik geef je niet veel kans.
En over een jaar komen we erachter dat deze linkse kulmaatregel geen kont heeft geholpen met het terugdringen van de luchtvervuiling. Waarom? Omdat ze bij die hippies van GroenLinks totaal geen idee hebben waar ze het over hebben. Symboolpolitiek heet dat. Ik zou de discussie eerder met het Rijk aangaan als gemeente zijnde. Want ik heb zo’n vermoeden dat al die Ring-wegen A2-A12-A27-A28-Ring Noord nou net iets meer bijdragen aan de luchtvervuiling in Utrecht.
Niet dat autootje van Roderik.
Een vriend van mij heeft als ZZP-er een klusbedrijfje. Zoals iedereen weet is het voor dit soort bedrijfjes dankzij de crisis moeilijk om het hoofd boven water te houden. Hij heeft een wat oudere diesel (woont en werkt in het milieuzone-gebied) en is dus net de lul. Geld voor het kopen van een nieuwe diesel heeft hij niet. Met het geld dat hij zou krijgen voor het slopen van zijn busje (noodzakelijk voor zijn inkomsten!) kan hij natuurlijk geen nieuwe (2e hands-) bus kopen.
Misschien dat iemand van GL mij kan uitleggen wat hij nu kan doen. Bijzondere bijstand aanvragen, zodat hij een bus kan kopen die wel aan de milieueisen voldoet? Dat zal wel weer niet. Maar hoe kan hij dan zijn werk doen?
O, ik haat dat, dat salonsocialisme of milieu-isme. Zeker nu duidelijk is dat het geen fuck oplevert. Misschien dat GL eens wat verder dan hun korte neus lang is, kan nadenken over mensen die niet een riante auto voor de deur hebben staan, maar moeten werken voor de kost (ipv beleidsnota’s of andere gebakken lucht produceren).
Ieder terreur heeft een kleur, en in dit geval is hij Groen.
Tegen het besluit tot invoering van de milieuzone is bezwaar gemaakt. Onder andere door de KNAC en door de Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (omdat de milieuzone geen enkel effect heeft). Tegen het besluit op bezwaar zal beroep worden ingesteld. Dat er een milieuzone voor personenwagens komt is dus helemaal niet zeker. Overigens, de verkeersborden die daar voor nodig zijn staan nog steeds niet in het Reglement Verkeersborden en Verkeerstekens (RVV).
Ik lach me elke keer weer rot als ik met mijn 2ton wegende bordeauxrode G-label dragende amerikaan langs kom scheuren en een goedkeurende JA te zien krijg 😀
Ben ik blij dat het benzine is.
Het is ook heel moeilijk als technologie de wereld ten goede veranderd. Het is blijkbaar heel moeilijk voor mensen die zijn vastgeroest in hun eigen wereld en semi nostalgische oude bak. (dat zullen ze ook wel 100 jaar gelden gedacht hebben toen men alleen nog met paard en wagen rondreden) Het is ook veel makkelijker om je verstand op nul te hebben, lekker in je oude kankerverwekkende fijnstofauto te blijven rijden, als een heroïneverslaafde naar je corrupte shell station te rijden en die gasten als Poetin en de Saoedische koningen spekken. Wordt wakker! Het is niet voor niets dat de prettigste steden om in te wonen, jawel GROENE steden zijn zoals in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken. Ga met je tijd mee. De wereld veranderd, of je het nu wil of niet.
Geeft niks, gaan we toch gezellig naar Hilversum voor de koopjes. Qua winkelaanbod maakt het niet uit, dat is toch overal eenheidsworst.
Die auto’s zijn nog geen eens zo erg maar die tweetakt scooters die vervuilen het meest.
Als we nu eens die bussen waar de bus chauffeur en anderhalve paardenkop inzit, niet meer laten rijden. Dan is het probleem van de luchtkwaliteit ook opgelost. Laat de burgers nu eens met rust. Maar dat is niet in het straatje van GroenLinks natuurlijk.
Je zou eigenlijk een bijsluiter bij de keuze op GroeneLinks/Shit moeten geven, BRENGT U EN ANDEREN OM U HEEN ERNSTIGE SCHADE TOE.
Symbool politiek ten top, hoe kunnen intelligente mensen stemmen op GroenLinks.
Je kan zeggen wat je wil van Kees van Oosten, maar hij weet wel waar hij het over heeft als hij praat over de fijnstof problematiek die de mensen bedreigt.
GroenLinks staat symbool voor alles wat er mis is met de milieu lobby in Utrecht en een Wethouder die ziende blind is voor de waarheid, en daarom durft zij niet in discussie met Kees van Oosten.