Mogelijkheid treinstation Uithof wordt onderzocht | De Utrechtse Internet Courant Mogelijkheid treinstation Uithof wordt onderzocht | De Utrechtse Internet Courant

Mogelijkheid treinstation Uithof wordt onderzocht

Mogelijkheid treinstation Uithof wordt onderzocht
Om het Utrecht Science Park ook in de toekomst goed bereikbaar te houden gaat de provincie de mogelijkheid onderzoeken om een treinstation op de Uithof te bouwen.

Om het Utrecht Science Park ook in de toekomst goed bereikbaar te houden gaat de provincie de mogelijkheid onderzoeken om een treinstation op de Uithof te bouwen.

In maart schreef DUIC al over het plan van D66 en nu beschrijft het universiteits magazine DUB het idee ook naar aanleiding van het onlangs gepubliceerde coalitieakkoord van de provincie Utrecht. In dit akkoord staat dat de vraag naar openbaar vervoer groter zal zijn dan de capaciteit van de Uithoflijn, de tramverbinding tussen Utrecht Centraal en de Uithof. De vraag naar openbaar vervoer zou alleen maar groter worden in de toekomst, het duurt nog wat jaren maar in 2030 zou de tram naar de Uithof overbelast raken.

In het coalitieakkoord staan enkele ideeën die onderzocht gaan worden om de Uithof goed bereikbaar te houden, een treinstation is een van de mogelijkheden. Ook rechtstreekse busverbindingen, mogelijke tramverbinding tussen de binnenstad en de Uithof en een regionaal tram-netwerk vanuit Utrecht behoren tot de mogelijkheden. Om Utrecht Centraal te ontlasten wordt ook gekeken naar de stations Bilthoven, Driebergen-Zeist en Vaartsche Rijn als belangrijke schakels in het openbaar vervoer.

De gemeente Utrecht, als opdrachtgever voor de Uithoflijn, liet in maart aan DUIC weten dat de mogelijkheid van een treinstation wordt meegenomen in een breder onderzoek dat op de planning staat. “De gemeente ziet in dat schaalvergroting nodig is, maar vindt het te vroeg om te zeggen dat dit specifieke treinstation nodig is of de beste invulling zal zijn.”

In 2018 moet de Uithoflijn in gebruik zijn
In 2018 moet de Uithoflijn in gebruik zijn

Gekoppelde berichten

11 Reacties

Reageren
  1. Ronald

    Wat een weggegooid geld van de provincie. Treininfra leg je landelijk aan. Een Stichts lijntje in beheer van de provincie zeker? Kom op nou zeg.
    Iedereen ziet toch al van een afstand dat je geen publieke steun krijgt voor doorkruizing van de natuurgebiedjes ten Oosten van Utrecht.
    Het lukt bestuurders niet eens om een fietspad aan te leggen tussen de Uithof en Zeist. 500 meters asfalt van 1 meter breed tussen de Bisschopsweg en Lagegrond. Probeer dat er eerst eens doorheen te krijgen…
    En daarna kun je eerst nog gaan nadenken over de tram laten aansluiten op station Bilthoven.
    Hobbybestuurders, neem je werk eens serieus!

  2. Pietje

    Eens met het eerste deel Ronald.
    Waar denken ze die trein te laten lopen?
    Het onderzoeken van dit alles en dat wij dit weer lezen enzo is weggegooid geld.

  3. Marcel

    Het plan is regelrecht overgenomen van een site van spoorhobbyisten en andere fantasten. Het tracé doorkruist Rhijnauwen op de plek van “koeienbrug”, gaat dwars door het landgoed Oosrbroek, loopt langs Zeist en door Soesterberg. Tenslotte klieft de lijn door een bijna 50 meter hoge stuwwal, van de Utrechtse Heuvelrug, waarin een minstens 20 meter diepe slenk moet worden uitgegraven. Dat gaat het dus echt niet worden.
    Geef deze bestuurders een modelbaansetje, zodat ze thuis treintje kunnen spelen.

  4. Peter Utrecht

    Dit plan is 10 jaar geleden al eens geopperd door inwoners van Utrecht als alternatief voor de tram door een drukke woonwijk. Toen vond D66 het te duur en drukte de tram erdoorheen. Tien jaar later willen ze naast de tram (let wel, infra ligt er al, maar tram rijdt pas in 2018 op z’n vroegst) ook de spoorlijn. Als dat niet visieloos en onbehoorlijk bestuur is, weet ik het niet meer. Oftewel: als dit doorgaat is de investering in de tram naar de Uithof op kosten van de gemeenschap (slordige paar honderd miljoen) weggegooid geld geweest. Blijven jullie allemaal maar op D66 stemmen, maar voor mij is het al langer duidelijk dat deze partij in de stad meer kwaad doet dan goed.

  5. RobH

    Het zou pas van onbehoorlijk bestuur getuigen, als de overheid dit niet onderzoekt. Het feit dat het onderzocht wordt, wil nog niet zeggen dat de trein er ook komt of dat deze dwars door de schaarse natuurgebiedjes heen gaat. Maar regeren is vooruitzien en ik verwacht van de gemeente/provincie op zijn minst een visie hoe ze de toenemende verkeersstromen, in 2030, in goede banen kunnen leiden.

  6. Tja

    Als iedereen maar wel doorheeft wat een “onderzoekje” kan kosten, zie hier een Maastrichts voorbeeld:

    http://www.1limburg.nl/onderzoek-nieuwe-tramhaltes-maastricht-kost-15-miljoen?context=default

    Waaraan zoveel geld opgaat mag iedereen een raadsel zijn, maar dat we als burgers massaal opgelicht worden en dat er andere belangen spelen mogen toch al lang duidelijk zijn.

    Dus over 15 jaar is de capaciteit van de tramlijn al op zijn max?

    Het plan waar al langer dan 20 jaar aan gewerkt wordt en wat pas over 3 jaar klaar is? 13 jaar verwijderd van het jaartal 2030?

    Goed bezig met zijn allen! Plan is kansloos, onmogelijk om natuur te sparen bij het doortrekken van spoorlijnen. Daarnaast hebben genoemde plaatsen al goede treinverbindingen met Utrecht. De enige die beter wordt van dit onderzoek is het adviesbureau.

    Het is zinvoller om rechtstreekse snelbussen vanuit Soest, Bilthoven en de Bilt naar de Uithof te sturen, net als vanuit Doorn, Driebergen en Zeist (en nog veel meer niet genoemde plaatsen; de voorsteden van Utrecht.

    Daarnaast werk eens aan goede snelfietsverbiningen, zoals bijvoorbeeld vanuit Zeist. Kwestie van een boer wat geld geven en je bent binnen 5 minuten op de fiets vanuit Zeist op de Uithof en binnen 10 minuten in Utrecht. Waar wachten we eigenlijk nog op??

  7. Luuk Upuuk

    De ecologische hoofdstructuur waar miljoenen aan is uitgegeven ( denk aan alle ecoducten) doorsnijden door een ijzeren gordijn.
    D66 spoort niet !

  8. Pietje

    @ Tja:
    De infa van de tram ligt er nog niet, er moet nog een oversteek bij de koningsweg gemaakt worden en langs kampong ligt nog geen spoor.
    Of het verder naar de uithof klaar is weet ik niet.

  9. Diederik

    Ik help de provincie een beetje
    https://infrastruct.wordpress.com/tag/spoorlijn/

    Oud onderzoek uit 2009…

  10. Tja

    @Pietje

    Ik weet niet waar je mij ziet zeggen dat de infra klaar is? Nergens namelijk

  11. Pietje

    Tja
    Je hebt gelijk het was Peter utrecht die dat zei, mijn excuses.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).