Miljoenenmeevaller bij spoorvernieuwing Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant Miljoenenmeevaller bij spoorvernieuwing Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

Miljoenenmeevaller bij spoorvernieuwing Utrecht Centraal

Miljoenenmeevaller bij spoorvernieuwing Utrecht Centraal
Spoorvernieuwing bij Utrecht Centraal. Foto: ProRail
Een miljoenenmeevaller bij de spoorvernieuwing van Utrecht Centraal. Het project dat het afgelopen jaar nagenoeg is afgerond, dreigde eerder juist nog een financieel fiasco te worden. 

Een miljoenenmeevaller bij de spoorvernieuwing van Utrecht Centraal. Het project dat het afgelopen jaar nagenoeg is afgerond, dreigde eerder juist nog een financieel fiasco te worden. 

Volgens het Algemeen Dagblad gaat staatssecretaris Sharon Dijksma vandaag bekendmaken dat er een positief eindresultaat is van zo’n vijftig miljoen euro bij het project Doorstroomstation Utrecht (DSSU).

Met het project zijn de ‘spaghetti aan sporen’ rond Utrecht Centraal ‘ontward’ en is er onder andere een extra perron gebouwd. Hierdoor kunnen er straks in plaats van 100 treinen per uur 150 treinen per uur vertrekken vanaf Utrecht CS.

Eerder leek het erop dat er nog een tekort van 30 miljoen zou zijn, maar dat blijkt uiteindelijk mee te vallen. Er blijft 50 miljoen euro over van het oorspronkelijke budget van 278 miljoen euro.

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Rob

    Netjes, dat mag ook een keer gezegd worden

  2. BramD

    Plannen is duidelijk niet het sterkste punt bij NS/ProRail 🙂

  3. Tja

    Misschien een idee,

    Van dat geld iets doen aan de onderwereld van het ‘nieuwe’ Utrecht Jaarbeurszijde-busstation? En dan een goede concrete blijvende oplossing die zorgt voor meer daglicht, minder wind, goede schoonmaak en minder viezigheid en het nu ontstane probleem van een zeer onbehaaglijk gevoel gaat aanpakken? Een schieronmogelijke opgave, omdat de basis verkeerd is. je kan het alleen maar slopen om die problemen op te lossen.Met licht en lasers kan je natuurlijk wel spelen in de avonduren, dat scheelt al iets.

    Misschien van dat geld ook een mooi sculpturaal houten plafond in de stationshal maken tegen die golfplaten aan? En zorgen voor groen en bloemen in de stationshal en wellicht de gruwelijke witte tegels in ieder gevals op de looproutes vervangen door meer glimmende zwarte? En natuurlijk investeren in veel meer schoonmakers, ook dus voor de onderwereld van het busstattion en de treinperrons. Ook deze onderwereld moet met betimmering en licht aangepakt worden.

    Maar uiteraard gaat dit geld in zakken verdwijnen en wordt dit eker niet nuttig uitgegeven. Ik droom wel verder.

  4. Suus

    Als je ziet hoe armoedig het station afgewerkt is, verbaast dit me niets. Het houten plafond is geschrapt, op de perrons zijn alle kabels en pijpen zichtbaar.

  5. Sjonnie

    Ti ta tovenaar. Dijksma neemt de controle over en in no time zijn de totale kosten niet 278 + 30 = 308 miljoen, maar 278- 50 = 228 miljoen.

  6. Rene

    Helemaal eens met Rob. Het zou mooi zijn als de staatskas een stuk van dat budget in kas kan houden, maar misschien is het ook wel een idee om (een deel van) dat overgebleven geld uit te geven aan de onderwereld… of nee ‘benedenwereld’: https://www.duic.nl/algemeen/welstandscommissie-zo-blij-benedenwereld-utrecht-centraal/

  7. Napolitanov

    50 miljoen, een mooi bedrag om het armoedige station beneden de hal mee op te knappen.

  8. Steven

    Heel goed!

    Misschien zouden ze spoor 18 – 19 & 20 – 21 nog op de Noordertunnel aan kunnen sluiten. De trein uit Amsterdam, zo niet de drukste trein van het land, stopt altijd op dat perron wat voor veel mensen een hele omweg naar de uitgang Smakkelaarsveld betekent.

  9. andere Rob

    Volgens mij ligt het iets genuanceerder prorail ligt al geruime tijd onder vuur door te ruime uitgaven.
    door de kosten van een grote klus zoals deze veelvuldig te melden in de media. Gaat de politiek er van uit dat dit de kosten zijn van een dergelijk project. Natuurlijk kan prorail ruim inzetten en zorgen dat alles ruim binnen de perken blijft en zo nadat de klus is geklaard met veel lof melden dat er 50 miljoen over is.
    Ik geloof er niets van.mijn .het is wel heel toevallig dat uitgerekend nu een goed nieuws bericht gedeeld word .misschien dat Den Haag besluit om prorail voordeel van de twijfel te geven.maar de minister van verkeer zal daar wel doorheen kijken. En toch besluiten prorail weer onder verkeer en waterstaat te laten vallen om zo de uitgaves iets beter te kunnen controleren.

  10. Ben

    Voorstel aan de Gemeenteraad/ beleidsmakers: vrolijk de stationshal en onderwereld wat op door er lichtobjecten van metershoge Dick Bruna Nijntjes neer te zetten. Die zijn naast de Dom een symbool van de stad. Als ze in meerdere kleuren op meerdere plaatsen en circa 6 meter hoog in de hal worden gezet doorbreekt dat de huidige grijsheid en saaiheid.

  11. Jasper

    De spoorvernieuwing is een ander project dan Utrecht Centraal. Dat zijn allemaal aparte projecten met als opdrachtgever de staat.

    Overigens claimt Sharon dat het door haar komt want ze heeft nieuwe projectmanagers aan laten wijzen voor het project. Koekoek!

  12. Toine Goossens

    Prorail mag dit resultaat, als een pauwenveer, op haar hoed zetten. Heel politiek Nederland is de laatste jaren over deze organisatie heengegaan, maar wat een projectresultaat zetten haar medewerkers hier mee neer.

    Laten we er nog van genieten. Binnenkort is Prorail haar zelfstandigheid kwijt, en wordt het ministerie weer zelf verantwoordelijk. Ik houdt mijn hart vast, dat gaat fout. Ik voorspel een 2e verzelfstandiging over 7 á 8 jaar.

  13. Peter

    @steven

    Geniet er nog maar even van. Als ik het goed heb gaat de noordertunnel dicht. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er een manier is om snel en zonder commerciele afleiding op je perron te komen!

  14. WP

    Mooi dan is er nog wat geld over om wat te doen aan het plafond van de stationshal. Beetje creatief met de budgetten van het ene naar het ander project, moet lukken!

  15. Simon

    @BramD juist door goed plannen worden dit soort bedragen bespaart. Niet andersom. Ik werk zelf op zulke projecten en wordt door een ijzersterke planning geld en tijd bespaart.

  16. Marcel

    En nu maar even afwachten, wat de reden van deze meevaller is. Een paar maanden geleden was er 30 miljoen over op het spoorproject OV-SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere). Dit bleek te komen, doordat de risicopot, het budget voor onvoorziene omstandigheden, niet was aangesproken. Dan heb je het bijvoorbeeld over het opruimen van en bom uit WO II, vertraging door een archeologische vondst, of schade door extreme weersomstandigheden e.d.; kostenoverschrijdingen mogen daarmee niet worden afgedekt. Ik verwacht eigenlijk, dat ook de risicopot van DDSU nog redelijk gevuld is.

  17. Paul

    De ” onderwereld” op de perrons is absoluut benen maats te noemen. Een hout of sculpturaal wit plafond zou een oplossing kunnen zijn. Nu detoneert het sterk met de rest van de openbare ruimte kwaliteit… alsof mensen wel in de hal.. maar niet op de perrons lang gewenst zijn.. Is dat een bewuste strategie ?

  18. Albert J. P.

    @ Peter, de tunnel gaat niet dicht, de ingang wordt wel verplaatst naar het Noordgebouw (zie NS-logo op de middelste foto http://www.bouwpututrecht.nl/2016/04/07/nieuwe-impressie-noordgebouw/ ).

  19. herman

    Nou das toch even mooi en dat in een jaar tijd…..

    Maar goed als er wat over is, er zijn nog wat items in het nieuwe station die nog wat aandacht nodig hebben.

    Plafond van de hal ziet er armoedig uit.
    En de trappen naar en de perrons zelf onder de hal zijn nog helemaal niet afgewerkt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).