Advies- en ingenieursbureau Movares heeft van het Bestuur Regio Utrecht (BRU) de opdracht gekregen om het definitief ontwerp van de Uithoflijn te maken. Dat meldt Movares in een bericht op de website. De tramverbinding die Utrecht Centraal met De Uithof verbindt, wordt aangelegd in opdracht van Bestuur Regio Utrecht (BRU) en de gemeente Utrecht en is een belangrijk onderdeel van een netwerk van Hoogwaardige Openbaar Vervoerbanen. In 2020 zullen naar schatting ongeveer 45.000 reizigers gebruikmaken van deze verbinding.
Het aantal studenten en werknemers dat vanaf Utrecht Centraal naar De Uithof reist, blijft de komende jaren groeien door de uitbreiding van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht en de komst van verschillende instellingen en bedrijven naar De Uithof. Op dit moment rijdt in de spits al elke 2 à 3 minuten een 24 meter lange dubbelgelede (bestaande uit drie delen) bus van en naar De Uithof. Een gekoppeld tramstel kan bijna vier keer zoveel reizigers vervoeren dan een dubbelgelede bus. De voorziene frequentie van 16 trams per uur per betekent elke 3,75 minuten een tram en daarmee een ruime verdubbeling van de huidige vervoerscapaciteit.
De aanleg van de Uithoflijn is een eerste stap in de realisatie van een tramnetwerk met vijf verbindingen in en rond Utrecht. De verbinding loopt van Utrecht Centraal naar P+R De Uithof en wordt in het stationsgebied gekoppeld aan de bestaande sneltram richting Nieuwegein/IJsselstein, ook wel SUNIJ-lijn genoemd. Deze verbinding is bedoeld om tramstellen van de Uithoflijn van en naar de remise in Nieuwegein te laten rijden. Pas als de SUNIJ-lijn is omgebouwd van een hoge naar een lage vloersysteem en er een tramsysteem bestaan, dan kunnen reizigers zonder over te stappen doorreizen van Nieuwegein naar De Uithof. Dat gebeurt pas in de jaren daarna.
De realisatie van de onderbaan is inmiddels al in uitvoering. In 2014 wordt begonnen met de aanleg van de bovenbouw zoals onder meer rails, bovenleiding en haltes. De aanbesteding van het trammaterieel begint in 2013. Naar verwachting wordt in 2017 begonnen met het testen van de trams en de trambaan. De Uithoflijn wordt naar verwachting begin 2018 in gebruik genomen.
Bronnen: Movares.nl, Spoorpro.nl en Utrecht.nl
http://youtu.be/BK4sIg1q5H4
1 Reactie
Reagerenwaar is de tramhalte die ca 20.000 harde werkers in het Kantorenpark Rijnsweerd kunnen gebruiken om hun werkplek te bereiken en weer te verlaten?
met vriendelijke groet,
Andre Hermans
voorzitter Stichting Kantorenpark Rijnsweerd; en Voorzitter Vereniging van Eigenaren Kantorenpark Rijnsweerd