Mogelijk 130 km/u op de A12 bij Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Mogelijk 130 km/u op de A12 bij Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Mogelijk 130 km/u op de A12 bij Utrecht

Mogelijk 130 km/u op de A12 bij Utrecht
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegd waarin onder andere staat dat de maximumsnelheid op de A12 tussen Reeuwijk en De Meern wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur. D66 roept echter de gemeente Utrecht op om dit tegen te gaan.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een ontwerpbesluit ter inzage gelegd waarin onder andere staat dat de maximumsnelheid op de A12 tussen Reeuwijk en De Meern wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur. D66 roept echter de gemeente Utrecht op om dit tegen te gaan.

De democraten zijn tegen dit plan omdat de verhoogde snelheid zal gaan leiden tot een verhoging van geluids- en milieueffecten. Zowel de waardes fijnstof als stikstofoxiden zullen iets stijgen. De fractie van D66 Utrecht maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen.

Negatieve effecten als deze zouden zoveel mogelijk vermeden moeten worden, meent de partij. Daarom is D66 naar het college gestapt om opheldering te vragen. Ze zijn benieuwd op welke manier de gemeente betrokken is bij de totstandkoming van dit voornemen. D66 is tegen de aangekondigde toename en roept het college op om samen met andere betrokken gemeentes zich te verzetten tegen het plan.

10 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht.

    Kees van Oosten, Kees van Oosten, kom er eens uit, er ligt weer een verkeerd milieu besluit.

  2. Jiri

    Het traject zal lopen tot De Meern, dus tot de Utrechtse gemeente grens. In mijn optiek heeft D66 Utrecht, dan wel de gemeente Utrecht hier dus niets over te zeggen.

  3. Ronald

    Tsja, alleen Veldhuizen heeft misschien recht van spreken. D66 Woerden zou logischer zijn.

    Dit voornemen geldt trouwens voor beide richtingen:
    De A12 in beide richtingen tussen de aansluiting Reeuwijk (12), km. 33,0 tot aansluiting De Meern (15), km. 55 (L) en km. 54,7 (R)

  4. Koekkoek

    Want fijnstof en geluid staat erom bekend dat het zich keurig aan de gemeentegrenzen houdt. šŸ˜‰

  5. Hans

    Een heel dom, oliedom plan. We moeten er juist alles aan doen om het milieu in en rondom de grote steden zo schoon mogelijk te maken. 80 is prachtig. En 100 is ook niet bedonderd. Het gezondheidseffect op de korte termijn (een aanzienlijke toename van geluidhinder, zo’n 500 meter achter de geluidsschermen daalt het lawaai weer neer en schaadt de gezondheid van mensen die daar moeten leven als een ware sluipmoordenaar: slechte nachtrust door stress, veroorzaakt door verkeerslawaai is wetenschappelijk aangetoond en leidt op den duur tot allerlei in min of meerdere mate ernstige gezondheidsproblemen) en op de lange termijn: fijnstof door uitstoot en slijtage van banden wat een gemiddeld mensenleven aanzienlijk kan bekorten. Deze wetenschap zou moeten leiden tot het nemen van verstandige maatregelen boven het laten prevaleren van ‘het voordeel’ van de zogenaamde tijdwinst bij het opvoeren van snelheden op ons wegennet!

  6. Lauk

    Het ministerie blijft het steeds maar weer proberen. Zijn ze daar doof, blind, dom, kortzichtig, of willen ze gewoon niet weten wat de gevolgen zijn en kieperen ze die over de schutting van anderen?
    Graag massaal reageren!

  7. Jansen

    Gewoon goed plan. Lekker 140 rijden en al dat geneuzel slaat nergens op. Auto’s zijn een stuk schoner. Pak die smerige scooters en brommers liever aan. Vooral die je al op 1 km afstand al aan hoort komen.

  8. Hans

    Beste Jansen! Eens wat je standpunt m.b.t scooters e.d. betreft.
    Maar die 140 die jij voorstelt is mij ff iets te ongenuanceerd. Misshien toekomstmuziek als iedereen elektrisch rijdt en de stroom daarvoor middels zonneenergie opgewekt wordt en er een oplossing gevonden is voor het geraas wat banden op asfalt teweeg brengen. Maar voor nu; nee beslist geen 130 op onze snelwegen, last staan 140!

  9. Bizar !

    De regerings is bezig met stemmen politiek, het heeft alleen negatieven effecten. Een stukje racen levert geen enkele tijds voordelen op maar wel extra milieu vervuiling ( lucht kwaliteit ), extra geluid’s overlast die nu al in Leidse rijn zuid aanzienlijk is, en meer (ernstige) ongevallen voor de file waar men op afrijdt..
    Het wordt tijd voor een 80 Km zone in de hele Randstad om de 4 grote steden juist !

  10. Ronald

    Beste Hans, niet iedereen heeft last van verkeerslawaai.
    Sommige mensen hebben meer last van vrijheidsbeperkingen als gevolg van andermans angst. Ongefundeerd IMHO, zolang we als Nederlanders gemiddeld gewoon stokoud worden. En dat die hoge leeftijd zelfs een probleem aan ‘t worden is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).