Muurschildering Berlijnplein al overgespoten: plan voor tweede gedeelte aangepast | De Utrechtse Internet Courant Muurschildering Berlijnplein al overgespoten: plan voor tweede gedeelte aangepast | De Utrechtse Internet Courant

Muurschildering Berlijnplein al overgespoten: plan voor tweede gedeelte aangepast

Muurschildering Berlijnplein al overgespoten: plan voor tweede gedeelte aangepast
De plek aan het Berlijnplein waar de muurschildering eigenlijk zou komen.
De komst van een grote muurschildering gemaakt door de Duitse kunstenaar Sokar Uno en Utrechter Leon Keer werd door Raum met trots aangekondigd. Hoewel het kunstwerk bij het Berlijnplein voor de helft af is, gaat het al schuil achter verse lagen graffiti. Ook het bordje waarop staat dat dit geen plek is voor graffiti, is ondergespoten met graffiti. De gebeurtenissen zorgen voor dubbele gevoelens bij programmamaker van Raum, Rinke Vreeke.

De komst van een grote muurschildering gemaakt door de Duitse kunstenaar Sokar Uno en Utrechter Leon Keer werd door Raum met trots aangekondigd. Hoewel het kunstwerk bij het Berlijnplein voor de helft af is, gaat het al schuil achter verse lagen graffiti. Ook het bordje waarop staat dat dit geen plek is voor graffiti, is ondergespoten met graffiti. De gebeurtenissen zorgen voor dubbele gevoelens bij programmamaker van Raum, Rinke Vreeke.

Op een gigantische muur naast het Berlijnplein zou de grootste muurschildering van Utrecht komen. Raum, dat medeverantwoordelijk is voor het kunst- en cultuurprogramma rondom het Berlijnplein, huurde twee kunstenaars in voor de schildering. De Duitse Sokar Uno zou één helft van de muur beschilderen en Utrechter Leon Keer zou het werk afmaken door de andere helft te beschilderen.

De Duitser heeft in juni de eerste helft van het werk aangebracht. Keer komt in oktober het werk afmaken door het tweede gedeelte aan te brengen. Het werk van Sokar Uno is echter al bijna niet meer te zien. De muurschildering van de ingehuurde kunstenaar gaat namelijk schuil achter verse lagen graffiti.

De gemeente heeft dit nog proberen te voorkomen door een bordje te plaatsen waarop staat dat dit geen plek is voor graffiti, dit heeft  niet mogen baten. Het plan voor de tweede helft van de muur is nu aangepast.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Het bordje waarmee wordt verteld dat dit geen Hall of Fame is.

War of the wall

Programmamaker Rinke Vreeke laat weten dat ze dubbele gevoelens heeft over de gebeurtenissen. Deels wijt ze het overspuiten van het werk, dat nog niet af is, aan onhandige planning. “In juni was het voor Sokar Uno mogelijk om te komen en Leon kan pas in oktober. In die tussenliggende tijd kondigde de gemeente aan dat er een hall of fame geopend wordt op nagenoeg dezelfde plek.”

De hall of fame is een door de gemeente aangewezen gedoogplek voor graffiti. De gemeente liet eind juli weten dat de muren van de Stadsbaantunnel, enkele meters naast het werk van de twee ingehuurde kunstenaars, deze nieuwe plek zou worden. Iets waar ook Raum nog steeds heel blij mee is. “Wij willen met de muurschildering juist ook graffitispuiters inspireren. Veel street-artists komen ook uit de graffiti-scene.” Het zou echter niet voor alle graffiti-spuiters duidelijk zijn waar precies de gedoogplek eindigt en waar de aangekochte muurschildering begint.

Jammer

Toch denkt Vreeke dat dit niet de enige verklaring is: “Het is ook de aard van het beestje. Het is, ook internationaal, een bekend verschijnsel dat er een zogenoemde war of the walls afspeelt tussen ‘legale’ muurschilderingen en graffiti. Dit zie je ook in steden als Berlijn en New York. Op veel plekken waar gereguleerde street-art wordt aangebracht wordt ook graffiti gespoten.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

De muurschildering toen deze in juni werd gemaakt.

Vreeke laat dan ook weten dat ze de huidige ontwikkelingen bij het Berlijnplein vindt horen bij een grote stad en de scene: “Maar natuurlijk vinden wij het jammer, en ik weet ook zeker dat Sokar Uno het jammer vindt dat het werk niet meer goed te zien is. Elke kunstenaar ziet zijn werk natuurlijk graag zo goed mogelijk naar voren komen. We snappen echter wel het spannende spel tussen graffiti en street-art. Wij zijn er juist voor kunst en cultuur en daar is dit ook onderdeel van.”

Volgens de conservator is het lastig precies te achterhalen waarom het werk is overgespoten: “We weten in dit specifieke geval niet of het met respect te maken heeft of om de onduidelijke omvang van de hall of fame.”

Het plan voor het tweede gedeelte van de muurschildering, die de bekende Utrechter Leon Keer gaat aanbrengen, is nu wel aangepast. De onderste twee meter van de muur wordt vrijgehouden als hall of fame voor graffiti-spuiters. De vijf meter daarboven gaat Keer in oktober vullen. Het is afwachten of zijn werk langer te zien blijft.

13 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Och gut het Berlijnplein, het kloppende hart van onze culturele hotspot Leidsche Rijn.
    Het Berlijnplein, daar was alles mag en kan zolang het maar in de kitscherige Intratuin catalogus past.

  2. Cico

    De context van graffiti kan je ook niet losweken van de echte stad, door het in een soort museale stolp te stoppen. Puur vanwege de burgerlijke drang naar aangeharkte tuintjes en alles ‘netjes’ zonder een rafeltje. Het zijn twee totaal verschillende werelden met volstrekt verschillende idealen. De ene ziet het als vandalisme, de ander als kunst.

  3. Bill

    Ongelofelijk, en er was zelfs gewoon een bordje met een vriendelijk verzoek om je aan de regels te houden!

  4. MJPD

    Weer wat geleerd, een muurschildering aka street-art is dus iets anders dan graffiti en je hebt dus street-artists en graffiti-spuiters. Gelukkig om te lezen dat men vindt dat deze ontwikkelingen “bij een grote stad en de scene” horen en er zelfs sprake is van een spannend spel tussen graffiti en street-art.

    Begrijpt u het nog? Was altijd in de veronderstelling dat het in die scene not-done was om streetart, graffiti or whatever over te spuiten, maar dat zal dan wel in de jaren 80 van de vorige eeuw hebben gegolden. Hier lijkt me ook geen sprake van rivaliteit, maar gewoon vandalisme. Door het als rivaliteit te bestempelen, keur je het eigenlijk min of meer goed.

    Graffitispuiters inspireren, degenen die alleen maar lelijke tags en/of fantasielloze ballonletters kunnen produceren (leest u mee, DOKTORDEE?), lijkt aan z’n doel voorbij te gaan. De gemeente heeft in ieder geval een bordje geplaatst, dus dan komt het vast goed. Oh nee, toch niet.

  5. yvo

    Prima verhaal, vooral onhandig geacteerd door Raum: het is te verwachten dat zo iets snel een nieuwe laag verf zou krijgen. Als het nou een mooie muurschildering was of van een Utrechter. Waarom eigenlijk voor veel geld een buitenlandse kunstenaar invliegen?

  6. Lasse

    @yvo wellicht onhandig geacteerd, en een Utrechtse kunstenaar zou ook mijn voorkeur hebben. Maar de reactie van Raum vind ik nu dan ook wel weer prima. En laten we wel wezen, met die hall of fame ernaast zou ik ook niet weten waar het ene kunstwerk begint en de ander stopt.

  7. Bernhard

    @:MJPD: Eens, taggende kleuters zijn geen kunstenaars. Dit is vandalisme geen street art.

  8. Hetty

    MJPD en Yvo, groot gelijk. het getuigt van een ongelofelijke naiviteit, er van uit te gaan, dat deze muurschildering onaangetast zou blijven. Doe het als De Strakke Hand: kunst, niet alleen op hoog niveau, maar ook op grote hoogte, zodat klodderaars hun territorium daar niet kenbaar kunnen maken door kinderachtige tags te plaatsen.

  9. Scherpschutter

    Monet. Dali. Calatrava. Michelangelo. Rafael. Mozart. Van Gogh. Le Corbusier. Rachmaninov. Rodin. Da Vinci. Myron van Eleutherae. Van Gogh. Chopin. Alexandros van Antiochia. ‘Ons’ culturele erfgoed…

    En wat wordt vandaag de dag als kunst gezien? Een stel ongemanierde talentloze hooligans met spuitbussen die maar wat aankliederen. Diepe zucht….

  10. George Knight

    Het is tijd voor een onafhankelijke, tussentijdse evaluatie van het opereren van Raum. Welke ballen moet het waarom van wie in de lucht houden? Waar is Raum inhoudelijk, programmatisch, facilitair en organisatorisch toe in staat? Voldoet Raum aan de verwachtingen of niet?

    Zijn de gebleken problemen fundamenteel en lastig te overkomen en/of houden ze verband met het opstarten of de onmogelijke eisen die aan Raum gesteld worden door de gemeentebestuur?

  11. Hans

    En wat heeft dit overgekladde kunstwerk gekost?

  12. Willem

    Het kunstwerk had afgedekt moeten worden met een anti-grafitticoating. Dan spuit je die kleuterkunst van onze eigen utrechtse grafittiartiesten er zo weer af. Kost natuurlijk wel een beetje meer.

  13. John

    En iets verderop langs het Amsterdam Rijnkanaal is onder een brug ook een mooie muurschildering overgespoten met een kleutertag.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).