Mogelijkheid van trappen bij Moreelsebrug moet grondiger onderzocht worden | De Utrechtse Internet Courant Mogelijkheid van trappen bij Moreelsebrug moet grondiger onderzocht worden | De Utrechtse Internet Courant

Mogelijkheid van trappen bij Moreelsebrug moet grondiger onderzocht worden

Mogelijkheid van trappen bij Moreelsebrug moet grondiger onderzocht worden
Foto: Robert Oosterbroek
Voordat er trappen van de Moreelsebrug naar de perrons van station Utrecht Centraal komen, moet er grondiger onderzoek worden gedaan. Dat is de conclusie van de gemeente, ProRail en NS op basis van het eerste onderzoek.

Voordat er trappen van de Moreelsebrug naar de perrons van station Utrecht Centraal komen, moet er grondiger onderzoek worden gedaan. Dat is de conclusie van de gemeente, ProRail en NS op basis van het eerste onderzoek.

Het is een langgekoesterde wens van veel forensen en de voltallige gemeenteraad: trappen van de Moreelsebrug naar de perrons van station Utrecht Centraal. De trappen mogen er echter niet zomaar komen. Met Klépierre, eigenaar van winkelcentrum Hoog Catharijne, is namelijk afgesproken dat er geen trappen komen, behalve als de veiligheid in het geding komt door toenemend reizigersverkeer.

Vorig jaar heeft ProRail aangegeven dat de enorme drukte bij de sporen om extra maatregelen vraagt. Rond dezelfde periode startte de gemeente een onderzoek naar reizigersstromen rondom het station.

Beperkt

“Op basis van de resultaten van het loopstromenonderzoek hebben we samen met ProRail en NS geconcludeerd dat dit onderzoek nog te beperkt is om een evenwichtig besluit te kunnen nemen over de aanleg van de trappen”, is te lezen in een brief aan de gemeenteraad.

In het huidige ontwerp van de trappen zijn zaken als toegangspoortjes naar de perrons, kaartverkoopautomaten en bewegwijzering niet meegenomen. Dit is volgens de gemeente wel nodig om uiteindelijk een goed beeld te krijgen van de reizigersstromen. Deze voorzieningen kunnen vooral tijdens spitsmomenten de loopstromen beïnvloeden.

Bus en tram

Daarnaast wil de gemeente onderzoeken wat de invloed op reizigersstromen is van trappen naar de busperrons en tramperrons. Dit is in het eerste onderzoek niet meegenomen. “Ook hiervoor moet een ontwerp uitgewerkt worden dat vervolgens in de uitbreiding van het loopstromenonderzoek kan worden meegenomen.”

De gemeente gaat nu dus een uitgebreider loopstromenonderzoek doen, waarbij ook de verschillende voorzieningen zoals poortjes én trappen naar de bus- en tramperrons zijn meegenomen. Daarnaast worden ook de juridische procedures onderzocht. “Pas dan kan een afweging om de trappen wel of niet te realiseren op basis van onder andere veiligheid worden gemaakt.”

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. Angelique

    Wat een bureaucratie. Loopstromenonderzoek blabla. We willen gewoon een trap, allemaal, alleen Corio niet. Als burger kan ik dit soort gekonkel echt niet volgen.

  2. joop gerritse

    Alweer Klépierre! Wat heeft die gemeente allemaal nog meer afgesproken?

  3. Willem

    Beproefde uitstelmethode: meer onderzoek. En daarna waarschijnlijk nog meer onderzoek. En dan blijkt het eerste onderzoek weer verouderd waardoor nogmaals onderzoek nodig is. Hoe langt loopt deze discussie nu al?

  4. Ooginaller

    Met de coronatoestand in het achterhoofd lijkt me dit een abc’tje: het is vaak druk bij de toegang tot de perrons. Als je meer toegangen tot de perrons maakt, wordt de stroom reizigers over meer plaatsen verdeeld. Daardoor is het op iedere toegang minder druk. Zo wordt het risico op besmetting lager.

    Als een leek als ik dit op de achterkant van een bierviltje in vier zinnen sluitend kan beargumenteren, dan moet het de gemeente toch ook lukken. Zo niet, dan spelen er Andere Belangen.

  5. Kees Truijens

    Tsjonge. Weer een nieuwe uitvlucht om niet iets tegen Klépierre te hoeven doen. Wat een onmacht bij de gemeente.

  6. Scherpschutter

    Ja duidelijk. De Gemeente wil haar afspraak met het goudeerlijke Kleppiere schenden. Ze voert hiertoe een ‘onderzoek’ uit, faalt hopeloos in de van tevoren bedachte conclusies eruit te krijgen en geeft nu dus aan dat meer ‘onderzoek’ nodig is om de vantevoren bedachte conclusies wel naar voren te krijgen.

    Je zou maar zakendoen met zo’n partij.

  7. JJ

    Waarom krijg je toch het idee dat het geld hier regeert en de boel opzettelijk vertraagd wordt. Dat valt gewoon tegen, omdat de gemeente hier leidend in zou moeten zijn en de gemeente andere belangen hoort te dienen. Ook de NS zou niet naar andere belangen moeten kijken dan naar reizigersbelangen.

  8. Herman

    Oftewel, Kleppierre heeft de wethouder gebeld en gedreigd met enorme schadeclaim.
    In centrum Utrecht is Kleppierre de baas en mag de gemeente doen wat ze opgedragen krijgen.

  9. Utrechter2

    Er staat het nodige leeg bij het nieuwe Hoog Catharijne behalve op de hoofdroutes. Kan natuurlijk aan de gevraagde huur liggen maar ik denk niet dat Klepierre erg toeschietelijk zal zijn.

  10. Aanstoot

    Ik herrinner me nog goed dat interview in DUIC met twee comnunicatiemenaen van Klepiere. Zij hadden hun zalvende mond vol over ‘samen met de burgers van de stad’ en overleg e nzovoorts en zo verder. De praktijk staat hier helaas volledig haaks op

  11. Helene

    Het is duidelijk dat Utrecht CS ontworpen is zonder enige aandacht voor mensen die slecht ter been zijn. Het is al erg genoeg dat de liften zo vaak defect zijn; nu moet ik ook vanwege Klépierre nog steeds een eind omlopen. En als de partijen toch aan het “onderzoeken” zijn, kunnen ze dan ook eens kijken waarom de taxi’s zo’n eeuwig eind weg staan? Op ieder zichzelf respecterend station staan de taxi’s vlakbij de uitgang. Er is best ruimte voor drie taxi’s op het busstation, maar nee. Over bereikbaarheid gesproken.

  12. UtrechtseSjoerd

    Onderzoek na onderzoek en ondertussen gebeurd er helemaal niets. De burgers en alle politieke partijen in Utrecht willen niet meer onderzoekjes. De raad wil dat die trappen er komen.

    Het college zou begin 2020 al met een update komen. Dit nietszeggende verslag wat lekker handig net in het reces opgeleverd werd, is wat mij betreft een zoveelste teken dat hier in Utrecht de Raad030 in ieder geval niet de baas is.

    https://twitter.com/UtrechtseSjoerd/status/1284107456050847749

    Reken maar dat ik hier aandacht voor blijf vragen. Overigens ook voor die veel te vaak kapotte roltrappen. Maar da’s weer een heel ander verhaal.

    De gemeente is tegenwoordig sowieso van het minder doen en meer van het praten. Dat blijkt wel uit het feit dat met 1 zinnetje in het meerjarenperspectief 200.000 euro van het praktische doe-fonds investeringsimpuls voor de binnenstad te verschuiven naar het megalomane praatclubje “Omgevingsvisie Binnenstad”.

    Investeren in de stad niet in plannenmakerij

    https://ris2.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Utrecht/23a1ac6a-1b49-4723-ae75-626af8ce02c3

  13. wollie

    zolang er geen trappen zijn spendeer ik geen cent op het station en in HC. ik raad iedereen aan hetzelfde te doen, eens kijken wie het laatst lacht klepperpier!

  14. woutvr

    Ha! Gelukkig! Komt het er misschien toch van! 👍🏼😄

  15. Rethep

    Zonder trappen is die Moreelsebrug natuurlijk veel mooier! ‘Drukte’ oplossen met gespreide werk-/studietijden en thuiswerken, niet met trappen. Omlopen (?) gezond!
    En wat denken we van de kosten, en overlast (hebben we nu wel genoeg van gehad in het centrum) van een verbouwing. Mooi zo laten.

  16. Wim

    Utrecht wilde een winkelcentrum dat door een bedrijf betaald werd ,dan houdt dat in dat dat bedrijf dan wel voorwaarden heeft en daar moet je je aan houden anders betaal gewoon het winkelcentrum.
    Als er een oplossing moet komen simpel de brug in tweeën delen een helft voor doorgaand voetgangers verkeer en de andere helft voor indeling. Verkeer station met poortjes aan begin en eind.
    Geen onderzoek nodig gewoon afspraak afkopen.

  17. Utrechter2

    @Rethep: aanval is de beste verdediging!

  18. Piet

    Iederéén wil trappen aan die brug om niet steeds absurde omwegen te hoeven maken, inclusief gemeente en Railplus, maar alleen Klépierre wil het niet, houdt ons allen in gijzeling. De gemeente is er op een erg domme manier ingetrapt.
    Wel eens van het begrip klantvriendelijk gehoord, Klépierre?
    Zullen we maar even afwachten hoe de zaken in financiële zin gaan lopen bij dit dictatoriale Franse clubje? Intussen besteed ik geen cent in HC en mijd ik deze ordinaire koopgoten met dure en saaie voddenwinkels. Nog even en het overbodige zootje valt om!

  19. Pee

    Wie betaald die bepaalt.

  20. Fvr

    Wat een geneuzel hier. Station is nu prima bereikbaar via tunnels en stationshal. Geen enkele noodzaak om via hc te gaan. Extra trappen zijn helemaal niet nodig.

  21. Erwin

    Wat een onzin om daar trappen te willen. Gevaarlijk ook, die brug kan alle stromen reizigers niet eens aan. En het gaat 100% ten koste van de ruimte voor fietsers op de brug. Heeeel slecht idee dus.
    Voor welk probleem is dit eigenlijk een oplossing?!

  22. Lombokker

    Als fietser maak ik regelmatig gebruik van de Moreelsebrug, vooral om de verkeerschaos rondom het Smakkelaarsveld te ontlopen. Dat is volgens mij ook de reden geweest om de brug te bouwen; namelijk een alternatieve route om aan de andere kant van het spoor te geraken.

    Ik moet er niet aan denken wat een zootje het hier gaat worden als er trappen naar het spoor gaan komen. Nu al tref ik op het fietspad regelmatig voetgangers, terwijl dit toch duidelijk is aangegeven. Als er trappen komen wordt dat een enorme kudde appende smartfoonzombies die totaal niet uit hun doppen kijken.

    En dan nog het vraagstuk waar de incheckpoortjes moeten worden geplaatst.
    Alleen aan het begin en einde van de brug? Dat is een probleem voor mensen die alleen maar van de ene naar de andere kant van het spoor moeten.
    Bij alle trappen dan maar? Dat geeft weer extra werk voor de controle op zwartrijders, verslaafden en bedelaars.

    Wat mij betreft mag de situatie dus blijven zoals die is. En is een onderzoek helemaal niet nodig, alleen maar zonde van het geld. En houd ook eens op om Klépierre hier steeds de schuld van te geven. De Moreelsebrug is bedoeld om de verkeersstromen langs het station beter te verdelen, niet om gehaaste treinreizigers een minuut eerder achter hun bureau te krijgen.

  23. Herman

    Het is en blijft een rare situatie dat er tussen de Bleekstraat en de Leidscheveer tunnel niet een fatsoenlijke verbinding over het spoor loopt. Een flink stuk en dat midden in de stad.
    Moreelsebrug is voor fietsers redelijk laternatief, als er trappen komen dan zal snel blijken dat deze brug op te goede plek ligt en het er veel te druk wordt.

  24. Utechter2

    @Lombokker: de brug is een idee van de Rabobank en die wilden graag trappen. Dus als iemand een verkeerde voorstelling van zaken heeft/geeft ben jij dat.

  25. Anlies

    @utrechter: dat de rabobank trappen naar de perrons had gewild is onjuist!

  26. Lombokker

    @Utechter2
    De Moreelsebrug maakt onderdeel uit van de zogenaamde Herenroute:
    https://www.duic.nl/algemeen/utrecht-gaat-verbeteren-herenroute/

    Dat de brug een idee is van de Rabobank kan ik mij niet voorstellen, heeft u misschien een link waar dat beschreven is?

  27. Gerrit

    Het ontwerp van de brug zijn trappen voorzien (die “gaten” in de brug).
    Verder hebben meer de kantoormensen van Rabobank en NS/Prorail/Rechtbank profijt van de brug, koopjesvolk gaat toch wel door HC.
    En…er ligt een Noordertunnel waarbij je niet door HC hoeft, ook niet als je bij uitgang station meteen rechts/linksaf gaat…verloren klandizie voor Klépierre..
    Die paar % via Morrelsebrug kunnen ze ook wel missen 🙂

  28. Utrechter2

    @Lombokker : de werknaam was zelfs Rabobrug en dat ze mee hebben betaald kan iedereen opzoeken die dat wil.
    Tip: google op de naam Rabobrug in plaats van Moreelsebrug.

    @Anlies: heel raar en typisch dat je zo stellig verkeerde informatie naar voren brengt:

    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/305159/rabobank-verbaasd-over-plannen-rabobrug

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).