Mogelijke herinrichting Kanaalweg en Leidseweg nabij Muntbrug in Utrecht Mogelijke herinrichting Kanaalweg en Leidseweg nabij Muntbrug in Utrecht

Mogelijke herinrichting Kanaalweg en Leidseweg nabij Muntbrug in Utrecht

Mogelijke herinrichting Kanaalweg en Leidseweg nabij Muntbrug in Utrecht
Foto's: Jasper Witte
De gemeente Utrecht onderzoekt of delen van de Kanaalweg en de Leidseweg autovrij gemaakt kunnen worden. Het doel is om meer ruimte creëren voor wandelaars, fietsers en groen. De plannen lopen vooruit op het project Rondje Stadseiland, waarbij de oevers van het Merwedekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal aantrekkelijker gemaakt worden voor recreatie.

De gemeente Utrecht onderzoekt of delen van de Kanaalweg en de Leidseweg autovrij gemaakt kunnen worden. Het doel is om meer ruimte creëren voor wandelaars, fietsers en groen. De plannen lopen vooruit op het project Rondje Stadseiland, waarbij de oevers van het Merwedekanaal en het Amsterdam-Rijnkanaal aantrekkelijker gemaakt worden voor recreatie.

Beide delen van de Leidseweg en Kanaalweg zijn een fietsstraat waar de auto te gast is. Het stuk van de Kanaalweg dat mogelijk autovrij wordt begint bij de Muntbrug en eindigt bij de Ravellaan. Voor de Leidseweg gaat het om de aftakking naar het Merwedekanaal, en om het stuk vanaf de aftakking tot aan de Muntbrug.

Dit zou betekenen dat de Leidseweg doodloopt voor auto’s en dus zou deze van een eenrichtingsweg in een tweerichtingsweg veranderen. Om de verkeerssituatie aan het nieuwe eind van de Leidseweg veilig te houden, komt er een keermogelijkheid. Voor bestemmingsverkeer zou volgens de plannen een uitzondering gaan gelden.

Tekst loopt door onder afbeelding

Het nieuwe verkeersplan na de herinrichting. Bron: Gemeente Utrecht

Riool

Volgens de gemeente zal het in ieder geval nog een paar jaar duren voordat de plannen worden gerealiseerd, en bovendien wordt benadrukt dat het nog niet zeker is of alles doorgaat.

Binnenkort moet het gebied sowieso op de schop omdat de riolering toe is aan vernieuwing. Dat is dan ook de reden geweest voor de gemeente om deze plannen nu al te presenteren.

Het desbetreffende stuk van de Kanaalweg, nu ook al een fietsstraat.
Het stuk van de Leidse weg waar het om gaat.

Wil jij DUIC steunen en een prachtig boek met de beste fotografie en verhalen van Utrecht in 2021 ontvangen? Voor 24,95 euro is DUIC in 2021 te bestellen en daarmee steun je direct onze journalistieke werkzaamheden.

21 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Wat een onzin. Ik kom hier dagelijks; er rijden op deze plek bijna nooit auto’s, misschien een stuk of 20 per dag. Om daar de boel voor op de schop te gooien is een totale verspilling van ons belastinggeld.

  2. herman

    Goh, ziet er allemaal vrij nieuw uit, beetje zonde.
    Toen iets beter na (vooruit)moeten denken?

  3. Wim

    Gelukkig. De herinrichting was net klaar. Zou toch zonde zijn om het dan zo te laten hè.

  4. forta

    Als er ergens in Utrecht een plek is waar géén verkeerstechnische maatregelen nodig zijn dan is het wel daar….

    Om de oevers aantrekkelijker te maken zou men kunnen beginnen met de boel regelmatig te maaien i.p.v. een woestenij te laten ontstaan op de mooiste plekjes onder het mom van “stadsnatuur”. Het zag er niet uit!
    Buurtbewoners die dit wel graag willen kunnen hun eigen tuin daartoe inrichten. (wel even de auto uit de voortuin halen.)

    Haal dan meteen de bordjes -verboden te zwemmen- weg en hup, voor weinig geld is het doel gerealiseerd.

  5. Lekke Band

    Zo ver ik weet rijden er al heel weinig auto’s, zou zonde zijn om hier geld aan uit te geven.
    Net een herinrichting gehad en nu is het weer niet goed.

  6. Frits

    Een ontzettend goed plan. Neem gelijk de Spinozaweg mee als wandelgebied met ontheffing voor de bewoners.
    Groet Frits

  7. De count

    En dan 2-richtingsverkeer en een keerpunt. Schiet werkelijk waar niets of niemand wat mee op.

  8. Johan

    Over herinrichting, ook een leuke. Overal in de stad waar de bestrating vernieuwd is (Mariaplaats, LN-straat, Twijnstraat, Oosterstraat, enz. enz.), komen de straatstenen los omdat er te weinig voegzand wordt gebruikt. #klapperstenengate

  9. Utrechter

    Bizar wie verzint dit. Op dit stukje komt geen auto behalve bestemmingsverkeer. En dan een keerpunt op het kruispunt van 2 snelfietsroutes is vragen om ongelukken. Door er 2 richtingsverkeer van te maken en een keerpunt aan te leggen is ruimte nodig en dat zal ten koste gaan van het inmiddels zeldzame groen in utrecht en natuurlijk parkeerplaatsen. Maar dat zal er wel niet bij gezegd mogen worden van ons progressieve gemeentebestuur. En de kanaalweg en Leidseweg zijn nu snelfietsroutes dus dat asfalt blijft er wel liggen. Het enige wat ik er van kan maken is dat dit een achterbaks plan is van de gemeente utrecht om parkeerplaatsen op te heffen. En dat mag natuurlijk weer bakken met geld kosten. En waarom nu herstel van de muntkades is net klaar had dat gelijk meegenomen. Tijd dat de mensen die dit bedenken weer een keer naar kantoor mogen kunnen ze ter plekke kijken wat een geld vernietigende onzin dit is.

  10. Tim

    Los van dat de stoepen er wel wat breder zouden mogen, lijkt mij inderdaad ook weinig mis met de huidige inrichting. Ik zou dan veel liever pleiten voor een veel grootschaligere reconstructie waarbij ook gelijk al die oude zooi(eigenlijk alles behalve de mooie pandjes aan de Leodseweg) die daar overwegend staat te slopen voor weer veel nieuwe woningen.

  11. Ihsan

    Er rijden daar helemaal geen auto’s, het is er hartstikke veilig, en je fietst er met uitzicht op groen en water… Natuurlijk kan het altijd beter, maar ga verdomme eerst eens investeren in het veilig maken van al die 50km/u straten dwars door Overvecht met gaten in het wegdek, waar fietsers op de rijbaan moeten tussen stadsbussen en geparkeerde auto’s… Leer aub prioriteiten stellen.

  12. Erwin

    Begin anders eerst eens met de herinrichting van oudenoord/kaatstraat. Daar wachten bewoners al 5 jaar op. Hogere prio dan kanaalweg.

  13. homie

    @ Johan inderdaad irriteert mij ook. Er moet nageveegd worden met brekerzand (wat grovere korrel) . Op sommige plekken zie je dat er bij die nieuwe bestrating de hoeken van stenen al afbreken. Totaal geen nazorg wat wel nodig is.

  14. wollie

    vrees dat dit een misverstand is. ze bedoelen natuurlijk Kanaalstraat autovrij. kunnen die zwarte polootjes mooi ergens anders heen

  15. Wies

    Vreemd plan voor een kruispunt dat wat mij betreft weinig aanpassing behoeft. Dan eerder een bredere/betere stoep inderdaad. De ambtenaar in kwestie is niet op deze plek geweest denk ik. Lekker duurzaam ook, iets wat er goed uit ziet weer slopen en opnieuw opbouwen. Kunnen beter elders in de stad wat kruispunten aanpakken.

  16. Clio 23

    Zou zeggen de Gemeenteraadsverkiezingen komen eraan, ga vooral stemmen en stem op de goede partij. Er is nu toch wel genoeglijk bekend wie deze onzin steeds verzint.

  17. D

    Dit is echt te belachelijk voor woorden. Ik heb daar jaren gewoond en daar rijden helemaal geen auto’s! De enige auto’s die er rijden is al bestemmingsverkeer, als daar een uitzondering voor gaat gelden gaat deze hele herinrichting geen auto verschil maken. Wat een geldverspilling.

  18. Derk van Dorth

    Wie verzint zoiets? Iemand achter een tekentafel? Er is niets mis met deze fietsroute!

  19. Ernst Cliné

    Kan de afdeling ‘herinrichting’ van de gemeente Utrecht een stukje ingekrompen worden? Dat die mensen dan iets iets nuttigers kunnen gaan doen dan hun eigen functies in stand houden met het telkens verzinnen van nieuwe projectjes om bestaande aardig functionerende plekken aan te pakken? Ik heb alvast één suggestie: nieuwbouw in gebieden zoals polder Rijnenburg…

  20. Subsidie

    Hier rijden nauwelijks tot geen auto’s. Totaal zinloos dus.

  21. UTRECHTSE JANTJE

    Dat krijg je dus , als je bestuurders van de stad , géén idee heeft …. Wat er nu eigenlijk speelt in de diverse wijken van ons stadsie ……

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).