Miljoenen euro’s extra om leraren in Utrecht te vinden Miljoenen euro’s extra om leraren in Utrecht te vinden

Miljoenen euro’s extra om leraren in Utrecht te vinden

Miljoenen euro’s extra om leraren in Utrecht te vinden
Archieffoto Pixabay
Er zijn te weinig leraren in Utrecht. Om dit probleem aan te pakken is er een actieplan gemaakt en stelt de minister 8,8 miljoen euro extra beschikbaar. Die bijdrage is volgens wethouder Anke Klein hard nodig.

Er zijn te weinig leraren in Utrecht. Om dit probleem aan te pakken is er een actieplan gemaakt en stelt de minister 8,8 miljoen euro extra beschikbaar. Die bijdrage is volgens wethouder Anke Klein hard nodig.

De gemeente heeft een noodplan gemaakt om het lerarentekort aan te pakken. Want er zijn zowel op het primair onderwijs, als het voortgezet onderwijs en het mbo te weinig leraren.

De Rijksoverheid steunt de plannen van de gemeente en stelt 8,8 miljoen euro extra beschikbaar. Hiermee kan Utrecht 100 begeleidingsplekken voor zij-instromers creëren, ruimte maken om flexibeler om te gaan met bevoegdheden en lestijden en een onderzoek onder 1.000 leraren starten om er achter te komen hoe leraren geboeid kunnen worden voor het vak en behouden kunnen blijven.

Wethouder Anke Klein (Onderwijs): “Ik ben heel blij dat de minister, ondanks de omstandigheden rondom het coronavirus, toch extra geld heeft weten vrij te maken voor de aanpak van dit nijpende probleem. In het belang van de Utrechtse kinderen moeten we alles op alles zetten om goede leraren voor te klas te krijgen en houden. Deze bijdrage helpt ons verder vooruit.”

Het bedrag is voor de komende drie jaar en komt bovenop de bijdrage van 3 miljoen euro die de minister eerder vrijmaakte. Ook voor het aantrekken van zij-instromers kwam al eerder geld, zo’n 4 miljoen euro. De gemeente investeert 1,5 miljoen euro. In totaal levert het Rijk nu een bijdrage van ruim 17 miljoen euro voor de aanpak van het lerarentekort in het primair onderwijs in Utrecht.

Voortgezet onderwijs en mbo
Ook in het voortgezet onderwijs en mbo zijn er te weinig leraren. Het Utrechtse tekort in het voortgezet onderwijs ligt met bijna 3 procent boven het landelijk gemiddelde, het betreft met name docenten Duits, wiskunde, natuurkunde en scheikunde.

In het mbo is het aantal openstaande vacatures met 15 procent toegenomen. Dit doet zich met name voor bij Nederlands, omgangskunde en vakspecialistische beroepen in met name ICT en techniek. Wethouder Klaas Verschuure (mbo): “De mbo’ers vormen de ruggengraat van onze economie. Ik zie daarom het grote belang van voldoende en goede docenten in het mbo. Docenten die de brug kunnen slaan tussen theorie en praktijk. Zodat wij nu en in de toekomst hoogwaardige vakmensen opleiden.”

Maatregen die in het plan voor voortgezet onderwijs en mbo genoemd worden zijn extra begeleiding van leraren in opleiding en startende docenten in de klas en het versterken van de kwaliteit van die begeleiding. Deze maatregelen richten zich op het behoud van de leraren voor het onderwijs.

10 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    De opdracht van belastingbetalers is niet om leraren te vinden die voor de klas kunnen staan. De opdracht van de belastingbetaler aan u is om GOEDE leraren te vinden om kinderen van belastingbetalers het best mogelijke onderwijs te geven….Hooggekwalificeerde professionals die hun vak meester zijn.

    Zij-instromers zonder enige kwalificatie als ‘oplossing’ voor het immense probleem van het alsmaar uithollende staatsonderwijs dat intussen van schrikbarende kwaliteit is? Werkelijk? Is dat hoe laag de gemeente de lat wenst te leggen voor het opleiden van haar inwoners en waar men een bedrag van 88.000(!) Euro per zij-stromer wil gaan uitgeven…?! Dat is onvoorstelbaar….

    Een ongekend dramadossier dit. Er komt geen einde aan. Hoog tijd voor een totale privatisering van het onderwijs, want dit ambtelijke totaal-geklungel is volstrekt onbetaalbaar. De kosten van een bar slecht opgeleide bevolking is nauwelijks uit te drukken in wat voor een eenheid dan ook…

  2. Joas

    Er is in Nederland geen staatsonderwijs. Onderwijs wordt georganiseerd vanuit stichtingen, (deels) gefinancierd vanuit overheden, of vanuit andere geldstromen.

  3. Joas

    Zijinstromers volgen gewoon een 1e graads (WO) lerenopleing (voor bovenbouw HAVO/ VWO) of een 2e graads (HBO) lerarenopleiding (onderbouw, eindexamen VMBO en MBO).

  4. Utrecht voor Utrecht

    @Scherpschutter Wat is de oplossing dan? Is het echt zo makkelijk om hoogopgeleide professionals te vinden die toevallig ook een passie hebben voor lesgeven? Waarom staat u niet voor de klas? Niet hoog opgeleid? Niet professioneel? Geen passie voor onderwijs? Of kon u ergens anders meer verdienen, flexibelere uren draaien of meer uw ambities waarmaken?

  5. Antoine

    Eén van de redenen van het tekort is de uitstroom van leraren, als gevolg van onvrede met de opgelegde werkmethodes: de leerling staat niet meer centraal, maar “het systeem”. Dat vreet aan de moraal van de docent, die van zijn vak houdt en de leerlingen succes gunt. Maar dossieropbouw, stugge systemen, business cases halen alle motivatie er onder uit.
    Meer geld zal hier weinig aan oplossen op lange termijn. Meer autonomie en menselijke benadering destemeer.

  6. Koel Hoofd

    @Scherpschutter, de vrije markt is niet overal een oplossing voor. En voor onderwijs zou dat zeer onwenselijk zijn.

    @Joas, we hebben wel degelijk staatsonderwijs van leraren zijn ambtenaren.

    In het algemeen. het onderwijs is al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw naar de klote geholpen door sociaal pedagogen en aanverwante academici met een mening. Mensen die gefrustreerd waren door hun eigen onderwijservaringen en vonden dat het allemaal beter kan door kinderen te onderwerpen aan sociale ideologische theorien. De EU gooide daar nog een schepje bovenop door het MBO diploma af te schaffen en HBO/WO internationaal uitwisselbaar te maken.
    Dat onderwijs nivelleren heeft gezorgd voor ‘intellectule nomanden’ die in heel Europa kunnen werken, maar wel veel slechter les hebben gehad dan diegene die nog een baccalaureus of drs, diploma hebben. En, met het afschaffen van de wettelijke verplichting voor het MBO vakdiploma is er een enorm te kort ontstaan aan MBO vakkrachten omdat je voor manager met een 9-17 baan en minstens €1000 meer bruto toch echt een HBO diploma nodig hebt.

    In 2008 verscheen het rapport Dijsselbloem wat gehakt maakte van alle onderwijsvernieuwingen en zelfs stelde dat er een ‘verloren generatie’ was geschapen. Dat rapport is in een laatje verdwenen want de politiek laat zich nu eenmaal de wet voorschrijven door wetenschappelijke onderzoeksrapporten van belanghebbenden. Dat zijn niet de leraren maar maatschappelijke organisaties die zich macht toe-eigenen en in stand worden gehouden met subsidies.
    Intussen is ‘het systeem’ dominant geworden, maar het systeem volgt de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind door er een prestatieplaatje aan te hangen.
    Een zieke ontwikkeling wat ten koste gaat van het kind.

    Intussen hebben ouders ook te veel invloed op het onderwijs gekregen. bijvoorbeeld: als hun domme koter niet presteerd is dat de schuld van de school dat hun ‘geniale kind’ slechte cijfers haalt. De rijke ouder stopt het domme kind dan op studiebegelijding (met lange ij) zodat het toch nog (tweetalig) VWO kan doen, terwijl het letterlijk ten koste gaat van het kind wat in een lijdensweg beland. En dan op het WO een burnout krijgt omdat ze het gewoon niet aankunnen (intussen 30% NB!!!).

    De scholen hebben ook boter op het hoofd. Want ze zijn zo obsessief bezig met die kinderen gelukkig te maken hopend dat ze dan uit zichzelf dingen gaan leren, dat ze hele volkstammen opleiden voor een toekomst als werkeloze. Wat zegt zo een school dan als ze daarop worden aangesproken? “Die kinderen willen dat leren en wij zijn ze er om ze hun zelfontwikkeling te stimuleren.”

    Duits is kut om te leren vanwege de simpele hoofdregel met 100 uitzonderingen. Maar wanneer je Duits kan, iets waar kinderen in het verleden gewoon toe gedwongen werden, dan heb je baan zekerheid. Want Nederland laat nu miljarden liggen omdat Nederlandse kindertjes moe worden om hun hersentjes te leren gebruiken omdat filmpjes kijken makkelijker is (25% van de <15 jarigen is functioneel anafabeet!!!).

    Nederland had ooit de HBS en dat produceerde Nobel prijs winnaars. Sinds de mammoetwet gaat het alleen maar bergafwaarts met onze opleidingen en sinds het studiehuis (1996) en de invoering van de BaMa structuur (2002) mag het eigenlijk niet meer de naam van onderwijs hebben. Het is de beleving van onderwijs, maar echt kennis onderwijs is het niet.

    Het hele onderwijssysteem moet op de schop en daarbij moet zowel de politiek, de asociale pedagogen alsook de ouders uit de klaslokalen worden geweerd. Meer geld voor leraren zal het probleem niet oplossen, slechts verergeren want de oorzaken worden niet aangepakt. Slechts de symptomen worden bestreden met het politieke correcte reflex van "er meer geld tegenaan smijten."

  7. Roy Stekelenburg

    Met extra begeleiding ga je de hoge huren in Utrecht niet betalen.
    Amsterdam doet het slimmer, en zorgt voor betere salarissen.

  8. Elsbeth

    Bevoegd voor het primair onderwijs, ben ik al. Ik heb ook een aansluitende universitaire opleiding afgerond. Mijn woonplaats is Utrecht. Echter, als ik terug ga, naar het primair onderwijs, zijn er (delen van) wijken waarbinnen ik niet wil werken. Daarnaast is mijn huidige salaris 25% hoger, dat lever ik niet in. Ooit was het mijn droom om voor de klas te gaan, maar schoolbesturen hadden alleen behoefte aan invallers die betaald werden als er behoefte was aan een invaller. Dat was dus een onzeker inkomen, dus moest ik een ander beroep kiezen. Over mijn kinderen maak ik me geen zorgen, mocht daar de kans op een leerachterstand zich aankondigen, dan los ik dat zelf wel op.
    Wat het artikel niet vertelt, is dat ik zo al twee mensen kan aanwijzen die graag het onderwijs in willen én in Utrecht wonen. De eerste is bevoegd voor het voortgezet onderwijs, de tweede wil zij-instromer worden voor het primair onderwijs. Beiden wonen in Utrecht en je raadt het vast al, ze zijn zoekende.

    @Joas, een didactische aantekening is voor mbo ook voldoende voor een bevoegdheid. Veel docenten die beroepsgericht onderwijs verzorgen, hebben een didactische aantekening, géén tweedegraads of eerstegraads bevoegdheid.

  9. Michaela

    Tja, dit artikel is natuurlijk niet alleen in Utrecht. Ik ben ook bevoegd 2e graads vo/mbo. Ik woon vlakbij Utrecht en heb nu 6 jaar dat ik alleen op vervanging werk of tijdelijk. Ik vind dat verschrikkelijk.
    Nu ontstaat het volgende probleem: mijn leeftijd, ik ben 63 jaar.
    En ja, ook de scholen discrimineren keihard op leeftijd – en de afwijs-smoezen steeds beter!
    Ook ik wil graag werken, ben nog steeds enthousiast maar helaas.
    Ook als zij instromer, om in het basis onderwijs te gaan werken heb ik me nu opgegeven, maar ook daar krijg ik hetzelfde te horen: “we hadden zoveel reacties en dus is de keuze niet op u gevallen”. Raar dat op iedere vacature zoveel reacties zijn en dat er dan nog steeds zo’n groot lerarentekort is.
    Gek hé, ik wil werken in het onderwijs, het Uwv wil van me af (zijn ze dadelijk ook, dan dus bijstand) en de scholen vinden me te oud!
    lerarentekort …………..

  10. M.

    Zoals uit het bovenstaande blijkt, lopen we steeds weer tegen hetzelfde probleem aan: hele sectoren van onze samenleving zijn verziekt door een dodelijk virus van dikbetaalde, uit bepaalde circuits afkomstige figuren van buiten de sector. Het is nog steeds het oude liedje van Joop Visser en Saskia van Noord: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=onze+jan+is+manager+geworden.
    Wie gaat dat terugdraaien, want ze hebben wel de touwtjes in handen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).