Mitros gaat kosten weggesleepte auto’s vakantiegangers vergoeden | De Utrechtse Internet Courant Mitros gaat kosten weggesleepte auto’s vakantiegangers vergoeden | De Utrechtse Internet Courant

Mitros gaat kosten weggesleepte auto’s vakantiegangers vergoeden

Mitros gaat kosten weggesleepte auto’s vakantiegangers vergoeden
De Atlasdreef in Overvecht. Bron Google Maps
De gedupeerde bewoners van een flat aan de Atlasdreef in Overvecht kunnen rekenen op financiële tegemoetkoming van woningcorporatie Mitros. Een aantal bewoners van de flat ontdekte na thuiskomst van vakantie dat hun auto’s weg waren gesleept en kregen daarvoor de rekening gepresenteerd. Nu blijkt dat de situatie het gevolg is van een communicatiefout.

De gedupeerde bewoners van een flat aan de Atlasdreef in Overvecht kunnen rekenen op financiële tegemoetkoming van woningcorporatie Mitros. Een aantal bewoners van de flat ontdekte na thuiskomst van vakantie dat hun auto’s weg waren gesleept en kregen daarvoor de rekening gepresenteerd. Nu blijkt dat de situatie het gevolg is van een communicatiefout.

De auto’s waren weggesleept naar een depot in Nieuwegein, omdat er tijdens de vakantie van de bewoners werkzaamheden gaande waren aan het dak van de flat. Daarbij was een hoogwerker nodig die werd geplaatst op een aantal parkeerplekken. Precies waar de auto’s van de vakantiegangers geparkeerd stonden.

Communicatiefout

In eerste instantie was het onduidelijk wie er verantwoordelijk was voor het weg laten slepen van de auto’s. Zowel de gemeente Utrecht als Mitros ontkende betrokkenheid. Uit navraag van DUIC blijkt nu dat de oorzaak van het probleem ligt bij de communicatie tussen de betrokken partijen.

Telecombedrijf KPN, dat dakruimte van woningcorporatie Mitros huurt om antennes op te plaatsen, vroeg begin augustus permissie aan Mitros om werkzaamheden uit te voeren aan het dak van de flat op de Atlasdreef. Daarvoor kregen zij goedkeuring van Mitros onder de ‘gebruikelijke voorwaarden’.

“Dat houdt in dat de bewoners tijdig op de hoogte worden gesteld van de werkzaamheden en een eventuele wegsleepregeling”, vertelt woordvoerder Enzo Grijseels van Mitros. “Die wegsleepregeling is waarschijnlijk niet goed gecommuniceerd naar de bewoners van de Atlasdreef.”

Wegslepen

Toen KPN bij aanvang van de werkzaamheden de benodigde hoogwerker niet kon plaatsen, omdat er nog auto’s op de parkeerplaatsen stonden, schakelden ze de gemeente in om de auto’s weg te laten slepen.

Medewerkers van de gemeente zijn op de desbetreffende dag gaan kijken bij de parkeerplaatsen. De gemeente zegt daarover: “Ter plekke bleken zo’n negen auto’s geparkeerd te staan in een rij parkeerplaatsen die was afgezet en waar een parkeerverbod gold. De aannemer die ter plekke aanwezig was in opdracht van KPN, stelde dat deze borden er op dat moment een week stonden. Van de negen auto’s hebben we van zes de eigenaren kunnen bereiken, waarna ze hun auto konden verplaatsen. Van de overige drie auto’s konden we de eigenaren niet bereiken. Vanwege de urgentie van de werkzaamheden is daarop besloten deze drie auto’s weg te slepen.

Vergoeding

Mitros geeft nu aan de vakantiegangers wiens auto’s weg waren gesleept tegemoet te komen. Ze zullen de kosten van het wegslepen, á 240 euro plus 15 euro per dag dat de auto’s op het terrein van het bergingsbedrijf hebben gestaan, vergoeden. “Dit is natuurlijk niet gegaan zoals we het graag zouden willen”, legt Enzo Grijseels uit. “En hoewel het niet direct onze fout is, willen we onze bewoners niet laten opdraaien voor de kosten van deze communicatiefout.”

Gekoppelde berichten

8 Reacties

Reageren
  1. Kojo

    “legt Enzo Grijseels uit. “En hoewel het niet direct onze fout is, willen we onze bewoners niet laten opdraaien voor de kosten van deze communicatiefout”

    Nou Enzo.

    Het is wel direct jullie fout. Dat blijkt nu net uit het hele verhaal en jullie erkennen dat jullie fout zaten. Ik word zo moe van die club Mitros. Het is gewoon altijd dit gelul.

    Een woningbouwcoöperatie die stelselmatig huren omhoog gooit en geen service levert. Zelfs noodzakelijk onderhoud niet doet en regelt.

  2. bee

    waarom hebben ze die auto´s niet gewoon even verplaatst in plaats van helemaal naar nieuwegein te slepen?

  3. Angelique

    De gemeente heeft dus gelogen, de auto’s van burgers in feite onwettig ontnomen. En nu nemen ze nog geen verantwoordelijkheid. Naast de kosten voor het bergingsbedrijf moet de gemeente ook zelf de auto’s terug gaan (laten) zetten op de oorspronkelijke plaats en de bezitters een vergoeding betalen voor vervangend vervoer en belkosten.

    Fijn om te merken dat Duic deze kafka heeft weten te doorbreken!

  4. robin

    Als Kojo en Angelique beter zouden lezen, zouden ze snappen dat de aannemer van KPN de gemeente verkeerd heeft voorgelicht. Om hun recht te krijgen, zouden de bewoners dus achter KPN aan moeten, de opdrachtgever van de aannemer. Om ze die ellende te besparen, regelt Mitros dit netjes, wat ze niet zouden hoeven doen. Daar zou je ze dus een pluim voor moeten geven, ipv ze afkraken. Hoe lang die borden er gestaan hebben, staat er niet bij. Vaak is dat 2 weken. Als je dan op vakantie bent voor 3 weken, gaat dat inderdaad mis. Die kosten kan je dan altijd terughalen. Fijn dat Mitros het zo oplost zou ik zeggen!

  5. Alias

    #Angelique:

    “Dat houdt in dat de bewoners tijdig op de hoogte worden gesteld van de werkzaamheden en een eventuele wegsleepregeling”, vertelt woordvoerder Enzo Grijseels van Mitros. “Die wegsleepregeling is waarschijnlijk niet goed (Lees:tijdig door KPN telecom/Mitros) gecommuniceerd naar de bewoners van de Atlasdreef.”

    Omdat de auto’s op de openbare weg stonden, schakelt KPN telecom de gemeente in (wegbeheerder) en krijgt de gemeente de schuld vervolgens de door KPN telecom/Mitros gemaakte communicatiefout in de schoenen geschoven. Dat Mitros de kosten vergoedt, zegt overigens al genoeg. Kortom, de gemeente is hier weer eens de ‘usual suspect’

  6. Wim

    Robin
    Waarom deze uithaal
    Moto’s is de gene die toestemming gaf en de winst haalt uit het verhuren van hun dak
    Zij hadden op tijd moeten communiceren en ja waarom zijn die auto’s niet simpel verplaatst

  7. Toine Goossens

    Citaat: ´De aannemer die ter plekke aanwezig was in opdracht van KPN, stelde dat deze borden er op dat moment een week stonden.´

    E toch stonden er 6 auto´s geparkeerd van bewoners die niet met vakantie waren. Die aannemer zal wel rood aanlopen als dit goed wordt uitgezocht.

  8. Angelique

    @Robin et al
    De gemeente is toch echt degene die de auto’s laat wegslepen. En zijn dus verantwoordelijk om dit alleen te doen binnen de grenzen van de wet.
    Dat ze dit hebben gedaan op basis van verkeerde informatie, ontslaat ze niet van hun verantwoordelijkheid!
    De gemeente zou dan maar zelf moeten controleren, of het bijvoorbeeld wel goed is gecommuniceerd en anders op de blaren zitten als achteraf blijkt dat dit niet zo was.

    Dat Mitros het betaald, heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Mitros graag op deze vertrouwensbasis blijft samenwerken met de gemeente.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).