Minister Hoekstra praat met werknemers over geldzorgen in Utrechtse McDonald’s | De Utrechtse Internet Courant Minister Hoekstra praat met werknemers over geldzorgen in Utrechtse McDonald’s | De Utrechtse Internet Courant

Minister Hoekstra praat met werknemers over geldzorgen in Utrechtse McDonald’s

Minister Hoekstra praat met werknemers over geldzorgen in Utrechtse McDonald’s
Marijke Honing (derde van links) en Wopke Hoekstra (tweede van rechts), Foto: DUIC / Peterson Tijhuis
De Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, was maandagmiddag op werkbezoek in een vestiging van McDonald’s in Leidsche Rijn om over geldzorgen te praten. Hij ging met Marijke Honing, eigenaresse van vijf Utrechtse vestigingen en vier medewerkers van McDonald’s in gesprek. “Als wij geldproblemen bespreekbaar kunnen maken is het makkelijker om er wat aan te doen.”

De Minister van Financiën, Wopke Hoekstra, was maandagmiddag op werkbezoek in een vestiging van McDonald’s in Leidsche Rijn om over geldzorgen te praten. Hij ging met Marijke Honing, eigenaresse van vijf Utrechtse vestigingen en vier medewerkers van McDonald’s in gesprek. “Als wij geldproblemen bespreekbaar kunnen maken is het makkelijker om er wat aan te doen.”

62% van de werkgevers in Nederland kampt met personeel met geldzorgen. Marijke Honing, eigenaar van 5 vestigingen van McDonald’s in Utrecht, maakt vaak mee dat medewerkers geldzorgen hebben: ze is gemiddeld 1 dag per week bezig om medewerkers met geldzaken te helpen.

Minister Hoekstra ging met Marijke Honing, Arjan Vliegenthart (directeur Nibud) en een aantal medewerkers van McDonald’s in gesprek over het thema.

Belangrijke gesprekken

Volgens Hoekstra geven persoonlijke gesprekken met Nederlandse burgers hem meer inzicht over de problemen die er spelen en hoe praktisch de oplossingen kunnen zijn. Hij vertelt over Honing: “Zij steekt er waanzinnig veel tijd in. Dat hoeft ze in principe niet te doen, maar het helpt wel enorm. Ik wil ook het zoeklicht zetten op waar het goed gaat.”

Honing is op de werkvloer waakzaam en let goed op of het financieel goed met iedereen gaat. Zij houdt mensen in de gaten die bijvoorbeeld heel vaak ziek zijn of kampen met rug-, of hoofdpijn.

Eerste stap

“Ik zie dingen bij medewerkers waardoor ik ga denken dat er meer aan de hand is dan alleen wat pijntjes. Medewerkers zijn vaak heel opgelucht als ik daar dan een vraag over stel”, aldus Honing. Als een medewerker dan ergens mee rondloopt, probeert Honing zo snel mogelijk een passende hulpverlener te zoeken. In Utrecht is dat vaak het buurtteam.

“Wij geven aandacht aan onze medewerkers zodat zij gehoord worden. En dat begint met het bespreekbaar maken van schulden. Want je schaamt je natuurlijk kapot.” De eerste stap is volgens haar vaak het lastigst: mensen over je schulden inlichten.

Daar is Hoekstra het mee eens: “Wat mij tijdens het gesprek vooral opviel was de lange periode voordat ze hulp durfden te zoeken. En hoe hoog hun schulden daardoor zijn opgelopen.”

Na het gesprek kreeg de minister van Financiën nog een korte rondleiding.

1 Reactie

Reageren
  1. Harry

    Lijkt me duidelijk: “62% van de werkgevers in Nederland kampt met personeel met geldzorgen”. Daar moeten we de daklozen en arbeidslozen nog bij optellen.

    God wat gaat het geweldig in dit land zeg! Dus nog meer geld naar het klimaat!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).