Vanaf vandaag maken drie bedrijven gebruik van een E-bakfiets in de parkeergarage van station Vaartsche Rijn. Coca Cola, Douwe Egberts en KPN doen mee aan de pilot, die drie maanden duurt. De deelnemers parkeren hun auto in de garage en bezoeken hun klanten in het centrum met de E-bakfiets.
Minder bestelbusjes in de stad, de CO2 uitstoot reduceren en de leefbaarheid vergroten; dat zijn de doelstellingen van initiatiefnemer Elza van Genderen van CityServiceBike. Wethouder Lot van Hooijdonk, van verkeer, mobiliteit, duurzaamheid en milieu, gaf vanochtend het startsein.

Technici op de fiets
Jorrick Bax, technicus van Douwe Egberts, is de drukte in de binnenstad helemaal zat. “Vooral als ik door de Daalsetunnel rij en achteraan in de file moet aansluiten. Dan vreet ik mezelf helemaal op. Daar ben ik pas een half uur later uit.”
Voor hem is de elektrische bakfiets een uitvinding. Met enkel een gereedschapskoffer, onderdelentas en laptoptas stapt hij op de fiets. “Met deze bakfiets zijn we sneller van A naar B en kunnen we misschien zelfs meer storingen verhelpen.”
Om de stad nog gemakkelijker te doorkruisen hebben de gebruikers van de bakfietsen een vergunning gekregen van de gemeente waarbij zij ook op de voetgangersgebieden mogen fietsen. “We mogen bijvoorbeeld over de Steenweg fietsen, waardoor we het verkeer makkelijk kunnen omzeilen.”
Duwtje in de goede richting
Van Hooijdonk kwam zelf ook op een elektrische fiets naar de opening. “Het is allemaal vernieuwend en wij geven als gemeente dit soort initiatieven graag een duwtje in de goede richting naar een groenere stad.”
De E-bakfiets heeft volgens van Hooijdonk veel voordelen voor Utrecht. “Het geeft minder lawaai, is beter voor de lucht en het klimaat en de fiets neemt minder ruimte in beslag dan een busje. En het is hartstikke gezond. De monteurs zullen langer leven als ze vaker fietsen”, zegt ze met een knipoog.

Onderzoek
“De binnenstad wordt steeds groter en vooral in de logistieke sector verwachten we meer drukte”, vertelt van Hooijdonk. Uit een onderzoek van de gemeente blijkt dat de bestelbusjes van dienstverleners juist voor de drukte zorgt. “En niet de bestelbusjes van bezorgdiensten. Daarom is het concept van de E-bakfiets zo’n goed idee.”
Idee E-bakfiets
Initiatiefneemster Van Genderen is het plan gaan uitwerken toen ze merkte dat het met de bereikbaarheid in de stad slecht gesteld was. “Ook de parkeerplekken zijn duur en vaak moeten monteurs met steekkarren nog een heel eind lopen.”
De pilot moet uitwijzen of monteurs met behulp van de E-bakfiets sneller van de ene plek op de andere plek kunnen zijn. “Ook kijken we of zij op deze manier meer storingen kunnen verhelpen en of het concept rendabel is.”
Het concept is een samenwerking tussen de gemeente Utrecht en de Hogeschool van Amsterdam. Na drie maanden wordt er geëvalueerd.
7 Reacties
ReagerenDit is een fantastisch intiatief. Wat ik alleen niet begrijp is dat de gemeente ontheffing af heeft gegeven om door voetgangersgebieden zoals de binnenstad (!) te mogen fietsen. Dat lijkt me nergens voor nodig en veroorzaakt alleen maar meer overlast. Zie je al iemand gaan met zo’n bakfiets over de drukke steenweg?
Lol! Alsof het toeval is dat men dit uitgerekend in mei, juni en juli zal testen. Ongetwijfeld dat de fietsende monteurs een stuk minder enthousiast zullen zijn als dit experiment in december, januari en februari uitgevoerd zou zijn. Dat gaat ook op voor de klanten natuurlijk. Lekker, zo’n compleet doorregende bevroren monteur met moederbroekspijpen over de vloer in je luxe kantooromgeving!
Dergelijk realisme past natuurlijk totaal niet in de utopische wensdroom van een gedeindustrialiseerd Utrecht. Dus dan maar weer eens de kop in het zand en de realiteit vervormen alsof het een uitgerekt elastiekje betreft, alvorens het elastiekje weer terugschiet naar de orginele vorm en duidelijk maakt wat iedereen diep van binnen al weet: niemand zit hier op te wachten.
@rob Busjes mogen nu toch ook soms in de steenweg rijden? Die winkels worden niet lopend bevoorraad.
Chapeu. Eerst leggen we stadsboulevards aan en nemen we ontelbare maatregelen om de binnenstad onbereikbaar te maken met de auto. En nu loop je vervolgens als voetganger het risico te pletter te worden gereden door een paar honderd kilo e-bakfiets met bestuurder die al weer eens te laat is voor een afspraak. Ja deze wethouder geeft echt om uw gezondheid beste inwoner
Ik vind het een heel goed idee. Ik heb overigens wel veel last van bezorgbusjes, (vieze lucht), zouden zij niet op zijn minst elektrisch kunnen?
Hahaha @JdV, wat ben je toch een stokebrandje!
De winkels worden nu toch ook bevoorraad? Hoe dacht je dat dàt gebeurde?
Wel fijn om te bespeuren dat je je het lot van de voetganger aantrekt. Dat is wel eens anders geweest bij je. Fijn!
@JdV,
Dit heeft niets met bevoorrading te maken, het gaat over onderhoud aan bedrijfsinstallaties.
@Scherpschutter,
Raadpleeg bij CBS eens de statistieken en verbaas je dat fietsers zo weinig natregenen.
Een heel goed initiatief! Juist van dit soort kleine innovatieve stapjes moeten we het hebben. Evaluatie na drie maanden lijkt mij erg aan de snelle kant. Je hebt eerst te maken met de inwerk- en gewenningstijd. Pas daarna moet je evalueren.