De Amsterdamsestraatweg krijgt een nieuw plein. Onder de werktitel ‘Klein Neude’ wordt er binnenkort gestart met de aanleg ervan ter hoogte van de Bethlehemweg, bij restaurant Gys. Maar van de initiator mogen de plannen nog wel wat ambitieuzer. ‘Leg het plein over de straat heen.’
Initiator van het plan is Tom de Zeeuw (39). Geen onbekende in de buurt. Hij is ook de man achter ‘Zo is Pijlsweerd’ en lid van de wijkraad. In 2015 zette hij buurtbewoners, ondernemers en gebruikers in een werkgroep bij elkaar om een plan te ontwikkelen. En wat de werkgroep betreft zijn de plannen die er nu liggen goed, maar kunnen ze nog beter. “Het plein mag wat meer als een tapijt over de straat komen te liggen. Dat had in onze ogen ook goed gekund. Auto’s moeten dan echt hun snelheid verlagen als ze de Amsterdamsestraatweg op komen rijden.”
De werkgroep had graag gezien dat de plannen voor het plein samen waren gemaakt met de herinrichtingsplannen voor de Amsterdamsestraatweg voor dat deel. De gemeente wil van het begin van de straat namelijk een 30 kilometer per uur zone maken en legde afgelopen jaar daar ook al twee nieuwe zebrapaden voor aan op dat deel van de weg. Maar Klein Neude is niet in deze plannen meegenomen. “Fietsers kijken nu af en toe verdwaasd als ze dat grote middenstuk moeten oversteken. Met een plein maak maak je automobilisten dan duidelijk dat er echt ander gedrag wordt verwacht.”
Dick Brunaplein
Het project, dat aan weerszijden van de Amsterdamsestraatweg wordt uitgevoerd, moet nog een officiële naam krijgen. De Zeeuw heeft er sinds kort eentje in zijn hoofd: Dick Brunaplein. “Daar heb ik al wat lijntjes voor uitgezet. De huidige naam was als voorbeeld genoemd omdat de Neude een levendig plein is en dat willen we hier ook creëren, maar we opteren uiteindelijk wel voor een andere naam.”
Tot slot laat De Zeeuw weten dat de reden voor de verbouwing simpel is: “Het verdient hier nu geen schoonheidsprijs”, zegt De Zeeuw. “Het Bethlehempark ligt hierachter. Dat willen we ook gaan laten overlopen in het nieuwe plein. De verblijfskwaliteit moet hier echt omhoog.” Dat moet onder meer gaan gebeuren door de aanleg van bankjes en terrasjes. En eventuele bezorgde ondernemers worden ook gerust gesteld door De Zeeuw: “Er komen ook gewoon parkeerplekken voor winkelend publiek.”
10 Reacties
ReagerenGister zag ik nog hoe iemand bijna werd aangereden op het zebrapad tussen AH en viaduct – uiteraard door een donkerkleurige auto van Duitse makelij. Misschien eerst de verkeerssituatie eens keihard aanpakken, voordat we dromen over prachtige pleinen en boulevards.
Al draagt een aap een gouden ring, dan wordt het nog steeds niks met de straatweg
Mooie plannen! en het Dick Brunaplein als naam, ik ben helemaal voor!
Heel mooi! Ik kijk ernaar uit! De langste straat van Utrecht wordt steeds mooier en prettiger, en deze herinrichting is hartstikke fijn.
@Berend, ook de verkeerssituatie wordt aangepakt hoor: de Amsterdamsestraatweg zal een 30km gebied worden. Daarvoor zijn al ver gevorderde plannen.
Ik woon daar, en verkeerstechnisch is het alleen maar slechter geworden sinds het onbegrijpelijke besluit om de verkeerslichten weg te halen. Het is een racebaan, en aan de zebrapaden hebben ze lak. Alleen herintroductie verkeerslichten in combinatie met verkeersdrempels helpen.
Bethlehemweg is een weg; blokkeren met stoeltjes gaat niet lukken.
En hadden we maar zulke mooie grote bomen…en die voetganger speelt met zijn leven.
Of een Dick Brunaplein zo’n goed idee is lijkt me twijfelachtig daar er al een Dick Brunasingel in de gemeente is.
Iedereen denkt dat je van de straatweg even een parkje maakt en lekker met een skippybal op straat kan huppelen… Zou het niet eens omgedraaid moeten worden… hoe kunnen we verkeer zo snel mogelijk over de straatweg het centrum uit krijgen? minder onderbreking, minder oversteekplaatsen, minder parkeerplaatsen etc…
@Marcel: Zoiets had ik al gehoord. Laten we hopen dat het allemaal het gewenste effect zal hebben.
Denk dat het een racebaan blijft, tenzij er veel strenger gehandhaafd wordt. Een paar drempels zou ook goed zijn. En misschien wat van die belhuisjes en gokkantoortjes sluiten, die veel tuigbestuurders aantrekken.
Berend : Wat dacht je van die 150 kapperszaken, waar betalen die de huur van ? En kijk eens op nr. 170, is alleen een hangplek, en dat kost wel wat hoor, die aantal vierkante meters. En maak er maar gelijk eenrichtingverkeer van, de stad uit.