Er is weer een mijlpaal bereikt tijdens de aanleg van de Moreelsebrug. Sinds gisteren is de brug aangesloten op de Croeselaan.
Aan het eind van dit jaar moet de fiets- en wandelbrug klaar zijn om in gebruik genomen te worden. De brug kan achter pas af worden gebouwd als de aansluiting bij het Moreelsepark vrij komt. Hiervoor moet het busstation aan de oost-zijde van stad gesloten worden. Dit gaat gebeuren op 2 juli. Dan zal het hele busstation oost naar het nieuwe busstation aan de westkant van Utrecht Centraal verhuizen.
Hoofdfietsroute
De Moreelsebrug wordt een brug voor fietsers en voetgangers tussen de binnenstad en de westkant van de stad. De brug wordt zo een belangrijke schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes in de stad.
De totale lengte wordt circa 275 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark. De breedte is zo’n 10 meter. Kenmerkend voor de brug is de rij IJzerbomen die op de brug worden geplant. De brug wordt aangelegd als nieuwe ‘interwijkverbinding’, vooralsnog zonder trappen naar de perrons. In de toekomst worden de trappen alsnog aangebracht.
18 Reacties
ReagerenBlij te lezen dat die trappen naar de perrons er uiteindelijk gaan komen. Dan moet Prorail er nog voor gaan zorgen dat je vanaf de brug kunt zien welke treinen op welke tijdstippen van de perrons vertrekken. Bij het voetgangersviaduct van Den Haag CS is dat nog altijd gokken.
@kees. De meesten onder ons hebben een telefoon. De ns heeft er een handige app voor. Scheelt ook als u haast heeft.
Jammer om te lezen dat in de toekomst alsnog trappen naar de perrons komen waardoor de interwijkverbinding en fietsnetwerkschakel zal verworden tot stationstraverse vol met ns-reizigers.
Overigens ook jammer dat je met de fiets aan de hand de treden van de brug op moet. Dat moet toch beter kunnen voor een belangrijke schakel in het fietsnetwerk..?
Een brug voor voetgangers en fietsers. Waarbij fietsers moeten afstappen en lopen. Had net iets beter gekund door het ook befietsbaar te maken
@Sander
Het is precies die klantonvriendelijke los-het-zelf-maar-op-houding die mij weerhoudt van OV-gebruik
Als de brug befietsbaar haad moeten worden, dan zou hij veel meer plaats ingenomen hebben als nu. De op- en afgang zou minder steil moeten zijn. Ik vermoed dat daar niet eens plek voor is. Bovendien kun je dan wachten op de klachten over langs scheurende scootertjes…
Ben benieuwd of de brug ook gebruikt gaat worden door oudere fietsers. Het lijkt me nogal een krachtsinspanning om de fiets naar boven te duwen.
Zo zijn de Utrechtse ondergrondse fietsenstallingen ook zeer senior-onvriendelijk.
@RobH: prima, maar noem het dan geen fietsbrug als ie niet befietsbaar is….
Lijkt me dat omfietsen sneller gaat dan deze brug gebruiken, vanwege de trappen (tapis roulant).
Michel post
Het is echt bizar als-ie inderdaad niet befietsbaar wordt. Ik had aangenomen dat er in het midden nog een langere fietsafgang kwam, en vond het al smal. Kennelijk had ik het mis.
Jammer. Voor vele fietsers (nee, niet alleen voor bakfietsers 🙂 ) is deze brug dan geen optie en moeten ze toch weer twee kilometer omfietsen.
Aan de kant van de Croeselaan is echt wel genoeg ruimte voor een fietsersafgang, de andere kant zou ik nu niet weten.
@Michel Post:
Met deze brug snij je totaal 800 meter af van Croeselaan naar Mariaplaats en bespaar je 4 verkeerslichten en een overvol stationsgebied. Geloof me, deze brug is dan echt wel sneller.
Deze brug is de enige fietsverbinding met het spoor tussen de Leidsche veer tunnel en de bleekstraat.
Dat betekent voor velen een betere verbinding, alleen daarom wordt deze brug een succes. Jammer dat er geen ruimte is voor een geleidelijk talud, maar je kunt niet alles hebben.
Wat een aanstellerij weer, zeg. Niet te doen voor ouderen, geen fietspad, geen digitale borden met vertrektijden van treinen. Het leven is zwaar, niet?
Berend,
Men heeft hier toch echt wel een puntje hoor! Een fietsbrug waar je je fiets op moet duwen… Het is niet voor niks dat in de oorspronkelijke plannen sprake was van een ‘bewegend trottoir’.
Ik stel mij bij een hoofdfietsroute ook iets anders voor.
Wat denk je zelf? Zou je iedere dag op weg naar je werk (en terug) je fiets een meter of tien omhoog willen duwen? En daarna omlaag?
Misschien kunnen we voortaan automobilisten vragen om hun auto zelf de oprit omhoog te duwen. Of zou dat dan al autotjepesten worden gezien?
Mijn perspectief zou zijn dat het een slecht plan is om de entree en exit fietsbaar te maken vanwege het inherent gevaarlijke gedrag van sommige fietsers.
Ik zie veel te vaak bijna-botsingen tussen fietsers en voetgangers omdat ze op hoge snelheid rakelings langs voetgangers vliegen omdat de verkeersregels ze dat recht geven. Daarnaast heeft een deel van de fietsers gewoon te slechte remmen hiervoor (door gebrek aan onderhoud dus).
Er is bij sommigen totaal geen consideratie voor het feit dat voetgangers niet altijd even goed uitkijken of dat de situatie best complex kan zijn. Dan wil je niet een afrit naar beneden creëren waar fietsers veel snelheid kunnen maken.
Zo lastig is het verder allemaal niet om de fiets een trap op en af te duwen en voor de mensen die niet kunnen of willen duwen is er een lift gepland.
En nu maar hopen dat er ook liften komen, in ieder geval aan begin en eindpunt. Die trappen zien eruit als onneembare barrières voor degenen die slecht ter been zijn of met een kinderwagen lopen
@ de zeikerds
Wat een geziek hier zeg.
Het is al jaren bekend dat dit een brug met een trappenopgang wordt. een zelfde soort “fiets”-brug in Maastricht werkt overigens uitstekend. Je bespaart er als fietser alsnog een heleboel tijd mee, je snijdt namelijk weet ik niet hoeveel af. Logisch ook dat men kiest voor een dergelije brug, aangezien het een combi brug van fietsen en lopen is en je wil niet dat alle voetgangers voor hun leven op zij moeten springen.
En ja, er komen liften, dus trek die hete keutel maar weer in, want alle mensen die oud zijn of wat zwakker zijn, kunnen gewoon omhoog. Alleen een kwestie dat de vandalden de liften heel en schoon houden, maar dat ligt aan de Utrechtse bevolking zelf lijkt mij.
Misschien even wachten tot alles klaar is?