Moreelsebrug eind dit jaar klaar voor gebruik | De Utrechtse Internet Courant Moreelsebrug eind dit jaar klaar voor gebruik | De Utrechtse Internet Courant

Moreelsebrug eind dit jaar klaar voor gebruik

Moreelsebrug eind dit jaar klaar voor gebruik
De Moreelsebrug begint steeds meer vorm te krijgen. De brug is voor fietsers en voetgangers die van de binnenstad naar de westkant van de stad reizen en omgekeerd. Het moet een belangrijke schakel worden in het netwerk van de belangrijkste fietsroutes in het stationsgebied. CU2030 meldt vandaag op Twitter dat de brug eind dit jaar in gebruik zal zijn.

De Moreelsebrug begint steeds meer vorm te krijgen. De brug is voor fietsers en voetgangers die van de binnenstad naar de westkant van de stad reizen en omgekeerd. Het moet een belangrijke schakel worden in het netwerk van de belangrijkste fietsroutes in het stationsgebied. CU2030 meldt vandaag op Twitter dat de brug eind dit jaar in gebruik zal zijn.

DUI_0059

De totale lengte is circa 275 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark. De breedte is zo’n 10 meter. De brug is nog niet helemaal doorgetrokken, momenteel eindigt de brug boven de perrons op Utrecht CS.

22 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Hoewel natuurlijk prachtig dat deze brug er komt, verwacht ik dat het gebruik hiervan uiteindelijk relatief beperkt zal zijn. Je fiets omhoog sleuren de trappen op is niet erg aanlokkelijk en maakt het 300 meter omfietsen als snel aantrekkelijk. Doordat er geen mogelijkheid is om het perron op te lopen is het voor voetgangers ook niet erg interessant, blijft over de bewoners van de Croeselaan.

  2. Erik

    @Erwin:
    Was het maar 300 meter, het is op de fiets momenteel 1,4 km van begin Rabostraat via de Van Sijpesteijntunnel tot aan de Marga Klompebrug. Via de Moreelsebrug is die route 540 meter. Scheelt dus bijna 900 meter.

    Bron: afstandmeten.nl

  3. Willem

    Een fietsbrug waar je niet op kan fietsen maar je fiets omhoog moet duwen. Zoals op de foto te zien is, nog lekker steil ook. Echt enorm goed over nagedacht!

  4. Stadsie waor

    Mensen mensen doe toch niet zo negatief
    Prachtbrug
    Fiets stukkie omhoog douwen
    Is zelfs leuk

  5. Maarten

    Toevallig ben ik vanochtend even wezen kijken bij de nieuwe brug. Ik was verbaasd over het feit dat je je fiets een behoorlijk eind de brug op moet sleuren. Zeker voor wat minder sterke mensen wordt dat een lastig karwei. Ik vind dit echt een gemiste kans. Ik ga er vanuit dat er te weinig ruimte is om een langzaam omhoog lopend fietspad aan te leggen. Waarom niet een fietspad met haarspeldbochten neergelegd zoals bij de Hogeweidebrug?

    Jammer hoor!

  6. Bernard Tomlow

    Survival of the fittest.Trajecti ad iuvenes tantum!

  7. 3500

    @ Willem
    Over jouw opmerking is ook goed nagedacht.
    Er is te weinig ruimte bij de aanlandingen van de brug, dus is gekozen voor deze oplossing. Er zijn overigens ook liften, dus geen zin om je fiets omhoog te slepen? Pak de lift.

  8. henk

    Ik was altijd in de veronderstelling dat de brug zo’n helling zou hebben dat je er met de fiets zo op kon rijden.

    Dit maakt het geheel toch een heel stuk minder interessant.

  9. Oog in Aller

    Ik vind t wel handig, zelfs als het een stukje lopen is met de fiets. Ik vrees dat t ook niet anders kon, omdat de brug anders te steil zou worden (moet flink hoog over t spoor heen) of de opgang zou flink moeten worden verplaatst (en dat zou denk ik niet kunnen). Anders hadden ze t vast wel gedaan.

  10. jos stelling

    @Bernard Tomlow. (Carpe diem:) Luctor et emergo

  11. BdV

    Het heeft wel wat, juist omdat je met je fiets de trappen moet beklimmen. Een kleine uitdaging, even een hindernisje meepakken, een kleine prestatie, hetgeen een voldaan gevoel oplevert bij het bereiken van de plaats van bestemming. Bijna een toeristische attractie. Misschien zelfs helemaal. In ieder geval biedt de brug weer een extra mogelijkheid voor een groot deel van de fietsende of wandelende bevolking.

  12. Jasper

    Ik was in Valencia, Spanje, en daar hebben ze ook zo’n soort brug voor (alleen) fietsers, daar draai je in een soort kurkentrekker omhoog en kan je gewoon op de fiets blijven zitten. Had hier m.i. ook gewoon gekund. Ben wel blij met de brug en zal er veel gebruik van gaan maken, want via de Van Sijpesteijntunnel is (en wordt straks bij bouw woontoren) een drama.

  13. WP

    Misschien een idee om net als bij de fietsenstalling onder Vredenburg een lopende band te maken voor naar boven?

  14. Berend

    @Maarten: Wat ontzettend tragisch voor al die ‘minder sterke mensen’…

    Gewoon een prima brug, dit!

  15. herman

    Laten we blij zijn met de,ebrug, is een cadeau van de Rabobank.
    Helaas is er te weinig ruimte voor glooiende op en afritten, zeker ook omdat de brug vanwege de bovenleiding van het spoor behoorlijk hoog is.
    Voor velen is dit een vooruitgang en over 5 jaar als er trappen naar de sporen worden toegevoegd

  16. Willem

    @herman: huh, een cadeau van de Rabobank?
    Ennuh: het wordt er natuurlijk niet beter op als deze brug onderdeel van het station gaat worden: dan kun je daar natuurlijk vanwege alle drukte niet meer fietsen.

  17. Toine Goossens

    @ Berend, wat een verschrikkelijk elitaire opmerking. Een fietsbrug die niet voldoet aan elementaire eisen voor alle gebruikers is een waardeloze mislukking.
    Of ben zo iemand die vindt dat de samenleving niet verantwoordelijk is voor kwetsbare mensen?

  18. Teunis

    Een extra mogelijkheid om het spoor kruisen tussen de Van Seijpesteijntunnel en de Bleekstraat is sowieso winst. Het tunneltje “Uit en In” dat op die plek lag, is alweer ruim tachtig (!) jaar weg.
    Nu nog een brug of tunnel ergens halverwege, maar dat wordt met de trambaan alleen maar moeilijker.

  19. The Ronald

    @Toine: stel je nu eens niet zo aan: ongeveer 300 berichten geleden is al gesteld dat er een lift is voor de mensen waarvoor je op de bres springt.

    Daarbij in het algemeen: als we bij alle collectieve voorzieningen rekening moeten houden met alle allerzwaksten in de samenleving, wordt het een mooie boel op de wegen, om over het aantal roltrappen, liften en fietspaden naar de top van de domtoren maar niet te spreken. Ergens zal in de afweging praktische uitvoerbaarheid meegenomen moeten worden. De brug had ook bruikbaar kunnen zijn om vluchtelingen uit Zuid-Soedan vanuit daar over te hevelen, maar helaas zou het nut van de brug voor de meeste Utrechtse gebruikers daar teveel onder lijden.

  20. Chantal

    @Toine. Dat vind je overigens alleen maar als het in je straatje past. Fietsers en voetgangers ( de zwaksten in het verkeer) leggen in je betogen het altijd af tegen de automobilisten.

  21. Toine Goossens

    @Chantal, zoals ik al vaker heb laten weten zijn wij in 1977 in Tuindorp gaan wonen omdat we op de fiets naar ons werk wilden gaan. Het lijkt mij zo dat wij daarmee een van de voorlopers waren. Overigens zijn wij beiden werkgever geweest en kwamen onze medewerkers in meerderheid per fiets of OV naar het werk. Ook daarin liepen wij voorop.

    Op dit moment verrichten wij bijzonder veel mantelzorg waarbij het gebruik van de auto noodzakelijk is. Ons belang is dat fietsende Utrechters begrijpen en inzien dat er minder valide medebewoners zijn die van autovervoer afhankelijk zijn. Bovendien is het in het algemene belang, en niet in ons persoonlijke belang, om te wijzen op de toegankelijkheid van fietsvoorzieningen voor kwetsbaren. Ik zou zeggen bekijk het filmpje van de moeders van fietsende schoolgaande kinderen van de A´straatweg eens.
    In het beleid wordt daar geen enkele rekening mee gehouden. Het is een blinde vlek en daarmee een grote zorg die niet voldoende benadrukt kan worden.

  22. Toine Goossens

    @ TR, als je je persoonlijk op mij af wilt reageren doe dat dan onder naam en toenaam. Dat doe ik ook.

    En ja bij het realiseren van openbare voorzieningen wordt met alle belanghebbenden rekening gehouden. Daar wordt bijzonder veel geld aan gespendeerd. Ik wijs je op de Daphne Schippersbrug die totaal anders is geconstrueerd. En ook de autobrug over het kanaal is voor alle fietsers te doen.

    Ik begrijp nu ook het verzet van HC tegen deze brug, een verzet dat ik hier heb afgekraakt. Het is een voetgangersbrug en daar was hun verzet tegen gericht. Een fietsbrug heeft nu eenmaal een totaal ander ontwerp.

    Overigens reageerde ik op de toon van het commentaar van Berend. Als die lift zo essentieel is, dan had je daar al na de 1e tien reacties op kunnen wijzen. Maarten schrijft dat hij is gaan kijken. De lift heeft hij niet gezien.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).