Mona Keijzer bracht woensdag haar eerste bezoek aan Utrecht in haar rol als minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Ze wees tijdens haar bezoek op het belang om de woningbouwopgave en infrastructurele uitdagingen samen aan te pakken.
Een nieuw kabinet en een set nieuwe ministers. Voor de gemeente Utrecht dus weer nieuwe gesprekspartners aan tafel. Belangrijk, want het college van B&W kan zelfstandig de grote uitdagingen niet oplossen. Daar is Den Haag voor nodig. Gelobbyd werd er nog niet tijdens het eerste bezoek van minister Mona Keijzer, het ging om een eerste kennismaking.
Wethouder Eelco Eerenberg had drie projecten gekozen. Als eerste stond een bezoek aan polder Rijnenburg op het programma. In de nabije toekomst bestempeld als locatie voor energieopwekking via windmolens, maar in een later stadium als nieuwe woonwijk.
Vervolgens ging de reis door naar de Merwedekanaalzone, waar duizenden woningen gebouwd gaan worden in een autovrije wijk. De laatste stop was het Jaarbeurskwartier, waar bewoners van de woningen die gesloopt gaan worden op de Croeselaan vertelden over de nieuwbouw.
Tekst gaat verder onder afbeelding
Dat de gemeente het Rijk nodig heeft om dit soort projecten te laten slagen wordt steeds duidelijker, vertelde wethouder Eerenberg. De marktomstandigheden voor woningbouw zijn niet ideaal op het moment. Eerenberg benadrukte het belang van de regelingen waar Utrecht eerder gebruik van heeft kunnen maken zoals de Startbouwimpuls en Woningbouwimpuls waarmee tientallen miljoenen euro’s naar woningbouwprojecten in de stad gingen. “Dat heeft enorm geholpen”, zei de wethouder daarbij.
Mobiliteit
Dan is er nog dat andere grote punt, dat is mobiliteit. Wanneer er ergens duizenden woningen gebouwd worden, moet men er ook kunnen komen. Die discussie speelt bijvoorbeeld al langer bij polder Rijnenburg, omdat dit een buitenstedelijke locatie betreft waar nog weinig infrastructuur ligt. Een van de plannen is om de tramlijn door te trekken. Eerenberg: “Overal waar wij woningen bouwen, moet je ervoor zorgen dat mensen er kunnen komen. Dat vraagt grote investeringen.”
Grote investeringen die de gemeente niet even zelfstandig kan betalen. Daar zijn alle overheidslagen voor nodig. Iets wat minister Mona Keijzer ook benadrukt. “Als er ergens 20.000 woningen gebouwd gaan worden, moet je ook nadenken over hoe je die nieuwe wijk ontsluit. Dat is in het verleden niet altijd gedaan, met filemeldingen elke ochtend op de radio tot gevolg. De vraag is nu hoe we dit op een andere manier gaan doen, en hoeveel geld daarvoor nodig is. Hier moeten natuurlijk flinke discussies over gevoerd worden.”
Keijzer geeft aan dat er in het Hoofdlijnenakkoord wel wat extra geld staat voor dit soort vraagstukken, maar het is altijd te weinig. “We moeten in het Haagse hier de juiste besluiten over gaan namen. Belangrijk is om een verbinding te maken tussen het geld voor infrastructuur en de woningbouwopgave.”
Gekoppelde berichten
Rijk legt 22,1 miljoen euro neer voor bijna 4.000 woningen in Beurskwartier, Zuilense Vecht en Galgenwaard in Utrecht
Utrecht ontvangt voor drie projecten 22,1 miljoen euro van het Rijk zodat er meer woningen…
25 Reacties
ReagerenNiet bij het bezoek aanwezig de wethouder wonen en de wethouder mobiliteit; Lot van Hooijdonk. Die laatste is verantwoordelijk voor de idiote lange termijn visies RSU 2040 en Mobiliteit 2040. Zou dit een opstapje zijn naar het ter discussie stellen van die inhoudelijk waardeloze visies?
Mevrouw Keijzer is minister in het Kansloze Kamikaze Kabinet dat de Kerst niet zal gaan halen. Had wethouder Eerenberg zijn tijd niet beter kunnen besteden?
@Toine: dat is wel raar inderdaad. Komt er een minister langs die landelijk gaat over jouw vakgebied, ben je er niet. Juist als die niet van jouw politieke kleur is, dan is bij uitstek goed persoonlijk contact belangrijk.
In zelfs het recente verleden zijn vele fouten gemaakt om onvoldoende kwalitatieve OV infrastructuur te plannen en realiseren. Bij noodzakelijke vermindering van auto mobiliteit kan dit niet ontbreken. Een goed groot functionerend metro netwerk in groot Utrecht is essentieel. Dit hoeft helemaal niet ondergronds, kan ook op verhoogd traject. Maar na de stedenbouwkundige planning dit nog realiseren is altijd duurder en complex.
Ook minder effectief, omdat de woon concentraties niet altijd dicht bij de tram/ metro/ trein stations zijn.
De regio en Utrechtse gemeente zijn jaren te weinig pro actief geweest naar Den Haag waardoor een railinfra achterstand is opgebouwd die veel file leed op de ring veroorzaakt. Het oude Randstad Spoor plan is daardoor ook maar beperkt uitgevoerd hier.
We zitten nu in het traject over de verdubbeling van de A12 . Dat proces heeft me al mijn vertrouwen doen oplossen. Dit zal ook wel weer een gedrocht worden waar uiteindelijk iedereen naar elkaar wijst en er mee weg komt en de gewone burger met de lasten wordt opgezadeld
“Belangrijk is om een verbinding te maken tussen het geld voor infrastructuur en de woningbouwopgave.”
Er is alleen nog maar een ‘hoofdlijnenakkoord’. Dat is het Haagse woord, wat aansluit bij bovenstaand zinnetje, voor: we hebben totaal geen concrete, uitvoerbare plannen.
De derde dinsdag van september zien we mevrouw Keijzer ongetwijfeld een prachtige creatie op haar hoofd dragen, misschien een gestileerd dakkapelletje met een leuk vogeltje erop. Vermits dit kabinet dan nog zit. Dat is zo zeker nog niet.
Wat wel vrij zeker is, is het feit dat de BBB, de partij waartoe mevrouw Keijzer tegenwoordig behoort, niet van plan is om de klimaatdoelen, vastliggend in wet- en regelgeving, te gaan behalen. Er zal dus niet gebouwd kunnen gaan worden als het aan deze minister ligt.
Mooie confrontatie tussen de nieuwe politieke orde in Nederland en de oude GL/D66 orde in Utrecht.
Mede dankzij voorbijgangers zit Utrecht opgescheept met luchtfietsers in B&W. De doorstromers wonen allemaal 5 jaar later in een Vinex wijk en hun opvolgers stemmen weer vrolijk voor nieuwe luchtfietsers. Ondertussen is de stad opgescheept met de gevolgen……
Hopelijk stemmen we bij de volgende gemeente raad ook op de nieuwe orde.
Toine, wethouder Eerenberg heeft ruimtelijke ordening (waar wonen onder valt) én Rijnenburg in zijn portefeuille. Wellicht hadden ze er beiden kunnen zijn, maar Eerenberg lijkt me toch de eerste aangewezen bestuurder om hierbij aanwezig te zijn.
Je zou evengoed kunnen stellen dat Keijzer ook niet de aangewezen minister is om hier over mobiliteit te komen praten als daar andere bewindspersonen voor zijn.
Bij een bezoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat of de stas van Openbaar Vervoer en Milieu dan was Van Hooijdonk de aangewezen persoon geweest.
Alle grote steden hebben uitstekende contacten met het ministerie. Utrecht is de uitzondering. Lot van Hooijdonk wordt er niet serieus genomen.
In het hoofdlijnen akkoord staat dat grootschalige besluiten over ruimtelijke ordening terug gaan naar het Rijk. Er komen nieuwe projecten zoals Leidsche Rijn. Het bezoek van de minister aan de polder Rijnenburg is een hoopvol teken. Haar ambtenaren zullen GroenPvdA wel duidelijk maken dat RSU 2040 en Mobiliteit 2040 door de versnipperaar gaan.
Tegen de uitwerking ervan Overvecht 2040 is zwaar verzet. 24% van de Overvechters heeft geen fiets. Overvechters doen werk op plaatsen en tijden die niet per OV bereikbaar zijn. Is in de visie totaal geen rekening mee gehouden.
De 2040 visies zijn moderne sprookjes. Daarom krijgt de stad geen geld van het Rijk voor de uitvoering er van. Dat krijg je als alfa’s en gamma’s en niet planologen e.d het beleid bepalen.
@Koos Dakloos
De redenering in uw laatste alinea spreekt zichzelf tegen. Als het zo is dat BBB cq. minister Keijzer niet van plan zijn om (alle) klimaatdoelen te gaan halen, dan zal er juist meer gebouwd kunnen worden.
De huidige stikstofregels zorgen namelijk voor ernstige vertraging in het bouwen van nieuwe woningen.
https://nos.nl/artikel/2463251-vertraging-bij-alle-nieuwbouw-na-schrappen-stikstofvrijstelling
Baliekluiver@@ Je kan het met een regering niet eens zijn, maar ze zijn wel democratisch gekozen, ik kan me ook heel vaak niet vinden in de standpunten van vooral links partijen, die wel erg vaak, veel door je strot willen drukken, ik zie links partijen vooral alleen maar gebruik maak van de O.V.B (Opleggen, Verbieden en Belasten iets anders kunnen ze niet)
Ik heb meer vertrouwen in de plannen van Mona Keijzer dan in de Utrechtse kliek van Lot van Hooijdonk. Mona heeft al gezegd dat er minder regels moeten komen om te mogen bouwen en dat er aan doorstroom mogelijkheden voor ouderen gewerkt moet worden. Daar is de gemeente Utrecht echt niet mee bezig.
@W,
Ik vat uw reactie op als een pleidooi om Lot van Hooijdonk verder te verbieden om nog visies op te stellen die in de portefeuille van wethouder Eelco Eerenberg thuis horen. Ben ik het volledig mee eens. Dus weg met RSU 2040 en Mobiliteit 2040.
@Van Puffelen: En als rechts je centjes afpakt en aan de grote bedrijven geeft dan vind je dat wel prima? Als we dan toch selectief gaan shoppen in politieke voorkeuren… 😉
Nee, beste Lombokker, mijn redenering klopt geheel & al.
Een regering die de Europese wet- en regelgeving aan haar laars gaat lappen (dat moet ik nog zien) en denkt te kunnen gaan bouwen terwijl de stikstofruimte ontbreekt vindt Brussel op haar weg. En dat zal diezelfde regering in grote problemen brengen. Mijn redenering staat als een huis. De BBB wil met het knuistje op tafel slaan in Brussel. No way dat dit tot enig resultaat zal leiden.
Wakker worden!
Die bouwvrijstelling is komen te vervallen. Staat in uw eigen linkje haarfijn beschreven.
Mona kan niet om de stikstofproblematiek heen.
Mind my words. Zij zit met een hoofdpijndossier.
@Koos Dakloos: en zo komt met de houding van links ook een Nexit stap voor stap dichterbij.
Eindelijk is bereikbaarheid van Rijnenburg rechtstreeks met de minister besproken. Velen roepen al jaren dat er huizen moeten komen, maar zolang niet eerst voor honderden miljoenen euros aan infrastructuur is aangelegd zal er geen huis gebouwd kunnen worden. Oh en er moet eerst minstens 2m zand bovenop de bouwlocatie. Rijnenburg is het laagste punt van de provincie en in een afvoerputje is het zelden droog wonen. Of de minister klimaat en stikstof nu wel of niet serieus neemt, deze technische uitdagingen staan sowieso bouw van woningen in de weg. En ja iemand moet dit gaan betalen, dat geld is nu door niemand gereserveerd.
@Koosloos,
Het gaat niet over EU wetgeving. Het kernpunt is de absurd lage stikstofgrens die de provincies onder druk van de lokale milieuorganisaties hebben ingevoerd.
Toen dat duidelijk werd hebben de fractieleider van de PvdA en de PvdA staatssecretaris, inmiddels onze burgemeester, het PAS model ingevoerd.
Dit kabinet gaat een streep zetten onder de minimalistische NL waarden voor stikstof.
Overigens Koosloos, kijk eens naar de kaart van Duitsland. In het Roergebied en rondom München, Bremen en Hamburg zijn in geen velden of wegen Natura 2000 gebieden te vinden. Bij ons zijn die gebieden, zonder inspraak van andere steakholders, doorgedrukt. Volstrekt in strijd met het Rijnlandse denken. Waarvan akte.
W@@ Volgens mij is links de grootste sinterklaas die er is en iedereen maar toeslagen geeft, terwijl een ander die iedere dag vroeg op staat misschien net 50 euro meer overhoud per maand dan iemand die de hele dag uit zijn neus loopt te eten. (zo als ik zelf, die net overal buiten valt)
Maar ik ben het wel eens dat grote bedrijven zoals Shell een paar jaar gelden roeptoeteren dat ze 1 miljard in wintparken op zee gaan investeren, maar toen ik de prospectus las kwam van die 1 miljard, 250 miljoen van de overheid en 500 miljoen van de EU (Brussel) dus zelf deed Shell maar 250 miljoen investeren, dat wil ik ook wel, alleen het metaal is al 250 miljoen waard, als het gesloopt moet worden. Dat is inderdaad gratis geld aan deze bedrijven, die het ook niet eens nodig hebben.
@ Utrechter 2
De ongelooflijke stommiteit die Brexit heette heeft in de UK links in elk geval weer stevig in het zadel geholpen.
@Toine Goossens
Het gaat wel degelijk over Europese wetgeving.
Het programma aanpak stikstof (PAS) is ontwikkeld om te voldoen aan de Europese richtlijn betreffende de instandhouding van de natuurlijke habitats en de wilde flora en fauna, beter bekend als de Habitatrichtlijn (Richtlijn 92/43/EEG). Deze richtlijn verplicht lidstaten om de kwaliteit van hun Natura 2000-gebieden te waarborgen en te verbeteren, waaronder het beperken van de stikstofdepositie die schadelijk kan zijn voor deze beschermde natuurgebieden.
Het PAS werd geïntroduceerd om economische activiteiten mogelijk te maken terwijl tegelijkertijd de stikstofuitstoot en de negatieve effecten daarvan op natuurgebieden werden beperkt. Echter, in 2019 oordeelde de Raad van State dat het PAS niet voldeed aan de eisen van de Habitatrichtlijn, waardoor Nederland gedwongen werd om strengere maatregelen te nemen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te beschermen.
Ken je feiten Toine.
U leest niet goed @Boog, en het conflict over stikstof begrijpt u ook al niet.
Ieder land bepaalt zelf waar een Natura gebied wordt aangewezen èn bepaalt zelf de stikstofgrens.
In Rijnland Westfalen, net zo groot als Nederland, moet u Natura 2000 gebieden met een vergrootglas zoeken.
@ Toine
Zucht…
@ Toine
Ik moet er van zuchten, Toine. Hoezo begrijp ik het allemaal niet?
Als het gaat om het afschaffen van Natura 2000 gebieden moet je wel een realistische voorstelling van zaken geven. Mocht je denken dat Mona Keijzer dat wel even gaat klaren met haar BBB dan kom je van de koude kermis thuis. Want het zit zo:
Het opheffen van een Natura 2000-gebied is theoretisch wel mogelijk hoor. Met de nadruk op ‘theoretisch’. Maar weet dat het een hartstikke strak gereguleerd proces zal zijn. Het wijzigen van de status gaat echt niet zomaar. De BBB wekt de indruk dat ze dit varkentje wel even gaat wassen: dan kunnen die boeren lekker doorboeren in hun visie.
Maar ze zullen er nog wel achterkomen daar bij die Boer Burger Beweging. Het gaat namelijk als volgt:
– Eerstens is er de horde ‘Wetenschappelijk Onderzoek en Verantwoording’ te nemen. Er moet wetenschappelijk bewijs zijn dat het opheffen of wijzigen van het gebied gerechtvaardigd is. Dit kan zijn omdat de oorspronkelijke redenen voor de aanwijzing niet langer geldig zijn, bijvoorbeeld door veranderingen in de habitat of soortenpopulaties.
– Dan moet de volgende horde genomen worden: ‘Voorstel door Lidstaat’. De lidstaat die het Natura 2000-gebied wil opheffen of wijzigen, moet een formeel voorstel indienen bij de Europese Commissie. Dit voorstel moet gedetailleerde informatie bevatten over de redenen voor de wijziging en de wetenschappelijke onderbouwing.
– Dan volgt het hoofdstuk ‘Beoordeling door de Europese Commissie’. De Europese Commissie beoordeelt het voorstel in samenwerking met onafhankelijke wetenschappelijke experts. Deze beoordeling is bedoeld om te waarborgen dat het voorstel in overeenstemming is met de doelstellingen van de Vogel- en Habitatrichtlijnen en dat er geen significante negatieve impact is op de bescherming van de natuur in Europa.
– Is dat allemaal gebeurd dan zou ‘Goedkeuring door de Europese Commissie’ aan de orde kunnen komen. Als de Europese Commissie het voorstel goedkeurt, kan de lidstaat overgaan tot het formeel wijzigen of opheffen van het Natura 2000-gebied volgens de nationale wetgeving.
– Maar dan ben je er nog niet. Er moet ook nog eens compensatie voor verloren gegane natuurwaarden gerealiseerd worden.
Ik voorspel dat dit kabinetje voortijdig een roemloos einde tegemoet gaat.
Deze hele lange adem is haar niet gegeven. De gebieden blijven hun huidige status dus de komende 100 jaar gerust behouden.
Natura 2000-gebieden zijn, – nog eens, en nu voor het laatst: bedoeld om de biodiversiteit en de natuurlijke habitats van Europa duurzaam te beschermen, het opheffen of wijzigen van deze gebieden wordt zoals ik boven uiteengezet heb zeer zorgvuldig en restrictief benaderd.
Ons land vergelijken met stukjes Duitsland gaat totaal niet op.
Verklaar je eens nader wat dit zou helpen.
We hebben het over o n z e Natura 2000 gebieden. Daar zal dan wat aan moeten veranderen. Als je er alleen maar over door wilt emmeren, mij best. En anders: leg mij dan maar uit hoe de BBB dit vlot zou moeten trekken. Kunnen ze niet. En kom me niet aan met een ‘NEXIT’, dat is je reinste luchtfietserij.
@Boogschutter: waarbij links de Brexit niet tot verkiezingstbema heeft verklaard.
Maar voor dat scenario kunnen we ook gaan als je wit hoor. Dan heeft Timmermans in 2040 een overwinning na een Nexit.
Maar voorlopig wordt landelijk een rechtser beleid ingevoerd dus dat voorkomt paradoxaal gezien juist een Nexit 🙂
Je legt zelf al. keurig uit aan Toine hoe onbuigzaam de duimschroeven van de EU kunnen zijn als je je vingers eenmaal erin hebt gelegd.