Aanpak ‘onnodige’ verkeerslichten minder drastisch dan Fietsersbond graag ziet | De Utrechtse Internet Courant Aanpak ‘onnodige’ verkeerslichten minder drastisch dan Fietsersbond graag ziet | De Utrechtse Internet Courant

Aanpak ‘onnodige’ verkeerslichten minder drastisch dan Fietsersbond graag ziet

Aanpak ‘onnodige’ verkeerslichten minder drastisch dan Fietsersbond graag ziet
Wethouder Lot van Hooijdonk heeft een brief gepubliceerd met daarin een reactie op het advies van de Fietsersbond uit 2015 over verkeerslichten die zouden kunnen verdwijnen. In de praktijk blijkt dat veel minder verkeerslichten weg kunnen dan de Fietsersbond heeft aangegeven.

Wethouder Lot van Hooijdonk heeft een brief gepubliceerd met daarin een reactie op het advies van de Fietsersbond uit 2015 over verkeerslichten die zouden kunnen verdwijnen. In de praktijk blijkt dat veel minder verkeerslichten weg kunnen dan de Fietsersbond heeft aangegeven.

Dit heeft verschillende redenen. Op sommige kruisingen zijn de verkeerslichten nodig om de doorstroming en verkeersveiligheid van alle verkeersdeelnemers te kunnen garanderen. Soms is een reconstructie van het kruispunt nodig om verkeerslichten te kunnen verwijderen. Dit zijn volgens de gemeente dure maatregelen waar binnen het budget van het meldpunt verkeerslichten van de gemeente Utrecht onvoldoende middelen beschikbaar zijn. Daarnaast bepalen niet alleen de intensiteiten of verkeerslichten nodig zijn, maar ook bijvoorbeeld of er voldoende hiaten zijn tussen de motorvoertuigen, of er voldoende zicht is en of het aantal rijstroken niet te groot is om over te kunnen steken.

Naar aanleiding van de reacties op het meldpunt verkeerslichten hebben de gemeentelijke experts alle met verkeerslichten geregelde kruisingen beoordeeld en waar mogelijk zijn verbeteringen getroffen dan wel maatregelen benoemd.

Het meldpunt verkeerslichten blijft bestaan. “We ontvangen nog geregeld meldingen van verkeersdeelnemers. Deze meldingen zijn zeer waardevol omdat ze ons helpen de regelingen te blijven verbeteren. Wij blijven dan ook zoeken naar verbeteringen, hoewel het budget voor infrastructurele aanpassingen bij de kruisingen ten einde loopt”, aldus Van Hooijdonk.

Gekoppelde berichten

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).