Miljoenen euro’s beschikbaar voor extra tienminutentreinen van en naar Utrecht - De Utrechtse Internet Courant Miljoenen euro’s beschikbaar voor extra tienminutentreinen van en naar Utrecht - De Utrechtse Internet Courant

Miljoenen euro’s beschikbaar voor extra tienminutentreinen van en naar Utrecht

Miljoenen euro’s beschikbaar voor extra tienminutentreinen van en naar Utrecht
Archiefbeeld Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek . DUIC
Spoorbeheerder ProRail krijgt van het Rijk 43 miljoen euro extra om op meer trajecten tienminutentreinen te laten rijden. Reizigers van en naar Utrecht gaan hier ook van profiteren, een groot deel van het geld gaat namelijk naar het traject Schiphol – Nijmegen. Utrecht ligt op dit traject.

Spoorbeheerder ProRail krijgt van het Rijk 43 miljoen euro extra om op meer trajecten tienminutentreinen te laten rijden. Reizigers van en naar Utrecht gaan hier ook van profiteren, een groot deel van het geld gaat namelijk naar het traject Schiphol – Nijmegen. Utrecht ligt op dit traject.

ProRail: “Op het traject Schiphol – Nijmegen zijn de treinen in de spits tussen Utrecht en Amsterdam Bijlmer en tussen Ede-Wageningen en Utrecht overvol en is de urgentie voor de tienminutentrein groot.” Een deel van de 43 miljoen euro wordt ook ingezet voor het traject Breda – Eindhoven.

Op basis van de huidige planning zal de tienminutentrein tussen Schiphol-Utrecht-Nijmegen op zijn vroegst eind 2021 kunnen rijden.

Op station Utrecht Centraal rijdt de zogeheten tienminutentrein al op traject Amsterdam – Utrecht – Eindhoven. Volgens de spoorbeheerder is dit een succes. De tienminutentrein zou vaker op tijd rijden dan andere treinen.

11 Reacties

Reageren
  1. Frits

    Het klopt niet helemaal. Er rijdt niet elke tien minuten een trein van Amsterdam naar Eindhoven. Die trein rijdt 4x per uur. Gecombineerd met de andere verbindingen rijden er dus 6 treinen per uur tussen Utrecht en Eindhoven en 6 treinen per uur tussen Utrecht en Amsterdam.

    Het nu gepresenteerde plan betekent dat er 6x per uur een trein naar Schiphol gaat rijden en 6x naar Nijmegen, waarvan 4x per uur rechtstreeks (de anderen rijden naar het zuiden)

  2. Mark

    Heel vreemd. Ik zit dagelijks in de trein op dit traject en ik heb dagelijks een zitplek op een enkele uitzondering na. Dat laatste alleen als de trein gehalveerd wordt. Overvol kan ik het in de spits dus niet noemen. Bovendien rijdt hij om het kwartier, vaak genoeg dus voor mij.
    Meer mensen die dit ook zo ervaren?

  3. G.H.

    @Mark: Herkenbaar voor het traject Utrecht-‘s Hertogenbosch. Daar had ik ook altijd al een zitplek toen ie elk kwartier ging. En die kwartiertreinen sloten in ‘s-Hertogenbosch beter aan qua overstap…
    Wat dat betreft zou men beter eens naar Utrecht-Leiden kunnen kijken. Die rijdt maar eens per half uur en zit in de spits overvol.

  4. Bahco

    ‘k Ben wel nieuwsgierig waarom de komst van de tienminutentrein tussen Schiphol-Utrecht-Nijmegen nog vier jaar op zich laat wachten; met andere woorden, ik zou willen weten wat er daarvoor nog allemaal moet gebeuren.

  5. Jacobson

    G.H., jij reist tegen de stroom in. ‘S ochtends is de drukte van Den Bosch richting Utrecht. Niet andersom. Net als op de weg: file bij Vianen staat richting Utrecht, niet naar het zuiden.

    Zou Mark misschien ook van Utrecht in de richting Nijmegen reizen? Want ook dan is dat tegen de drukte in.

  6. Forens

    @GH @Mark, de drukte gaat de andere kant op. Dus ochtendspits richting Randstad, avondspits richting zuiden.

  7. Dirk

    Dit is allemaal gerommel in de marge want de bottleneck blijft het aantal machinisten dat je kunt betalen (en niet heel Nederland krijgt op deze manier 10-minutendiensten).

    Wat ik zou willen zien is dat de NS en prorail z.s.m. gaan starten met de aankoop/ontwikkeling en uitrol van zelfrijdende treinen.

  8. Frits

    @ Dirk,
    Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren, tenzij we van onze spoorlijnen een soort metro’s gaan maken.

    Zolang er mensen bij het spoor kunnen komen en dingen als overwegen een storing kunnen hebben, heb je machinisten nodig.

  9. G.H.

    @Jacobson en Forens: goed punt, dat zou idd veel verschil uit kunnen maken.

  10. herman

    @Dirk, natuurlijk kosten machinisten geld, maar dat is maar een relatief klein aandeel in de totale kosten.
    Zelfrijdende treinen zijn misschien zelfs duurder vanwege alle voorzieningen die je in de trein, op perron en op de baanvakken moet treffen.

  11. Dirk

    Frits 2/2/2018 – 10:08
    herman 2/2/2018 – 11:15

    Dit los je op door camera’s en sensoren op je treinen te plaatsen en een centrale verkeerspost in te richten waar je nationaal een paar honderd machinisten remote laat zitten die de besturing op kritieke punten over kunnen nemen. (vertrek, aankomst, eventuele ‘bekende’ gevaarlijke punten). Daarmee fungeren ze feitelijk als loods. Die machinisten praten gewoon met de conducteurs via een portofoon zoals er nu ook al gecommuniceerd wordt en de conducteurs merken weinig verschil.

    Wanneer er mensen of tassen tussen deuren vastzitten dan kan de trein dat registreren en ook die situatie kunnen de ‘loodsen’ (door de conducteur laten) evalueren voordat ze wegrijden. Je hebt volgens mij geen wijzigingen op de perrons/langs het spoor nodig hiermee omdat je treinen de sensoren bevatten en mensen nog steeds de beslissingen nemen.

    Een kunstmatige intelligentie kan veel eerder en beter aan zien komen of en wat voor obstakel er op het spoor ligt dan een mens en de veiligheid zal juist sterk verbeteren hiermee. Hij kan bovendien meerdere machinisten op afstand inschakelen bij detectie van gevaar ipv die ene machinist die nu in de trein zit en andere treinen op hetzelfde traject automatisch informeren.

    Wat betreft kosten: nu pendelt men met een locomotief aan beide kanten. Met zelfrijdende greinen heb je in theorie slechts een locomotief nodig en camera’s aan de andere kant (ervan uitgaande dat er een trein ontwikkeld wordt die zowel vooruit als achteruit even hard kan rijden). Daarmee dalen je benodigde materieelkosten per treindienst. Laten we verder zeggen dat een machinist een ton per jaar kost: als je er nu 3000 hebt en je kunt dit terugbrengen naar 1500, dan bespaar je per jaar 150 miljoen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).