Veel reacties op hervormingsplannen Amsterdamsestraatweg | De Utrechtse Internet Courant Veel reacties op hervormingsplannen Amsterdamsestraatweg | De Utrechtse Internet Courant

Veel reacties op hervormingsplannen Amsterdamsestraatweg

Veel reacties op hervormingsplannen Amsterdamsestraatweg
De Amsterdamsestraatweg is een van de straten die moet worden heringericht: Archiefbeeld DUIC
Omwonenden, ondernemers, bezoekers, passanten, wijkgroepen en stedelijke belangengroepen reageren massaal op de hervormingsplannen van de Amsterdamsestraatweg. De gemeente laat in een vooruitblik weten dat het analyseren van de vele reacties meer tijd kost dan vooraf werd geschat. Pas in maart zullen de resultaten van de analyse bekend worden.  

Omwonenden, ondernemers, bezoekers, passanten, wijkgroepen en stedelijke belangengroepen reageren massaal op de hervormingsplannen van de Amsterdamsestraatweg. De gemeente laat in een vooruitblik weten dat het analyseren van de vele reacties meer tijd kost dan vooraf werd geschat. Pas in maart zullen de resultaten van de analyse bekend worden.  

Zowel bij de speciaal daarvoor geplande bijeenkomsten met betrokkenen, als op de gemeentelijke website konden mensen hun mening over de plannen kwijt. In totaal zijn er 950 reacties gegeven op de voorgestelde ontwerpen van het gebied. Ook zijn er twee alternatieve ontwerpen door bewoners aangeleverd.

Uitvoering

De hervorming van de Amsterdamsestraatweg is in december 2016 al symbolisch van start gegaan door middel van de aanleg van een zebrapad. Dit jaar zal de uitvoering- gericht op het vergoten van de leefbaarheid en verbetering van het economisch klimaat van het gebied- pas écht van start gaan.  De uitvoering is opgedeeld in drie delen: de openbare ruimte, vastgoed en veiligheid.

Openbare ruimte

Verschillende openbare pleinen langs de Amsterdamsestraatweg zullen een transformatie doorgaan. Zo zullen het zogenoemde ‘Klein Neude’-plein en het Ludgerusplein in overleg met betrokkenen dit jaar al heringericht worden. De planvorming van het plein bij de Watertoren is gekoppeld aan de ontwikkeling van de Watertoren zelf en de panden eromheen.

Vastgoed

Een belangrijk deel van de hervorming van de Amsterdamsestraatweg omtrent vastgoed, gaat over het tegengaan van leegstand. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid van ondersteuning van startende ondernemers uit de omgeving met een zogeheten starterssubsidie. Ook zal de Wijk Ontwikkel Maatschappij Noordwest (WOM) dit jaar een deel van de panden aan de straat transformeren tot woningen en vervolgens verkopen of verhuren.

Veiligheid

Om de veiligheid in het gebied te waarborgen, zijn eerder al maatregelen getroffen. Zo is in het middendeel van de Amsterdamsestraatweg bij ondernemers een collectieve sluitingstijd van toepassing. In 2017 wordt de effectiviteit van deze eerdere maatregelen geëvalueerd. Ook wordt dit jaar besloten of er een verlenging van het gedoogverbod van coffeeshops in de straat zal plaatsvinden.

9 Reacties

Reageren
  1. Berend

    Eindelijk gaat er echt iets gebeuren. Goed voor de ASW en Utrecht in z’n geheel!

  2. Marcel

    Ha ha, de gemeente en inspraak? Ben benieuwd!!!

  3. Flip

    Onze Lot is al eerder begonnen door stoplichten te verwijderen. Hierdoor wordt er soms erg snel gereden. Nu zijn er weer plannen voor 30 km. Misschien doet Lot van Hooijdonk er goed aan om eerst onderzoek te doen en dan pas maatregelen te nemen. Ik ben net als Marcel benieuwd naar de inspraak.

  4. Wim

    Berend,
    Volgens mij is de ASW al diverse malen aangepakt.
    Er zijn vrijliggende fietspaden wat heel wat anders is dan dat de fietsers op de weg moesten rijden.
    Het enigste wat moet gebeuren de ASO rijders oppakken en vastzetten.

  5. Mia Amram

    Inspraak in Utrecht is een wassen neus. Is alleen om ons het gevoel te geven dat er naar ons geluisterd wordt maar stelt niets-nada-noppes voor. Want ambtenaren en wethouders bepalen het beleid en vergeten in hun “pest het autoverkeer hoe-dan-ook-weg” maatregelen dat er ook een keerzijde is; een grote werkgever op de ASW heeft het wel gezien nu en gaat er mee ophouden. Dag arbeidsplaatsen.

  6. Wiel

    De ASW is gewoon te smal om alle inkomende en uitgaande verkeer aan te kunnen en zal altijd ‘n chaos blijven zolang er verkeer in beide richtingen is. ‘t Beste is om er ‘n eenrichtingstraat van te maken en dan parallel aan ‘t spoor ‘n nieuwe weg aan te leggen die net voorbij de Praxis aansluit op de ASW.

  7. John

    @ wiel

    Dat heet Spoorlaan. Lang geleden al weer getorpedeerd. Door Leefbaar Utrecht en Groenlinks.

  8. Katja

    “Ook wordt dit jaar besloten of er een verlenging van het gedoogverbod van coffeeshops in de straat zal plaatsvinden.”
    Pardon ? Er MOGEN helemaal geen coffeeshops komen !
    En gedoogbeleid is mij (ik wóón daar gvd !) totaal onbekend !

  9. The Jackal

    Nou Katja! Je reactie (en vele met jou) getuigt van weinig inhoud en diepgang. Een coffeeshop heeft net zoveel bestaansrecht als een bakker of een slager. Het is dan weliswaar niet helemaal met elkaar te vergelijken, maar zolang de gemeente vergunningen beschikbaar stelt, dan mogen ondernemers onder strenge voorwaarden een vergunning aanvragen. Zo simpel is het..
    Het imago van coffeeshops is jammer genoeg verpest door malafide coffeeshophouders, maar dat wil niet zeggen dat alle coffeeshops zo zijn. Er zijn genoeg coffeeshops te vinden die netjes gerund worden en geen overlast veroorzaken. Een coffeeshophouder is niet bij gebaat bij overlast, want dan kan zijn/ haar vergunning kosten. Maar zover waren de meeste nog niet..
    Het probleem is dat er in Utrecht een veel te grote vraag is naar coffeeshops en er weinig te vinden zijn. Hierdoor neemt de druk op de overgebleven coffeeshops toe, met negatieve gevolgen voor de omgeving. Een coffeeshop neemt straatdealertjes (die lak hebben aan zebrapaden, omwonenden, soft/ harddrugs, minderjarigen etc. etc. ) de wind uit de zeilen. Maar deze functie van coffeeshops lijken de meeste maar te negeren/ vergeten..
    Mocht je je druk maken om de gezondheid van je kinderen en je medemens, maak je dan ook vooral niet druk om de gall en gall’s die je op zowat elke hoek van een straat kun terugvinden. Het coma-zuipen mag je dan ook terecht een zorgelijke trend noemen die hieruit voortkomt en uit het feit dat drank (harddrugs) gezien wordt als iets wat heel normaal is. Zo hypocriet..
    Ik ben absoluut tegen overlast, hangjongeren, foutparkeerders, malafide ondernemers en noem het maar op.. Maar een goed gerunde coffeeshop, daar zul je als omwonende weinig overlast van ervaren. Bij de AH ervaar ik ook vaak genoeg foutparkeerders, hangjongeren enzovoort.. Alle AH’s dicht timmeren maar.. Kom op mensen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).