Mogelijk vertraging verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant Mogelijk vertraging verbreding A27 | De Utrechtse Internet Courant

Mogelijk vertraging verbreding A27

Mogelijk vertraging verbreding A27
De A27 bij Amelisweerd
Het is goed mogelijk dat de verbreding van de A27 vertraging gaat oplopen. De Raad van State heeft de beroepsprocedure tegen de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht opgeschort. Reden hiervoor is een uitspraak van het Europees Hof over de zogenaamde Programmatische Aanpak Stikstof .

Het is goed mogelijk dat de verbreding van de A27 vertraging gaat oplopen. De Raad van State heeft de beroepsprocedure tegen de verbreding van de A27/A12 Ring Utrecht opgeschort. Reden hiervoor is een uitspraak van het Europees Hof over de zogenaamde Programmatische Aanpak Stikstof .

Zonder deze uitspraak kan de beroepsprocedure niet starten, zo heeft de Raad van State aan de Kerngroep Ring Utrecht laten weten. De Raad van State heeft het Europees Hof gevraagd de zaak met spoed te behandelen en voor 1 juli 2018 uitspraak te doen. Pas daarna zal het beroep A12/A27 Ring Utrecht worden behandeld.

Het antwoord van het Hof moet uitsluitsel geven over de vraag of de Nederlandse overheid de Europese natuurwetgeving op een juiste manier toepast en de stikstofwetgeving hiermee niet in strijd is.

Overigens is de overheid en Rijkswaterstaat niet gedwongen om te wachten op de uitspraak, maar dit is wel gebruikelijk bij dit soort grote projecten.

De plannen

Vanaf het moment dat het Rijk in 2008 plannen voor de verbreding van de Utrechtse Ring bekend maakte, zijn deze omstreden vanwege de aantasting van het natuur- en recreatiegebied Amelisweerd. Volgens de Kerngroep Ring Utrecht zijn nut en noodzaak van een verbreding tot 2×7 rijstroken bovendien niet aangetoond en heeft het Rijk het alternatief van verbreding naar 2×6 rijstroken binnen de bestaande bak in Amelisweerd nooit serieus onderzocht.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Sjonnie

    Noodwetje door de kamer jassen.

  2. Michiel

    Valt stikstofdepositie hier ook onder?
    De overheid schermt met een al jaren dalende stikstofdepositie in de lucht en als je de data waarop die grafek is gebaseerd opvraagt, zegt WUR (=Wageningen Universiteit) die niet/meer te hebben……. Het LIJKT er op dat men maar wat schermt met een succesvol mestbeleid en de invloed op dalende stikstofdepositie. Deze blijkt volgens onderstaand artikel namelijk al jaren constant en helemaal niet dalend…..
    Zie het rapport Ammoniak in nederland op http://www.staatvanhetklimaat.nl via deze link voor opmerkelijke details: http://www.staatvanhetklimaat.nl/2017/02/08/rapport-ammoniak-in-nederland/

  3. Chantal

    Mooi zo.
    Meestal komt van uitstel afstel.

  4. Katja

    Kijk eens op de foto ? Waar is de file ?
    Verbreden omdat twee keer per dag een paar auto’s langzaam rijden, hou eens op.

  5. Piet

    Straks is het niet meer nodig dan is het knelpunt de versmalling bij de Bilt naar het noorden en bij Everdingen naar het zuiden eruit. Dan snapt de minister het waarschijnlijk wel dat hier van uitstel wel afstel mag komen en het miljard ergens anders aan uit kan gaan geven.

  6. Toine Goossens

    Helemaal niks aan de hand. De programmatische Aanpak Stikstof heet alleen betrekking op Natura 2000 gebieden. Amelisweerd heeft die status helemaal niet. De Kracht van Utrecht, jij dus beste Jos, weet dat, maar draait daar maar weer eens omheen.

    De uitspraken van de Raad van State waarvoor prejudiciële vragen zijn gesteld hebben betrekking op natuurvergunning voor veehouderijen en op beweiden en bemesten. Dat gaat primair over de uitstoot van ammoniak. In het PAS is geregeld dat daar niet per geval apart een vergunning behoeft te worden aangevraagd. Tot 1 juli 2018 is dat sluitend geregeld, maar niet voor de drie jaar daarna. Vandaar het verzoek om een spoed procedure.

    Veiligheidshalve heeft de Raad van State nu 200 beroepszaken, waaronder ook wegenaanleg, in de wacht gezet. Ik voorzie geen enkel probleem voor de A27. Verkeer produceert immers geen stikstof, maar zet stikstof voor een klein deel om in stikstofoxide. Dat is anders in de landbouw, daar wordt stikstof aan het voer toegevoegd dat als ammoniak in de lucht terecht komt.

    Nee geen vertraging, de voorbereidingen gaan door en tegen de tijd dat er gebouwd kan worden, is ook dit argument van tafel geveegd. De Kracht van Utrecht probeert ons weer eens een beetje voor de gek te houden.

  7. Onnodig

    Grappig dat tegenstanders van de verbreding hier juist al jaren voor waarschuwen. Maar typisch VVD, je zin lekker doordrammen, omdat vooral de lobby van de bouwwereld en andere welgestelden vrinden nog rijker moeten worden. Vooral de wegenbouwers moeten aan het werk gehouden worden en vooral het domme onwetende stemvee dat nul interesse in echte verkeerscijfers heeft moet in verkiezingstijd koest gehouden worden. Iets als met brood en spelen maar dan anders. Alleen daar is het de VVD om te doen. Zoals zo vaak aangehaald is de verbreding waarschijnlijk in strijd met Europese regels en richtlijnen. Ook is er nog nooit aangetoond waarom de uitbreiding naar twee keer zes banen die gecreëerd kunnen worden in de huidige tunnelbak niet zouden kunnen volstaan, zeker als de echte knelpunten die de file daadwerkelijk veroorzaken verderop gewoon aangepakt worden. Al het onnodige geld kan dan besteed worden aan slimme manieren om de daadwerkelijke doorstroom te verbeteren, iets dat bij de 2x 7 banen voor miljarden euro’s niet gebeurd. Ook kunnen er vergaande maatregelen genomen worden tegen geluidsoverlast en luchtvervuiling, waar alle aangrenzende wijken mee geholpen kunnen worden (ondertunneling, geluidsschermen, slimme verlichting), ipv alleen een half tunneldakje bij Amelisweerd waar eigenlijk niemand iets aan heeft.

    Wat een boevenbende, die VVD.

  8. Agneta

    Haha

    Daar is Toine ook weer. Meneer bijdehand.

    Het is al ernstig dat Rijkswaterstaat beroepsaanvragen niet meer afwacht en doorgaans illegaal aan bouwen begint in Nederland. Overigens gaat het nog beropesaanvargen regenen bij de Raad van State. De minister en Rijkswaterstaat hebben tot nog toe nog nooit duidelijk weten te maken waarom die uitbreiding van 7 banen nodig is, itt een uitbreiding van 6 banen die wel makkelijk en zonder bezwaren te realiseren is en ook de toekomstige verkeersstromen aankan.Ook veel sneller aan te leggen ius, waardoor het verkeer er geen 5-10 jaar last van gaat krijgen (waardoor de file druk de komende 5-10 jaar alleen maar toe gaat nemen). Veel goedkoper die 6 banen binnen de bestaande tunnelbak ook. . Ook kan Utrecht juist door geld anders aan te wenden wel beschermd worden tegen o.a. lucht verontreiniging.

  9. woutvr

    Ja, laten we ajb hopen dat de verbreding bij Amelisweerd uiteindelijk wordt afgeblazen. En kunnen we op de een of andere manier het Rijk niet aanklagen voor verspilling mochten ze toch doorzetten?

  10. bewoner Rijnsweerd

    Blij mee met dit uitstel…. nu nog het afstel.

  11. Michiel

    Wat een negativisme!
    Een tunnel als in Maastricht (of A2 Utrecht) lost niks op. Op de uiteinden komt het er gewoon uit en blaast als een meer geconcentreerde stroom over de directe omgeving.
    RWS Maastricht had een vergunning om dat ding zonder milieumaatregelen te bouwen. Gemiste kans!

    Het rijk zet dit echt wel door, nuttig of niet. Wie denkt dat uitstel afstel is, kan beter ergens anders over dromen.

    Nog zo’n gemiste kans: Amelisweerd op kosten van het rijk echt eens mooi restaureren ipv huidig doekje voor het bloeden en meteen een economische drager er in om toekomstig onderhoud mede van te betalen. De overheid trekt haar subsidies immers langzaam aan in. Maar nee, we gaan het rijk maximaal tegen werken in plaats van pragmatisch te zijn en zeggen, OK, we vinden het niks, maar doet u maar en dit is de prijs. Emoties hebben weer eens geld gekost…….

  12. Toine Goossens

    Midden in de roos Michiel. Landelijke natuur- en milieu organisaties realiseren vrijwel al hun doelen door vanuit het idee van de parallelle belangen aan de participatietafels te schuiven.

    Dat is met de huidige leiding van de Kracht van Utrecht volstrekt uit den boze. Het resultaat is dat ministeries en bewindslieden het een sport vinden om Utrecht tegen te werken.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).