Moet de A27 bij Amelisweerd verbreed worden? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant Moet de A27 bij Amelisweerd verbreed worden? Dat is de vraag | De Utrechtse Internet Courant

Moet de A27 bij Amelisweerd verbreed worden? Dat is de vraag

Moet de A27 bij Amelisweerd verbreed worden? Dat is de vraag
Vorige week werd duidelijk dat minister Schultz van Haegen het plan voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd gaat doorzetten en gisteren werd door de aankondiging van een manifestatie nog eens duidelijk hoeveel tegenstand er is tegen het plan. De ‘bak’ wordt verbreed tot 2×7 rijstroken om files in de toekomst tegen te gaan. Dit gebeurt ondanks het plan om de genoemde rijstroken in de bestaande bak te realiseren.

Vorige week werd duidelijk dat minister Schultz van Haegen het plan voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd gaat doorzetten en gisteren werd door de aankondiging van een manifestatie nog eens duidelijk hoeveel tegenstand er is tegen het plan. De ‘bak’ wordt verbreed tot 2×7 rijstroken om files in de toekomst tegen te gaan. Dit gebeurt ondanks het plan om de genoemde rijstroken in de bestaande bak te realiseren.

Geld, luchtkwaliteit, overkappingen, geluidsoverlast, bomenkap en files over alles valt wel wat te zeggen. DUIC vroeg het de (directe) betrokkenen: ‘Moet de A27 bij Amelisweerd verbreed worden?’

“Auto’s passen ook in de toekomst in bestaande bak”

John Buitink van belangengroep ‘Laat Lunetten niet stikken’ vindt het een ‘onnodig’ plan. “De verbreding A27 is onnodig als je kijkt naar de huidige bezetting van de weg en al helemaal in het licht van de toekomstige economische ontwikkelingen. Bovendien komen er momenteel amper files voor op dit stuk van de A27, en als ze er wel zijn worden die veroorzaakt door twee bottlenecks; de A27 ten noorden van en de A28 ten oosten van Utrecht. Dáár moet wat aan gedaan worden. Nederland verstedelijkt en 66 procent van het verkeer op de A27 valt onder regio- of stadsvervoer. Nog meer auto’s op de weg zijn geen oplossing voor groeiende mobiliteit in een gebied dat verstedelijkt. Het is verstandiger om meer energie te steken in schonere en andere vervoerssystemen.”

“Dak moet er op komen”

Pieter Willemsen woont zo’n beetje naast de Galgenwaard en heeft zich meermaals verdiept in de kwestie. “Ik vind het lastig om specifiek te zeggen of de verbreding er nou moet komen. Wel vind ik dat het dak op de A27 er moet komen. Dit scheelt een hoop qua geluidsoverlast. In eerste instantie was ik erg voor de alternatieven die de gemeente aandraagt (2 x 6 banen binnen de bak, 80 km/uur als maximale snelheid). Maar als dat ervoor zorgt dat er geen dak op de bak komt dan weet ik niet of ik daar voor ben. Volgens 1 van de rapporten van Rijkswaterstaat kan de huidige constructie geen dak dragen.”

“Overkapping maakt Amelisweerd een stadspark”

René van der Veer, eigenaar van het naastgelegen lunchroom ‘De Veldkeuken’ is niet blij met de waarschijnlijke verbreding. “Ik ben er niet blij mee en bovendien vind ik het niet nodig. Het is een enorme klus wat meerder jaren gaat duren en dus is het ook meerdere jaren een rotzooi. De geplande overkapping gaat van Amelisweerd een soort stadspark maken en dus een minder uniek natuurgebied. Plus de bewoners van Lunetten krijgen te maken met nog meer luchtvervuiling.”

“Dak op de weg biedt misschien mogelijkheden”

Kees Roovers, waarnemend voorzitter federatie bestuur SV Kampong is van mening dat Kampong geen partij is in de besluitvorming en ook geen uitspraak kan doen of de verbreding van de A27 noodzakelijk is. Het zou natuurlijk bijzonder spijtig zijn als er weer een gedeelte van het bos van Amelisweerd moet wijken voor de snelweg. Bovendien ligt de weg naast ons complex en de weg komt nu nog dichterbij te liggen. Daar zitten we niet op te wachten. In ieder geval hopen we dat het dak dan nog voor enige geluidsreductie zal zorgen.

Aan de andere kant, als de weg met de overkapping er komt, dan biedt dat misschien ook weer mogelijkheden voor een betere ontsluiting van ons terrein richting het bos. Wie weet kunnen we op die manier ook positieve ontwikkelingen tegemoet zien.”

“Kijken eerder naar afslag richting Uithof, dan verbreding A27”

Floris de Gelder, directeur van het Utrecht Science Park geeft aan dat de weg wat hun betreft niet verbreed hoeft te worden. “De bereikbaarheid is voor ons heel belangrijk. En dan is de breedte van de weg niet belangrijk voor ons, we kijken dan eerder naar de bereikbaarheid van De Uithof. Dan is een afslag vanaf de A27 richting De Uithof een stuk belangrijker. Als klein clubje met een groot project, het realiseren van 3000 banen, is het vestigingsklimaat in het Utrecht Science Park van groot belang. In dat kader vinden we het vooral belangrijk dat de verbinding met Schiphol via de Uithoflijn goed is.”

“We moeten op dit pad verder gaan”

Raadslid Willem Buunk van de VVD is het logischerwijs met de minister eens en legt nog eens uit wat de overweging en het standpunt van de partij is. “Onderzoeken wijzen uit dat de verkeersdruk een grote groei gaat doormaken in Utrecht. Daar is al veel geld voor uit getrokken in zaken als het stimuleren van de fiets, het ov met als groot voorbeeld de Uithoflijn. Maar het blijkt dat het niet genoeg is. De weg tussen knooppunt Lunetten en knooppunt Rijnsweerd moet verbreed worden net als de Noordelijke Randweg.”
En waarom het plan doorzetten als je merkt dat er zoveel tegenstand is?
“De kwestie rond de A27 is een heel zorgvuldig proces geweest waar heel zorgvuldig naar veel alternatieven is gekeken van verschillende groepen. De commissie Schoof heeft alles goed bekeken en geconstateerd dat de besluitvorming, zoals die er nu is, op een goede manier tot stand is gekomen en daarom moeten we op dit pad verder gaan.”

“Als ik iets kan doen, ga ik in principe ook in de boom”

Actrice Carice van Houten groeide op in Amelisweerd en liet eerder in een radio-interview weten aan Radio2 dat ze net als in de jaren ’80 weer in de boom in klimt, mocht het nodig zijn. “Amelisweerd is een soort sprookje waar je in loopt met alle heuvels, water, bruggetjes en bomen. Het zou echt zonde zijn als ze de weg nu nog groter gaan maken. In de jaren ’80 heb ik als klein kind ook in de boom gezeten, ik hoop dat er net zo actief actie wordt gevoerd als toen. Als ik iets kan doen ga ik principe ook in de boom.”

Wat vindt u?

6 Reacties

Reageren
  1. tom

    hoi
    ik ben komt de zondag bij protest tegen de verbreding a27 ik ben tegen dit plan om dat gemeenteraad eerst moet kijken en ook rijk bezwaren zegt tom want niet aleen media gaan over dit onderwerp maar ook dichtbij utrecht ik ben tegen om dat a27 niet verbreding nodig is zegt tom
    tja van rijk moet a27 verbreding zijn ik ben het niet mee eens zegt tom ik wil darom reactie op deze webstie aangeven warom ik tegen ben de actiegroep laat lunnette niet stikken heeft immeldels een boos brief gestuurt na twee de kamer
    om dat er maandag wordt praten in twee de kamer over de verbreding ik zie wel dat er op a27 heel veel verkeer is zegt tom darom ben ik tegen en zal ik zondag mee doen

    wilt u ook verhaal kwijgt stuiur dan email tomfannynanlohy@gmail.com
    gr tom

  2. Hans

    Misschien is het een idee de weg naar Noord en Zuid boven elkaar aan te leggen? Dan heb je minder breedte nodig.

  3. John Buitink

    N.a.v. Dak moet er op:
    De overkapping is geen vraag van betrokkenen uit de omgeving. Het is een idee van een vorige minister n.a.v. de protesten om de weerstand te stillen. Functioneel is een overkapping allerminst. Wel eens bomen op een betonnen vloer zien groeien? Mag het dan plaatselijk wat geluid tegenhouden, het werkt bij de tunnelmonden als een schoorsteen: veel en veel concentratie uitlaatgassen. De lengte (249 mtr) wordt net te kort om binnen de ‘tunnelwet’ te vallen dus krijgt ook niet de voorzieningen m.b.t. veiligheid en afvoer van vuile lucht.

    n.a.v. we moeten op dit pad verder gaan:
    Het burgerpanel dan in de periode 2006 – 2008 onder begeleiding van RWS actief was oordeelde in haar eindverslag dat de oplossingsrichting (uitbreiding snelwegen) politiek voorgesorteerd was, dat automobiliteit veel nauwkeurig geanalyseerd was en andere vervoersmogelijken nauwelijks. In plaast vanuit een blanco situatie een zienswijze te geven over toekomstige maatregelen voor mobiliteit mochten zij reageren op voorgestelde snelwegprojecten. Ander vervoersvormen waren (en zijn) niet meer dan een aanvulling op de auto. De toenmalige betrokken Utrechtse wethouder heeft dit erkent.

    De commissie Schoof onderkent dat de besluitvorming om 2×6 binnen de bak niet verder te onderzoeken, een zeer onduidelijke procedure was die overnieuw gedaan moet worden.
    Verder zegt de commissie dat eerst maar de maatschappelijke kosten (1,2 milj) afgewogen moeten worden tegen een reistijdwinst van 1 minuut.
    Ook zegt de commissie dat bij het alternatief van het Utrechtse college voldaan wordt aan de ontwerpeisen. Anders dan te elders in Nederland is de ruimte wat krapper. Dit resulteert erin dat de automobilist minder door de overheid gepamperd wordt en meer eigen verantwoordlijkheid moet nemen om veilig en minder agressief te rijden.

  4. frans soeterbroek

    Het probleem is dat de afgelopen 10 jaar asfalt aanleggen een ideologie is geworden en wegen worden aangelegd en verbreed ook waar het weinig voor het verkeer oplevert. Daar worden we nu bij de A27 de dupe van. Hier een korte analyse van hoe dat is gekomen http://t.co/J5oQ7O4DNH

  5. frans soeterbroek

    Het probleem is dat de afgelopen 10 jaar asfalt aanleggen een ideologie is geworden en wegen worden aangelegd en verbreed ook waar het weinig voor het verkeer oplevert. Daar worden we nu bij de A27 de dupe van. Hier een korte analyse van hoe dat is gekomen http://t.co/J5oQ7O4DNH

  6. Jiri

    Het besluit is genomen. Aanleggen die weg. De automobilist is vanaf de jaren ’70 structureel tegen gewerkt. Eindelijk wordt er geïnvesteerd in de auto.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).